Van CB 350 four naar CB 350 Two

Slechts 122 pond! Ordertje van niks! Ik zal mijn orders eens gaan posten ;-)

Bij mij waren de nokkenas en volgers ook helemaal toast. Toch raar.. in de US staan ze echt als super betrouwbaar te boek dus ik was ook wel verrast dat ik zoveel ellende tegenkwam.

tja...maar na een 1,5 ton......en slechte smering....oude olie....
 
en deze komen er ook aan....

full


134 USD incl verzenden....
 
kweetnie...uit Canada...133 dollar incl verzenden...ach.... :+ dus een 100 euri

Vrijdag naar Gerrit ak Classicbiketuning voor opboren van de cilinders...gelijk maar de kop van de 350f mee voor het vastzetten van een klepgeleider...Zonde...ding liep perfect en alles was zoals het hoort :(

mja..dan moet je geen klassieker gaan rijden he :+
 
Laatst bewerkt:
na een voortvarende start komt altijd wel een momentje van bezinning c.q. vertraging. Bij het demonteren van het kettingspannermechaniek bleek dat deze flink versleten was (spanrol) en ik toch besloten heb het blok -bovenzijde - los te maken. het as al eens losgeweest, gezien de vele verschillende bouten en dat beloofde niet veel goeds....

- Zuigerveren doorgeslagen ; overmaat 0.5
- pistonpennen compleet versleten, dus de vraag is wat de staat is van de pistonpengaten.... :(
- speling op de bigends...
- cilinderwand vertoonde wat sporen van aanlopen van de zuigers, geen wonder gezien de vele speling op de pistonpennen.

Dit is vaak te wijten aan het niet op tijd vervangen van de olie (in het verleden), vervolgens sludge vorming, ophoping in de krukwangen, vervolgens slibt het oliekanaal naar big-end dicht, big end krijgt minder olie, minder olienevel vanuit big-end betekent minder koeling en smering van het small-end en zuiger / cilinderwanden etc.

Helaas een standaard verhaal voor menig honda twins.

Bij mij waren de nokkenas en volgers ook helemaal toast. Toch raar.. in de US staan ze echt als super betrouwbaar te boek dus ik was ook wel verrast dat ik zoveel ellende tegenkwam.

Ik heb het idee dat men in de US niet zo goed kijkt naar de specifieke staat van onderdelen apart, maar meer kijkt naar het geheel. Honda Twin blokken in slechte staat lopen vaak nog wel "goed". Betrouwbaar betekent daar ook wat anders, meer in de trend van "zelfs bij geen onderhoud blijft het blok lopen". Het is niet een verkeerde beoordeling, maar een andere kijk op zaken, ik moest er ook erg aan wennen :Y

Van de 13 CB450 K0-K5 blokken die ik afgelopen jaar heb gedemonteerd zijn 4 krukassen in nieuwstaat, 9 krukassen met tenminste één (vaak de linkerzijde) small end issue, en 4 krukassen daarboven op nog big-end schade (ook vaak uitsluitend de linker kant).

En specifiek voor de CB450 serie, er kwamen maar drie goeie uitlaatnokkenassen zonder vreetsporen uit deze blokken :X

Alle genoemde blokken zijn als "goed lopend" weggezet.

full


En dan te bedenken dat geen één van de 13 blokken waarschijnlijk meer dan 10.000 miles hebben gelopen :')

Maar goed, mag eigenlijk niet klagen, blokken waren een krijgertje O-)

Als ik het had geweten had ik ook wat 350 twins blokken meegenomen, liggen d'r zat.

Overigens is de oliepomp vaak de boosdoener van de algemene slijtage van nokkenassen, de passing van de pompzuiger in de pompcilinder wordt na verloop slechter (door olie met veel slijtagedeeltjes) en dicht daardoor niet meer goed af, hierdoor ontstaat lekkage. Wanneer het oliepeil dan ook nog kritisch is zuigt de pomp ook nog lucht aan via de bovenzijde, waardoor het pompvolume drastisch afneemt.

