Van CB 350 four naar CB 350 Two

Kijk dat bedoelde ik nou.
Doet mij dus al weerhouden één te kopen waar die dingen op zitten.
Je ziet ook veel van die paddestoelen, noem het maar zo, van die sportfilters.
Werken die wel afdoende?
En maakt dat niet een enorm kabaal?
Elke werkdag kom ik of om middernacht thuis of ik ga om middernacht naar werk en woon in een woonwijk en moet natuurlijk niet hebben dat de hele straat me staat op te wachten met fakkels en hooivorken ;) :P

Verder, ik probeer zvm te lezen in alle topics en ik kwam tegen dat er maar liefst 3,5 liter olie in gaat ?!
Om de hoeveel km moet je dan verversen?
Bij mijn huidige honda'tje gaat er maar 0, 9 liter in en dient elke 4000 km ververst te worden.
En kleppen stellen is aan te raden hoe vaak?

Wederom bedankt voor de info :)
 
Er gaat 2 liter in en en elke 1500km moet ie vervangen worden. Er zit alleen een centrifugaalfilter in en geen echt oliefilter. Vandaar dat je het vrij vaak moet vervangen. Kleppen stellen is 3000km
 
Hmm.
Ik heb ook geen filter en maar 0,9 liter welke dus om de 4000 km ververst moet worden.
Kleppen elke 8000.

Klinkt al minder interessant elke 1500 km 2 liter olie weg mieteren.
Is het in de praktijk ook echt nodig elke 3 k de kleppen stellen?
 
Rij nu al 20 jaar met mijn twin, genoeg vakantieritjes mee gemaakt. Verversen tussen 5000 en 7500 km, dan meteen filter schoonmaken en kleppen stellen en puntjes. Dat is het. In het begin gebruikte ik mineraal olie, maar tegenwoordig gooi ik overal castrol gp 10w40 in, die rode olie. Af en toe kleur en hoeveelheid testen. En vergeet niet dat mijn twin nu ergens op de 130.000 km staat.
 
Rij nu al 20 jaar met mijn twin, genoeg vakantieritjes mee gemaakt. Verversen tussen 5000 en 7500 km, dan meteen filter schoonmaken en kleppen stellen en puntjes. Dat is het. In het begin gebruikte ik mineraal olie, maar tegenwoordig gooi ik overal castrol gp 10w40 in, die rode olie. Af en toe kleur en hoeveelheid testen. En vergeet niet dat mijn twin nu ergens op de 130.000 km staat.

Goede olie, een beetje liefde en een beestje van 40 jaar een beetje met respect behandelen....that's all. En onderhoud, tja, dat hoort er nu eenmaal bij...
 
"Ik" heb het over de aangegeven onderhoudsintervallen in het werkplaatshandboek en vanuit Honda. Zoals altijd kun je die vrij interpreteren zoals Backfire zegt.

Maar waarom loop je zo te hameren op het onderhoud? Voor mij is dat echt onbelangrijk en het hoort er gewoon bij. Nogmaals: als je onderhoudsvrij en 100% betrouwbaar wilt rijden dan moet je een nieuwe motor leasen inclusief onderhoud en mobiliteitsgarantie. Een CB uit de 70's is gewoon nooit zo makkelijk en zorgeloos als de scooter die je nu hebt. Dat is ook niet de charme. Of je nou een keer extra de olie ververst of wat vaker tankt... dat zijn de kosten niet.
 
Laatst bewerkt:
Dat er 2 liter in gaat (volgens mij ietsje meer, maar dat is bijzaak) en dat vroeger 40 jaar geleden met mineral olie, de olie wat sneller kapot ging. Maar zal het eens opzoeken in mijn onderhoudsboek wat de km standen zijn van honda. Let wel kleppen stellen is bij de honda ook op gehoor, als ze gaan tikken, ff kleppen stellen. Is bij twinneke makkie.
 
"Ik" heb het over de aangegeven onderhoudsintervallen in het werkplaatshandboek en vanuit Honda. Zoals altijd kun je die vrij interpreteren zoals Backfire zegt.

Maar waarom loop je zo te hameren op het onderhoud? Voor mij is dat echt onbelangrijk en het hoort er gewoon bij. Nogmaals: als je onderhoudsvrij en 100% betrouwbaar wilt rijden dan moet je een nieuwe motor leasen inclusief onderhoud en mobiliteitsgarantie. Een CB uit de 70's is gewoon nooit zo makkelijk en zorgeloos als de scooter die je nu hebt. Dat is ook niet de charme. Of je nou een keer extra de olie ververst of wat vaker tankt... dat zijn de kosten niet.

