van Belgie naar Zuid-Afrika 2014 - Freewind of Transalp??

Brunoit1986

Rookie
9 jan 2013
14
0
Lubbeek - Belgie
Beste motorvrienden,

ik ga in april 2014 samen met een vriend een motorreis maken van Belgie (Leuven) naar Zuid-Afrika (Cape Town). Hiervoor hebben we 3 maanden de tijd, dit is voldoende, maar er zal toch dagelijks stevig gereden moeten worden.
De keuze van motorfiets heb ik wegens persoonlijke voorkeur beperkt tot een Suzuki Freewind 650 (+/- '97) of een Honda Transalp 650 (+/- '95). Er zijn zowel vele asfalt km's als off road km's af te leggen op mijn uitgestippelde route (26500km).

Graag had ik van mijn mede motorrijders wat meningen gekend omtrend jullie voorkeur van motor en eventuele ervaringen met deze motoren. De Freewind verkies ik voor zijn éénvoud, betrouwbaarheid, 'lage' gewicht en vele wisselstukken voorhanden.
De Transalp is comfortabeler, heeft wat meer power en is minder vermoeiend, maar weegt wel dik 20kg meer als de soes.

Wat vinden jullie van deze motoren? wat zijn jullie ervaringen in het off roaden met deze allroads?
Alle tips en tricks welkom! :)

Een toekomstige zandvreter!
 
Voor alles valt wat te zeggen... budgetkwestie dat je jezelf tot deze twee oudjes beperkt?
Ooit gekeken naar een Africa twin? Of een Nieuwere V-Strom 650? Misschien net iets betrouwbaarder weer dan de Freewind.
 
Voor alles valt wat te zeggen... budgetkwestie dat je jezelf tot deze twee oudjes beperkt?
Ooit gekeken naar een Africa twin? Of een Nieuwere V-Strom 650? Misschien net iets betrouwbaarder weer dan de Freewind.

Bedankt voor je reactie, het is inderdaad deels een budgetkwestie, maar deels ook het feit dat ik een motor wil met simpele basic techniek (waar een kluns als ikzelf ook reparaties aan kan doen) en waarvan er nog voldoende spare parts op de Europese en Afrikaanse markt te vinden zijn.
Een Africa twin heb ik onlangs getest, maar is echt veel te zwaar voor bepakt het zand en modder door te knallen (lees: mijn off road ervaring is zo nihil dat ik de basics zeker niet op een soort moto-tank wil/kan leren :) )
Africa Twins worden ook nog erg duur verkocht (hetzelfde valt me dezer maanden op voor de Freewind - zwaar overprijsd in Belgie)
 
Bedankt voor je reactie, het is inderdaad deels een budgetkwestie, maar deels ook het feit dat ik een motor wil met simpele basic techniek (waar een kluns als ikzelf ook reparaties aan kan doen) en waarvan er nog voldoende spare parts op de Europese en Afrikaanse markt te vinden zijn.
Een Africa twin heb ik onlangs getest, maar is echt veel te zwaar voor bepakt het zand en modder door te knallen (lees: mijn off road ervaring is zo nihil dat ik de basics zeker niet op een soort moto-tank wil/kan leren :) )
Africa Twins worden ook nog erg duur verkocht (hetzelfde valt me dezer maanden op voor de Freewind - zwaar overprijsd in Belgie)

Gewoon voor een goede xt kijken thuis al een keer grotendeels uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, je leert je fiets kennen en weet welk gereedschap je mee moet nemen tussen 1000 en 2000 euri ( leeftijd model km stand ed ) moet je er toch zeker wel 1 kunnen vinden!
 
Ik heb zelf een freewind gehad. Maar geen transalp dus vergelijken kan ik niet. :P

Freewind... tja. 1 cilinder. Ik vond dat je hem echt op zijn toeren moest houden want hij is erg bokkig. ( Veel schakelen dus) Heb het idee dat de Honda daar minder last van zal hebben?
Ik heb er mee in de alpen gereden, en daar deed hij het prima, ook kwa power.
Geen problemen mee gehad verder. Cruisesnelheid rond 120 is te doen.
Comfort is ook prima. Zou ik er mee naar Zuid-afrika durven? Ja, ik denk het wel.

Maar.... de soes is gewoon nooit echt mijn ding geweest.

Ik zou op allebei eens een proefrit maken en dan je keuze maken.
 
