Volgens mij word ik totaal verkeerd begrepen op sommige vlakken haha.
Helemaal het punt windbescherming en kleding. Ik weet niet waarom er nu gereageerd word als of ik heb gezegd dat ik kurkdroog in t-shirt en korte broek wil rijden?
Ik ben gewoon een echte koukleum. Als t kwik onder de 20 raakt dan gaat de verwarming al aan. Dus wat windbescherming zou wel fijn zijn ja (had ik natuurlijk ook kunnen bedenken voor de aanschaf van CB650F). Maar ik heb nergens gezegd dat ik helemaal kurkdroog en 100% uit de wind wil zitten, maar iets wat wel wat bescherming bied tegen de snijdende koude wind zou fijn zijn (onthoud dat ik t snel koud heb).
Anders zou iedereen wel op een nakedbike rijden toch?
Nu kan ik gelijk t verhaal over de kleding beter uitleggen. Eerder reageerde ik al met dat ik niet de intentie heb om zonder kleding te rijden. Maar wel met minder lagen kleding. Nu draag ik gemiddeld 3 lagen op mn benen (thermo broek -> spijker -> gevoerde over-broek) en 4/5 lagen boven kleding (thermo -> tshirt - > trui -> vest/bodywarmer -> motorjas) in de koudere maanden. Terwijl op mn werk een spijkerbroek en een vest of trui onder mijn werkjas wel genoeg is. Dus dan ben ik gewoon lang bezig met omkleden.
Dus ja als ik meer wind bescherming zou hebben dan scheelt het enorm in tijd qua aan en uit kleden. Als dat zou betekenen dat ik wat langer in t jaar kan rijden met motorjeans en gewoon alleen een trui onder de jas.
En nu komen we toe op de motoren wat ik even wil toelichten en waarom ik de topic opende.
Ik zoek;
- Bagage opties zonder een topkoffer, vind ik niet staan (juist wel gaaf op een adventure bike of grotere tour fiets)
- Wind/regen bescherming (dus niet 100%! Maar wel meer dan mn huidige naked)
- Zonder ketting
- Iets wat mee komt in t verkeer, maar het hoeft dus niet perse een zware fiets te zijn.
En wat dat lijstje aanvinkt is:
-Zwaardere fietsen (van o.a BMW)
-Motorscooters
Dus ik vraag me gewoon af wat de meningen zijn van motorscooter rijders die om wat voor reden dan ook een motorscooter rijden.
Ik sluit bijv. een 1200 GS of RT ofzo niet uit, maar dat is sowieso een optie die ik ook overweeg. Al lijkt me een 1200 heerlijk, Misschien wel een beetje overkill als t om korte ritten gaat.
Maar ik wil juist iets horen over die motorscooters omdat ik daar gewoon weinig over weet, niet veel mensen in NL rijden er op. In het buitenland (vooral zuid europa) zie je niks anders. Dat moet toch ook met een reden zijn?
Ik wil sowieso komende tijd even goed orienteren en een forum als deze helpt daar enorm bij Ik wil over een tijdje sowieso even goed gaan proefrijden op zowel motorscooters als motoren maar een beetje ouwehoeren op het motor-forum kan natuurlijk al een hoop dingen uitsluiten of juist aan de lijst toevoegen
Ik heb zelf altijd motoren gereden, nog voor ik zelfs een autorijbewijs had. Dat ging van naked bikes tot touring bikes en alles er tussen in. Beetje schaamtelijk hoe snel ik switch(te)... Dit jaar m'n motor omgeruild voor de Honda Forza 350.
Ik kan je nu wel met zekerheid garanderen dat een motorscooter duizend maal praktischer is dan gelijk welke motor die ze hier kunnen aanhalen. Nee, het is niet 'cool' en je wordt niet begroet en iedereen vind ze saai. Eerlijk gezegd vind ik de Forza een droom en kan ik deze ten zeerste aanraden nadat je eens testrit gedaan hebt.
Waarom? Ten eerste bergruimte, er is plek zat onder het zadel en je krijgt standaard een topkoffer erbij. Topkoffer te suf? No problem, is er op 1 2 3 afgehaald en weer opgezet. Je krijgt makkelijk een helm en een rugzak onder het zadel en nog wat andere zooi. Test het bij je dealer!
Ten tweede heeft ie een elektronisch verstelbaar windscherm. Ideaal! Ben zelf een koukleum en op de hoogste stand kan de wind me gestolen worden. Dit in combinatie met de Honda handvatverwarming (extra optie) maakt het gezellig rijden. Ik rijd heel het jaar door, heftige sneeuwval nagelaten.
Ten derde is de Forza 350 zeer stevig gebouwd en licht. Ik heb er al stoten mee uitgehaald waarbij ik op een motor waarschijnlijk onderuit gevlogen was. Laatste krachttour was er een waterski van maken toen alles hier blank stond. De Forza reed door het water heen (dat al tot boven de treeplank) kwam op de STOCKbandjes. Niet aan te raden maar de Forza gaf geen krimp.
Zo zijn er nog duizend redenen aan te halen. Honda, dus die gaat wel even mee. Goedkoop in onderhoud. Ja, op zich zwakkere 350cc (330cc) t.o.v. andere merken maar hij brengt me overal. Snelweg is geen probleem voor dit ding. Euro5, love it or hate it. Zit voor mezelf en passagier supercomfortabel. Treeplank biedt veel houdingen. Keyless System, easy peasy. Snel geparkeerd.
Enige nadeel? Het is geen motor, gek toch.
Nou, iemand van Honda die me wil aannemen? :D Alle gekheid terzijde, spring gerust het Forza topic eens binnen.
Mijn set-up is momenteel de Forza 350 voor practicality en een Monkey omdat het kon. Tot dusver, best of both worlds. Behalve als je kickt op snelheidsboetes...