Ben het helemaal met je eens, als je niet van onderhoud plegen houdt moet je geen motor rijden, zo wie zo. Denk maar aan alle kleine zaken, zoals kabels, olie, ketting, banden, accu, carburateurs. Bij Honda van jaren 70 zal dat wat vaker moeten, maar vergeet ff niet dat mijn twin er al 130.000km op heeft zitten, dat haal je niet met je scooter zonder onderhoud.
 
Ik hamer niet,maar wil altijd eerst alle inn's en out's weten voordat ik iets aankoop.
Voordat ik mijn honda motorscooter kocht heb ik 4 maanden lang mij helemaal scheel zitten lezen op internet (leuk als je dyslectie hebt! ) om uit te zoeken wat welk model nou precies inhoud en wat je kunt verwachten.

Nu 2 jaar de honda scooter met volle tevredenheid bereden te hebben is de thuissituatie iets veranderd waardoor ik niet meer door weer en wind hoef met de motor,we hadden geen auto.
Nu dus wel.
Daarom heb ik dus de ruimte om een oude droom werkelijkheid te laten worden.

Ik ben gewent aan 17 pk en red me daar prima mee,dus 36 pk van de 350 ben ik de koning te rijk mee.

Financieel is het wel wat passen en meten,ik kan veel zelf maar een heel motorblok reviseren tot nieuwstaat dat gaat boven mijn kunnen.
De simpele techniek van deze motor spreekt mij gewoon enorm aan daarom trekt de 350 mij enorm aan en aangezien ik 5 x zoveel energie kwijt ben aan lezen als een ander, vraag ik hier alles wat ik niet vinden kan.
Daar is een forum toch?

Ik proef hier een beetje "ik weet het wel maar zoek dat maar lekker zelf uit" instelling (uitzonderingen daargelaten hoor)

Waarom nou zo?
 
Ik wil ook alle onderhoud zelf doen,en vind dat bij deze simpele techniek juist leuk.
Maar wil wel weten wat ik kan verwachten;)
 
Ik wil ook alle onderhoud zelf doen,en vind dat bij deze simpele techniek juist leuk.
Maar wil wel weten wat ik kan verwachten;)

Wat je kan verwachten van de twin is een haast onverwoestbare motor als je hem netjes bijhoudt.

Vraag / Controleer wel de staat van de nokkenas ketting spanner. Doordat het eigenlijk budget motoren waren is daar vaak op bezuinigt, lees nooit vervangen. Zo heb ik pas geleden complete set gekocht bij David Silver, gewoon omdat het toch een keer vervangen zal moeten worden.
 
Ik ga bij de mijne de spanner vervangen door een slide type spanner van Bore-Tech. Kost ietsje meer maar dan heb je in ieder geval geen knagend stemmetje in je achterhoofd. Praktijk is waarschijnlijk dat het nog wel meevalt met het snel stuklopen van de spanner. Zeker als je een keer de wieltjes vervangt.
 
Ik ga bij de mijne de spanner vervangen door een slide type spanner van Bore-Tech. Kost ietsje meer maar dan heb je in ieder geval geen knagend stemmetje in je achterhoofd. Praktijk is waarschijnlijk dat het nog wel meevalt met het snel stuklopen van de spanner. Zeker als je een keer de wieltjes vervangt.

en laat ff weten waar je dat ding haalt...want bij demontage van het spanmechaniek heb ik de spanrol gezien en die is op...dus is de verwachting dat er meer vervangen mag worden

dus blok mag toch uit elkaar.... B|
 
Wat je kan verwachten van de twin is een haast onverwoestbare motor als je hem netjes bijhoudt.

Vraag / Controleer wel de staat van de nokkenas ketting spanner. Doordat het eigenlijk budget motoren waren is daar vaak op bezuinigt, lees nooit vervangen. Zo heb ik pas geleden complete set gekocht bij David Silver, gewoon omdat het toch een keer vervangen zal moeten worden.

ron, geef ff linkje ?
 
eerste spulletjes gaan naar de verchromer 8-) ..

- uitlaatbochten
- remsysteem voorrem
- kapjes carbs
- gespjes riem buddy+schroefjes...

Is via een relatie in het buitenland, er gaat meer spul mee van MF'ers...dus eens zien wat de kwaliteit is...de prijs is prima in elk geval..
 
eerste spulletjes gaan naar de verchromer 8-) ..

- uitlaatbochten
- remsysteem voorrem
- kapjes carbs
- gespjes riem buddy+schroefjes...

Is via een relatie in het buitenland, er gaat meer spul mee van MF'ers...dus eens zien wat de kwaliteit is...de prijs is prima in elk geval..

ps als er nog meer verchroomspul mee moet, geef dan even een seintje ;)
 
na een voortvarende start komt altijd wel een momentje van bezinning c.q. vertraging. Bij het demonteren van het kettingspannermechaniek bleek dat deze flink versleten was (spanrol) en ik toch besloten heb het blok -bovenzijde - los te maken. het as al eens losgeweest, gezien de vele verschillende bouten en dat beloofde niet veel goeds....

- Zuigerveren doorgeslagen ; overmaat 0.5
- pistonpennen compleet versleten, dus de vraag is wat de staat is van de pistonpengaten.... :(
- speling op de bigends...
- cilinderwand vertoonde wat sporen van aanlopen van de zuigers, geen wonder gezien de vele speling op de pistonpennen.
- cilinderkop vertoont bij cilinder twee een 'ongelukje' of zuigerveer gebroken, of een stukje van een bougie...



Kortom : de rest mag ook open en er moet zo te zien een andere krukas in ; revisie is wel mogelijk, maar aangezien alles geperst is niet goedkoop...Even gezucht, want je weet dat dit je kan gebeuren...overdacht wat ik ermee wil en besloten dat ik de fiets toch verder 'herontwikkel' :+

Speadprhreax heeft een krukas liggen van betere kwaliteit..daar maar es naar kijken...
Inmiddels kijk ik naar een setje Wiseco-zuigers met overmaatje .75 of 66 mm ...

Maar er is ook goed nieuws...de eerste verchroomzooi is klaar, de grote stukken (uitlaatbochten 4 stuks twin, sturen, uitlaatset 400f) komen er nog aan...

full


We beoordelen even de kwaliteit, en dan is het mogelijk om weer een nieuwe ronde te verchromen spul te collecteren voor MF'ers *O*
 
Hee, ik zie daar spullen die van mij zijn ;-)

Volgens mij zijn die krukassen slecht te reviseren. Op zich zijn er wel drijfstangen en bigend lagers te koop. Maar de bigend pen is 1 geheel met een krukwang dus dan is de enige optie oplassen en opnieuw op maat slijpen en weer hard maken.

Bore-tech verkoopt ook leuke zuigers voor schappelijke prijzen. Vooral de +1.5mm is voordelig en de kwaliteit schijnt erg goed te zijn. Op marktplaats staan nog een paar +1.00 zuigers maar die heb ik al voor je neus weggekaapt. Vandaag is mijn cilinder als het goed is klaar.
 
Laatst bewerkt:
schop oma...

Na een voortvarende start (zoals zo vaak) loop je toch tegen de nodige problemen aan. Het blokje leek in eerste instantie goed te lopen, maar als je dan toch even de kettingspannermechaniek moet loshalen (bout afgebroken)...en je de staat van de spanner ziet begint de ellende he :+ :

  • kettingspannerrollen zijn over...dus das aan vervanging toe
  • bij demontage van de zooi blijkt alles versleten ; zuigers, pistonpennen, zuigerveren...
  • erger ; de bigends vertonen ernstige speling
  • er is een stuk van het carter afgebroken, daar waar de terugslagveer van de kickstarter tegen het blok komt...

+zucht+ :(

Kortom : een volledige blokrevisie is nodig, incl nieuwe zuigers, opboren, pakkingen, seals, ketting...Dus wikken en wegen. Ik had inmiddels al wat geïnvesteerd in onderdelen, zowel tweedehands als nieuw...dus daar komt nog het volgende bij :

Order information
1 x 14401410003P - Cam chain (GBP 25.00) - GBP 25.00
1 x 14611312000 - Cam chain guide blade (GBP 11.95) - GBP 11.95
1 x 14601312000P - Cam chain tensioner mid wheel (GBP 5.95) - GBP 5.95
1 x PFGS CB350K_K4 - Engine gasket set, Complete (GBP 27.00) - GBP 27.00
1 x POSK CB350K - Engine oil seal kit (GBP 17.00) - GBP 17.00
1 x 17613286000 - Fuel tank rear mounting rubber (GBP 9.95) - GBP 9.95
1 x SCREW SET 019 - Transmission cover screw set (GBP 2.50) - GBP 2.50
1 x SCREW SET 020 - Generator cover screw set (GBP 2.50) - GBP 2.50
Total: GBP 101.85
Delivery: GBP 0.00
Total inc VAT: GBP 122.22

De spannerrol laat ik draaien van Nylon...kost aanzienlijk minder dan de ruim 60 euri voor dat stukje plaat en kunststof....De zuigers komen uit Canada voor een 124 euro incl verzenden....

Met dank aan Speadphreax voor de krukas.....
 
Laatst bewerkt:
Slechts 122 pond! Ordertje van niks! Ik zal mijn orders eens gaan posten ;-)

Bij mij waren de nokkenas en volgers ook helemaal toast. Toch raar.. in de US staan ze echt als super betrouwbaar te boek dus ik was ook wel verrast dat ik zoveel ellende tegenkwam.
 
Terug
Bovenaan Onderaan