Vandaar dat ik de v-strom 650 ook noemde. Das een tweecilinder blokje wat erg makkelijk loopt. Daarnaast misschien slim om jezelf de vraag te stellen of het niet een verkeerd begin van je reis als je al op zo'n lange reis op je motor gaat besparen? En dan bedoel ik echt niet dat je gelijk moet gaan voor een BMW 1200 GS Adventure, maar een degelijkere fiets die lekkerder rijdt geeft ook meer plezier aan je reis. Ik heb zelf een 1000 en zowel aan de 1000 als aan de 650 kun je echt heel veel zelf doen.
 
De Transalp is reuze geschikt voor deze trip.
Onverslijtbaar en confortabeler als de Suzuki.
 
Een Africa twin heb ik onlangs getest, maar is echt veel te zwaar voor bepakt het zand en modder door te knallen (lees: mijn off road ervaring is zo nihil dat ik de basics zeker niet op een soort moto-tank wil/kan leren :) )
Wat voor route ga je nemendan? Over het algemeen zijn de wegen prima te doen - voor gravel heb je geen crosser voor nodig :+ Ik zou voor het meeste comfort kiezen als je er 3 maanden dagelijks op wil blijven zitten.....
 
Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik weet dat je grotendeels van Egypte naar Z-Afrika kunt rijden op enkel asfalt en gravel, maar waar zit het avontuur dan...? :) In Egypte gaan we vanaf Asyut the white desert in om +500km door duinen en zand te rijden, vanaf Eénmaal Sudan gepasseerd gaat mijn route (moedwillig) via moeilijk bereikbare, niet-toeristische streken en dorpjes, vele "rocky roads" zoals ze worden beschreven. wil geen platgereden paden berijden, we willen Afrika zien door de ogen van de locals.
Een V-Strom is een goede kandidaat, maar moeten veel aanpassingen aan gebeuren (heeft bvb geen spaakvelgen orgineel).
Voorlopig gaat mijn voorkeur naar de Transalp, vooral voor comfort, maar ook uitgebreide bagaemogelijkheden en SPOTGOEDKOOOOP :)
 
Vandaar dat ik de v-strom 650 ook noemde. Das een tweecilinder blokje wat erg makkelijk loopt. Daarnaast misschien slim om jezelf de vraag te stellen of het niet een verkeerd begin van je reis als je al op zo'n lange reis op je motor gaat besparen? En dan bedoel ik echt niet dat je gelijk moet gaan voor een BMW 1200 GS Adventure, maar een degelijkere fiets die lekkerder rijdt geeft ook meer plezier aan je reis. Ik heb zelf een 1000 en zowel aan de 1000 als aan de 650 kun je echt heel veel zelf doen.

Hey David,
ik begrijp je reactie, maar mijn keuze is niet overwegend om budget redenen hoor,
dit gaat vooral om simpele techniek zonder elektronica, waar ik zelf aan kan sleutelen.
Na aankoop ga ik hem helemaal openmaken (blok ook), uitkuisen, vervangen wat nodig is e.d.
Ik ga dus zeker vertrekken met een motor die klaar voor de reis is, wil inderdaad geen grote problemen onderweg. Maar die kan je evengoed met een nieuwere motor voorhebben, alleen is reparatie dan veel minder evident/goedkoop.
Ook stijgt de waarborg voor de carnet de passage aanzienlijk als de waarde v d moto stijgt.
 
Als er voornamelijk lange afstanden op asfalt gereden wordt dan is een 2cilinder prettiger, anders voel je je motor savonds als je ligt nog.

Afgelopen zomer ben ik met een 95' Transalp naar en terug van Marokko gereden met nihil technische problemen. Wel had ik last van zand in de benzinetank. Net als u heb ik voor de Transalp gekozen omdat dit nog een eenvoudige machine is.

De reis was grotendeels onverhard en in het zand in Marokko. De Transalp heb ik wel verzwaard met waterflessen aan mijn valbeugels om de gewicht van de munitiedozen en waterflessen in de topkoffer te kunnen opheffen. Ik had alle gereedschap om de gehele fiets uitelkaar te halen (steeksleutels,schroevendraaiers,bandenlichters).

Aandachts punten oudere Transalp:
Balhoofdlagers: Gemakkelijk om te vervangen en vebeterd stuurgedrag enorm

CDI/Spanningsregelaar: Zonder deze 2 dan sta je stil, een reserve is geen overbodige luxe als deze nog niet vervangen zijn bij een oude motor.

Vering + vorkvloeistof: Vorken heb ik met een pvc pijp voorgespannen en achter een nieuwe vering om de klappen en gewicht van mijn bagage op te kunnen vangen

De links op ADVriders hieronder laten mijn setup zien:
Link1
Link2
 
Als er voornamelijk lange afstanden op asfalt gereden wordt dan is een 2cilinder prettiger, anders voel je je motor savonds als je ligt nog.

