Michael150
MF'er
Ik zit met een vraag, en ik weet dat de meeste op dit forum flauw willen reageren maar probeer het on-topic te houden.
In 2020 heb ik mijn A rijbewijs gehaald. Ik ben toen op een BT1100 gaan rijden. Eigenlijk puur omdat ik het karakter en geluid van die motor fantastisch vond en lekker te rijden was, zware motor met genoeg koppel om de klinkers uit de straat te trekken maar te weinig PK om qua snelheid in de problemen te komen door onervarenheid en om het motor rijden lekker onder de knie te krijgen. Ook fijn en een groot pluspunt was de cardan aandrijving.
Hele fijne motor. Echter kreeg ik van de zithouding snel last van mijn rug. Vond m te ouderwets en gewoon te zwaar. En dat laatste punt woog ook het zwaarst bij mijn zelf vertrouwen op de motor. Langzaam rijden ging allemaal niet soepel.
Ik ben toen overgestapt naar mijn huidige motor CB650F ABS. Heerlijke motor en eigenlijk weinig te klagen over de motor zelf. Vind m een beetje weinig "karakter" hebben. Maar daar in tegen wel heel soepel. licht van gewicht, toch best snel, modern (genoeg) en mooi voor het oog!
Maar ik rij er echt veel te weinig op!
- Ik zou graag de motor wat vaker naar werk willen pakken, Maar om 06:00 sochtends op een naked bike is in 90% van de dagen in het jaar gewoon te koud (voor mij). Ook al is t verder in de ochtend (en dag) prima te doen. Het is ook maar een ritje van 15/20 min en ik denk ook vaak " laat maar" omdat ik langer bezig ben met 2x omkleden dan motor rijden.
- Als ik een dagje weg wil, heb ik geen bagage ruimte (omdat ik weiger met een top koffer te rijden op een naked), dus laat ik de motor ook vaak staan.
- En voor mij een lekker ritje betekend: Ik rij een uurtje, dan stop ik om wat te drinken of ergens iets bekijken. Dan rijd ik nog een stukje en stop ik weer ergens, en daarna rijd ik weer terug naar huis.
- De ketting vind ik een gedoe, Ik rij niet veel, de motor staat buiten onder een hoes. En als ik m dus pak moet ik altijd eerst de ketting opnieuw schoonmaken en invetten.
- Ik ben ook geen snelheids jager (de keren dat ik de 200 heb aangetikt zijn op 1 hand te tellen). Op de snelweg 120 (op de teller). Vind ik vaak al zat. Af en toe met inhalen wil het wel wat sneller, maar alles boven de 120 op een naked is niet lang comfortabel (mijn mening). En als er een optie is om binnendoor te rijden (buitenwegen), kies ik die liever. Ik ga eerder een stukje cruisen dan de nederlandse wegen als circuit beschouwen.
Ik heb het er al met een maat over gehad en "op papier" zou een (grote) motorscooter dus goed bij mij passen.
- Relaxte zithouding
- Bescherming van wind/regen/kou
- Bagage ruimte
- Geen gedoe met ketting
- Snel genoeg voor de snelweg, niet uitdagend om "te snel" te rijden
- Makkelijker te pakken voor korte ritjes
Ik zit dus te kijken naar T-Max, C600, Kymco 550, etc. een beetje die categorie dus. Liefst een T-Max 530 Iron/DX maar die krengen (grote scooters) zijn nog best prijzig.
Dus vandaar dat ik heel erg twijfel over de overstap, en uberhaupt wat de ervaringen zijn van anderen die zijn overgestapt op een motorscooter? Of misschien juist andersom en waarom?
Tuurlijk zijn er ook motoren zoals GS1200/1250 vind ik ook mooi. Maar een beetje overkill waar ik m voor gebruik
Ik denk wel dat ik het stukje spelen met versnellingen en lekker snel optrekken wel zou gaan missen. Maar ik probeer dat een beetje op te wegen tegen de redenen om wel een motorscoot te gaan rijden en zie daar wel meer pluspunten. Ook voor mn vriendin die vaak achter op zit, lijkt mij een scooter comfortabeler.
Oja, en nog een vraag. Ik heb een Schuberth C4 en een HJC RPHA 11, Moet ik die omruilen tegen een ROOF Boxxer en een slijptol als je motorscooter gaat rijden?
In 2020 heb ik mijn A rijbewijs gehaald. Ik ben toen op een BT1100 gaan rijden. Eigenlijk puur omdat ik het karakter en geluid van die motor fantastisch vond en lekker te rijden was, zware motor met genoeg koppel om de klinkers uit de straat te trekken maar te weinig PK om qua snelheid in de problemen te komen door onervarenheid en om het motor rijden lekker onder de knie te krijgen. Ook fijn en een groot pluspunt was de cardan aandrijving.
Hele fijne motor. Echter kreeg ik van de zithouding snel last van mijn rug. Vond m te ouderwets en gewoon te zwaar. En dat laatste punt woog ook het zwaarst bij mijn zelf vertrouwen op de motor. Langzaam rijden ging allemaal niet soepel.
Ik ben toen overgestapt naar mijn huidige motor CB650F ABS. Heerlijke motor en eigenlijk weinig te klagen over de motor zelf. Vind m een beetje weinig "karakter" hebben. Maar daar in tegen wel heel soepel. licht van gewicht, toch best snel, modern (genoeg) en mooi voor het oog!
Maar ik rij er echt veel te weinig op!
- Ik zou graag de motor wat vaker naar werk willen pakken, Maar om 06:00 sochtends op een naked bike is in 90% van de dagen in het jaar gewoon te koud (voor mij). Ook al is t verder in de ochtend (en dag) prima te doen. Het is ook maar een ritje van 15/20 min en ik denk ook vaak " laat maar" omdat ik langer bezig ben met 2x omkleden dan motor rijden.
- Als ik een dagje weg wil, heb ik geen bagage ruimte (omdat ik weiger met een top koffer te rijden op een naked), dus laat ik de motor ook vaak staan.
- En voor mij een lekker ritje betekend: Ik rij een uurtje, dan stop ik om wat te drinken of ergens iets bekijken. Dan rijd ik nog een stukje en stop ik weer ergens, en daarna rijd ik weer terug naar huis.
- De ketting vind ik een gedoe, Ik rij niet veel, de motor staat buiten onder een hoes. En als ik m dus pak moet ik altijd eerst de ketting opnieuw schoonmaken en invetten.
- Ik ben ook geen snelheids jager (de keren dat ik de 200 heb aangetikt zijn op 1 hand te tellen). Op de snelweg 120 (op de teller). Vind ik vaak al zat. Af en toe met inhalen wil het wel wat sneller, maar alles boven de 120 op een naked is niet lang comfortabel (mijn mening). En als er een optie is om binnendoor te rijden (buitenwegen), kies ik die liever. Ik ga eerder een stukje cruisen dan de nederlandse wegen als circuit beschouwen.
Ik heb het er al met een maat over gehad en "op papier" zou een (grote) motorscooter dus goed bij mij passen.
- Relaxte zithouding
- Bescherming van wind/regen/kou
- Bagage ruimte
- Geen gedoe met ketting
- Snel genoeg voor de snelweg, niet uitdagend om "te snel" te rijden
- Makkelijker te pakken voor korte ritjes
Ik zit dus te kijken naar T-Max, C600, Kymco 550, etc. een beetje die categorie dus. Liefst een T-Max 530 Iron/DX maar die krengen (grote scooters) zijn nog best prijzig.
Dus vandaar dat ik heel erg twijfel over de overstap, en uberhaupt wat de ervaringen zijn van anderen die zijn overgestapt op een motorscooter? Of misschien juist andersom en waarom?
Tuurlijk zijn er ook motoren zoals GS1200/1250 vind ik ook mooi. Maar een beetje overkill waar ik m voor gebruik
Ik denk wel dat ik het stukje spelen met versnellingen en lekker snel optrekken wel zou gaan missen. Maar ik probeer dat een beetje op te wegen tegen de redenen om wel een motorscoot te gaan rijden en zie daar wel meer pluspunten. Ook voor mn vriendin die vaak achter op zit, lijkt mij een scooter comfortabeler.
Oja, en nog een vraag. Ik heb een Schuberth C4 en een HJC RPHA 11, Moet ik die omruilen tegen een ROOF Boxxer en een slijptol als je motorscooter gaat rijden?