van Garda naar Palermo

Ik zag dat dit topic weer wakker is geworden.
De reis naar Calabrië en Sicilië is voor mij de mooiste trip (van vele) die ik tot nu gemaakt heb.

Als ik de foto's weer zie, dan krijg ik gelijk weer heimwee naar (zuid) Italië.
Ik was dit jaar wel in Italië (bestemming Sardinië) maar dat was toch niet zo mooi als zuiden. (ja, 't was dit jaar ook bloedje heet)
Op terugweg in Toscane en Umbrië toch wel wat mooie km's, alleen in binnenland kunnen maken.
Ook in Toscane dit jaar geen kust-routes gereden, dat had ik er net voor al voldoende op Sardinië en vooral Corsica gedaan.

Je geeft aan (veel) kust te gaan rijden. DAT zou ik dan weer niet doen.
De Italiaanse kust is meestal wel leuk, maar niet om dat veel te veel km's te doen. Leuk, maar veel van hetzelfde.
O ja, en 't schiet ook helemaal niets op, rijdend door vele badplaatsen. Ik zou dan toch meer door de Appenijnen gaan rijden.

Enige jaren terug ook nog de kust van de Bloemen-Rivièra gedaan, van La Spezia naar San Remo naar Frankrijk.
Dat is echt wel leuk hoor, maar in de zomer ook stervens-druk. En eerlijk gezegd had ik de Ital. kust in Menton(F) ook echt wel gezien.
Als 't zo uitkomt kan je best stukken langs de kust rijden, maar als effe kan neem de Appenijnen. Lekker rustig en heel mooi!!
 
Je zoekt iemand met veel vrije tijd. Je zegt nergens wordt je tijdplanning is.
Maar ik schat in dat als je dit (een beetje leuk) wilt doen dat je snel een maandje weg bent.
 
Ik had inderdaad 3-4 weken in de planning.Dan is ook het weer belangrijk. En natuurlijk de afspraken die je met elkaar iedere dag afspreekt.
Daarbij is de route altijd in te korten en te verlengen.Ook ben ik geen tenter wel een BenB mannetje maar dat is altijd wel te regelen.Zeker als je met 2 mensen gaat.Of 4?Het is een route van zeker 7000km maar daarvoor krijg je ook wat.Nu nog afwachten wat corona doet.Maar een ding is zeker,de belofte dat ik er nog eens heenga,alleen al voor mijn dochter,als herinnering.Nu nog blijven ademhalen.Gr;Pierre
 
Jij wilt 7000km in 3-4 weken gaan doen.
Laten we voor het gemak in het midden gaan zitten, en dat is 25 dagen. Dat maakt 280 km/ dag.
Je wil ook veel kust-km's gaan rijden. Dan gaat 280km op 1 dag langs stranden en badplaatsen wel een uitdaging worden.

Zoals ik zei was ik van La Spezia naar Menton (F) gereden. Dat heb ik niet in 1 dag kunnen doen.
Oke, ik had alle tijd, (ook ervoor genomen) en ben maar tot Albenga gekomen. Dat is ca 200km langs de kust.
Je kan langs die boulevards wel snel willen, maar dat gaat gewoon niet.
Veel stoplichten, verkeer dat muurvast staat, en gezinnen met kinderen die oversteken met de strandspullen onder de arm.
De strook langs de zee is in Italië midden zomer gewoon een gekkenhuis. Niet boos worden, maar accepteren!

Bij Napels is de kuststrook 1 grote file, en ook langs de Amalfi-kust kan je echt geen tempo maken.
Trouwens bij Amalfi wil je dat helemaal niet. Lekker rustig tuffen en genieten van deze bijzondere kustweg.
Onderweg even stoppen bij een karretje voor ijskoude limoncello en gelijk genieten van de werkelijk prachtige kust.
Als je hier te snel wil rijden ga je er later spijt van krijgen. Dat lukt wrs niet, omdat er daar veel (langzame) scooters rijden.
Daarna lekker uitrusten op een terras in Sorrento. Prachtige plek waar ik mss wel zou willen wonen.

Reken voor de oversteek bij Brindisi ook maar 1 hele dag.
Natuurlijk kan je stukken Autobahn doen, om het gemiddelde weer op te krikken.
Ben bang dat wat jij wilt in zo'n korte tijd, dat het weinig 'zien' wordt, maar vooral uren in het zadel.

De Etna naar boven rijden zal wrs ook niet gaan passen, want dat is niet goed voor het gemiddelde.
Maar als je met de motor op Sicilië bent, dan mag je eigenlijk niet de klim naar Etna-Rifugio Sapienza overslaan.
Zelf ben ik daar nog met de skilift naar de top van de Etna geweest, tot zover als dat 't mocht. (lava-velden HEET!)

Wil je deze reis een beetje leuk kunnen doen, neem dan iig een maand ervoor. Liefst nog langer.
Of gaat 't erom, de kaart vol te kunnen zetten met vinkjes? Ja, je bent er geweest, maar heb je ook wat gezien?
Maar oke, het is jouw feestje. Ik meld alleen maar mijn eigen ervaringen.
 
Je hebt gelijk ,het kan ook langer duren en korter ,het ligt helemaal eraan hoe het vordert en bevalt zoals gezegd proberen uit de drukte te blijven ook al zal dit niet altijd lukken. Ben zeker blij met alle tips vooraf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan