Van een TDM900 naar?

Ik heb wel een vraag en een opmerking.
Ben je van plan om de winter door te rijden? Zo niet heb je de tijd tot het voorjaar om veel proefritten te regelen. Kijk naar wat je mooi vindt, gezien jouw voorkeur voor allroad achtige is er veel keuze. Ga naar motorzaken kijken en zitten op wat jou mooi lijkt. Past het? Ga dan proefrijden.

Hier hoor je veel voorkeuren van anderen, hoe goed bedoeld ook, is dat niet per se jouw voorkeur.
Ga ontdekken en ervaren.
Bedankt, ik rij redelijk lang door tot het vriest zeg maar dan gaat de motor op stal vaak 2 maandjes en dan komt hij weer van stal af. Enige waar ik wel heel erg op let is een motor die goed kan afremmen. Aangezien in de randstad ze soms zo in eens de auto stil voor de motor zetten op de snelweg. Dat is ook een van de redenen waarom ik oriënteer althans kijk naar een andere motor. En lees dat de S 1000 XR redelijk goed kan door remmen alleen stadsverkeer wat minder vindt.
 
Bedankt, ik rij redelijk lang door tot het vriest zeg maar dan gaat de motor op stal vaak 2 maandjes en dan komt hij weer van stal af. Enige waar ik wel heel erg op let is een motor die goed kan afremmen. Aangezien in de randstad ze soms zo in eens de auto stil voor de motor zetten op de snelweg. Dat is ook een van de redenen waarom ik oriënteer althans kijk naar een andere motor. En lees dat de S 1000 XR redelijk goed kan door remmen alleen stadsverkeer wat minder vindt.
Over remmen zou ik met met ABS geen zorgen maken, bij welk merk dan ook.
 
Wat wil je uitgeven..
Voor iets van 3k heb je een leuke gl1500.
Die hebben een heel laag zwaartepunt en zijn dus makkelijk te sturen, met wind heb ik nog nooit problemen gehad.
Voor iets meer 8k heb je een leuke gl1800, zelfde verhaal maar dan iets sportiever.. nieuwe kost slechts 40k ongeveer.
Ze lijken log maar kijk maar eens op youtube en maak een proefrit.
 
Wat wil je uitgeven..
Voor iets van 3k heb je een leuke gl1500.
Die hebben een heel laag zwaartepunt en zijn dus makkelijk te sturen, met wind heb ik nog nooit problemen gehad.
Voor iets meer 8k heb je een leuke gl1800, zelfde verhaal maar dan iets sportiever.. nieuwe kost slechts 40k ongeveer.
Ze lijken log maar kijk maar eens op youtube en maak een proefrit.
Ik kijk op dit moment tot 14k
 
Voor dat bedrag koop je dus een hele mooie en relatief jonge wing.
De 1800 is een echte sporttoer geworden met vele leuke extraatjes (goed geluid, zadel en handvatten verwarming, als je het eenmaal hebt is het heerlijk)
 
Voor dat bedrag koop je dus een hele mooie en relatief jonge wing.
De 1800 is een echte sporttoer geworden met vele leuke extraatjes (goed geluid, zadel en handvatten verwarming, als je het eenmaal hebt is het heerlijk)
Geloof ik maar hij is ook groot ;-) En moet nu nog door een brandgang naar de berging over 2 maanden dan is dat geen issue meer.
Ik gebruik hem ook voor woon werkverkeer en moet er Den Haag mee doorkruisen.
En relatief nog makkelijk tussen de files door kronkelen.
 
Geloof ik maar hij is ook groot ;-) En moet nu nog door een brandgang naar de berging over 2 maanden dan is dat geen issue meer.
Ik gebruik hem ook voor woon werkverkeer en moet er Den Haag mee doorkruisen.
En relatief nog makkelijk tussen de files door kronkelen.
Ga kijken voor laatste model V-Strom 1000/1050. Die maakt dat je helemaal tevreden en blij gaat worden en blijven.
 
Moet het een all road worden?
Je overweegt een 1200GS.
Waarom geen 1200RT?
Dankzij hun kuip heb je veel minder last van wind en bovendien kun ie je,
tijdens een noodstop, met je onderbenen afzetten tegen de kuip.
Zo schiet je niet naar voren en BMW’s remmerij is sowieso een van de beste.
 
Moet het een all road worden?
Je overweegt een 1200GS.
Waarom geen 1200RT?
Dankzij hun kuip heb je veel minder last van wind en bovendien kun ie je,
tijdens een noodstop, met je onderbenen afzetten tegen de kuip.
Zo schiet je niet naar voren en BMW’s remmerij is sowieso een van de beste.
Ik heb ik al eens op proef gereden op een K1200S, weet niet of deze vergelijkbaar is.
Alleen waren mijn benen wat aan de lange kant, de K1200R zat beter qua been ruimte.
 
Ik heb ik al eens op proef gereden op een K1200S, weet niet of deze vergelijkbaar is.
Alleen waren mijn benen wat aan de lange kant, de K1200R zat beter qua been ruimte.
Of de K-serie vergelijkbaar is met de R-serie kan ik ook niet zeggen.
Heb eens proef gereden op een 1300 Pan European. En mij viel op dat ik met mijn knieën perfect kon steunen op de kuip.
Noodstop werd daardoor heel ontspannen voor het bovenlijf.
Ik ga ervan uit dat de ST serie van BMW een vergelijkbare knie-toestand zal bieden.
 
Nee, een k1200s is niet vergelijkbaar met een r1200rt, los van het merk.
 
In dat geval: Is een FJR1300 dan niets voor je? Met 14k budget moet je die ook wel redelijk jong kunnen kopen. Weet alleen niet of je er met lengte ook goed op zit. Mijn planner rijdt er een en dat is vanuit mijn perspectief echt een grote kerel (Ik ben 1,72 en 80 kilo)
 
Iedereen bedankt, heb het lijstje verkleint.
BMW R 1200 RT
BMW R 1200 GS
BMW S 1000 XR deze valt waarschijnlijk af

En BMW motorrad gemaild welke het beste zou voldoen zodat er 2 overblijven om op proef te rijden.

Qua gewicht is het wel wat anders dan mijn 225 zware TDM900 met 82pk.
 
Iedereen bedankt, heb het lijstje verkleint.
BMW R 1200 RT
BMW R 1200 GS
BMW S 1000 XR deze valt waarschijnlijk af

En BMW motorrad gemaild welke het beste zou voldoen zodat er 2 overblijven om op proef te rijden.

Qua gewicht is het wel wat anders dan mijn 225 zware TDM900 met 82pk.
Dat merk je alleen maar als je hem hebt laten vallen :+
 
Zo direct weinig ervaring met de motoren die jij op je lijst hebt en ook niet met dat budget buiten wat korte ritjes om.

Gewicht en vermogen zou ik in dit geval niet te veel naar kijken. Je gaat niet racen, je gaat niet all-roaden.
Gewicht voel je amper als je rijdt en zelfs tijdens het verplaatsen merk je weinig van 200 - 225 of 250 kg afhankelijk van hoe het geplaatst is.
Vermogen, tsja. Tenzij je het heel gaaf vindt om veel onder de kont te hebben ga je weinig verschil halen uit 80 of 150 pk. Vooral als je overdag door de Randstad gaat lopen kloten merk je er niks van, meer zit hooguit in de weg.

Als je de Versys 1000 mee pakt zou ik voor het complete plaatje ook eens de 650 mee nemen. Het liefst kort achter elkaar. Niet dat ik hier de 650 ga lopen promoten, maar gewoon eens kijken wat een paar duizend euro verschil je koopt en of je het überhaupt zou missen als je dat geld op zak houdt.
Voor 2/3e van jouw budget haal je een nieuwe 650 met een volledig ingevuld optie pakket.

Toch komt met jouw wensen lijstje als eerste de Tracer bij mij naar boven. Zowel de 7 als 9 passen nieuw prima binnen jouw budget. En ook al heeft de 7 minder vermogen dan je TDM denk ik dat hij toch vlotter voelt. In 15 jaar tijd zijn er best wat ontwikkelingen geweest en moderne motoren zijn van onderuit vaak gewoon sterker. Het kan dus maar zo zijn dat een 74pk motor sneller aanvoelt dan een 82pk motor, nog even los van wat een 17 jaar oude fiets al verloren is tov een die net uit de showroom komt.

Ik zou sowieso eens een rondje langs een aantal dealers gaan met een complete lijst van zo ongeveer alle motoren die hier genoemd zijn, wat je zelf al gevonden had en wat er nog vaag in je hoofd zwerft. Even op de motoren zitten leert je al veel over hoe je benen enz uit komen. Kan zo zijn dat je met een lijst van 15 a 20 motoren op pad gaat en met een lijstje van 5 terug komt. Kost je een middagje motoren kijken, altijd een straf natuurlijk :9
 
Ik zeg toch: de rode hayabusa.

Moeten hele fijne cruise bikes zijn. 300km genieten. Pakt mooi op in lage rpm. Vroeg op schakelen lekker lui cruisen. En inhalen zou ook geen probleem moeten zijn. Niet te zwaar 245kg nat. Verbruik is relatief laag voor wat hij kan. 1/17 moet je kunnen halen als je onder de 4500rpm blijft. Met het op pakken bij 2700rpm 100nm moet dat zeker lukken.

Ik zeg hayabusa! Andere kleur mag ook.
 
Hoe kijk je tegen een africa twin aan?
Past ook mooi in het adventure hoekje en met name de 1000cc adventure sports zijn gemaakt voor lange mensen!
Voor woonwerk verkeer eentje uitzoeken met koffers, ideaal.
 
Honda Varadero? Kan met gemak je lengte aan en lekker robust, rij deze zelf ook dagelijks en met goed weer met passagier, geeft geen krimp, stuurt goed en koppel en pk genoeg voor dagdagelijkse ritten, de wind bescherming is prima en de tank breed ;)
Inmiddels 102k op de teller en behalve regulier onderhoud geen enkel probleem gehad ( ok een lekke band), 35k door mijzelf er opgezet afgelopen jaar.

T is niet moeders mooiste dat dan weer niet.
 
Herken me een beetje in je verhaal mbt het remmen enzo totdat ik mn zadel heb laten aanpassen, minder schuim vooraan in het zadel en het stuur 10 mm hoger en 10mm naar me toe heb laten komen. Mn kloten kwamen steevast in het gedrang...sniefijnnie.
Alle 'problemen' zijn voorbij want zitpositie is nu structureel anders als in meer rechtop ipv voorover.
Heerlijk.
 
Heb je al iets gekocht?

Ik heb ondertussen wel een Hayabusa gekocht, lichter dan mijn gsx 1250. Zit ook veel lekkerder;) mooie brede zadel voor lange ritten.

Anders stuur laat ik op de busa zetten zodat het echt een cruiser wordt!

Mijn advies is zo ie zo, probeer eens een gsx 1250 FA. Trekt mega lekker onderin. Zit je ook recht op. En volle Kuip. ABS en betaalbaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan