Van Neutraal naar 1e versnelling

jjbouwman

Rookie
10 dec 2021
1
0
Beste leden,

Sinds kort heb ik een Yamaha FZ8 2011!
Top, mooi, geweldig.
Ik heb nog niet heel veel rijervaring.

Wat mij opvalt is bij het schakelen vanuit Neutraal naar de 1e versnelling de bak een redelijke klap maakt. De ketting heeft wel de juiste spanning maar dat zal er wel niet mee te maken hebben.

Hebben jullie suggesties?? Bij zowel een koude als warme motor hoor je deze klap.
Schakelen overige versnellingen allemaal geen problemen.

Gr Jorden
 
Op zich wil dit niks zeggen, doet de mijne ook. Ik neem aan dat de koppeling goed is afgesteld? Mijn koppelingshendel heeft ongeveer 5 mm speling. Wat ik doe is koppeling inknijpen, even wachten en de motor een heel klein beetje voorruit duwen. In zijn 1e versnelling gaat dan bij mij altijd geruisloos. Maar het is doorgaans totaal niks om je druk om te maken.
 
Het kan dus geen kwaad. Maar als het je heeeeeeel erg stoort kan je je ketting heel dik in het kettingvet zetten. Dat dempt (serieus) dit soort klappen wat.

Je achterwiel wordt er dan wel flink wat viezer van als het vet eraf wordt geslingerd. Geen voordeel zonder nadeel, zeg maar.
 
Beste leden,

Sinds kort heb ik een Yamaha FZ8 2011!
Top, mooi, geweldig.
Ik heb nog niet heel veel rijervaring.

Wat mij opvalt is bij het schakelen vanuit Neutraal naar de 1e versnelling de bak een redelijke klap maakt. De ketting heeft wel de juiste spanning maar dat zal er wel niet mee te maken hebben.

Hebben jullie suggesties?? Bij zowel een koude als warme motor hoor je deze klap.
Schakelen overige versnellingen allemaal geen problemen.

Gr Jorden
Had m'n TDM ook, en ook nog wat andere niet-Yamaha motoren.
Ik geloof dat het scheelde als je de koppeling eerst een paar seconden inhield voordat je hem naar z'n één schakelde.
Het kan verder helemaal geen kwaad trouwens die klap.
 
Is normaal elke motor doet dat.

De een klinkt wat harder dan de ander, maar je koppelt iets wat draait aan iets wat stilstaat dus dat gaat gepaard met een knal.

Niks om je druk om te maken.
 
Zelfs de godenzonen van Honda hebben dit geintje ;p

Ik zou me oprecht eerder zorgen maken als ze het niet doen, als dat ze het wel doen.
Hier een berijder van zo’n goddelijke creatie.

Ik had het ook, totdat ik overstapte op andere olie.
Nu totaal geen last meer van.
Dus kieper er eens een ander merk in, en kijk na zo’n 500km eens of het beter gaat.
 
Hier een berijder van zo’n goddelijke creatie.

Ik had het ook, totdat ik overstapte op andere olie.
Nu totaal geen last meer van.
Dus kieper er eens een ander merk in, en kijk na zo’n 500km eens of het beter gaat.
Hier ook(vfr750), geen harde klap, andere olie, en voor inleggen van de 1e versnelling voor de 1e keer even 2x koppeling inknijpen, en zijdezacht inleggen . Warm nooit een probleem, altijd een hele zachte klik.
 
Is normaal elke motor doet dat.

De een klinkt wat harder dan de ander, maar je koppelt iets wat draait aan iets wat stilstaat dus dat gaat gepaard met een knal.

Niks om je druk om te maken.
Op een enkele uitzondering na... mijn Harley Evo ging echt zonder geluid van neutraal naar zijn 1e versnelling.
Verder was de bak wel vrij lomp trouwens, alsof alles twee keer zo zwaar was als bij een Japanner.
Ik denk dat de bak langzamer draait als bij een gemiddelde motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan