Van 2 naar 1 verklikkerlampje

Braak

MF'er
18 feb 2009
111
0
Weet iemand wat je moet aanpassen als je van 2 verklikkerlampjes voor de richtingaanwijzers, dus links en rechts, naar 1 verklikkerlampje gaat ivm ander dashboard? Gaat dat allemaal lekker werken?
 
Weet iemand wat je moet aanpassen als je van 2 verklikkerlampjes voor de richtingaanwijzers, dus links en rechts, naar 1 verklikkerlampje gaat ivm ander dashboard? Gaat dat allemaal lekker werken?
Gewoon massa aan het lampje, en dan beide plussen eerst aan een diode en dan beide uiteinden van de diode's op het andere contact op het lampje. Bij de electronicazaak weten ze wel wat voor diode je nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:
Zit er in het nieuwe dashboard een normaal lampje, dan gewoon elke draad van dat lampje aan een richtingaanwijzerdraad knopen. De lampjes in de richtingaanwijzer die je niet gebruikt, werkt dan als aarde.
Zit er een LED in dan zul je met wat diodes en een weerstand moeten werken
Een schema daarvan (zonder diode en weerstandstypes) heb ik wel.
Ik gaa ook met zo'n schema naar mijn elektro-boer en zeg tegen hem dat ik voor dit schema onderdelen nodig heb.
Voor mijn CB1300 heb ik een extra kontrolelampje gemaakt wat hoger in het gezichtsveld zodat ik op vakantie met een volle tanktas en een GPS toch nog kon zien dat de richtingaanwijzer aan stond. Ik heb toen gekozen voor de LED met diodes en weerstand.
Met deze methode werkt het lampje ook als je alarmverlichting hebt.

EgbertO
 
Gewoon massa aan het lampje, en dan beide plussen eerst aan een diode en dan beide uiteinden van de diode's op het andere contact op het lampje. Bij de electronicazaak weten ze wel wat voor diode je nodig hebt.

men kan ook een 3Watt lampje gebruiken. + zijde lampje aan de linker RAW + draad en de - zijde lampje aan de rechter RAW + draad knopen en klaar is de schakeling.
 
men kan ook een 3Watt lampje gebruiken. + zijde lampje aan de linker RAW + draad en de - zijde lampje aan de rechter RAW + draad knopen en klaar is de schakeling.
Ja, dat is de "klassieke" schakeling bij ouderwetse dikke gloeipinkers maar niet toepasbaar met LEDs, tenzij je door middel van extra belastings-weerstanden, aangesloten alsof ze zelf pinkers zijn, het oude verbruik teruginstalleert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan