Van je angst een kick maken?

Straks als je je papiertje hebt eerst maar eens veel rijden.
Techniek goed op je in laten werken en zorgen dat je technisch goed rijdt.
De techniek (!!) is daarbij belangrijk, de snelheid absoluut niet.

Het "denken" over en tijdens een bocht moet eruit, en dat zal dan ook gaan gebeuren.

Techniek moet goed zijn, dan komt het gevoel en daarmee ook de snelheid vanzelf.

Met een goede techniek heb je het gevoel dat het veel sneller had gekund maar rij je diegene buitenom voorbij die denkt dat ie hard gaat.






Angst werkt tegen bij motorrijden.
Uit angst ga je denken.
Je lichaamshouding verstart en zoals ook een paard "voelt" je motor dat en de manier waarop hij bestuurt word. Je bochtjes rij je in etappe's ipv in een vloeiende bocht en je gaat gas loslaten waarmee je de aandrijving weghaalt en dus je evenwicht. Gas loslaten in een bocht doen veel mensen die net beginnen of ietwat angstig zijn en dat is een vizueuze (??) circel omdat het niet lekker voelt, onzeker worden, weer gas loslaten door gebrek aan vertrouwen.

Zacht de bocht in, kun je gas erop houden en met gas erop de bocht uitkomen.
20 de bocht in, halverwege 40 en aan het eind kom je er dan met 60 uit.
Andersom voelt veel minder fijn ;)
 
HAHAHA _O-


De grootste kick vind ik persoonlijk met storm rijden...word ik steeds wilder van ;) :}

Heb tijdens die hoosbuien motor gereden :X Als je op de motor zit is het best wel :X en als je dan thuiskomt heb je toch wel een kick dat jij de motor onder controle hebt gehouden met dat weer. *O* een paar keer bijna aquaplannig gehad :X
 
Eye Faithy een keer bij mij achterop..kijken of je dat kicken vind _O- _O-


*D

Het is eigenlijk nog niet eens zoon heel slecht idee.
Al vraag ik me af of ze dan bij jou wel aan het goede adres is
:P

Laat een ervaren iemand anders een keer op je motor rijden en stap achterop en ga dan eens leuk met zijn 2en bochtjes nemen, je zal versteld staan hoelaag zoon motor in de bocht kan, verder dan jij nu nog voor mogelijk houd denk ik.
Verder kan je dan ook gelijk letten wat hij/zij met het gas doet. voor de bocht, in de bocht en aan het einde van de bocht...

Let wel als je bochten maak kan je bij het ingaan het beste rustig je gas er weer opgooien zoals baksteen ook zegt, en een licht trekkende motor houden.
Dan trekt de motor je vanzelf door de bocht heen en hoef je alleen de sturen met je lichaam, nooit van het gas afgaan iig, want dat word je zwaar instabiel


;) succes
 
Heb tijdens die hoosbuien motor gereden :X Als je op de motor zit is het best wel :X en als je dan thuiskomt heb je toch wel een kick dat jij de motor onder controle hebt gehouden met dat weer. *O* een paar keer bijna aquaplannig gehad :X


Reed eergisteren door een plas water van zeker 30 cm hoogte met een km of 80 ...wat nou aquapl...?
 
Het is eigenlijk nog niet eens zoon heel slecht idee.
Al vraag ik me af of ze dan bij jou wel aan het goede adres is
:P

Laat een ervaren iemand anders een keer op je motor rijden en stap achterop en ga dan eens leuk met zijn 2en bochtjes nemen, je zal versteld staan hoelaag zoon motor in de bocht kan, verder dan jij nu nog voor mogelijk houd denk ik.
Verder kan je dan ook gelijk letten wat hij/zij met het gas doet. voor de bocht, in de bocht en aan het einde van de bocht...

Let wel als je bochten maak kan je bij het ingaan het beste rustig je gas er weer opgooien zoals baksteen ook zegt, en een licht trekkende motor houden.
Dan trekt de motor je vanzelf door de bocht heen en hoef je alleen de sturen met je lichaam, nooit van het gas afgaan iig, want dat word je zwaar instabiel


;) succes
ja tof, maar: ik heb nog geen motor, ik heb nog geen rijbewijs (ja, bijna) en zoals je kunt lezen zit ik wel 's bij iemand achterop, het gaat me verder ook niet om de techniek, want ik weet wat ik moet doen, maar het gaat om het gevoel :)

Ja, ik moet nog wel veul leren, maar op dit moment klem ik meer met het gevoel dan met de techniek, want elke bocht die ik maak gaat stukken beter dan die ervoor :) :Y
 
Je kunt ook eens met je eigen moto achter iemand rijden waarvan je weet dat die persoon goed bochtjes kan maken. "Goed zien doen, doet goed doen"- principe.

Ikzelf kan na bijna 150 - 160000 KM nog altijd géén fatsoenlijke bocht nemen. Ik ben op de moto gestapt zonder ooit opleiding gevolgd te hebben, in de tijd dat iedereen met een B-rijbewijs dat mocht doen.
Maar aan de andere kant, ik haal(de) mijn kicks uit keihard rechtdoor rijden en stoplicht - sprintjes.
 
volgens mij komt er zowel bij angst als bij spanning( kick) ADRENALINE vrij in je lichaam.
Bij sommigen kan dit verlammend werken en anderen LEREN hoe ze hier mee om moeten gaan.Als je dan al een schuiver of bijna ongeluk hebt meegemaakt kun je je voordeel doen met die ervaring.Je leert dus hoe je het de volgende keer niet moet doen, maar ook wat het je lichamelijk en geestelijk heeft opgeleverd.
Du bijvoorbeeld; dat je niet bang bent of dat je het hebt overleefd of dat je echt meer in je mars hebt, dan je denkt.
Eigenlijk dus veel ervaring opdoen!
 
Teveel van anderen te horen gekregen dat motorrijden eng en gevaarlijk is?
Tjemig, sorry hoor, maar woorden als eng en angst etc nog tijdens het lessen.... waar gaat dat heen? Gewoon rijden. Niet moeilijker dan fietsen. Zit iets vreemds in je hoofd denk ik.
Kijk, vallen doen we allemaal wel een keer, dat heb je al gehad. :)
Maar angst en eng tijdens het lessen....
succes uiteraard!
 
Laatst bewerkt:
Angst is op zich een gezonde raadgever. Maar als ik je intro lees, dan krijg ik meer het gevoel dat het niet echt angst is maar meer een twijfel over je eigen kunnen. Jij bestuurt de motor met goed kijken waarheen je wilt en de motor rolt vanzelf daar dan naar toe. Twijfelachtig de bocht ingaan is een gevolg van, volgens mij verkeerd kijken. Wat mij in het begin goed geholpen is om hardop tegen mezelf te praten: kijken kijken kijken kijken en nog eens kijken. We zijn allemaal genijgd om toch maar vlak voor je voorwiel te willen kijken want stel je voor dat daar wat ligt.... Diegene die dus daadwerkelijk zo kortop kijkt zal geheid onderuitgaan op het moment dat hij wat tegenkomt waardoor de fiets wat glijd. Als je verder kijkt zal de motor wel een uitstapje maken maar wel gewoon verder op koers blijven. Goed de knieen tegen de tank gedrukt houden geeft je een stabieler motor.

Succes

PS achterop mag altijd ;-)
 
Teveel van anderen te horen gekregen dat motorrijden eng en gevaarlijk is?
Tjemig, sorry hoor, maar woorden als eng en angst etc nog tijdens het lessen.... waar gaat dat heen? Gewoon rijden. Niet moeilijker dan fietsen. Zit iets vreemds in je hoofd denk ik.
Kijk, vallen doen we allemaal wel een keer, dat heb je al gehad. :)
Maar angst en eng tijdens het lessen....
succes uiteraard!
lezen is moeilijk he? :+
 
Teveel van anderen te horen gekregen dat motorrijden eng en gevaarlijk is?
Tjemig, sorry hoor, maar woorden als eng en angst etc nog tijdens het lessen.... waar gaat dat heen? Gewoon rijden. Niet moeilijker dan fietsen. Zit iets vreemds in je hoofd denk ik.
Kijk, vallen doen we allemaal wel een keer, dat heb je al gehad. :)
Maar angst en eng tijdens het lessen....
succes uiteraard!

Een beetje gezonde angst had ik tijdens het lessen ook. Vooral toen ik voor het eerst de snelweg op ging. Dit geldt voor motorlessen alsook tijdens de autolessen.
Dit was wel zo over, maar ik denk dat het niet gezond is als je helemaal geen schrik hebt als je voor het eerst een voertuig bestuurd met een bepaalde snelheid...
 
als ik doodsbang zou zijn zou ik toch niet meer rijden?

|( motorrijbewijs doe je omdat je het LEUK vindt, voor je plezier, omdat het verslavend is :9
 
Beetje onuitgeslapen gereageerd misschien :+
Goed lezen is idd beter.
Las het woord angst en dat vond ik nogal een raar woord tezamen met motorrijden.
Idee dat TS nogal onzeker was.
Maar ontopic, angst omzetten in een kick, nee, dat niet, maar wel gevoel van iets niet kunnen en later toch wel lukken.
Uiteraard proberen dingen te doen op de motor, kick krijgen van het lukken van dat wat je dacht dat je het nooit zal doen.
Bijvoorbeeld volgas op de duitse autobahn, met de crosser toch die steile heuvel op, eerste keer circuitrijden. Angst is een groot woord, maar heb dan ook het gevoel van hmm.. moet ik daar aan beginnen, beetje zenuwachtig misschien.
Als het je dan toch gelukt is, je hebt de klus geklaard. Nou, dat is idd een kick.
 
Ik ken het probleem, ik ben één week voor mijn examen onderuit gegaan op een en achteraf gezien ben ik blij dat dit is gebeurd. Tijdens mijn laatste lessen had ik het gevoel dat ik alles op die lesmotor kon en smeet dat ding de bochten in. Dat ging goed totdat het een keer heel erg regende en ik onderuit klapte voor ik er erg in had.

Haal je voordeel uit het feit dat je gevallen bent, je weet nu hoe het voelt. Het heeft even geduurd voordat ik weer relaxt een bocht kon nemen (en dit lukt ook niet altijd) maar ik let nu wel beter op grint, regen, putdeksels en andere gladheden op de weg.

en er zit een hoop plastic op m'n motor, dat motiveert ook wel om de glimmende kant boven te houden
 
Terug
Bovenaan Onderaan