Van motor naar motorscooter

Michael150

MF'er
30 jun 2020
83
78
Zoetermeer
Ik zit met een vraag, en ik weet dat de meeste op dit forum flauw willen reageren maar probeer het on-topic te houden.

In 2020 heb ik mijn A rijbewijs gehaald. Ik ben toen op een BT1100 gaan rijden. Eigenlijk puur omdat ik het karakter en geluid van die motor fantastisch vond en lekker te rijden was, zware motor met genoeg koppel om de klinkers uit de straat te trekken maar te weinig PK om qua snelheid in de problemen te komen door onervarenheid en om het motor rijden lekker onder de knie te krijgen. Ook fijn en een groot pluspunt was de cardan aandrijving.
Hele fijne motor. Echter kreeg ik van de zithouding snel last van mijn rug. Vond m te ouderwets en gewoon te zwaar. En dat laatste punt woog ook het zwaarst bij mijn zelf vertrouwen op de motor. Langzaam rijden ging allemaal niet soepel.

Ik ben toen overgestapt naar mijn huidige motor CB650F ABS. Heerlijke motor en eigenlijk weinig te klagen over de motor zelf. Vind m een beetje weinig "karakter" hebben. Maar daar in tegen wel heel soepel. licht van gewicht, toch best snel, modern (genoeg) en mooi voor het oog!

Maar ik rij er echt veel te weinig op!

- Ik zou graag de motor wat vaker naar werk willen pakken, Maar om 06:00 sochtends op een naked bike is in 90% van de dagen in het jaar gewoon te koud (voor mij). Ook al is t verder in de ochtend (en dag) prima te doen. Het is ook maar een ritje van 15/20 min en ik denk ook vaak " laat maar" omdat ik langer bezig ben met 2x omkleden dan motor rijden.

- Als ik een dagje weg wil, heb ik geen bagage ruimte (omdat ik weiger met een top koffer te rijden op een naked), dus laat ik de motor ook vaak staan.

- En voor mij een lekker ritje betekend: Ik rij een uurtje, dan stop ik om wat te drinken of ergens iets bekijken. Dan rijd ik nog een stukje en stop ik weer ergens, en daarna rijd ik weer terug naar huis.

- De ketting vind ik een gedoe, Ik rij niet veel, de motor staat buiten onder een hoes. En als ik m dus pak moet ik altijd eerst de ketting opnieuw schoonmaken en invetten.

- Ik ben ook geen snelheids jager (de keren dat ik de 200 heb aangetikt zijn op 1 hand te tellen). Op de snelweg 120 (op de teller). Vind ik vaak al zat. Af en toe met inhalen wil het wel wat sneller, maar alles boven de 120 op een naked is niet lang comfortabel (mijn mening). En als er een optie is om binnendoor te rijden (buitenwegen), kies ik die liever. Ik ga eerder een stukje cruisen dan de nederlandse wegen als circuit beschouwen.

Ik heb het er al met een maat over gehad en "op papier" zou een (grote) motorscooter dus goed bij mij passen.

- Relaxte zithouding
- Bescherming van wind/regen/kou
- Bagage ruimte
- Geen gedoe met ketting
- Snel genoeg voor de snelweg, niet uitdagend om "te snel" te rijden
- Makkelijker te pakken voor korte ritjes

Ik zit dus te kijken naar T-Max, C600, Kymco 550, etc. een beetje die categorie dus. Liefst een T-Max 530 Iron/DX maar die krengen (grote scooters) zijn nog best prijzig.

Dus vandaar dat ik heel erg twijfel over de overstap, en uberhaupt wat de ervaringen zijn van anderen die zijn overgestapt op een motorscooter? Of misschien juist andersom en waarom?

Tuurlijk zijn er ook motoren zoals GS1200/1250 vind ik ook mooi. Maar een beetje overkill waar ik m voor gebruik

Ik denk wel dat ik het stukje spelen met versnellingen en lekker snel optrekken wel zou gaan missen. Maar ik probeer dat een beetje op te wegen tegen de redenen om wel een motorscoot te gaan rijden en zie daar wel meer pluspunten. Ook voor mn vriendin die vaak achter op zit, lijkt mij een scooter comfortabeler.

Oja, en nog een vraag. Ik heb een Schuberth C4 en een HJC RPHA 11, Moet ik die omruilen tegen een ROOF Boxxer en een slijptol als je motorscooter gaat rijden?
 
De scooters die jij noemt zijn allemaal zwaarder en, groter dan jou huidige motor dus zeker niet makkelijker te pakken.
Je hebt het over karakter, een scooter is onwijs saai.
Je vind het omkleden te veel gedoe, dat moet je op een scooter toch ook?
Je wilt geen koffers, dan gebruik je toch een rugtas.
Bescherming tegen wind, gebruik een windscherm.

Dan blijft alleen de ketting aandrijving over.

Ga lekker proefrijden met je vriendin en, koop een scooter als die bevalt, zo simpel is het :)
 
Zou eerst maar eens op de scoots gaan rijden want ze zij lang niet allemaal even comfortabel,
ook kan je dan misschien wel tot de conclusie komen dat scoot rijden niks voor je is,want karakter vind
ik een scoot al helemaal niet hebben,op een heel oude Vespa na dan,ook mag je dan wel geen ketting meer
hebben de aandrijfriem moet ook regelmatig gecontroleerd en vervangen worden,zeker bij de zware scoots.
 
Van een BT1100 naar een scooter lijkt me een heel grote stap. Als ik lees wat je zoekt, zou een toermotor met een cardan ook al een aardig eind in de richting kunnen komen..Maar zoals hierboven al werd gesuggereerd: probeer het uit.
 
Van een BT1100 naar een scooter lijkt me een heel grote stap. Als ik lees wat je zoekt, zou een toermotor met een cardan ook al een aardig eind in de richting kunnen komen..Maar zoals hierboven al werd gesuggereerd: probeer het uit.
Heeft nu een CB650,dus geen directe overstap van een BT. ;)
 
Een cardan fiets is bv de Honda Deauville 700,maar dat is een vrij futloos ding,dat moet je ook liggen en weegt ongeveer
het zelfde als een zware scoot,of als je meer karakter wil een BMW Boxer RT,persoonlijk vind ik toer BMW,s onverslaanbaar
wat windbescherming betreft.
 
Laatst bewerkt:
Je wilt geen koffers, dan gebruik je toch een rugtas.
Bescherming tegen wind, gebruik een windscherm.
Ja dat is waar. Maar een rug tas zit ook niet al te lekker natuurlijk. En met een windscherm op een naked bike dekt maar een “klein deel” van alle wind en andere weersomstandigheden waar we onderweg mee te maken krijgen.


Zou eerst maar eens op de scoots gaan rijden want ze zij lang niet allemaal even comfortabel,
ook kan je dan misschien wel tot de conclusie komen dat scoot rijden niks voor je is,want karakter vind
ik een scoot al helemaal niet hebben,op een heel oude Vespa na dan,ook mag je dan wel geen ketting meer
hebben de aandrijfriem moet ook regelmatig gecontroleerd en vervangen worden,zeker bij de zware scoots.
Inderdaad dat lees ik ook wel her en der. Dat de bewegingsvrijheid en vloerplanken niet al te royaal zijn op sommige modellen. Maar volgens mij valt t op de grotere scooters wel mee. En t punt van de ketting was meer dat ik m vaak schoonmaak en invet, en afstel. Dat hoeft allemaal bij een riem toch niet? Ik denk sowieso als ik besluit om “normale” motor te blijven rijden dat de opvolger wel weer een cardan aangedreven motor wordt. Haha

Ga je dan zonder beschermende kleding op een scooter de snelweg op?

Het is toch een automaat met vloerplanken zodat je op je slippers kan rijden?

Nee haha, niet zonder beschermende kleding. Maar omdat je volledig achter kap en ruit zit waarschijnlijk wel minder lagen en geen regen vaste over broeken meer (op de twijfelachtige dagen) haha. Ik heb in mijn hoofd dat een normale motor jeans dan wel voldoet. Waarschijnlijk zal ik dan ook wat sneller de motor laarzen laten staan omdat ik niet meer met m’n voeten hoef te schakelen en remmen. Dus dan is t gewoon een kwestie van jas aan/ helm op en gaan.


Maar het advies van “testen” is natuurlijk het oudste en beste advies.

Ik ben altijd een beetje “te” enthousiast tijdens een testrit. Maakt niet uit wat je mij laat test rijden, ik vind het helemaal geweldig en moet “dat model” dan ook hebben. Ik heb een beetje t gevoel dat ik daar te snel de fout mee in ga en ondanks dat ik weet, gebeurd t waarschijnlijk gewoon weer met de volgende.
Begrijp me niet verkeerd hoor, die BT1100 en CB650F zijn beiden echt super motoren om te rijden. Maar achteraf bleken beiden ook weer niet helemaal mijn match te zijn.. denk dat deze zoektocht ook nog wel een tijd gaat duren haha
 
Ik ben altijd een beetje “te” enthousiast tijdens een testrit. Maakt niet uit wat je mij laat test rijden, ik vind het helemaal geweldig en moet “dat model” dan ook hebben. Ik heb een beetje t gevoel dat ik daar te snel de fout mee in ga en ondanks dat ik weet, gebeurd t waarschijnlijk gewoon weer met de volgende.
Begrijp me niet verkeerd hoor, die BT1100 en CB650F zijn beiden echt super motoren om te rijden. Maar achteraf bleken beiden ook weer niet helemaal mijn match te zijn.. denk dat deze zoektocht ook nog wel een tijd gaat duren haha
Tja welkom bij de club,ik heb meer dan 100 motoren gehad,gewoon omdat het kon,er valt dan ook altijd wel
wat aan te merken op een motor,de ideale motor voor mij moet dan ook nog verzonnen worden,maar dat ideale
moet je gewoon vergeten,ik dacht altijd bevalt het niet dan maar de volgende,nu denk ik ik doe het er maar mee,
het monster doet alles niet ideaal maar met een mooi gemiddelde en daar kan ik mee leven want een eventuele
andere motor heb ik toch ook wel weer wat op aan te merken,vroeger kocht ik dan weer een andere,nu pas ik
m,n huidige motor aan m,n wensen aan en dat werkt prima,ik heb er inmiddels zo,n 30000km mee gereden en
met plezier,het is ook het hoogste aantal km,s wat ik met 1 motor gereden heb.
 
En vergeet in je scooter lijstje de Burgman650 niet,daar kan je ook nog mee schakelen,zei het elektronisch.
Wat betreft je vraag over aandrijfriemen,die moeten volgens fabrieksopgave gecontroleerd worden om een x aantal km,s en eventueel vervangen
bij te veel slijtage,dat vervangen is bij sommige scoots een heel karwei,dus niet goedkoop,bv een riem alleen al kan meer dan 500,- kosten zoals
in het geval van een Burgman650,verder zijn grote scoots vrij zwaar,boven de 200kg.
Maar gezien de korte ww afstand zou je ook aan een lichte scoot kunnen denken,bv rond de 300cc.
Verder kan de bergruimte van een scooter nog vies tegenvallen,sommige zijn vrij ruim andere heel wat krapper wat dat betreft.
 
Laatst bewerkt:
Qua opbergruimte springt de Honda Forza 300 of 350 wel naar voren onder de zit is plaats voor twee helmen en standaard een topkoffer.
Zelf heb ik een Forza 300 uit 2020 en vind deze best pittig, top snelheid op de teller is tussen de 130 en 135 dus goed geschikt voor op de snelweg, elektrisch verstelbaar windscherm, is niet al te zwaar 182 kg, goed handelbaar/bewegingsvrijheid in het verkeer.