Afgelopen zomer ben ik met een 95' Transalp naar en terug van Marokko gereden met nihil technische problemen. Wel had ik last van zand in de benzinetank. Net als u heb ik voor de Transalp gekozen omdat dit nog een eenvoudige machine is.

De reis was grotendeels onverhard en in het zand in Marokko. De Transalp heb ik wel verzwaard met waterflessen aan mijn valbeugels om de gewicht van de munitiedozen en waterflessen in de topkoffer te kunnen opheffen. Ik had alle gereedschap om de gehele fiets uitelkaar te halen (steeksleutels,schroevendraaiers,bandenlichters).

Aandachts punten oudere Transalp:
Balhoofdlagers: Gemakkelijk om te vervangen en vebeterd stuurgedrag enorm

CDI/Spanningsregelaar: Zonder deze 2 dan sta je stil, een reserve is geen overbodige luxe als deze nog niet vervangen zijn bij een oude motor.

Vering + vorkvloeistof: Vorken heb ik met een pvc pijp voorgespannen en achter een nieuwe vering om de klappen en gewicht van mijn bagage op te kunnen vangen

De links op ADVriders hieronder laten mijn setup zien:
Link1
Link2

Thanks man hier heb ik wel wat aan. Heb wat bijgelezen over die YSS achterveer, en denk wel dat ik die ga bestellen, ben zowiezo niet van plan om met stock vering dit continent te verlaten :), YSS lijkt betaalbare oplossing, hoeveel heb jij aan de jouwe betaald?
Balhoofdlagers (en achterbruglagers, wiellagers enz) ga ik ook (proberen) zelf te vervangen

Ik ga volgende week een paar transalps testrijden en hopelijk vind ik een goeie!
Bedankt voor de raad!
 
De YSS koste mij 350e bij "nouds motorbazaar".

De oude balhoofdlagers zijn met slijptol eraf gehaald. En ik heb de kroon + balhoofdlagers bij de lokale motorwinkel er oplaten persen (mijn eigen poging was grandioos mislukt). Maar misschien lukt het jou wel :)
 
Beste vrienden,
ik heb op aanraden van jullie en vrienden van mij eens gaan testrijden met een Africa Twin van '91, ik was gefascineerd door hoe makkelijk deze motor stuurt ondanks zijn gewicht en door de soepele en zuivere loop van de twin. Meteen gekocht dus, voor 900€ (!!!) wat een koopje! heeft 67000km en is wat werk aan kleinere zaken zoals remmen, pinkers, carnage, maar qua basis is hij perfect!
De opbouw en het avontuur kan beginnen :)

Bedankt voor jullie meningen/advies
 
Hier wat foto's van de Africa Twin, ik heb hem gisteren naar huis gereden van de kust naar Lubbeek, 160km waarvan de eerste 50 in de sneeuw :), ging erg vlot, blokje loopt heel zuiver voor zo een verwaarloosde motor.
full

full
 
Wij gaan met de tent en kampeerspullen en mikken toch op minimum 4 nachten per week in de tent te slapen (elk 1 éénpersoonstent), we hebben heel wat campings in de route staan zodat we toch nog wat nutsvoorzieningen hebben (meestal niet naar onze standaard). Af en toe een bushcamp zal onvermijdelijk zijn. Verder zeker 2 nachten per week een goedkoop hotelletje opzoeken voor de goede slaap en comfort. Ik ga ook eens kijken of er kans is op couchsurfen (al veel van gelezen, maar weet niet goed hoe/waar te beginnen)
 
En qua veiligheid geen schrik?
ALs je kijkt naar Dr. Livingstone op VIER (Belgisch programma), stelde ik mij af en toe toch wat vragen in bepaalde landen :p
 
Bwa nee niet echt, een risico is er altijd maar we doen ons best om dat te minimaliseren. Vandaar zoveel mogelijl overnachten op campings enz. Uit ervaringen van andere reizigers blijkt ook dat motorreizigers in het algemeen minder geviseerd worden door mensen met dubieuze bedoelingen.
 
als je zoals jij nu een lange reis wilt gaan maken op een twin van1991 zou ik wel even de brandstofpomp nakijken (kwaaltje van de twin) de contactpunten van de pomp moeten meestal rond de 30k vervangen worden. kijk maar eens op het transalpclubforum daar staat er veel overgeschreven.

gr, Gert
 
Terug
Bovenaan Onderaan