Valvoline High pressure lub voor ketting

roylee

MF'er
1 mei 2010
107
0
Veenendaal
hallo,
ik moet maar eens nodig mijn ketting behandelen, en nu heb ik deze spuitbus gekocht, hier de beschrijving op de achterkant van de bus:

HPL - PTFE is een transparant hoge druk smeermiddel dat zich na een snelle verdamping van het oplosmiddel zeer sterk aan metaal hecht. bestemd voor smering van delen welke blootstaan aan hoge drukken, stotende belastingen of trillingen. het is bestand tegen water, zout, alkaliën en zuren. het kan gebruikt worden bij temperaturen van -50 tot +250C.

ik dacht zelf dat het wel een goeie spray was, het is voor een Skyteam PBR.
ik vind die Profi Dry Lube erg duur dus ik denk ga maar wat anders zoeken, hier in veenendaal verkopen ze Bo-motor oil chain spray(transparant, maar niet mijn merk), Motip Chain spray(witte troep), Kroon Chain spray(nog geen ervaring mee) en shell advance chain verkopen ze hier niet :(
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een Skyteam (zie het Kleine Grote Wielen Topic) en de ketting ervan is heel simpel te verwijderen. Elke 3 maanden gaat de ketting eraf en dump ik het in een groot plat rond blik met hard kettingvet, dit gaat onder de afzuigkap op het formuis op een laag pitje.

De troep valt er vanaf, de olie dringt goed door in de ketting. Even uit laten druipen en af laten koelen. Zo gaat die ketting héél lang mee :)

Een blik vet is duur, maar het gaat echt een eeuw mee (onderaan: cahin wax blik 13,- )
www.ddparts.nl

Het blik wat ik zelf heb is veel ouder en al wel 40 jaar oud..
 
Ik laat de ketting enkele minuten pruttelen en dan hang ik hem boven het blik op en laat het uitdrupen. De olie wordt weer hard en kleeft dan inderdaad goed aan de ketting. Na het monteren heb je dan na de eerste rit even poetswerk, daarna is de ketting lekvrij. Bij mij gaat zo'n ketting dan heel lang mee.

Elke andere vorm van smeren is oppervlakkig en zal nooit zo goed werken als dit, het is wel meer werk maar dat moet je er voor over hebben: een slecht gesmeerde ketting kost je immers ook benzine..

Zo stond ik eens zonder benzine langs de snelweg bij Almere, ik reed toen met de originele Chinese ketting en ik had hem nog maar enkele weken. De ketting was gewoon droog gelopen en ik haalde er maar 60km mee, normaal 90-100km, daar had ik niet op gerekend dus ik stond zonder benzine!.. (een Dax model heeft slechts een 2.2 liter tankje). Ook de snelheid gaat er natuurlijk uit met een droge ketting.

Het zijn die kleine onderhouds dingetjes waar je zoveel profijt van hebt. Ik heb bijvoorbeeld ook de koppelingskabel vervangen door een gevlochten kabeltje en die goed ingesmeerd met kopervet. Opeens blijk je een heel licht bedienbare koppeling te hebben.. Kosten? 3 Euro voor het gevlochten kabeltje en een koppeltje. en een doosje kopervet wat je leven mee gaat ;)

Je doet ook jezelf een plezier met het vervangen van de gewone gloeilampjes door LEDs, de gloeilampjes branden niet door zoals veel mensen denken, maar ze trillen vaak stuk. Onze kleine motortjes hebben nu eenmaal wat meer trillingen dan onze grote broertjes met goeie vering. LEDs zijn volledig onderhoudsvrij en redelijk goedkoop via dealextreme.com.
 
ik dacht al, wat trekt me brommer sloom, maar dat komt dus door de ketting. ik heb hem gister middag schoon gespoten met remreiniger(ik wist niet dat de ketting goud was? :P ) en daarna gelijk met die spuitbus erover heen, heb alleen nog niet gereden :)

over ledjes gesproken, ik zit in de electra :P ik heb dus zelf een achterlicht gebeund van ledstrip, ik werd er gek van om elke week weer 2 euro neer te leggen voor een achterlicht. ook heb ik het de 2 teller lampjes vervangen door led(mooi blauwe dial plate (A) ) en de neutraal, grootlicht en knipperlicht lampjes zijn vervangen door led, ook het 5Watt lampje onder de koplamp in het koplamphuis heb ik vervangen door led:P
 
ik heb een paar dagen geleden Profi dry lube gekocht, en net 3 bussen remreiniger los gelaten op me ketting, hij is brandschoon, ligt nu binnen op de kachel om op te warmen en daarna de dry lube erover heen :D
 
ik heb chain cleaner van Bel-ray, en chain-spray van bel-ray, werkt prima.! als je eerst je ketting goed schoon maakt. en dan inspuit met chain-spray.

ik zou ook niet te erge ontvetter los laten op een ketting, zoals remreiniger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan