Van 4in2 naar 4in1problemen

Yves V

MF'er
7 mrt 2006
56
0
Oostende
Zopas heb ik een 4-in1 uitlaat op de kop kunnen tikken.
Deze komt blijkbaar van dezelfde gsx-f 600 uit '95 als de mijne.
Als ik de kragen van de uitlaat vergelijk met mijn originele dan blijken die te groot te zijn waardoor ik de buizen niet in de holtes aan de cilinder kan krijgen. De originele hebben een diameter van 41mm en de 4-in1 heeft een diameter van 43mm.
Is er een mogelijkheid om deze kragen iets bij te slijpen waardoor ze wel passen in de holtes aan de cilinder.

Nu is er nog een probleempje.

Op de originele uitlaten zitten een flens waardoor je de uitlaat kan aanspannen met 2 bouten tegen de motor.
Bij de nieuwe uitlaat zitten enkel 2 halve ringen. Er zit geen flens over de buizen. Is dit normaal. Kan ik gewoon met de 2 bouten elke buis tegen de motor aanspannen?

Alle hulp is welkom.

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/407364/d0002434964c00ad0e03b0c2c303cee6 (22082006077.jpg)​
 
Waarschijnlijk haal je van de oude uitlaat die "ringen" met koelribben af, die zet je weer op de nieuwe uitlaatbochten. De halve maanen horen dan tussen de zonet geplaatste ringen met koelribben en de hoogste flens in, daarmee druk je de uitlaatpijp tegen de cilinderkop aan.

Weet je trouwens zeker dat de uitlaat zou moeten passen?
 
Waarschijnlijk haal je van de oude uitlaat die "ringen" met koelribben af, die zet je weer op de nieuwe uitlaatbochten. De halve maanen horen dan tussen de zonet geplaatste ringen met koelribben en de hoogste flens in, daarmee druk je de uitlaatpijp tegen de cilinderkop aan.

Weet je trouwens zeker dat de uitlaat zou moeten passen?


Probleem is dat die ringen niet van de oude uitlaat afkunnen doordat de rand van de uitlaat breder is dan de binnendiameter van de ringen.
Volgens de persoon van wie dat ik de uitlaat gekregen heb komt die uitlaat van dezelfde motor als de mijne want het was zelfs de bedoeling om de uitlaten gewoon om te wisselen, dus mijn 4in2 moet op zijn motorfiets komen. Nu vraag ik me wel nog af of de zijne geen 750 zou kunnen zijn.
 
Probleem is dat die ringen niet van de oude uitlaat afkunnen doordat de rand van de uitlaat breder is dan de binnendiameter van de ringen.
Volgens de persoon van wie dat ik de uitlaat gekregen heb komt die uitlaat van dezelfde motor als de mijne want het was zelfs de bedoeling om de uitlaten gewoon om te wisselen, dus mijn 4in2 moet op zijn motorfiets komen. Nu vraag ik me wel nog af of de zijne geen 750 zou kunnen zijn.

Wanneer je ECHT zeker van je zaak bent, moet je dus gaan zagen (wees wel echt zeker, de oude bochten las je moeilijk weer aan de oude uitlaat, mocht de nieuwe toch niet passen).
 
Ik kom niet goed uit die foto's, maar vermoed dat er alleen maar een stevig opvulbusje nodig hoeft te zijn?

Zoiets deden we vroeger met Zündapp-brommers voor plaatsing van een ruimer bochtje. Stukje (te groot) koperen pijp uit de doe-markt op juiste breedte afgezaagd, ZEER SCHUIN aan 1 kant opengezaagd en de zaagsnede voorzichtig, schuin blijvend, zo ver verbreed dat de boel mooi klem zich liet inpassen. Eenmaal warmgereden, na-trekken en misschien na volgende ritten nog 1 of 2 x.

Het iets zachtere koper "zet" zich dan perfect.

Ik meen mij te herinneren dat wanddikte 1,5 mm diameter een gangbare maat is in groot koperpijp in de doe-markt (2x1,5=3) misschien bestaat ook wel 1mm (als het diameterverschil echt goed gemeten 2mm moet zijn).

Edit: in koperen gaspijp bestaat zo te zien 42 mm (binnenmaat) en wanddikte 1mm; ijselijk dicht bij de maatvoering, oppassen dat de zaagsnee niet te breed wordt.

http://www.domotech.be/koperen_gasleidingen.htm (www.domotech.be/koperen_gasleidingen.htm)
 
Laatst bewerkt:
Ik kom niet goed uit die foto's, maar vermoed dat er alleen maar een stevig opvulbusje nodig hoeft te zijn?

Zoiets deden we vroeger met Zündapp-brommers voor plaatsing van een ruimer bochtje. Stukje (te groot) koperen pijp uit de doe-markt op juiste breedte afgezaagd, ZEER SCHUIN aan 1 kant opengezaagd en de zaagsnede voorzichtig, schuin blijvend, zo ver verbreed dat de boel mooi klem zich liet inpassen. Eenmaal warmgereden, na-trekken en misschien na volgende ritten nog 1 of 2 x.

Het iets zachtere koper "zet" zich dan perfect.

Ik meen mij te herinneren dat wanddikte 1,5 mm diameter een gangbare maat is in groot koperpijp in de doe-markt (2x1,5=3) misschien bestaat ook wel 1mm (als het diameterverschil echt goed gemeten 2mm moet zijn).


Sorry, maar ik volg je niet helemaal, is dit dan om de uitlaat te kunnen aanspannen tegen de motor of is dat dan om de diameter van de buis aan te passen?
 
Alleen opvullen; heb je bij de nieuwe uitlaat geen aanspan-moer (kraag)?

Misschien laat de oude zich aanpassen/overzetten?

Edit: nee, ik zie nu iets anders: "holten"; ik mis dus zicht, redeneer misschien totaal fout ...
... waardoor ik de buizen niet in de holtes aan de cilinder kan krijgen ...
 
Laatst bewerkt:
nee, ik zie nu iets anders: "holten"; ik mis dus zicht, redeneer misschien totaal fout ...

Quote:
... waardoor ik de buizen niet in de holtes aan de cilinder kan krijgen ...


====
Het ding waar ik ooit mee knoeide werd op een uit de cilinder stekend spruit-eindje geschoven en daaromheen een zware slangenklem.
 
Laatst bewerkt:
nee, ik zie nu iets anders: "holten"; ik mis dus zicht, redeneer misschien totaal fout ...

Quote:
... waardoor ik de buizen niet in de holtes aan de cilinder kan krijgen ...

ja, het is misschien raar uitgedrukt, maar op de cilinders zitten ronde gaten die een 8-tal mm dieper zitten waarin de kragen van bochten passen. In die gaten echter passen de kragen van mijn nieuwe uitlaat niet. Een oplossing zou zijn door de kraag ietsje af te slijpen tot de gewenste diameter, maar mag dit wel?
 
Volgens mij heb je een uitlaat te pakken van een GPX 750
KAWASAKI GPX 750 uit 88
Helemaal zeker weten doe ik het niet maar de aansluiting
van mijn uitlaat klopt precies met wat ik op de foto zie
 
Laatst bewerkt:
Wat ik ondertussen gedaan heb:
aan het uiteinde van de bocht zit een kraag die tegen de motor aangedrukt moet worden en een kraag waartegen de halve ringen moeten geplaatst worden.
De diameter van de eerste kraag was te groot en die heb ik met de schuurschijf versmalt naar een passende diameter. Nu past de kraag netjes in de gaten van de cilinder (4x).
Doordat ik (nog) geen flenzen heb, heb ik de ringen geplaatst en de bouten zo aangedraaid tegen deze ringen. De uitlaat zit zo ook mooi vast aan de cilinder (maar voor hoelang).
Ik heb wel nog geen nieuwe pakkingen gestoken en daardoor ontsnappen een beetje uitlaatgassen aan de cilinders.

Is dit een probleem om een paar dagen zo rond te rijden totdat ik pakkingen en flenzen heb?


De persoon van wie ik de uitlaat kocht verzekerde me dat ie van een gsx-f komt. Nochtans kloppen alle bochten en ook de ophanging aan de demper. Enkel de diameter van de kraag klopt niet :-(
 
ik kreeg net op het gsx forum een gouden tip.
De flenzen van de oude uitlaat doormidden slijpen (dremel?) zodat ik met de 2 helften een nieuwe flens kan maken voor de nieuwe uitlaat.
Dit lijkt me wel wat.
 
OPGELOST !!!!!!!!!
Bij een motozaak hier in de buurt kan ik 4 2dehandsflenzen van een ander type motor vinden. Het waren halve flenzen waarvan de helften elkaar overlappen waardoor ze dezelfde stevigheid bieden als de originele. De afstand tussen de gaten was wel iets groter dan die van mijn motor maar een uurtje vijlen (16 gaten) maakte dat de uitlaat perfect op de motorfiets kon geplaatst worden.

Nu is er nog 1 probleempje en dat is dat de nieuwe uitlaat iets lager tegen de grond komt waardoor de onderkuip niet meer helemaal kan vast gemaakt worden tegen de andere kuip zonder dat hij tegen de buizen van de uitlaak stoot. Nu ben ik nog aan het overwegen of ik hittebestendig materiaal zal aanbrengen aan de binnenkant van de kuip of als ik de kuip een deel zal inkorten.

Alvast aan iedereen die reageerde bedankt voor jullie bijdrage.
 
Lastig, kuip moet niet gaan smelten natuurlijk.

Als je met zijn tweeën bent, kun je misschien wat ruimte winnen door alle bouten van de kuipdelen tamelijk los te zetten; één drukt (niet te overdreven) het kuip-spul in ruimtewinnende richting en de ander loopt om de fiets heen om telkens, zo "kruiselings" mogelijk steeds een bout een duwtje vaster te draaien, totdat alles vast zit.
Iedere millimeter is er één.

Er was ooit al een topic over dun isolatie-spul uit de doe-markt, voor net zulke toepassingen; ik herinner mij niet of dat echt voldoende oplossing bood.
 
Terug
Bovenaan Onderaan