Oplossing is een nieuwe oliepomp (vaak goedkoop op ebay te krijgen) en na revisie het oliepijl 3 millimeter boven het maximum houden. Bij de firma Cappellini in Italië is voor een schappelijk bedrag een ombouw setje naar een oliefilter te krijgen, dit is de beste remedie. Kan je het oliefilter regelmatig vervangen en de olie langer laten zitten. (op mijn CB450 vervang ik het filter elke 1500 km, de olie zit er al meer dan 5000 km in.)

In een CB450 gaat meer dan 2 liter (bijna 3) Castrol Edge 10W, specifiek voor de nokkenassen en slepers. Elke 1000 mile vervangen is dan erg prijzig :X

http://www.cappellinimoto.it/index.php?option=com_djcatalog2&view=itemstable&cid=1&Itemid=4&lang=en

Een kleine uitgave gezien de kosten van de revisie, en dus meestal gerechtvaardigd O-)

nb, wel meegelezen, tot nu toe niet gereageerd, hopelijk een beetje goedgemaakt met deze lange react.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, dat filter van Cappellini heb ik zelf ook als verzekering gemonteerd. Leek me toch geen overbodige luxe. Maar er zijn wel genoeg mensen die dat weer tegenspreken en er vanuit gaan dat het centrifugaalfilter geen probleem is als je regelmatig ververst. Nou ja... het leek mij dat zo'n papieren filter in ieder geval geen kwaad kan.

Ik heb zelf in het begin van de 90's veel grijze import fietsen uit de US rijklaar gemaakt voor een handelaar en toen was mij ook al opgevallen dat de Amerikanen heel anders met onderhoud omgaan. Ze doen er vaak vrij weinig aan. Lage km standen maar vaak wel compleet verpeste motoren.
 
Laatst bewerkt:
Ja, die discussie ken ik, heb ik eens een lange post aan besteed (op een internationaal forum).

In het algemeen geldt dat wanneer je een detergent olie gebruikt een oliefilter noodzaak is, een centrifugaal-filter werkt dan niet meer. Alle oliën zijn tegenwoordig detergent, alleen straight (minerale) olie zonder dopes zijn de uitzonderingen, maar die zijn moeilijk te krijgen. Ook zijn de andere eigenschappen van deze olie niet meer va deze tijd.

De volledige tekst al eens geplaatst in mijn bomber thread :

CB450 K0 Black Bomber, een supersports uit 1966
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nb, wel meegelezen, tot nu toe niet gereageerd, hopelijk een beetje goedgemaakt met deze lange react.

Kijk...beter 1 keer goed dan 3 x waardeloos :+
Ik kom erachter dat een 350f en een 350twin toch compleet andere motoren zijn qua beginselen...Al is de bak gelijk aan een 500 en het nokkenaskettingspangebeuren van een 750f....

Ik laat het centrifugaal wel zitten. Blok gaat geheel uit elkaar, ik check alles, alle sludge eruit....en dan idd Castrol GP erin...

En van dat 'hij loopt goed en altijd' dat hoor je ook bij een f'je hoor, al zijn de glijlagers daar wat minder vergevingsgezind (maar wel te vervangen :+ )...

Een 450 BB..mooie fietsen..maar idd veel olieproblemen...Ik zou zeggen, blijf volgen en voeg comment toe..we kunnen het bij een van de spaarzame CBtwin topics prima gebruiken.

Mocht je weer naar de VS gaan..een embleem voor de rechter zijkap, K3 graag :+
 
en...de meuk uit GB is ook binnen...

full


De zuigers staan al in Frankrijk :+

dus nu alleen nog de spanrol laten draaien uit nylon...ook dat gaat goedkomen.

Vervolgens een stukje van het carter laten lassen, cilinders opboren, samen met de kop laten vlakken en we kunnen het beestje weer gaan opbouwen..

al met al toch nog een redelijke sneltreinvaart :P

zoals het nu eruit ziet gaat mijn totale budget van 1500 euro er gewoon aan...zit in totaal op een kleine 1700 euro, dus al met al valt de schade nog wel mee
 
Laatst bewerkt:
het is wel een uitdaging....aan drie motoren tegelijk werken ;

- 400 rees ; tank moet gedaan worden...spul in huis
- 350 f ; kop ligt eraf...

en dan de 350 twin...totale revisie... klein klusje :+

Vanavond maar begonnen aan het achterwiel. Ik werd even in verwarring gebracht door sporen van een eerdere spaakactie, waardoor aan beide zijden spaken ingesleten zijn...

Dus maar gewoon begonnen....Ik spaak zelf wielrenwielen, dus veel moeilijker kan dit niet zijn...

en na een beetje gevloek en getier.....

full


Nog wel even nastellen...Daarvoor heb ik een bok nodig, maar da's simpel...

gewoon de achterbrug in de werkbank ;)
 
Verf? Is die naaf gespoten dan?Ziet er netjes uit!

Ik heb er voor gekozen om dit jaar nog op mijn oude wielen te blijven rijden. Ik wil nu snel een keer rijden en dan komen de wielen volgende winter wel. Is een mooi klusje voor de donkere dagen.
 
Verf? Is die naaf gespoten dan?Ziet er netjes uit!

Ik heb er voor gekozen om dit jaar nog op mijn oude wielen te blijven rijden. Ik wil nu snel een keer rijden en dan komen de wielen volgende winter wel. Is een mooi klusje voor de donkere dagen.

gewoon schuren en polijsten...tol op de accuboor en naderhand even je gezicht wassen... :+

Voornaaf moet nog...Ik wil het ding zsm op de wielen hebben, zodat de motivatie er is om hem snel verder af te maken...De velgen heb ik gestraald (de buitenzijde dan he) want dat was een en al roest. Daarna in een dikke laag Glitsa voor de conservering..

Veel spullen zijn ook al gestraald en worden binnenkort voorzien van een mooi laagje diepzwart...

- t-plaat en kroonplaat
- gereedschapsboxje
- blokbevestigingen
- voorlampbucket

De lamporen en vorkkappen worden straks gespoten in de '68 er kleur blauw, maar wel de originele striping van een K3. 8-)
 
Het project heeft even stilgelegen....Het onderste deel van het carter moest gelast worden, specifiek op de plek waar de terugslag van de kickstarter op het blok komt. Daar breekt wel eens wat af en die van mij was geen uitzondering.


Dus staat ze al een tijdje op wielen en bok...
 
Laatst bewerkt:
Maarr...het spuitwerk is wel klaar...en van grote klasse.

Ik heb ervoor gekozen om niet te gaan voor de originele kleuren van een K2. Simpelweg omdat er al veel rode, candy gold en groene rondrijden en de blauwkleur gruwelijk lelijk is...

Dus gekozen voor de blauwe kleur van een K0, maar met de striping van een K2...

full
 
verigens ligt de rest van het blok klaar voor montage ; Cilinders zijn opgeboord. pakkingen, keerringen en lagers nieuw. Andere krukas....Dus kwestie van assembleren en klaar is Klara.

Alleen nog een setje andere dempers scoren, want die Jama dingen zijn toch echt niet om aan te zien....
 
Mooi koeleurtje hoor. Zeer fraai! Hoop dat de rest van je build een beetje mee zal zitten. Dan kan je deze zomer nog rondtuffen

Ik heb van die David Silver uitlaten. Redelijk geprijsd en het ziet er ook prima uit. Deze vind ik ook altijd wel goed staan:
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zie ik op marktplaats dat je het project gaat verkopen nu het eindstadion in zicht komt. Jammer. Wat ga je kopen? ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan