Van een enkele uitlaat naar een dubbele?

Radish

MF veteraan
18 jul 2003
1.009
2
Bloemendaal
Vraagje. Ik ben zo´n malloot met een symmetrie tik. Ik heb de enkele uitlaat op met name sportmotoren altijd lelijk gevonden. Nou vervangen veel rijders hun originele vier in twee uitlaat door een enkele. M.n. omdat het geluid dan door 1 demper gaat, wat het geluid ook zwaarder maakt meestal. Maar zijn er voorbeelden van mensen die hun enkele uitlaat en demper hebben vervangen voor een dubbele, elk aan 1 kant?
 
Ik ben zoiets aan het bedenken voor op mijn cb400f caferacer. Lijkt me erg mooi, maar ken niemand die het geeft. Is voor mijn fiets ook niet after market te krijgen, dus moet ze helemaal zelf bouwen (op de dempers na, want dat is wel weer zo te koop)
 
ervaring heb ik niet in dit soort vraagstukken maar ik zit eraan te denken om beide dempers te vervangen door long-shots of zoiets.
Waar ik echter geen antwoord op kan vinden is het volgende.
Beide dempers komen nu eerst samen in een soort gezamelijke demper.
Kun je die er ongestraft tussenuit halen.
Of is het zo dat je dan problemen krijgt met drukverschillen.
Liefst zou ik twee open pijpen plaatsen maar of dit kan...... :?
 
ervaring heb ik niet in dit soort vraagstukken maar ik zit eraan te denken om beide dempers te vervangen door long-shots of zoiets.
Waar ik echter geen antwoord op kan vinden is het volgende.
Beide dempers komen nu eerst samen in een soort gezamelijke demper.
Kun je die er ongestraft tussenuit halen.
Of is het zo dat je dan problemen krijgt met drukverschillen.
Liefst zou ik twee open pijpen plaatsen maar of dit kan...... :?

ja, die collector is er om drukverschillen op te heffen.
 
Van een of meerdere collectors kun je bij een goed uitlaatsysteem niet onderuitkomen, of je moet met vermogensverlies kunnen leven.
Als je op het laatst naar 2 dempers wilt gaan is dat zeerwel mogelijk, mits je voldoende plaats onder de motor hebt om eea netjes te kunnen maken.
Ik doe de aanbeveling om naar 2 uitlaatdempers te gaan bij 900cc en hoger.
Bovenstaande is gebaseerd op een 4 cyl motor.

Suuk-6, Paul.
 
kwam pas een r1 (2002) tegen in Amsterdam met aan beide kanten een uitlaat :?

ontgaat mij waarom je dat zou willen,...'t zag er heel vaag uit in ieder geval :r

Nou, wat ik zei: symmetrie tik. Ik vind zo'n stortkoker aan 1 zijde heel lelijk. Da's wat ik altijd waardeer aan Ducati en Guzzi. Altijd 2 uitlaten en dempers. Meeste Japanse twins trouwens ook. En vroegere 4 cilinders bijna altijd.
 
Ik heb zelf ook altijd de droom om 2 high mount Laser Hotcam uitlaten op m'n R6 te zetten.
Heb er alleen de centjes niet voor ;( en 't schijnt nog al een gedoe te zijn met 't bochtenwerk.
Qua vermogens verlies of geluid heb ik nog geen nadere info ingewonnen.
Ook hier een symmetrie geile dus 8-)
 
Ik heb zelf ook altijd de droom om 2 high mount Laser Hotcam uitlaten op m'n R6 te zetten.
Heb er alleen de centjes niet voor ;( en 't schijnt nog al een gedoe te zijn met 't bochtenwerk.
Qua vermogens verlies of geluid heb ik nog geen nadere info ingewonnen.
Ook hier een symmetrie geile dus 8-)

Ja precies, een enkele stortkoker is als Pamela Anderson met 1 Pam.
 
.... Zijn natuurlijk ook voordelen aan een enkele stortkoker. Minder 'bebuizing' en daardoor lichter en ik neem aan dat het geluid van alle cilinders door 1 enkele demper krachtiger klinkt.
 
Ik ben zoiets aan het bedenken voor op mijn cb400f caferacer. Lijkt me erg mooi, maar ken niemand die het geeft. Is voor mijn fiets ook niet after market te krijgen, dus moet ze helemaal zelf bouwen (op de dempers na, want dat is wel weer zo te koop)

Op m'n cb 550 komen ook twee pijpen i.p.v. De nog aanwezige fabrieks 4 in 1 kachelpijp. Zijn i.d.d. zelfbouw dingen. foto's zwerven nog wel ergens in het mf archief. Alleen zijn bij mij ook de dempers zelfbouw, wel alles rvs en vakwerk
 
Terug
Bovenaan Onderaan