Van lesmotor naar een eigen motor...

Rode Raket

MF veteraan
Donateur
3 jul 2021
2.934
2.568
Haarlem
Het zal vast niet het eerste topic hierover zijn,of de eerste keer gevraagd, en vast ook niet de laatste keer, maar ik begin het toch maar ; Ik dacht dat ik wel aardig kon rijden op de lesmotor (Yamaha 650 nogwat) , maar nu ik mijn eigen motor heb, een S2R1000 Ducati Monster, heb ik het idee of ik weer helemaal opnieuw begonnen ben met leren motorrijden. Met lessen ging ik vrij makkelijk de bochten door, maar met de Ducati is dat toch wel anders.Op de een of andere manier ( ik denk dat het door het bokkige karakter van de motor komt) willen de bochten nog niet erg lukken.. Het zal wel een kwestie van gewenning, en veel oefenen zijn, maar als iemand hier nog wat tips heeft, hoor ik ze graag 8-)
 
eerst leren motorrijden voor je zoiets wil gaan beheersen.
Ik heb zelf nog nooit op een monster gereden, maar die s2r1000 lijkt me nou niet een heel extreme machine...

Je hebt geleerd om je rijbewijs te halen, niet om motor te rijden.
Zeker waar.

@ TS: zonder meer details te hebben; zou ik zeggen dat je in gedachten moet houden wat je geleerd hebt. Goed de bocht doorkijken, bocht in hangen, op het gas vlak voor de bocht ipv halverwege.

En kijk de motor ook even na. Vering, banden (spanning en rondheid), speling op wiellagers.

En daarna, gewoon doen. Heel veel doen.
 
Tip; neem een bochtentraining. Racecracks, MSL, er zijn veel organisaties die dit aanbieden. Het geeft je meer vertrouwen in je fiets en de instructeurs leren je de beginselen van knap sturen. Je rbw halen en motor kunnen rijden zijn 2 compleet verschillende dingen :t .
 
Het zal wel een kwestie van gewenning, en veel oefenen zijn

Ja.

Je hebt je wekenlang of maandenlang gewend aan een beginnersvriendelijke motor (niet voor niks dat bijna alle rijscholen MT-07's en Z650's hebben) en nu zit je op je eigen fiets, eentje met een droge koppeling en met een motorkarakter waarbij hij niet zo vriendelijk aan de ketting trekt onder de 3000 toeren. En ook niet onbelangrijk: het is je eigen fiets. Dat is toch anders als je die laat stuiteren in plaats van de fiets van de rijschool met zo'n hekwerk eraan.

In de basis is het echter niet anders dan je geleerd hebt. Dus: kilometers maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan