Van A1 naar A rijbewijs

MJ_078

Rookie
27 sep 2020
6
5
Hoi,

Ik ben momenteel 18 en doe binnenkort examen voor het A1 motorrijbewijs en dan mag ik op een 125cc rijden :(. Gelukkig heb ik een ktm exc 125 gevonden met 25kw op A1 kenteken, dus daarmee overleef ik het wel.

Nou vroeg ik me af hoe oud je nou moet zijn om examen te doen voor het A rijbewijs als je alleen het A1 rijbewijs hebt en niet het A2 rijbewijs. Is dit dan 20/21 of 24? En moet ik dan alle examen nog een keer doen of alleen 1?

met vriendelijke groet,

Max
 
Wanneer je minimaal 2 jaar in het bezit bent van het rijbewijs A1, kun je overstappen naar de middelzware motor (A2). Daarvoor hoef je alleen maar een praktijkexamen verkeersdeelneming te doen.

Bij een praktijkexamen verkeersdeelneming voor het getrapte motorexamen A2 zijn vier bijzondere manoeuvres mogelijk: omkeeropdracht (halve draai), parkeeropdracht (lopend achteruit parkeren), wegrijden uit (parkeer)vak en stapvoets rijden. Per examen kiest de examinator twee van deze manoeuvres.

Wanneer je minimaal 2 jaar in het bezit bent van het rijbewijs A2, mag je overstappen naar de motor met onbeperkt vermogen (A). Ook daarvoor hoef je alleen maar een praktijkexamen verkeersdeelneming te doen. Naast 2 productieve bijzondere manoeuvres moet bij het A-aanvullende examen ook het onderdeel zelfstandig route rijden worden uitgevoerd.

motorrijschool
 
Hoi,

Ik ben momenteel 18 en doe binnenkort examen voor het A1 motorrijbewijs en dan mag ik op een 125cc rijden :(. Gelukkig heb ik een ktm exc 125 gevonden met 25kw op A1 kenteken, dus daarmee overleef ik het wel.

Nou vroeg ik me af hoe oud je nou moet zijn om examen te doen voor het A rijbewijs als je alleen het A1 rijbewijs hebt en niet het A2 rijbewijs. Is dit dan 20/21 of 24? En moet ik dan alle examen nog een keer doen of alleen 1?

met vriendelijke groet,

Max

Tenzij de regelgeving recent veranderd is is de limiet voor A1 11kW. Rijden op een zwaardere motor staat gelijk aan rijden zonder geldig juist rijbewijs -> gedoe met de overheid en verzekering.

U bent gewaarschuwd.
 
Tenzij de regelgeving recent veranderd is is de limiet voor A1 11kW. Rijden op een zwaardere motor staat gelijk aan rijden zonder geldig juist rijbewijs -> gedoe met de overheid en verzekering.

U bent gewaarschuwd.

hoi,

De motor staat op A1 kenteken. Voor zover ik weet zijn er geen algemene controles voor motoren op vermogen toch?

gr,

max
 
Wanneer je minimaal 2 jaar in het bezit bent van het rijbewijs A1, kun je overstappen naar de middelzware motor (A2). Daarvoor hoef je alleen maar een praktijkexamen verkeersdeelneming te doen.

Bij een praktijkexamen verkeersdeelneming voor het getrapte motorexamen A2 zijn vier bijzondere manoeuvres mogelijk: omkeeropdracht (halve draai), parkeeropdracht (lopend achteruit parkeren), wegrijden uit (parkeer)vak en stapvoets rijden. Per examen kiest de examinator twee van deze manoeuvres.

Wanneer je minimaal 2 jaar in het bezit bent van het rijbewijs A2, mag je overstappen naar de motor met onbeperkt vermogen (A). Ook daarvoor hoef je alleen maar een praktijkexamen verkeersdeelneming te doen. Naast 2 productieve bijzondere manoeuvres moet bij het A-aanvullende examen ook het onderdeel zelfstandig route rijden worden uitgevoerd.

motorrijschool
Oke, dus van A1 naar A is hetzelfde als zonder rijbewijs een A rijbewijs halen?

Ik vind het een beetje apart dat ik dan een A2 rijbewijs moet halen voor 2 jaar terwijl ik dan pas net 2 jaar een 125cc motor heb. Dus het A2 sla ik liever over.

Stel dat ik mijn A1 rijbewijs nu haal, kan ik als ik 22 jaar ben het A rijbewijs halen, of pas als ik 24 jaar ben (of 21 met code 80).

gr,

Max
 
Het schema is daar toch duidelijk over, 18 - A1, 20 - A2 en vanaf 24 jaar mag je volledig A examen doen.

Je haalt nu je A1 en als je tot je 24ste met A1 blijft rijden, kan je daarna gelijk voor volledig A.
 
Het schema is daar toch duidelijk over, 18 - A1, 20 - A2 en vanaf 24 jaar mag je volledig A examen doen.

Je haalt nu je A1 en als je tot je 24ste met A1 blijft rijden, kan je daarna gelijk voor volledig A.
Het schema laat niks zien over A code 80 terwijl deze er wel is en dat is de vraag van topicstarter.

Naar mijn weten mag je zodra je 21 bent, voor A code 80 gaan (ook al heb je A1 al binnen) waarmee je 2 jaar op een code 80 rijdt, dit houdt in max 35kw. Na 2 jaar vervalt die code 80 en mag je onbeperkt, in theorie kan dit je 23e zijn

De getrapte manier kan je in theorie op je 22e A in de broekzak hebben (ik heb dit gedaan, maar niet A1 gedaan. A2 en op 22 jaar onbeperkt) Hiermee moet je wel elke keer examen doen op de weg met 2 manoeuvres zoals een halve draai, wegrijden uit parkeervak oid. Maar dit zit dan in 1 examen ipv 2 examens.

A code 80 is goedkoper omdat die vervalt na 2 jaar en je dan onbeperkt hebt op je 23e, tweede is een jaar eerder maar duurder omdat je wel praktijkexamen moet afleggen.
 
Oke, dus van A1 naar A is hetzelfde als zonder rijbewijs een A rijbewijs halen?

Ik vind het een beetje apart dat ik dan een A2 rijbewijs moet halen voor 2 jaar terwijl ik dan pas net 2 jaar een 125cc motor heb. Dus het A2 sla ik liever over.

Stel dat ik mijn A1 rijbewijs nu haal, kan ik als ik 22 jaar ben het A rijbewijs halen, of pas als ik 24 jaar ben (of 21 met code 80).

gr,

Max
of inderdaad op 21jaar met A2-code 80, Dan wordt dit na 2 jaar A2-code80 automatisch omgezet naar A, zonder extra examen (enkel naar het gemeentehuis voor een nieuw rijbewijs. Dit heb ik ook gedaan.
 
De motor staat op A1 kenteken. Voor zover ik weet zijn er geen algemene controles voor motoren op vermogen toch?

Er zijn inderdaad geen algemene controles op het vermogen van motorfietsen. Maar als je betrokken bent bij een ongeluk gaat of jouw verzekeraar of die van de tegenpartij dat wel degelijk controleren. En als jij aansprakelijk bent voor eventuele schade gaat jouw eigen verzekeraar die wel uitkeren aan de tegenpartij maar vervolgens op jou verhalen als je niet het juiste rijbewijs had. En mocht jij niet aansprakelijk zijn voor het ongeval dan gaat de verzekeraar van de tegenpartij dat niet juiste rijbewijs gebruiken om jouw schade niet te hoeven vergoeden.
 
Het schema laat niks zien over A code 80 terwijl deze er wel is en dat is de vraag van topicstarter.

Naar mijn weten mag je zodra je 21 bent, voor A code 80 gaan (ook al heb je A1 al binnen) waarmee je 2 jaar op een code 80 rijdt, dit houdt in max 35kw. Na 2 jaar vervalt die code 80 en mag je onbeperkt, in theorie kan dit je 23e zijn

De getrapte manier kan je in theorie op je 22e A in de broekzak hebben (ik heb dit gedaan, maar niet A1 gedaan. A2 en op 22 jaar onbeperkt) Hiermee moet je wel elke keer examen doen op de weg met 2 manoeuvres zoals een halve draai, wegrijden uit parkeervak oid. Maar dit zit dan in 1 examen ipv 2 examens.

A code 80 is goedkoper omdat die vervalt na 2 jaar en je dan onbeperkt hebt op je 23e, tweede is een jaar eerder maar duurder omdat je wel praktijkexamen moet afleggen.
Volgens mij moet je voor A code 80 wel allebei de examens (AVB en AVD) opnieuw doen, dus ik denk dat je dan net zo duur uit komt. Voor het getrapte examen hoef je maar 1x examen te doen bij A2 en bij A.
 
Volgens mij moet je voor A code 80 wel allebei de examens (AVB en AVD) opnieuw doen, dus ik denk dat je dan net zo duur uit komt. Voor het getrapte examen hoef je maar 1x examen te doen bij A2 en bij A.
Code 80 hoef je niet opnieuw examen voor te doen, alleen je rijbewijs bij de gemeente opnieuw aanvragen en dan vervalt deze. Een vriend van mij heeft dit gedaan :)
 
Er zijn inderdaad geen algemene controles op het vermogen van motorfietsen. Maar als je betrokken bent bij een ongeluk gaat of jouw verzekeraar of die van de tegenpartij dat wel degelijk controleren. En als jij aansprakelijk bent voor eventuele schade gaat jouw eigen verzekeraar die wel uitkeren aan de tegenpartij maar vervolgens op jou verhalen als je niet het juiste rijbewijs had. En mocht jij niet aansprakelijk zijn voor het ongeval dan gaat de verzekeraar van de tegenpartij dat niet juiste rijbewijs gebruiken om jouw schade niet te hoeven vergoeden.
Gelukkig maak ik geen ongelukken!
 
Gelukkig maak ik geen ongelukken!
Dus jij ziet de bestuurder, doe jouw geen voorrang verleend op een 80km weg,(waar jij sus vmax, plus 10 rijd) op,een onoversichtelijke kruizing, in je glazen bol? Nice! Dan heb je geen rijbewijs nodig, want je ziet de eventuele staande houding, en de fuikjes ,ook,al een week van te voren...
 
Het mag natuurlijk allemaal niet, maar ik vind 25kw veiliger dan 11kw.
Verder denk ik dat het met vermogenscontroles wel mee valt, als je niet gepakt wordt met snelheden hoger dan je kan verwachten van een 11kw versie van je motor. Ik heb iig nog nooit gehoord dat iemand daarop gepakt is.

Anyway, zorg dat je een goeie financiele reserve hebt voor als het ondenkbare gebeurt. Ik vind dat je best wat meer vermogen mag hebben, maar de wet vindt dat niet, en ik vind ook dat mocht je 'onverzekerd' zijn, je de gevolgen zal moeten dragen als het fout gaat.
 
Dus jij ziet de bestuurder, doe jouw geen voorrang verleend op een 80km weg,(waar jij sus vmax, plus 10 rijd) op,een onoversichtelijke kruizing, in je glazen bol? Nice! Dan heb je geen rijbewijs nodig, want je ziet de eventuele staande houding, en de fuikjes ,ook,al een week van te voren...
Zelfde verhaal als met mijn 80cc scooter. Ik weet hoe het werkt. Die glazen bol werkt al 3 jaar met mijn scooter, dus ja.. ik ben niet van plan op wegen harder dan 80 te rijden, snelwegen lijkt me niks met een A1 motor. Scooter ging ook rond de 70/80.
 
Je moet echt niet willen rijden op een fiets met meer vermogen dan je mag berijden volgens je rijbewijs. Controles zullen er amper zijn, maar wanneer je betrokken bent bij een ongeluk zullen ze zeker wel zien dat je fiets te veel vermogen heeft en dan ben je fucked.

Je kiest er zelf voor om voor A1 te gaan en daar hoort die 11 kw nou eenmaal ook bij. Ik ben zelf ook van A1 naar A2 en vervolgens A gegaan en geloof mij, die paar jaar wachten overleef je wel. Zeker als je zegt dat je geen ongelukken zal krijgen ;).
 
Met A1 moet je gewoon op een Zero gaan rijden.. of een BMW C Evolution. Deze laatste trekt ongeveer zo hard op als een 750cc motor. En ja, dat mag met A1. :+
Met Zero persoonlijk geen ervaring, maar die met 11kW nominaal zullen ook wel flink hard optrekken. Maar goed, welke 18-jarige heeft geld voor een elektrische?
 
Na 2 jaar wil je waarschijnlijk echt wel door naar het a2 ook al denk je nu misschien van niet. Het is natuurlijk niet verstandig om op die fiets te rijden met ruim 2x zoveel vermogen als je rijbewijs toe laat.
 
Zelfde verhaal als met mijn 80cc scooter. Ik weet hoe het werkt. Die glazen bol werkt al 3 jaar met mijn scooter, dus ja.. ik ben niet van plan op wegen harder dan 80 te rijden, snelwegen lijkt me niks met een A1 motor. Scooter ging ook rond de 70/80.
Ik snap wat je zegt, heb zelf ook brommer gereden maar doe het niet... Het hoeft 1 keer fout te gaan en jij bent de lul voor de rest van je leven... Gewoon lekker normaal, volgens de regeltjes en ja dat is allemaal wat minder spannend maar het verschil van A1 normen en 25kw is nou niet zo denderend dat je zegt; ja dit ga ik riskeren voor 2 jaar en evt zelfs 3 jaar als je voor code 80 gaat. Doe het gewoon niet, wees verstandig aub
 
Dus jij ziet de bestuurder, doe jouw geen voorrang verleend op een 80km weg,(waar jij sus vmax, plus 10 rijd) op,een onoversichtelijke kruizing, in je glazen bol? Nice! Dan heb je geen rijbewijs nodig, want je ziet de eventuele staande houding, en de fuikjes ,ook,al een week van te voren...
Zelfde verhaal als met mijn 80cc scooter. Ik weet hoe het werkt. Die glazen bol werkt al 3 jaar met mijn scooter, du
Met A1 moet je gewoon op een Zero gaan rijden.. of een BMW C Evolution. Deze laatste trekt ongeveer zo hard op als een 750cc motor. En ja, dat mag met A1. :+
Met Zero persoonlijk geen ervaring, maar die met 11kW nominaal zullen ook wel flink hard optrekken. Maar goed, welke 18-jarige heeft geld voor een elektrische?
geld is toevallig geen probleem :). Ik ga hem even opzoeken.

Bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan