Van je angst een kick maken?

Ik heb een beetje het idee dat de motor nog erg met jou op stap is ipv andersom. Een simpele gedachte:

Dáár wil ik heen !

Dat veranderd je zit op de motor, je instelling op de motor, alles wat met motorrijden te maken heeft.

Kijk waar je heen wilt en wil waar je heen gaat. Klinkt gek, maar het werkt.
 
Ik ken het probleem, ik ben één week voor mijn examen onderuit gegaan op een en achteraf gezien ben ik blij dat dit is gebeurd. Tijdens mijn laatste lessen had ik het gevoel dat ik alles op die lesmotor kon en smeet dat ding de bochten in. Dat ging goed totdat het een keer heel erg regende en ik onderuit klapte voor ik er erg in had.

Haal je voordeel uit het feit dat je gevallen bent, je weet nu hoe het voelt. Het heeft even geduurd voordat ik weer relaxt een bocht kon nemen (en dit lukt ook niet altijd) maar ik let nu wel beter op grint, regen, putdeksels en andere gladheden op de weg.

en er zit een hoop plastic op m'n motor, dat motiveert ook wel om de glimmende kant boven te houden


dank :Y :)
 
... hoe zet je je daar overheen? niet alleen door een circuittraining alleen mag ik aannemen, het is een manier van denken.

Hoi Faithy,

Een VRO/MRO training is altijd een goed idee. Ook als je net je rijbewijs hebt. Het is namelijk alleen maar uitproberen van 'nieuwe' situaties en merken dat met de juiste manier van handelen die geen probleem vormen. Het bouwt je zelfvertrouwen enorm op.

Je vraag over je angst. Het 'probleem' ontstaat doordat je er zo graag vanaf wilt. Je verzet je ertegen. Daardoor hou je het in feite juist in stand. Klinkt raar maar is waar. Probeer het volgende. Thuis op de bank met je ogen dicht ga je over de kruisingen heen zoals waar je onderuit ging. Voel het helemaal wat er met je gebeurd terwijl je er in gedachten (uiteraard zonder te vallen) overheen rijdt. Voel je angst helemaal, in elke cel, blijf dat zo lang mogelijk voelen, totdat het vanzelf minder wordt. Probeer hetzelfde te doen in de echte situatie, ervaar je angst. Je zult zien dat hoe meer je hem probeert op te roepen, hoe sneller die verdwijnt.

Ik begrijp dat dit tegenstrijdig klinkt en dat je er juist zo snel mogelijk vanaf wilt zijn, maar dit is de beste en snelste methode die ik ken. Per slot van rekening bén je onderuit gegaan op zo'n kruising en je hele systeem wil je ervoor behoeden dat nog een keer te doen, vandaar de angst. Pas als je systeem zeker weet dat de boodschap tot in detail is overgekomen kan die verdwijnen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. In elk geval is duidelijk dat je je plezier in het rijden sowieso niet laat bederven door je angst. Geniet ervan en je angst zal zeker weggaan als ie z'n 'taak' heeft volbracht.

Succes!
 
is het niet best altijd een klein beetje bang te blijven van je motorfiets :Y

NEEE!!!

Dat is helemaal niet goed!

Als je een beetje bang bent voor je motorfiets is ie echt een maatje te groot voor je, en dus gevaarlijk.

Een motor kiezen waarvoor je ontzag hebt en houdt is het domste wat je kunt doen (op niet motorrijden na dan :+ ) in mijn ogen. Op een motor moet je kunnen vertrouwen, en hij moet je laten voelen wat er gebeurt en wat ie gaat doen.

Edit: dat wil niet zeggen dat iedereen op een CB250 moet gaan rijden ;) maar wel dat je een motor moet kiezen die past bij wat jij aankunt.
 
Laatst bewerkt:
@pommel: n cb is me zeker geen maatje te groot en ik kan er zeker op vertrouwen
en voel zeker wat hij wilt ,maar voor zo n koppel beest moet je toch wat respekt hebben vind ik
p.s. niet bang krijgt ook slaag
 
@pommel: n cb is me zeker geen maatje te groot en ik kan er zeker op vertrouwen
en voel zeker wat hij wilt ,maar voor zo n koppel beest moet je toch wat respekt hebben vind ik
p.s. niet bang krijgt ook slaag

ahhh ... maar respect is iets anders dan een beetje bang ervoor zijn :)

Respect hebben is weten wat je motor kan ... bang zijn is niet weten wat je motor kan.

Ik bedoel .. als je in een snelle diepe bocht zit en je achterwiel begint een beetje te schuiven op een nat wegdek dan heb je respect daarvoor, maar als je het eng vindt dat je achterwiel zou kunnen gaan schuiven, dan ben je bang voor je motor of de omstandigheden. En dan is het volgens mij beter om te kiezen voor een motor (of banden of whatever) waarmee je niet bang bent. Angst overwinnen geloof ik niet in, maar in vertrouwen opbouwen wel.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier helaas ook last van (ook alleen bij de bochten)
Ik heb vorige winter mijn rijbewijs gehaald en ben toen ook een paar keer van de motor gelazerd (alleen tijdens de bijzondere verichtingen en het examen, wel geslaagd overigens :) )

Ik heb vervolgens een motor gekocht die veels te zwaar was voor mij (qua gewicht), het was net of ik een tuinhuisje de hoek om probeerde te duwen.

Ik heb een paar maanden geleden een Honda Revere gekocht en dat rijd super *D , gelukkig maar.

Iedere dag rij ik heen en weer naar Amsterdam, soms een lange rit naar Zeeland.
Ik probeer zoveel mogelijk ervaring op te doen, maar het enige waar ik mee blijf klooien zijn die bochten.

Ik probeer nu zoveel mogelijk de bocht door te kijken en het gas niet los te laten maar meestal betekend het dat ik een bocht 20 tot 40 km te langzaam neem. niet dat ik me iets van het achteropkomende verkeer aantrek, maar kom met het zweet in me bilnaad zo'n bocht weer uit.
Voor de kenners: bocht A9, A2, A9 ri. Badhoevedorp en bocht A1 naar de A9
Stellen niets voor, weet ik, maar toch.

Vraag me nu af hoe dat zometeen in de winter moet of met hevige regenval (ik heb het deze week wonderbaarlijk droog gehouden)

Groet, Mariecke
 
Voor de kenners: bocht A9, A2, A9 ri. Badhoevedorp en bocht A1 naar de A9
Stellen niets voor, weet ik, maar toch.
:) dat is niets om voor te schamen hoor :N gisteren nog gereden :Y met het koekblik..

en daarin in het mn kick om ook zo snel mogelijk met mn AXje uit 1988 door die bochten te gaan en de dikke auto's eruit te rijden met piepende banden _O-

het is me gisteren weer gelukt *D
 
Dat is nou net het frustrerende, met het koekblik rij ik die route ook wel een (renault Megane) en dan is het juist harstikke leuk om een beetje gas bij te geven, ben dus op dat vlak niet angstig aangelegd, maar zodra ik op de motor zit, ga ik vele km's langzamer.
Het is frustrerend omdat je weet hoe hard je de bocht in het koekblik neemt (en aan alle kanten word ingehaald, ook door andere motoren)
 
Dat is nou net het frustrerende, met het koekblik rij ik die route ook wel een (renault Megane) en dan is het juist harstikke leuk om een beetje gas bij te geven, ben dus op dat vlak niet angstig aangelegd, maar zodra ik op de motor zit, ga ik vele km's langzamer.
:X

[me]The Beerhunter heeft het precies anderom :+
[/me]


auto subtieler/'voorzichtiger'/rustiger als op de tweewieler -O-
 
Ik probeer nu zoveel mogelijk de bocht door te kijken en het gas niet los te laten maar meestal betekend het dat ik een bocht 20 tot 40 km te langzaam neem. niet dat ik me iets van het achteropkomende verkeer aantrek, maar kom met het zweet in me bilnaad zo'n bocht weer uit.
Voor de kenners: bocht A9, A2, A9 ri. Badhoevedorp en bocht A1 naar de A9
Stellen niets voor, weet ik, maar toch.

Niet fixeren op je bochtensnelheid, die komt vanzelf. Gewoon met een snelheid die jij vertrouwt de bocht ingaan, ver door de bocht heenkijken en het gas constant houden of ietsje opbouwen. Zeker met een cardanfiets helpt de motor trekkend houden om de motor te stabiliseren en te zorgen dat ie niet naar binnen valt (dat is wat er gebeurt als je het gas ineens loslaat).

Vooral met nat weer draait het om vertrouwen. Je moet het vertrouwen krijgen dat de motor en de banden die bocht makkelijk kunnen halen. En dat vertrouwen komt met veel bochten rijden en niet te forceren. Dan wachten ze maar even achter je, jouw veiligheid is waar het om gaat.

Edit: bij een motor als de NTV werkt het heel goed om het gas gewoon constant te houden, en een beetje te stabiliseren of een ietsiepietsie te vertragen met je achterrem. Je moet je voorstellen dat de motor zichzelf met het gas erop achter een beetje omhoog duwt, en dat ie juist omlaag zakt wanneer je het gas loslaat. En daarmee maak je hem minder stabiel en verklein je de grondspeling (hoewel dat voor jou denk ik nog geen probleem hoeft te zijn).
 
Laatst bewerkt:
gewoon trappen ... als je je examen gaat doen, heeft de instructeur het volste vertrouwen in je, anders had hij/zij niet gezegd dat je mag afrijden
 
Terug
Bovenaan Onderaan