Van 1 naar 2 schakelen lukt soms niet

dropkikker

MF veteraan
27 jun 2005
1.048
62
Lichtenvoorde
Ik heb sinds het begin dat ik mijn motor heb ( ZX6R van 99 ) af en toe een probleem met schakelen.

Als ik de motor vanuit stilstand voluit trek en naar de 2 wil schakelen dan gebeurt het weleens dat de bak in z'n vrij komt waardoor de motor ineens vol in de begrenzer schiet.
Het ligt naar mijn weten echt niet aan mijn manier van schakelen, ik duw de hendel toch aardig hard omhoog.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik zat zelf al te denken aan een gare bak, maar dit probleem heeft de motor dus al 6 jaar en 20000 km.

Groeten Mark
 
Klinkt mij nog het meest als een gare schakelvork. De schakelvork is afgesleten en duwt het ene tandwiel waarschijnlijk niet ver genoeg in het andere.

Maar kan ook een rot tandwiel zijn (de dogs afgesleten) of zelfs een ingeslagen schakelwals.

In ieder geval is het duidelijk dat hij uit de versnelling schiet als je de power gebruikt. Zet de motor eens rustig en goed in z'n 2, bij zo'n 3000 a 400 toeren. Trek dan het gas vol open (zorg dat je banden warm zijn en pas op voor een wheelie). Als hij bij de 8000 a 9000 rpm uit de versnelling schiet, dan weet je dat het tandwiel een probleem is.

Je schakelvork is hoe dan ook aan de beurt, denk ik. Als de schakelvork het tandwiel niet ver genoeg in het andere drukt, dan IS 'ie al afgesleten. Als de dogs van de tandwielen afgesleten zijn, dan drukt het tandwiel hoe dan ook tegen de schakelvork aan en is 'ie inmiddels ook wel weggesleten.
 
En ik denk dat 99% van alle motoren hier last van heeft. Daarom bij een sprintje rij ik rustig van 1 naar 2 en daarna het gas erop. Enkel om niet voor lul te staan :)

Nergens last van met mijn nieuwe bak. Alleen als ik zelf niet netjes schakel wil hij er nog wel eens uit springen. Da's dan eigen schuld. Of eigenlijk de schuld van Honda, die een schakelbak uit een tractor heeft gebruikt voor mijn Fireblade.

Mijn oude bak was wel gaar, vandaar dat mijn nieuwe bak nu zo goed is. ;)
 
Laatst bewerkt:
Als ik rustig in de 2 rij en vol gas geef ( ik hoef echt niet bang te zijn voor een wheelie, want ik krijg de motor echt niet op het achterwiel in z'n 2 ) dan gaat hij gewoon door tot de begrenzer. Dus dat is het probleem niet lijkt me dan.
 
En ik denk dat 99% van alle motoren hier last van heeft. Daarom bij een sprintje rij ik rustig van 1 naar 2 en daarna het gas erop. Enkel om niet voor lul te staan :)

Gewoon van 1 naar 2 altijd met de koppeling, en ECHT goed hard in de 2 trappen. Daarna verder zonder koppeling opschakelen.

Dat is de reden dat veel mensen in de 2 wegrijden, dan hoeven ze niet de koppeling te gebruiken en kunnen ze niet misschakelen. Maar als je de koppeling gebruikt en goed trapt, dan gaat het nooit mis als je een goed afgestelde bak hebt.
 
Had dit in het begin heel erg bij de blade , maar je moet gewoon van te voren er al iets druk op leggen en dan doordrukken . Heb er nu nimmer last meer van . Ook je pookje een tandje anders zetten misschien?
 
mijn zxr400 heeft hetzelfde als je plankgas van 1 naar 2 gaat gaat het altijd gepaard met lekker gekletter van de bak.... daarboven nergens last van.
Denk dat door de neutraal die ertussen zit dat het sowieso een gevoeligere plek is..
 
Laatst bewerkt:
Harder duwen, had het eerst ook met mijn motor en die is een stuk nieuwer :P Trouwens wel oppassen met dat tussenin schieten, dat gekletter wat je hoort (zoals hierboven beschreven) is funest voor je bak! Meerdere mensen in het ZX6R-topic kunnen daar over meespreken :P

Ik denk wel dat het scheelt als je hele schakelmechanisme (dus pookje en armpje) goed schoon is en een beetje gesmeerd. Zorg ook dat de ketting de juiste spanning heeft en goed gesmeerd is :Y
 
had hier met mn vorige fiets ook last van (92-er gsxrw), ik heb toen een shiftkit gemonteerd van Factory Pro, die behelsde bij mij het vervangen van een schakelarm ,dit werd een gelagerd type en een verstevigde veer die op de "schakelster" drukte. hiermee was voor mij het probleem opgelost. ook had ik het schakelpatroon omgedraaid (gp-shift) , omdat trappen makkelijker gaat dan omhoog duwen.

bij mn huidige motor ook gelijk gp-shift toegepast. ik vind het fijner..

wat meerdere al zeggen, je ketting afstellen en iets harder duwen kan ook al helpen..
 
Ik ben blij om te horen dat meer mensen hier last van hebben, ik was al bang dat mijn bak het aan het begeven was ;)

Ik zal dan maar in het vervolg rustiger wegrijden om niet voor lul te staan en de versnelling harder aantikken!

Bedankt voor jullie reacties *O*
 
Heb je een model met een hydraulische koppeling, dan helpt het ook om de pen die daar achter zit eens goed schoon te maken en licht in te vetten.

Dat geldt ook voor de handeling die Poema hierboven beschrijft.... :) :)

6962707lfc.jpg
 
Ach, valt nog mee dat je pookje wel zelf terugveert.
Ik had een Honda waar ik wel kon opschakelen, maar niet achter elkaar terugschakelen.
Tik omlaag, pookje weer omhoog tikken, weer een tik omlaag. Leuk, van zn 5 naar 1 _O-
En dan ook nog die dreun wanneer je em in zn 1 zet :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan