van fzr1000exup naar zx9r?

waisted

Die hard MF'er
24 nov 2004
418
0
Ik zit eraan te denken om een zx9r van 98/99 te kopen :9

Rij nu een fzr1000exup bj '90 10.000km/jaar, verbruik 1:13(en een paar jerrycannetjes olie ;) .
Bevalt eigenlijk best, dus vraag ik me ook af:
wat ga ik er op vooruit, afgezien van de 30 kilo balast die ik dan kwijtraak?
 
het is inderdaad een twijfelgevalletje.

Ik heb nog op geen van beide proefgereden, maar de R1 lijkt me wel erg weinig windbescherming te geven met dat lage frontje, en ik ben toch ook een beetje op comfort gesteld
 
Daar zijn ruitjes voor te krijgen.
Zoals deze.
full


Ik heb dus echt geen last van de wind.
je moet boven de 200 ook niet recht op blijven zitten natuurlijk ;)
 
Door Redline Rider op 22-02-2005 22:50











Waarom geen gix
en waarom geen fireblade?
niks tegen suzuki, maar van de srad vind ik die dikke kont(zitje)niet mooi.
Budget 6000 max, dus 1000cc suz te duur en die nieuwe verticaal gestylde kuipen zijn ook spuuglelijk.

cbr900r: oerfireblade met 2 koplampen is OK, daarna periode waar alle onderdelen en kleuren door elkaar lijken zijn gegooid. Laatste model van de 600/1000R ziet er van alle kanten weer waanzinnig goed uit :9 ,maar mucho pecunia

Tja, het uiterlijk moet je toch ook aanspreken, en smaken verschillen
 
Ik zit eraan te denken om een zx9r van 98/99 te kopen :9

Rij nu een fzr1000exup bj '90 10.000km/jaar, verbruik 1:13(en een paar jerrycannetjes olie ;) .
Bevalt eigenlijk best, dus vraag ik me ook af:
wat ga ik er op vooruit, afgezien van de 30 kilo balast die ik dan kwijtraak?
Dacht je nu echt dat de ontwikkelingen tussen '90 en '98 stil gestaan hebben?
Niet echt.
De ZX-9R is gewoon een zeer goede motor. Is alleen een beetje ondergesneeuwd t.o.v. zijn concurrenten. En zeker als je niet op zoek bent om op het circuit het onderste uit de kan te halen.
Daarbij komt dat de 9 op dit moment gewoon voor dump-prijzen wordt aangeboden.
 
Ik heb zelf een '98er R1 gehad!

Echt een wereld fiets :}
En qua windbescherming is het helemaal niet zo slecht als je zal verwachten!

Ga eens proefrijden ;)
En je zal zien dat het zoveel fijner rijdt dan die FZR, want
die had ik ook voor de R1 :P

Succes met je beslissing ;)
 
Zo'n FZR is al idioot snel, dus veel sneller zul jet niet krijgen, maar wel beter in stuurgedrag (op de snelweg ga je ook achteruit).
Je moet wel weten dat je van een toursport naar een supersport wil, minder windbescherming, lichter en veel agressiever op t gas.
Maar als je dat allemaal mooi vindt, zou ik zeker voor de R1 gaan, maar die zijn nog steeds wat duurder dan je budget, maar als het over bijbetalen gaat, zit je goed.
 
Grappig; aan de meeste reacties is te merken dat er hier voornamelijk hardcore racers op het forum zitten.
Maar nogmaals: Normale mensen die op normale wegen rijden (inclusief bochtige dijkjes) zullen nooit in staat zijn het verschil (in race kwaliteiten) tussen een R1 en een ZX-9R te benutten. Normale mensen zullen daaentegen het gebrek aan comfort wel merken.

De enige reden die ik kan bedenken om een R1 boven een ZX-9R te kopen is de upside down voorvork en de versterkte achterbrug, gewoon puur kosmetisch dus. })
 
Puntmuts heeft gelijk; vergeleken met een ZX-9R is een R1 verre van comfortabel.
Maar hij is wel sportiever. Tis maar wat je belangrijker vindt...
 
Grappig; aan de meeste reacties is te merken dat er hier voornamelijk hardcore racers op het forum zitten.
Maar nogmaals: Normale mensen die op normale wegen rijden (inclusief bochtige dijkjes) zullen nooit in staat zijn het verschil (in race kwaliteiten) tussen een R1 en een ZX-9R te benutten. Normale mensen zullen daaentegen het gebrek aan comfort wel merken.

De enige reden die ik kan bedenken om een R1 boven een ZX-9R te kopen is de upside down voorvork en de versterkte achterbrug, gewoon puur kosmetisch dus. })
klopt de R1 heeft eigenlijk geen voordelen op de zx9 ook kwa snelheid loopt een goede zx9 harder dan een r1 en het is ook geen olieboot net als de fzr en eerste r1 ( met hogere km stand).
en voor het zit comfort is de zx9 ook beter en ook de wind bescherming is op de 9 beter!!!
moet ook zeggen dat ik veel plezier op mijn r1 uit 2000 had met over pijp en dyno kit liep hij ook errug hard!!
 
Budget 6000 max
Is dit bij te legggen,of de maximum prijs van de volgende motor?

dit is gewoon zonder inruil.moet best kunnen, zie marktplaats, R1 '99 20.000km
5200,(belgie,zie onder)- die neem je mee voor 5000 en voer je in voor een paar honderd euro
full


in nederland ook wel te koop voor onder 6000. Ik zie ze verder nog vrij snel zakken :) Ben verder niet bang voor een mankementje,(doe alles zelf) maar liever geen compleet gaar blok natuurlijk. ;(
 
Een vriend van me heeft net 2 weken geleden ook deze switch gedaan.
Hij heeft zijn '91 FZR ingeruild voor een ZX-9R van '99.

Verschillen volgens hem:
ZX-9R=
-stuk mooier en moderner natuurlijk
-stuurt een heel stuk lichter
-remt beter
-zit lekker sportief maar toch relatief ontspannen
-verbruikt geen olie :P

Qua topvermogen maakt het niet veel uit en je moet wel iets meer schakelen vanwege de 6-bak tov de FZR 5-bak. Maar de Kawa heeft weer het grote voordeel dat ie VEEL lichter is.

Zelf vind ik de '98/'99 ZX-9R een superfiets :9~ Zwaar ondergewaardeerde fiets omdat de R1 toen uitkwam en veel mensen zo'n radicalere R1 leuker vonden terwijl de meeste harder kunnen op een ZX9. Heb er nog nooit op gereden maar wil het toch wel ff doen dit jaar. Als ik hierna weer een 4-cilinder koop wordt het waarschijnlijk een ZX9. Niet alleen erg snelle fiets maar ook nog redelijk comfortabel en vrij goedkoop!! Veel fiets voor je geld!

Gewoon doen dus :)
 
Leg uit!



En laat me alvast genieten :] :]
(ik hou t netjes ;) )


De R1 stuurd zoveel beter dan de FZR!!!
Echt op elke front! Zoveel lichter, makkelijker!!!

Remt beter, geeft een veel beter gevoel door aan de bestuurder.

Het vermogen komt er bij de R1 heel anders uit.
Ook al is het verschil niet groot, toch is de R1 veel sterker.

Het lijkt wel of het bij de R1 geen moeite kost om je vooruit te slingeren.

Maarja, dat verschil heb ik nu weer.
Van de R1 naar de ZX10R :P
 
thx voor de reacties :) :)

Je kan er lang of kort over lullen, maar een flinke proefrit beslist uiteindelijk alles.
Verder lees ik hier en daar over ontsnappende drijfstangen uit het kawa blok :(
Wat zijn de zwakke plekken waar ik op moet letten bij de R1 en de ZX9R :?
 
Verder lees ik hier en daar over ontsnappende drijfstangen uit het kawa blok :(
ontsnappende drijfstangen uit een 98'er ZX-9R??
Nee, absoluut niet!
Ik denk dat je in de war bent met het vorige model. Het '98-'03 model is geheel nieuw ontwerpen en heeft daar geen last van.

Enige klacht die mij bekend is, is de frame-reactie onder heel hard remmen. Dat is in het '02 model opgelost met een versteviging aan het frame.
 
ligt er ook aan wat je rijgedrag is natuurlijk

2 vrienden van mij rijden allebei op een R-1 en zelf rij ik ook dikwijls op 1 van deze r-1 's


Zelf heb ik ook een Yamaha FZR-1000 van 1991 met K&N filter en Yoshimura uitlaat.
weinig oliegebruik en in zeer goede staat
Had eerst een FZR-1000 van 1989(gebruikte meer olie)

Nou ik kan je zeggen dat ik best 'goed' kan meekomen!!

Tuurlijk is een R-1 lichter en sneller en ook een suzuki gsxr1000 of een Kawa

Belangrijk is dat je je motor in Top-conditie houdt en je moet je 'Happy' voelen op je bike..
Als dat niet meer is met je huidige motor..moet je een andere kopen

Zowel .. dan sta je met deze bike zeker niet voor gek

Gerard
 
Terug
Bovenaan Onderaan