van Amsterdam naar Macedonië

15 aug 2011
88
0
Beste allemaal,

ik wil rond 5 juli naar Macedonië rijden om een oude vriendin op te zoeken.

Ik heb nu een aantal posts gelezen op MF en heb nog een paar vragen;
1)
Ik rijd nu een jaar motor en heb nog geen ervaring met lange reizen. Volgens google maps is het 2.154 km en duurt dat 21 uur 9 min. Hoeveel dagen zouden jullie uittrekken om hier naar toe te rijden? Ik heb geen extreme rijstijl, is 5 uur per dag rijden veel met weinig ervaring?
2)
Hoeveel geld zal het kosten als je een eigen tent meeneemt en niet al te luxe leeft? Hoeveel trekken jullie bijvoorbeeld uit voor zo'n trip?
3)
Ik heb enkel aansprakelijkheidsverzekering, is het de moeite waard om mijn motor zelf ook te verzekeren? Het is een VFR uit '91.
4)
Goede tips voor wegen of plaatsen die de moeite waard zijn om te rijden/zien zijn meer dan welkom. Hieronder een plaatje van mijn geplande trip.

Groeten Gijs
 
Dit is de geplande route: Van Amsterdam naar Skopje

full
 
Laatst bewerkt:
Doe jezelf een lol en neem niet de kortste route maar overweeg de kustlijn aan de Adriatische zeekust mee te nemen. Aanrader. ;)
 
Beste allemaal,

ik wil rond 5 juli naar Macedonië rijden om een oude vriendin op te zoeken.

Ik heb nu een aantal posts gelezen op MF en heb nog een paar vragen;
1)
Ik rijd nu een jaar motor en heb nog geen ervaring met lange reizen. Volgens google maps is het 2.154 km en duurt dat 21 uur 9 min. Hoeveel dagen zouden jullie uittrekken om hier naar toe te rijden? Ik heb geen extreme rijstijl, is 5 uur per dag rijden veel met weinig ervaring?
2)
Hoeveel geld zal het kosten als je een eigen tent meeneemt en niet al te luxe leeft? Hoeveel trekken jullie bijvoorbeeld uit voor zo'n trip?
3)
Ik heb enkel aansprakelijkheidsverzekering, is het de moeite waard om mijn motor zelf ook te verzekeren? Het is een VFR uit '91.
4)
Goede tips voor wegen of plaatsen die de moeite waard zijn om te rijden/zien zijn meer dan welkom. Hieronder een plaatje van mijn geplande trip.

Groeten Gijs

Hoi Gijs,

1) Reistijd ligt aan de route. Via de snelweg zijn het allemaal goede wegen/tolwegen en afhankelijk waar je in Nederland woont en in macedonie moet zijn zou ik 2 tot 2,5 dag rekenen. Wil je toerend binnendoor zou ik 5/6 dagen aanhouden.

2) Ik reken altijd 100 euro per dag all/inn , peut,slapen,eten,drinken> ca 400-450 km/dag(binnendoor), goedkoopste pensions/hotels via booking.com , goed ontbijt en diner en overdag tussendoor sultanas uit de zak en bronwater van de Lidl.

3) allrisk zal weinig uithalen bij een '91er gezien de dagwaarde. Wanneer je via Kosovo reist dan komt er 15 euro voor verzekering bij aan de grens omdat je groene kaart daar niet geldig is.

4) Vorige maand was ik in Ohrid en daar was het savonds gezellig toeven.
accos zijn daar zo goedkoop dat ik geen tent zou meeslepen. Zeker als beginner is een goed bed/nachtrust/douche geen overbodige luxe na flinke dagritten.

voorbeeld 1e overnachting:

Pension Feiken, Wesenufer, Oostenrijk
 
kust van Kroatië meepakken. door Montenegro bay van Kotor :}
Albanië. gewoon kijken hoe het daar nog allemaal gaat _O-
en dan Macedonië. ook heerlijk rijden :9~

tot zuid Kroatië kan je regelmatig kamperen. let wel op dat 150km voor dubrovnic de laatste is en daarna na dubrovnic weer (in Plat) die 150 km zal je ook bijna niks of niemand tegenkomen. dus zorg voor een volle tank en evt. een extra tankje achterop.

na kroatie moet je het met hotels doen volgens mij. ik ben ze in elk geval niet tegengekomen en ben uiteindelijk in Griekenland bij een tankstation gestopt. stoel neergezet en geslapen :Y



mijn rit uit 2009. met een hoop foto's en een behoorlijk tempo :X
rondje met de motor tot aan Azië.
 
Laatst bewerkt:
wauw, wat leuk. Dank voor de tips Homecargo en diekooi.
Vooral het goed slapen in een bed als beginner is een goed idee. Booking.com ziet er goed uit.
Jou trip diekooi, had ik toevallig vannacht helemaal gelezen.Vette ervaring en echt klote van die greppel. Een extra 5l tank mee ga ik zeker doen.
Wat voor gereedschap nemen jullie mee?behalve dan kettingspanner en vet.
 
wauw, wat leuk. Dank voor de tips Homecargo en diekooi.
Vooral het goed slapen in een bed als beginner is een goed idee. Booking.com ziet er goed uit.
Jou trip diekooi, had ik toevallig vannacht helemaal gelezen.Vette ervaring en echt klote van die greppel. Een extra 5l tank mee ga ik zeker doen.
Wat voor gereedschap nemen jullie mee?behalve dan kettingspanner en vet.

houd er rekening mee dat een "wegenwacht" een dag kan duren in dat soort gebieden. dus het lekkerste is als je het meeste zelf kan doen. en evt. alvast telefonisch de onderdelen kan regelen. voor een vfr zou ik bv. een extra spanningsregelaar meenemen. die sneuvelen nog regelmatig. lekke banden? oftewel proppen setje met co2 tankjes. of pomp.



en dagelijks eten :X dat vergat ik nog wel eens. dus neem wat mee voor als je in de middle of nowhere zit. aangeraden wegens pechhulp = dag wachten.
 
"wegenwacht" is dus letterlijk wachten;)

Ik hoorde dat er speciale proppen setjes zijn waar alles in zit. Weet een van jullie waar je die goedkoop kan krijgen en wat een goede is?
 
"wegenwacht" is dus letterlijk wachten;)

Ik hoorde dat er speciale proppen setjes zijn waar alles in zit. Weet een van jullie waar je die goedkoop kan krijgen en wat een goede is?
motozoom heeft ze.

maar zag laatst ook een andere variant. die nog makkelijker en veiliger werkte :} alleen van verder op te bestellen -O-
full.jpg
 
Laatst bewerkt:
Beste allemaal,

ik wil rond 5 juli naar Macedonië rijden om een oude vriendin op te zoeken.

Ik heb nu een aantal posts gelezen op MF en heb nog een paar vragen;
1)
Ik rijd nu een jaar motor en heb nog geen ervaring met lange reizen. Volgens google maps is het 2.154 km en duurt dat 21 uur 9 min. Hoeveel dagen zouden jullie uittrekken om hier naar toe te rijden? Ik heb geen extreme rijstijl, is 5 uur per dag rijden veel met weinig ervaring?
2)
Hoeveel geld zal het kosten als je een eigen tent meeneemt en niet al te luxe leeft? Hoeveel trekken jullie bijvoorbeeld uit voor zo'n trip?
3)
Ik heb enkel aansprakelijkheidsverzekering, is het de moeite waard om mijn motor zelf ook te verzekeren? Het is een VFR uit '91.
4)
Goede tips voor wegen of plaatsen die de moeite waard zijn om te rijden/zien zijn meer dan welkom. Hieronder een plaatje van mijn geplande trip.

Groeten Gijs

En..........................???????
 
Hoi Twickler,

ik ben pas gisteren terug gekomen. De reis duurde vanaf 2 augustus tot 31 augustus en was super. Ik heb van te voren mijn vfr ingeruild voor een cb1000 met bijbetaling. Ik ben nog ff aan het bijkomen maar zal komende week wat foto's en verhalen posten!Ik heb genoeg tips ;)
 
Hoi Twickler,

ik ben pas gisteren terug gekomen. De reis duurde vanaf 2 augustus tot 31 augustus en was super. Ik heb van te voren mijn vfr ingeruild voor een cb1000 met bijbetaling. Ik ben nog ff aan het bijkomen maar zal komende week wat foto's en verhalen posten!Ik heb genoeg tips ;)

Welkom thuis :} :}
Ik ben zeer benieuwd ;)
Wij gaan morgen de route ongeveer vast zetten.
We zitten nog te dimmen of we rechts ( op de terugweg) om Kosovo heen gaan. :]
Heb jij ook gedaan geloof ik
We zitten nog voor de grens van Albanie, en wat we willen is eigenlijk Albanie en dan Macedonie :] :]
 
Laatst bewerkt:
Je bedoelt dat je daar nu al zit? Ik ben ook door kosovo heengegaan, Albanie is te gek rijden maar ik heb dat voornl in het donker gedaan en ik kon niet goed orienteren op het wegdek. De bergen en de bochten zijn meesterlijk daar. Macedonie zijn de wegen wisselend maar beter iig dan kosovo;) Als je naar macedonie gaat, bezoek het ohrid lake. 180 km van skopje vandaan naar beneden. De weg is na de snelweg wel wat matig maar de bochten zijn leuk!!! nog specifieke vragen? kan ik je wat gerichtere tips geven dan allemaal informatie hier neer te zetten....
 
Morgen gaan we overleggen wat de route ongeveer gaat worden.
Misschien heb ik dan nog wat vragen over Macedonie. Ohrid lake gaan we bezoeken, zeker.
Nog meer mooie plekjes daar....................
 
Aan te raden is verschillende plekjes langs het ohrid meer te zoeken. Als je van de weg af gaat zijn er uit het zicht veel kleine strandjes, de ene nog mooier en relaxeder dan de andere. Nog onderweg?
 
Terug
Bovenaan Onderaan