Wat ik van de 350 model weet is dat hij meer vermogen heeft en een hogere topsnelheid en verder nagenoeg het zelfde is als de 300 model.

Zelf ben ik ruim 45 jaar geleden begonnen met een Heikel Tourist en ben verder gegaan met een JAWA 350 en toen een Honda CB 400 Four en aangezien ik weer voor mijn plezier en voor woon - werk verkeer wilde motorrijden heb ik na 15 jaar geen motor te hebben gehad, weer terug gegaan naar een scooter om meer beschermd te zijn tegen de weersinvloeden.

Maar ga testritten maken met verschillende merken en modellen dan kan je meer vergelijken en kijken of een scooter jou wel überhaupt bevalt
 
Kymco AK550. Kennis heeft een gebruikt deze voor woon werk verkeer per dag 50km. Op de normale onderhoud een een aandrijfriem niet veel problemen. tellerstand is ondertussen al 30k km is van 2019
 
Zwaarder hoeft niet beter te zijn, ik had meer lol met mijn Honda 250 dan met de Yamaha 400.

De Burgman 650 zou ik nu juist niet aanraden, ben er zelf met een grote boog omheen gelopen toen ik destijds een grotere scooter zocht. Japanners staan bekend als doordacht en betrouwbaar, de Burgman 650 is de uitzondering. Daar gaat alles aan stuk en het is nog peperduur ook. Misschien zijn de nieuwe beter, mijn vertrouwen komt niet meer goed.

En ik heb een CVT die je kunt schakelen; dat voegt niets toe, ook niet in de bergen. De CVT zelf kan het veel beter.
 
Als je door de zithouding op de BT1100 last kreeg van je onderrug….
Op een motorscooter zit je met voeten en je benen vóór je heupen.
Je bekken kantelt daardoor naar achteren.
Tenzij je een scooter vindt die exact jouw afmetingen past en een bult in de zitting heeft die jouw bekken ondersteunt…?
Tamelijk waarschijnlijk dat je na een uur al niet meer verder wil rijden.

Dus daarom nóg een reden om een lange proefrit te maken.

Afgezien van de ketting lijkt me de Honda NC750 wel erg in jouw straatje te passen.
 
Juist op een scooter kun je door de doorlopende treeplank nog eens een andere zithouding aannemen, je kunt de benen strekken maar ook onder je vouwen en alle posities daartussen.
 
Ik begrijp de "kettting-vrees" niet zo.
Op mijn 115 PK fiets smeer ik het ding elke 500 km (dat is 20s werk), schoonmaken doe ik nooit, en kettingstellen heb ik 20000km geleden voor het laatst gedaan, en is voorlopig niet nodig. Als het zover is, 15min werk.
Ik zou het erg laag op de prioriteitenlijst zetten. Een (scooter) riem is meestal complexer in onderhoud.
 
weinig "karakter" hebben

Ik zou graag de motor wat vaker naar werk willen pakken,

Het is ook maar een ritje van 15/20 min en ik denk ook vaak " laat maar" omdat ik langer bezig ben met 2x omkleden dan motor rijden.

Als ik een dagje weg wil, heb ik geen bagage ruimte (omdat ik weiger met een top koffer te rijden op een naked), dus laat ik de motor ook vaak staan.
En voor mij een lekker ritje betekend: Ik rij een uurtje, dan stop ik om wat te drinken of ergens iets bekijken. Dan rijd ik nog een stukje en stop ik weer ergens, en daarna rijd ik weer terug naar huis.

De ketting vind ik een gedoe, Ik rij niet veel, de motor staat buiten onder een hoes. En als ik m dus pak moet ik altijd eerst de ketting opnieuw schoonmaken en invetten.


- Relaxte zithouding
- Bescherming van wind/regen/kou
- Bagage ruimte
- Geen gedoe met ketting
- Snel genoeg voor de snelweg, niet uitdagend om "te snel" te rijden
- Makkelijker te pakken voor korte ritjes

Wat defineer je als "karakter hebben" ? Van een motor-scooter kan je gauw verwachten dat die minder trilt etc.
Vind je 't trillen van de motor karakter, dan zal een 1 of 2 cylinder meer pret geven dan een 4....

