Van 125 naar ... supersport ???

Eagleheart

Die hard MF'er
24 mrt 2004
313
0
Limburg - Belgie
Hey waarde Motorforummers,

eerst en vooral wil ik even zeggen dat ik er blij ben dat er een forum als dit is, en dat er steeds boeiende vragen en reacties zijn van een hele hoop supertoffe mensen !!!


Ik heb een klein vraagje; ahum,

ff voorstellen: ik ben een 20-jarige Belg, studeer elektromechanica, ben gepassioneerd door moto's ( :P wie niet hier trouwens ?) en rij al 2 jaar met een Aprilia RS 125 (volledig vermogen, mét motorrijbewijs dus).

Ben nu al volop aan het sparen voor een zwaardere voor volgend jaar, maar zou m graag na deze zomer kopen, zodat ik m misschien een beetje in orde kan zetten en wat opmaken tijdens de winter.

Ik wil enkel sportmotoren dus had gedacht aan een tweedehands 600cc, maar, vorig jaar heb ik even op een R6 gezeten, en die voelde een beetje 'klein' aan (net zoals men RS 125 trouwens), ik ben dan ook 1.94m en een ietwat 'grotere' fiets lijkt me dan toch beter.

Een kameraad van me verkoopt zen 98' Soes Gixxer 750 (met 20.000km) voor 4.500 euro na de zomer. Ik vind het wel een mooie fiets, maar ben eigenlijk gek van de 98' Honda Fireblade 900 RR, heb al enkele prijzen gezocht en die schelen eigenlijk niet zoveel van die GSX-R (tweedehands natuurlijk).

Nu was men vraag dus: welke zou ik kiezen (wat raden jullie me aan), de Gixxer of de Blade ? Ik weet dat de Soes zo'n 135 pk heeft en de Honda 130, het verschil in gewicht is slechts 1kg, maar het koppel bij de Blade is toch ietwat hoger. Ik rij elke dag met men (lichte) motor, heb er al 21.000km opzitten (zowel zomer als winter), kan sportief rijden maar me ook beheersen als dat nodig is, ik hou van wat snelheid (en vooral koppel) maar ben helemaal geen gek die zen leven beu is.

Wat raden jullie me aan? Is er iemand die ervaring heeft met beide fietsen ?? Vinden jullie 130 - 135 pk supersport niet een beetje teveel voor iemand die nog maar 2 jaar rijdt???


Alvast bedankt op voorhand voor jullie reacties :} :} :}

You Guys Are Helle-Cool ! 8-)

Greetz,

Bas
 
het ligt er een beetje aan.. als je af en toe nog schrikt als je je RS opentrekt, zou ik even wachten. Maar miscchien heb je wel talent, who knows :) goeie tip: proefrit
 
je geeft jezelf eigenlijk al antwoord en zoekt hier nog een bevestiging...

niet zeuren, koop wat je hart je ingeeft...

in principe heb je genoeg ervaring (voor de nederlandse wet altans :X )
 
Ik ben van een Af1 futura 125cc aprilia over gestapt naar een zxr750 uit 93 (122pk), gaat prima, je hebt zelf toch het gas in de hand of niet soms?

veel succes,

Oja, ik zou voor de soes gaan
 
Toen ik onlangs in een garage was sprak ik met een man die het volgende zei toen ik ongeveer dezelfde vraag stelde (of een 750 gixxer of 900 fireblade niet té waren en een 600cc dan niet beter zou zijn). Hij antwoordde me het volgende:

Een 600 is ook erg snel en heeft ook veel pk's, als je je rechterhand niet onder controle hebt is een 600 ook levensgevaarlijk. Het enige verschil tss een 600 en pakweg een 1000 is het vermogen onderin, je zal om met een 600 sportief te rijden, het beestje steeds hoog in toeren moeten jagen terwijl je met een 1000 'rustiger' kan rijden: lees: niet steeds in heel hoge toeren & niet voortdurend hoeven te schakelen.
Nu is mijn vraag: in hoeverre is dit waar ?? Wat vinden jullie hiervan ???

Ik wou ook nog ff dit vragen; ik zou graag (in de verre verre toekomst als ik héél goed kan rijden) men vriendin eens af en toe mee achterop pakken (op men toekomstige zwaardere fiets), is een 600 dan niet wat te 'zwak'en te 'klein' om het gewicht van 2 personen te trekken?? Of voel je dit bijna niet ??

grtz

Bas
 
Hey , ik ben net over van een cbr600(99-er) naar een blade.
Ik rijd nu een maandje rond en moet zeggen dat ik de 600 spannender vond rijden.
Het verschil in koppel is er natuurlijk ,maar de acceleratiecurve van mijn 600 was echt kicke ! met gas open van de 5000 naar 12000toeren vond ik altijd kicke !
Das niet meer ,nu is het gewoon bruut accelereren in een meer contantere lijn , ik vind het iets saaier rijden op dit gebied.

Maar een 1000 heeft meer in huis ,het remmen ! die remmen zijn echt :9~ ,veeeel beter dan bij een 600. En qua bochten gaat het om het even.

Dus een 600-sport is gewoon een klasse apart.
 
toch niet heel je motor opvoeren dan bassie?
ge moogt mijne overkopen als ge wilt ;)
kzen 'm toch beu
kzou nie voor een 600 + gaan als ik u was want ervaring met snelheid hebde nog nie echt eh amigo(toch wa ik gezien heb)

een zx9r van een jaar of 96-97,een zxr750 van een jaar of 93-94 komt goed vooruit en die eerste heeft vooral de capaciteit om uw lengte te vervoeren ;)
zo ne pk monster zou ik nie direct durven verkope aan u aangezien ge nogal graag wilt/probeert te volgen en met zo'n snelheden en accelerend vermogen kan da wel slecht zijn(ik heb u bezig gezien eh )
kweet nog een heel deel leuke fietsen voor jou(geen brommertjes zenne)
als ik mijn mille in huis heb ga ik 't de eerste tijd ook rustig aan doen(mijn levensverzekering breng nog niet genoeg op ;) )
 
...je zal om met een 600 sportief te rijden, het beestje steeds hoog in toeren moeten jagen terwijl je met een 1000 'rustiger' kan rijden: lees: niet steeds in heel hoge toeren & niet voortdurend hoeven te schakelen.
Nu is mijn vraag: in hoeverre is dit waar ??
Klopt. (Let wel op het woordje kan ;) )
 
't is altijd een kwestie van 'hoe groot is de verleiding' als er eentje voor je rijd om die te gaan volgen,zeker als je weet dat je 'm motorisch overtreft...
maar daar gaat 't altijd mis wanneer je niet zeker bent van jezelf of je zo verrast wordt door die acceleratie(en remmen bij zo'n zware fiets is nog erger,hoe meer koppel hoe feller hij gaat reageren als je hard in de remmen gaat en terugschakelt)
bij een 2t heb je da niet eh bas zeker niet bij die 125cc brommer,ik heb 't 1 maal voorgehad,beetje onoplettend tandje naar beneden ipv boven en daar zwierde hij mij er bijna vanaf toen k nie oplette...
een beetje 250 2t / 400cc 4t of een 600 zoals ik eerder zei zou zeker niet slecht zijn en dan kan je al direct van start gaan ipv een jaar te wachten want dat is lang(tegen die tijd kan je nimer rijden ;) )

btw belwaarde op of zo? *D
 
ja idd, belwaarde was op :(

Heb je nog enige vorm van msn ofzo en welk e-mailadres past daarop??

On-topic: heb nog genoeg tijd om erover te beslissen welke ik ga nemen, ga nog eventjes wachten (moet toch nog even sparen), en ga men keuze baseren op de meningen van alle MF-ers die op deze post reageren, de meningen van ervaren motor-collega's (onder andere u ;) ), men ervaringen met de fietsen die ik eerst eens zal 'test-rijden', men voorkeur (merk, model, jaar) en de prijs van een goede occasie zal ook wel wat invloed hebben. Vrees niet ! ik zal geen onbezonnen dingen doen ;) .

In de tussentijd: REAGEREN JULLIE ERVAREN MF-ers !!! :]
 
ik had ook een 125 rs, ik heb nu een vfr400r, rijdt lekker. niet zo'n hoge topsnelheid (210) maar trekken als een paard. Dit heb je dus ook met een 600 (iets hogere top). Een 1000 is toch wel heel wat anders (mien brother heb een blade), ik zou als ik jou was eerst rustig een 600 doen en dan een blade (je koopt hem tenslotte niet om als een mietje op te rijden ;) )Maar ik geloof idd dat jij iets meer hersenen heb als al die andere die hier vragen nadat ze 2 dagen hun rijbewijs hebben of ze beter een r1 of een gsx-r 1000 kunnen kopen :X

Een proefrit is idd een goed testmiddel, laat het nog wel ff weten wat het wordt he!!!

