Van 5,5" naar 6" achtervelg?

YZF750RACER

Die hard MF'er
22 nov 2003
314
0
Enschede
Heeft iemand ervaring die van een standaard 5,5” velg naar een 6,0” velg is gegaan?
En wat zijn de gevolgen hiervan, zoals wegligging, welke maat band moet ik gebruiken, slijtage van de band?
Ik kan namelijk een setje gebruikte magnesium velgen kopen, nu is alleen de achtervelg dus 6,0” i.p.v. mijn standaard 5,5” velg.
Ik wil het hoofdzakelijk alleen voor het circuit gebruiken.



gr yzf750racer
 
Ik heb geen ervaring op het circuit.....

Ik heb mijn achtervelg van mij XJR bij Deget in Duitsland laten verbreden van 5.5" naar 6" (was niets van te zien en voordeel is dat de velg zo weer in je motor past zonder allerlei aanpassingen).

Ik heb er verder niet zo heel van gemerkt. Je kunt er een bredere band op pleuren zonder dat ie boller gaat staan dan op je 5.5". Voor het normale rijden heb ik er niets van gemerkt. Maar ja, in de racerij tellen vaak de details, dus op dat nivo weet ik er niets over te zeggen.
 
Hey Xtremebikz,

heb net op dit site gekeken, gave helmen staan op die site; aangezien ik me niet overal wil aanmelden (rij zelf chopper)en kan aanmelden, even een tip of vraag: zet de maker van de helm erbij; zag daar 2 verschrikkelijk mooie exemplaren, helaas is de maker nergens te vinden.

Gave site overigens. :Y
 
Als je wilt kan je gewoon met een 180/55 achterband blijven rijden. Magnesium wielen zijn wél en stuk lichter dan wat je nu hebt en rijden/sturen door de lagere onafgeveerde massa en verminderd gyroscopisch effect wel wat beter dus.

Maar de 180/55 band zal er anders uit komen te zien op een 6" velg! Is dat nadelig of juist voordelig t.o.v. 5,5" velg?
 
wrom zou je een 180 band op een 6" vleg monteren als je je oprginele velg van 5,5 naar 6 hebt verbreed :?

ik neem aan dat je van 5,5 naar 6 wil omdat je er dan een bredere band op kan leggen
Dat staat er niet.. ;)

Hij kan een setje gebruikte Magnesium wielen krijgen...
Alleen achtervelg is 6J ipv 5,5J
 
Waarom niet, mijn FZ kwam met een 140 (de oudere zelfs met 130) en daar ligt nu ook een 170 op 8-) . En als ik de ketting wat verder naar buiten krijg wordt de volgende een 180 8-) 8-) 8-)

Bij mij moet het alleen maar functioneel zijn, voor het uiterlijk doe ik het niet. Op deze manier probeer ik aankomende circuitdagen weer wat sneller te zijn :Y
 
Hey Xtremebikz,

heb net op dit site gekeken, gave helmen staan op die site; aangezien ik me niet overal wil aanmelden (rij zelf chopper)en kan aanmelden, even een tip of vraag: zet de maker van de helm erbij; zag daar 2 verschrikkelijk mooie exemplaren, helaas is de maker nergens te vinden.

Gave site overigens. :Y
Ik zal de tip meenemen. Thanks!
 
Pas op met gebruikte Magnesium velgen, deze velgen hebben een zeer beperkte levenduur omdat magnesium zeer snel corrodeert en dus bros en poreus wordt. Fabrikanten van magnesium velgen adviseren meestal deze velgen na maximaal 5 jaar te vernietigen. Omdat ook zij het belang van een tweedehands markt voor hun klanten inzien, gieten ze geen productiedatum in de velg (kloothommels).
Bij alu (lichtmetaal) velgen speelt dit probleem niet.

Het is trouwens niet goed om een 6" velg te gebruiken. Bij gebruikt van een normale 180/55 zal de band te plat staan waardoor er tractieproblemen ontstaan bij extreme rijhoeken. Als een bredere band gekozen wordt (190/50) zal de fiets moeilijker in gaan sturen omdat de onderstuur eigenschap van de motorfiets versterkt wordt.

Passen wielen van een recent bouwjaar R6 niet? Die zijn ook licht.

Als het onafgeveerde gewicht verandert zal ook de vering aangepast moeten worden.
 
Pas op met gebruikte Magnesium velgen, deze velgen hebben een zeer beperkte levenduur omdat magnesium zeer snel corrodeert en dus bros en poreus wordt. Fabrikanten van magnesium velgen adviseren meestal deze velgen na maximaal 5 jaar te vernietigen. Omdat ook zij het belang van een tweedehands markt voor hun klanten inzien, gieten ze geen productiedatum in de velg (kloothommels).
Bij alu (lichtmetaal) velgen speelt dit probleem niet.

