Van ketting naar cardan

Voodoo child

MF veteraan
25 jun 2006
1.088
0
Lelystad
Ben na jaaaren xs650se overgestapt op xj900. Nog niet eerder een cardanfiets gehad. Moet je, je terug schakelgedrag (afremmen op motor) hierbij aanpassen??Of hoeft dat niet.
Was gewend met gebrekkige 1 schijf & trommel achter veel op m`n motor te remmen.
Is dit schadelijk om mee door te gaan met een cardan??
 
Heb voordat ik zelf een motor had vaak op huurmotoren en leenmotoren gereden, zowel met ketting als cardan. Nooit echt veel verschil kunnen merken bij remmen op de motor, ging bij beiden prima!
Kortom: Gewoon zo blijven rijden als je gewend bent, kapot zal het er zeker niet van gaan!
Overigens heb ik ook wel eens een XJ900 gehuurd: Heerlijke fiets om te rijden, maar mij wat te 'mak'... }) })
 
Afremmen op de motor is gewoon je gas los laten, en dan maakt niet uit wat voor eindaandrijving je hebt.
Terugschakelen en daarbij in elke versnelling de koppeling weer laten opkomen is geen afremmen op de motor, maar afremmen op de koppeling. Ook daarbij maakt niet uit of je een ketting of cardan hebt. In alle gevallen krijgt je koppeling telkens een opdonder. ;)
 
Dus om koppeling te sparen, moet je zo laat mogelijk remmen en tijdens dat met je koppeling in terugschakelen.
 
Ben na jaaaren xs650se overgestapt op xj900. Nog niet eerder een cardanfiets gehad. Moet je, je terug schakelgedrag (afremmen op motor) hierbij aanpassen??Of hoeft dat niet.
Was gewend met gebrekkige 1 schijf & trommel achter veel op m`n motor te remmen.
Is dit schadelijk om mee door te gaan met een cardan??
dat zal niet met n viercilinder :N
als je nagaat dat bmw maar n tweecilinder heeft.
ik zelf n XJ900 heb
en het remvermogen van de motor heel nihil is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan