Van 160 achterband naar 180 mogelijk??

Hoekske

MF veteraan
7 feb 2003
7.943
0
Sint Willebrord
Lambiek en ik hebben een ZX6 van 97 gekocht om wat circuitdagen mee te rijden. Nu is mijn vraag of het mogelijk is om de 160 brede achterband evt te vervangen voor een 180. Waarschijnlijk moet dan dus ook de velg vervangen worden, maar ik weet dus niet of dat gaat ivm de brug.

Als op de velg een 180 past, gaat dat dan niet ten koste van het rijgedrag??

Ik hoor het graag van de kenners :} :}
 
Ik heb op mijn (ex) Thundercat de eerste jaren rondgereden op de standaard 160 achterband. Kreeg later een keer de tip om er 180 achterop te gooien en heb dat eens geprobeerd. Gaf bij mij geen enkel probleem. Paste goed op de velg en ging probleemloos tussen de achterbrug. Als ik het mij goed herinner had ik een achtervelg die 5J was, maar dat weet ik niet zeker...

Qua rijgedrag vond ik het persoonlijk niet erg veel schelen en zeker niet minder goed. Merkte wel dat het lastiger was om aan het randje van de achterband te komen. Bleef meestal zo'n 5mm ongebruikt.
 
Ja, dat gaat ten koste van het weggedrag.

- de band staat zodanig rond op de velg dat als je "plat" ligt nog steeds op de ronde kant van de band rijdt in plaats van de "platte" kant. Zie noot onderaan.
- 160*0.60 = 96, 180*0.55 = 99, een 180 is dus ietsje hoger, maar omdat je hem op een te smalle velg zet is ie in werkelijkheid nog hoger. Dus staat de fiets voorover, daar wordt de fiets dus nerveuzer van.
- de wangen van de band zijn heel belangrijk bij het verwerken van onevenheden tijdense normaal rijden maar nog veel belangrijker tijdens bochten. Bij een 180 op een 5" velg staan de wangen veel te schuin te opzichte van de velg, waardoor ze niet optimaal kunnen werken.
- Door een bredere achterband neemt het onderstuur karakter van de fiets in bochten toe, oftewel stuurt zwaarder.

Nu kan het ook allemaal voordelen zijn voor jouw fiets, als deze erg "lui" ontworpen is kan een betere achterband soms verbeteringen brengen. Maar een 180 hoort niet op een 5" velg. Echter Dunlop heeft wel eens "180s" banden uitgebracht, er stond 180 op maar waren in werkelijkheid 170 breed. Dat werkte prima op de heel populaire CBR600-F4's.

Noot: als je naar een achterband kijkt dan zie je in het midden een rond profiel en aan beide zijkanten een plat profiel. Als je schuin ligt in de bocht heeft dat platte stuk kontakt met het wegdek. De vervorming van de wang van de band zorgt ervoor dat onafhankelijk van de hoek die de motorfiets maakt met het wegdek, dit platte stuk in kontakt blijft met het wegdek. Oftewel, de band draait naar het wegdek toe.
 
Zelfde als Brian, ook een thundercat met nu een 180 band. Merkte er ook weinig van, 180 is veel makkelijker en goedkoper verkrijgbaar!

Heb met die 180 ook 5mm schaamrand....
 
Ok bedankt alvast.

Ik ga straks eens ff kijken wat het precies voor velg is. Ik moet er wel bij zeggen dat wij niet echt rond gaan als Rossie dus of we er last van hebben zullen we denk ik het beste gewoon testen.
Het is idd het geval dat de 180 bandjes een stuk makkelijker te vinden zijn, dat is dus ook de reden van de vraag. 160 is bijna niet gebruikt te krijgen.

Ik hoor toch nog wel graag wat meer ervaringen!!
 
Als je niet te super snel ben op het circuit dan kan het makkelijk. Hij zal lekker makkelijk van z'n rijlijn te brengen zijn in de bocht. Dus ik verwacht bij je jaarlijkse circuitdag geen problemen en bij de zac misschien alleen in de S3.
 
Dat bedoel ik, we rijden een keer of 4/5 een circuit dagje en zetten dan dus echt geen wereld tijden weg. Ik denk dat het dan dus wel moet gaan.

Ik heb inmiddels ook een mailtje ontvangen van iemand die 160 banden over heeft, dus dat is dan denk ik wel het beste.
 
Terug
Bovenaan Onderaan