:]
 
Blade R1 enz. rijd makkelijker dan een 600 maar ik ben juist van een 1100 afgestapt omdat ik het saai vind rijden , heb nu een R6 en vind het heerlijk , kan goed met de grote motoren mee , sneller in en uit de bocht - op top lever je wat in , maar ja iedere maloot kan het gas open draaien , ik zou voor een 600 gaan als ik jou was !! :] Ik denk ook dat het je aanzienlijk in verzekering zal schelen aangezien je maar net rij !
In ieder geval sukses :] :] :] :]
 
Heb onlangs eventjes met een CBR600F gereden en een Gixxer 750 en moet zeggen dat het beiden SUPER-fietsen waren, daarna ff achterop een R1 en stapte al rillend af van een helse psycho-rit. Shit dat ging hard. Een 1000 of 900 Blade wordt het dus waarschijnlijk al niet |(

Denk dat ik dus toch voor een 600 of heel mss als ik een goeie soes 750 vind zo eentje, maar zeker niet méér.

Alvast bedankt voor de reacties ;)
 
Denk dat ik dus toch voor een 600 of heel mss als ik een goeie soes 750 vind zo eentje, maar zeker niet méér.

Alvast bedankt voor de reacties ;)
[/quote]

Gelijk heb je kan altijd nog voor zwaarder gaan als je ziet wat voor een lol je met een ZZR250 kan hebben... Ben bij alle stoplichten altijd als eerste weg *D . Gewoon een kwestie van 12000 toeren en wegjanken. 8-) , ga in de toekomst ook vast wel een keer voor zwaarder, mits haar ergens goed kan inruilen en ook echt iets zie waar ik helemaal ondersteboven van ben. Voorlopig houd ik het hierbij.

Motorgroetjes,
 
Gelijk heb je kan altijd nog voor zwaarder gaan als je ziet wat voor een lol je met een ZZR250 kan hebben... Ben bij alle stoplichten altijd als eerste weg *D . Gewoon een kwestie van 12000 toeren en wegjanken. 8-) , ga in de toekomst ook vast wel een keer voor zwaarder, mits haar ergens goed kan inruilen en ook echt iets zie waar ik helemaal ondersteboven van ben. Voorlopig houd ik het hierbij.

Motorgroetjes,


Klopt, met een zzr kan je zeker veel lol hebben. Maar tis toch nie handig om met overdreven veel toeren weg te sprinten bij een stoplicht. Zo sloop je nl. je koppelingsplaten...
 
Pffff

Als ge na 2 jaar rijervaring nog geen 1000 kunt beginnen rijden weet ik het ook niet meer... [EDIT. IK WEET VAN NIX!]

Heb je wel is (op een privee parking) met die gixxer van je maat gereden?
Dan weet je toch iets meer...

Enfin doe maar hoor. Zolang je beseft dat je niet meer op een rs125 zit is er geen probleem denkik.
 
Laatst bewerkt:
Mja ik heb ook een half jaartje met een 125cc gereden op autorijbewijs maar heb nu recent ook mijn motorrijbewijs en heb me een fazer 600cc '04 gekocht.

Is niet echt een SUPERsport maar wel gewoon een sportieve makkelijke motor waar je ook lekker op zit (ik ben 1.93m)...

Ik kan je zeggen dat 600cc na een 125cc zeker niet gaat vervelen (in tegendeel). Het oppakken in lage toeren is gewoon veel beter en het maximum koppel wordt maar pas bereikt na een 10.000 rpm...

Het is maar wat je wil maar als je scherp wil uitacceleren en laat wil remmen + veel toeren schakelen zou ik voor de 600cc klasse gaan...

Meer cilinderinhoud betekent niet per definitie meer fun ;)
 
Met het oog op circuit rijden, wat denken jullie dan ivm dit onderwerp?

600cc - 750cc - 900cc

Naar het schijnt is de Gixxer iets sportiever en de Blade meer naar de Sport-touring kant :?

greetz,

Bas
 
zou voor de soes 750 gaan :)

heb eens op een blade van 98 gezeten in een showroom en vond die niet echt Sport/touring zittn,het zal niet veel met de soes 750 verschillen denk ik :?
 
geluid is geen snelheid, willen alle 600 die dat denken effe achteraan sluiten en dan kunnen ze mijn achterkant bekijken en blijven bekijken.

Wat bedoel ik, er is niets lekkerder dan om bij 10000 toeren nog effe terug te poken en door te trekken naar de 15000. Maar daar hou je een 1000 op toeren niet mee bij hoor. Verder is het vermoeiend om 10000 toeren te rijden om maar gas te hoeven geven om die 1000 voor je bij te houden zonder je gek te poken.

Ik vind wel dat je op de 600 lomper kan rijden veel eerder vol op het gas, maar op een 1000 is het de beheersing en het soepel gas geven en meestal pakken deze beter op en gaat het allemaal wat soepeler omdat de versnelling niet zo nauw luistert.

Ik heb trouwens de beschikking over een 600 en een 1000
 
Terug
Bovenaan Onderaan