Van kawa naar de burgman

inar

Rookie
29 apr 2008
7
0
Hallo,

Net een heel evrhaal getikt maar verkeerd knopje geklikt dus evrhaal kwijt.
Ik ben Desiree 37 jaar,moeder van 3 tieners rij in een bestelbus en nu dus ook op een burgman 400.Motor ging de deur uit toen de kids klein waren en aangezien ik nu vaak een taxi ben voor 3 tieners en mijn bus daar een beetje te duur voor is heb ik (begon bij een snorbrommer)uiteindelijk een motorscooter gekocht.Eerst piaggio x9 op het oog gehad maar met een man van bijna 2 meter en 115 kg past een burgman net ietsje beter.Topsnelheid valt me een beetje tegen.Ze praten over 160 nou ik mag blij zijn dat hy langzaam opkruipt naar de 140 en dan ben ik maar net 60 kg.
Standaard gaat vry vlug over de grond in een bocht en ook vind ik de vering vry stug.Lijkt wel dat ik elke kei voel maar misschien is dat een beetje onzekerheid van mijzelf.Verder rijdt het best prettig en een stuk makkelijker dan de motor die ik had.
Lekker boodschappen in de buddy of 2 helmen .perfect.
Vraagje benzine pijltje kwam in het rood,ging tanken en met moeite haalde hy 8 liter.Hy rijdt volgens de gegevens dus 1:25.Toch durfde ik het niet te testen .Iemand idee hoeveel km je nog in het rode vlakje kan rijden.

Owja ik vind het net het geluid van een diesel i.p.v een motor klopt dit ?

Ik wil iedereen hier ontzettend bedanken voor jullie schrijven op dit forum.lees de laatste weken haast heel het scootertopic door en jullie hebben me erg geholpen in het maken van mijn keus.
Iedereen ahrtelijk bedankt.

Owja klein nadeeltje krijg mijn berghond niet in de buddy

vriendelijke groet Desiree
 
Hoi, wees welkom ! Goede keus, zo'n motorscooter...

Als je je afvraagt hoe ver je kunt komen op een tankvulling is het handig te weten hoeveel er in de tank kan, vergelijk dat met hoeveel je getankt hebt en je krijgt een indruk hoeveel verder je had kunnen rijden. Als je een klein vaatje (reserve)benzine meeneemt kun je veilig proberen hoe ver hij gaat. Je kunt hem leegrijden zonder te moeten ontluchten (zoals bij een diesel ;)).

De vering kun je vast wel afstellen, althans de veervoorspanning van de achterveer. Niet dat ie dan zachter veert, -dat verandert daar niet door- hij zal in extremen minder snel aan de grens van de veerweg zitten zodat het comfortabeler rijdt.

Je zegt dat ie het geluid maakt van een diesel; dat heeft vast te maken met het relatief laagtoerige karakter. Een scooter draait lang niet zo'n hoog toerental als een sportmotor, net als een diesel minder toeren draait dan een benzineversie.
Verder trekt de scooter ook niet door in toeren zoals sportmotoren omdat ie immers niet schakelt, hij draait dus meestal niet veel toeren; net als een diesel...
 
Laatst bewerkt:
Welkom Desiree,

Ik heb, voor mijn T-Max - ook een Burgman 400 gehad (Ik ben 1.92m. en weeg 100kg). Ik heb er een prima tijd mee gehad, probleemloos en de gegeven topsnelheid die jij zegt, overschreed ik gemakkelijk. 160 was geen probleem en het benz.verbruik was inderdaad keurig 1 : 25!
Zit je man achterop als jij meet?

Peer
 
En ook vind ik de vering vry stug.Lijkt wel dat ik elke kei voel maar misschien is dat een beetje onzekerheid van mijzelf.

Ik heb een 650 maar ik moest wel even wennen aan die kleine wielen waardoor je alles kan voelen, dat is dan ook het enige minpunt van een motorscooter vind ik.
 
Hoi,
Nee ik reed alleen en met moeite kruipt hy naar de 140 en dan ben ik nog geen 60 kilo.
 
Nou Desiree, dat moet echt beter kunnen. Tenminste als die 140 de tellerkilometers zijn en geen gps km. En zeker in jouw geval, zo'n licht iemand. 170 op de teller lijklt me dan zelfs haalbaar. Heb je hem bij een dealer gekocht dan moet die daar iets mee kunnen, lijkt mij. Hoe oud is ie en wat is de km.stand?
Peer
 
heb hem bij de dealer gekocht.1 1/2 jaar oud en 8 000 km op de teller.140 km met moeite en duurd erg lang en dan op de teller dus niet gps.
 
Mijn advies: Ga ermee terug en laat dat bedrijf nakijken waarom hij niet harder wil.
Echt : 160 moet geen punt zijn, ik neem aan dat je garantie hebt, dan moet je daar gebruik van kunnen maken.

Succes. Peer
 
heb hem bij de dealer gekocht.1 1/2 jaar oud en 8 000 km op de teller.140 km met moeite en duurd erg lang en dan op de teller dus niet gps.
Als je vermogen mist kan dat een kwestie van onderhoud zijn, sommige simpele dingen hebben al een behoorlijke invloed maar voor veel dingen is jouw motor gewoon te jong en heeft te weinig gereden.
Toch een opsomming.

  • lage bandenspanning
  • een vervuild luchtfilter
  • een vervuild benzinefilter (daarmee gaat ie echt inhouden)
  • versleten variator/ variatorrollen
  • versleten aandrijfriem (alhoewel...)
  • kleppen die gesteld moeten worden
 
Laatst bewerkt:
misschien een domme vraag hoor maar zou het kunnen zijn dat ik te ongeduldig ben en hy gewoon langer nodig heeft om op te klimmen naar de 160?
Woon in de buurt van rotterdam vaak druk dus echt veel tyd om aan je gas te hangen krijg je niet.Dus voordat ik naar de dealer terug ga ga ik het toch nog maar een keer testen.Heb wel het idee dat hy langzaam aan weer wat feller wordt,zou het kunnen doordat hy een tydje stil heeft gestaan?Weet iet hoelang hy al bij de dealer staat.
In ieder geval bedankt.Ga opnieuw testen en als hy dus niet de 160 haalt terug naar de dealer.
 
....Heb wel het idee dat hy langzaam aan weer wat feller wordt....
Wat je wel eens hoort is dat een auto of motor "lui" wordt doordat er lange tijd alleen maar gezapig mee is gereden; in dat geval is het voor de motor een kwestie van wennen aan een pittige rijstijl, opbouwen dus.
 
Laatst bewerkt:
Je moet binnen no time op de 100 zitten, daarna naar 140 moet ie ook gewoon lekker blijven doortrekken en natuurlijk doet ie over die laatste 20 wat langer, maar toch geen minuten...

Peer
 
Terug
Bovenaan Onderaan