Vaker willen pakken, is een kwestie van doen, maar ja je gooit er tegen dat je langer bezig bent met omkleden dan rijden...
Dat is gewoon een "onzin-excuus", als je echt wilt rijden, ga je gewoon rijden of de zon schijnt of 't regent, dat boeit dan ook niet meer....

Tevens, als je echt vaak gaat dan creeer je routine en gaat het omkleden sneller.
Ben zelf van 15 minuten aan 1 kant omkleden gegaan naar 't kan binnen 5 minuten. En dan heb ik het over over-broek over de gewone kleding aan trekken, motor laarzen aan, jas aan (soms zelfs over werk-jas) en aan broek ritsen, oordopjes in, buff over het hoofd zodat bril niet verschuift bij helm opzetten, helm opzetten.... Bij de motor zelf haal ik 't slot er af, stop die weg en dan pas doe ik handschoenen aan. Op 't werk, parkeer motor, handschoenen af. Motor op slot, werk-schoenen uit de zij-koffers.... Met (hand)schoenen in de hand naar binnen lopen. Terwijl ik naar binnen loop met de andere hand vast Jas open ritsen (en van broek los ritsen)
Binnen: schoenen op de grond, handschoenen op tafel, helm af (en op tafel), buff naar beneden, oordopjes uit.
Naar kapstok lopen, jas er over, broek los, laarzen uit, over-broek uit en aan de kapstok en terug lopen naar m'n werkplek.
Schoenen daar maar aantrekken als ik veiligheidsschoenen aan moet.
Tevens kan je er voor kiezen motor-schoenen of gemakkelijk lopende motor-laarzen (zoals de Discovery H20) te dragen zodat je niet eens schoenen hoeft te wisselen. (alleen even uit omdat 't dan vlotter gaat met de over-broek)
Oh, dit trucje doe ik ook wel eens gewoon buiten, als ik op project-locatie moet zijn, dan is m'n motor meteen tafel en kapstok.... alleen sjouw ik na 't omkleden alles mee naar binnen op project-locatie en stop dat daar ergens elders 'veilig' weg.... (en dan duurt het wel wat langer maar dat is omdat ik sta te stunten en niet met m'n sok in de blubber ofzo wil gaan staan)

Dagje weg, geen bagage mogelijkheid... wat wil je dan nog meer mee nemen dan een goed humeur en geld?
Rij lekker een stukje, ga ergens bij een tankstation/super/whatever naar binnen haal wat te drinken/snoepen, ga ergens zitten, desnoods op de grond... je hebt toch een over-broek aan... en geniet? (motor op middenbok en "amazone zit" of gewoon even "liggen" op zadel/buddy is erg aan te bevelen in 't zonnetje)

Ketting.... smeren etc doe je eens per zoveel KM....
Of je schaft een olie-smeer-systeem aan, dan moet je alleen nog even bijvullen... en periodiek je ketting controleren....
Staat je motor stil, dan staat ie stil... dan gebeurt er niks mee (mag je van uit gaan) dan is die ketting net zoals ie was toen je je motor weg zette....
Schoonmaken en opnieuw invetten..... tsja hier zijn de meningen over verdeeld... maar mijn ketting maak ik nooit schoon.... en gaat toch minstens 15.000Km mee. (olie smeersysteem dus vet 'm zelf ook niet opnieuw in)
De snaar van een scooter zal je net zo goed moeten controleren en moeten stellen... niet te strak, niet te slap.
*even een snelle google op onderhoud v-snaar* mmm ook een onderhoud spray voor....
Mijn baas heeft een Quad, zijn we mee wezen toeren, zijn v-snaar brak... hij had altijd reserve snaar bij, ook met (modder)crossen want die snaar brak wel eens als die te vies werd.... dan sleet hij sneller... Dus v-snaar versus ketting = 0 - 0.... dan blijft alleen Cardan nog voor je over?

-------------------
Zithouding: Auto, Tourder / scooter, racer zit je voorover, naked is afhankelijk van.... model is uiteindelijk alles, ook afhankelijk van je eigen lengte etc.

Bescherming wind/regen/kou.... Auto.... kleding.... geen naked maar iets met een kuipje...

Baggage-ruimte: Auto, rugzak, topkoffer, panniers.... scooter of... NC700/NC750.... of gewoon niet zoveel mee willen nemen?

Gedoe ketting: zie stukje boven over ketting/v-snaar.... iets minder nauw kijken of cardan...... dan valt de NC al weer af :+

Snel genoeg voor snelweg, niet te uitdagend om te snel te rijden.... alles meer dan 125CC voldoet volgens mij, zolang jij jezelf onder controle kan houden....

Makkelijk te pakken voor korte ritjes: Auto, Ouderwetse (trap)fiets.... of zodra je routine hebt ontwikkeld voor omkleden, whatever.

----- :+ Mmmm volgens kan je beter auto rijden en overstap naar scooter overslaan.... heeft nl alle voordelen van je korte opsommingslijst.
Zithouding, bescherming, baggage ruimte, geen gedoe met ketting, snel genoeg en makkelijk te pakken voor korte ritjes, kan je nl zelfs 'met goed geweten voor (je eigen) veiligheid" in je onderbroek doen. :+
 
Laatst bewerkt:
----- :+ Mmmm volgens kan je beter auto rijden en overstap naar scooter overslaan.... heeft nl alle voordelen van je korte opsommingslijst.
Zithouding, bescherming, baggage ruimte, geen gedoe met ketting, snel genoeg en makkelijk te pakken voor korte ritjes, kan je nl zelfs 'met goed geweten voor (je eigen) veiligheid" in je onderbroek doen. :+
:^

De ideale motor bestaat niet, er zijn altijd nadelen.
En echt om 06:00 's morgens 90% van de dagen te koud :? echt? :N

Ik zou dus echt serieus naar een auto kijken.
 
Maar een rug tas zit ook niet al te lekker natuurlijk.
Probeer eens een Kriega. Kost je meer dan een normale rugzak, minder dan een koffer. Scheelt echt een berg in draagcomfort. Ik vond het een rugzak op de motor ook nooit wat, nu ik de Kriega heb krijg ik bijna het gevoel dat het me helpt ontspannen tijdens langere ritten.

Verder zou ik zeker eens naar een van de eerder voorgestelde opties kijken: probeer een toerfiets. Maar ga ook zeker eens op een scooter zitten. De enige manier om verder te komen is proberen.
 
Voor mijn huidige motor heb ik twee scooters zelf over de ton gereden, het meeste onderhoud deed ik zelf, ook de transmissie.
Die riem is echt een fluitje van een cent, bij de Honda was het zo halverwege de vervanging van de riem open maken en controleren, bij 25.000 verving ik de riem hoewel er nog niets aan mankeerde. Dat is een simpel klusje, zo gebeurd.
Het enige dat er verder aan vervangen is was de voorste variator, die was iets gegroefd en hij moet toch los als je de riem wisselt, dus niet eens extra werk.
Uiteindelijk is het minder werk en zeker minder gedoe dan een ketting.

Ook bij de Yamaha was de riem probleemloos; dat ik er toch meer aan gesleuteld heb kwam door een productiefout in de koppeling. Nadat ik dat had opgelost was die ook probleemloos.
 
Als je al die dingen die je noemt zo belangrijk vindt, waarom ga je dan niet auto rijden.
Wat maakt voor jouw motor rijden leuk?
Als je een mooi weer rijder bent en de motor de rest van de tijd onder een Hoes staat, is dat heus niet erg. Het is een hobby en hobbies kosten tijd en geld.
Ik zie niet echt waarom een scooter je problemen zou oplossen.

Want je rijd er te weinig op. Wie zegt dat? Wat is te weinig en waarom?
 
Terug
Bovenaan Onderaan