Het is trouwens niet goed om een 6" velg te gebruiken. Bij gebruikt van een normale 180/55 zal de band te plat staan waardoor er tractieproblemen ontstaan bij extreme rijhoeken. Als een bredere band gekozen wordt (190/50) zal de fiets moeilijker in gaan sturen omdat de onderstuur eigenschap van de motorfiets versterkt wordt.

Passen wielen van een recent bouwjaar R6 niet? Die zijn ook licht.

Als het onafgeveerde gewicht verandert zal ook de vering aangepast moeten worden.


De levensduur van magnesium velgen was me al bekend, maar dan geldt ook of de lak beschadigd of onbeschadigd is!
Maar het probleem van 6" velg met 180/55 band: Heb jij daar ervaring mee, of ken jij iemand die daar problemen mee heeft gehad? Want dat soort problemen zit ik niet op te wachten. Het gaat mij vooral om het onafgeveerde gewicht en daar mee de bijkomende voordelen weer van.

Gr yzf750racer
 
Kheb zelf een Mille met 6" achtervelg. Lag af fabriek een 190/50 op, later zelf vervangen door 180/55. Merk zelf niet zo veel verschil, lijkt wel iets makkelijker in te sturen.

W.b. onafgeveerd gewicht: een 6" velg is natuurlijk wat zwaarder dan dezelfde 5,5" velg.

Persoonlijk: zelf zou ik voor andere velgen kiezen als magnesium. Zoals al eerder gezegd wordt Mg snel poreus, dus na een paar jaar velgen vervangen wordt een dure hobby.
Ik neem aan dat er ook wel lichte alu wielen te krijgen zijn, en dan meteen in 5,5"? (en ms wel nieuwe voor de prijs van de 2ehandse Mg wielen...?)
 
Kheb zelf een Mille met 6" achtervelg. Lag af fabriek een 190/50 op, later zelf vervangen door 180/55. Merk zelf niet zo veel verschil, lijkt wel iets makkelijker in te sturen.

W.b. onafgeveerd gewicht: een 6" velg is natuurlijk wat zwaarder dan dezelfde 5,5" velg.

Persoonlijk: zelf zou ik voor andere velgen kiezen als magnesium. Zoals al eerder gezegd wordt Mg snel poreus, dus na een paar jaar velgen vervangen wordt een dure hobby.
Ik neem aan dat er ook wel lichte alu wielen te krijgen zijn, en dan meteen in 5,5"? (en ms wel nieuwe voor de prijs van de 2ehandse Mg wielen...?)

Dat zal helemaal mooi zijn, nieuwe velgen voor gebruikte prijzen. Maar zijn er NL nog bedrijfjes die handelen in lichtmetalen velgen? In Duitsland is er genoeg te krijgen!

gr yzf750racer
 
Ja, ik heb er ervaring mee. Suzuki GSX-R600 SRAD waar normaal een 5.5 in zit. Ik had een set velgen gekocht en niet naar de breedte gekeken (stom), het was dus een 6" velg uit een 750. Duidelijk grip problemen bij het uitkomen van bochten met een 180 achterband. Dat heeft me zeker een overwinning gekost in de KNMV-CUP in 2001. Na de wedstrijd, op haren en snaren stoeien met Robert de Vries, kwam XX (naam vergeten, maar bekende Nederlands coureur) naar me toe met de woorden "zeker een 6" achtervelg". Ik dus kijken, en ja hoor, daardoor kwam ik dus steeds te kort bij het uitkomen van bochten. Gelijk maar naar Cama motorparts en de velg omgeruild.

En wat betreft breder gaan, mijn vriendin heeft een "98 ZX-6R met standaard een 170 achterband, daar wel eens een 180 onder geprobeert, dat ding kwam dus echt geen bocht meer in. Ander bekend voorbeeld, de Triumph 595ien 955i, standaard uitgerust met een 190/50 maar die stuurde veel beter met een 180/55.
 
Ja, ik heb er ervaring mee. Suzuki GSX-R600 SRAD waar normaal een 5.5 in zit. Ik had een set velgen gekocht en niet naar de breedte gekeken (stom), het was dus een 6" velg uit een 750. Duidelijk grip problemen bij het uitkomen van bochten met een 180 achterband. Dat heeft me zeker een overwinning gekost in de KNMV-CUP in 2001. Na de wedstrijd, op haren en snaren stoeien met Robert de Vries, kwam XX (naam vergeten, maar bekende Nederlands coureur) naar me toe met de woorden "zeker een 6" achtervelg". Ik dus kijken, en ja hoor, daardoor kwam ik dus steeds te kort bij het uitkomen van bochten. Gelijk maar naar Cama motorparts en de velg omgeruild.

En wat betreft breder gaan, mijn vriendin heeft een "98 ZX-6R met standaard een 170 achterband, daar wel eens een 180 onder geprobeert, dat ding kwam dus echt geen bocht meer in. Ander bekend voorbeeld, de Triumph 595ien 955i, standaard uitgerust met een 190/50 maar die stuurde veel beter met een 180/55.


Oke, dan zoek ik toch maar ff verder voor een 5,5" velg.
Maaare, nog mensen die adresje weten hier in NL?
 
Ja, ik heb er ervaring mee. Suzuki GSX-R600 SRAD waar normaal een 5.5 in zit. Ik had een set velgen gekocht en niet naar de breedte gekeken (stom), het was dus een 6" velg uit een 750. Duidelijk grip problemen bij het uitkomen van bochten met een 180 achterband. Dat heeft me zeker een overwinning gekost in de KNMV-CUP in 2001. Na de wedstrijd, op haren en snaren stoeien met Robert de Vries, kwam XX (naam vergeten, maar bekende Nederlands coureur) naar me toe met de woorden "zeker een 6" achtervelg". Ik dus kijken, en ja hoor, daardoor kwam ik dus steeds te kort bij het uitkomen van bochten. Gelijk maar naar Cama motorparts en de velg omgeruild.

En wat betreft breder gaan, mijn vriendin heeft een "98 ZX-6R met standaard een 170 achterband, daar wel eens een 180 onder geprobeert, dat ding kwam dus echt geen bocht meer in. Ander bekend voorbeeld, de Triumph 595ien 955i, standaard uitgerust met een 190/50 maar die stuurde veel beter met een 180/55.
Sorry hoor, maar dit vind ik een "prinses op de erwt"-verhaal. Jij beweert dus dat je met een te iets grote of iets te kleine band op je achtervelg ineens geen bocht meer doorkomt? En al die verschillende hoogtes van banden dan? 190 SC's en Racetecs zijn 55 hoog, Power Race's 50 en 208/209GP's zelfs 60.....
En idd, als je onafgeveerd gewicht verandert moet je wat aan je vering/demping doen, maar die is toch al niet geweldig bij standaard Japanse motorfietsen.
 
Nee, Erik: het is echt waar; bredere banden hebben meer zin in "rechtuit" en slijten ook sneller "plat" dus nog rechtuiter als je er veel gestrekte routes met weinig bochten mee rijdt.

Dit was/is al voelbaar op autopeds, fietsen, brommertjes en scooters.

Hier staat (voor weggebruik) wel tegenover dat bredere banden lekkerder remmen en iets kleinere slipkans geven.
 
Jij beweert dus dat je met een te iets grote of iets te kleine band op je achtervelg ineens geen bocht meer doorkomt?

Het gaat niet om "iets" het gaat om een centimeter, dus 5 millimeter aan beide kanten, dat een 190 breder is als een 180.
Bandenfabrikanten zijn ook aan het expirementeren met de breedte, een 180 is geen 180 mm breed, dat kan 177 mm of misschien 183 mm zijn. Net zoals motorfietsenfabrikanten met velgbreedtes aan het rotzooien zijn, een 5.5" is echt niet precies 5.5" breed, meet maar eens na, en dan ook bij verschillende fabrikanten.
 
Laatst bewerkt:
Pas op met gebruikte Magnesium velgen, deze velgen hebben een zeer beperkte levenduur omdat magnesium zeer snel corrodeert en dus bros en poreus wordt. Fabrikanten van magnesium velgen adviseren meestal deze velgen na maximaal 5 jaar te vernietigen. Omdat ook zij het belang van een tweedehands markt voor hun klanten inzien, gieten ze geen productiedatum in de velg (kloothommels).
Bij alu (lichtmetaal) velgen speelt dit probleem niet.

Di's niet helemaal waar.

Marvic bijvoorbeeld, geeft 2 jaar garantie.
Na 4 jaar zeggen ze dat de velg gecontroleerd dient te worden (niks vernietigen)
Wanneer de velg nog goed bevonden wordt, wordt ze opnieuw behandelt en opnieuw gespoten, rubbers vervangen e.d.
Ze hebben al velgen gecontroleerd en goed bevonden die ouder zijn dan 10 jaar.

kosten ongeveer 280 euro per velg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan