van SS stapje terug naar sport/tour

Auke

MF veteraan
3 jun 2001
1.053
12
Fryslân

Zoals een aantal van jullie wel weten zit ik al langere tijd te overwegen om van een SS terug te gaan naar een of andere sport/tour machine

Nu de R6 total los is Lekker gereden maar helaas 1 motor afgeschreven :(
komt de tijd om tot die beslissing te komen opeens een stuk dichterbij.

Waarom zou ik een stapje terug willen doen?
Hier volgen een aantal mogelijke!!! redenen:

-Ik zit vaak op/over de grens wat je met een SS op de openbare weg beetje veilig kan doen.
-Ik rij nu vaak met mijn vriendin achterop (hopenlijk durft ze dat na de laatste crash weer ;) )
-R6 nodigt altijd uit om tot/over het randje te gaan.
-Ik zie de risico,s wat meer (behalve wanneer ik op die R6 zat ;) )
-Heb meer verantwoordelijkheden gekregen naar anderen(vriendin) toe.
-Kan in elke rit wel 20 keer mijn rijbewijs kwijtraken.
-Wil niet dood ;)


Maar ja, dan heb ik straks een sport/tour machine.

-Ga ik dan niet weer tot/over het randje als ik er op zit?
-Ga ik me niet enorm irriteren omdat dat ding niet de kwaliteiten heeft die de R6 wel heeft?
-Is er wel een sport/tour motor die evenzomooi is als een R6?
-Vind ik motorrijden dan nog wel leuk? Of kom ik erachter dat op een rustiger tempo het genieten evenzogroot of groter is?


Tja ben benieuwd naar jullie reacties en vooral naar jullie ervaringen.
 
Laatst bewerkt:
Je geeft zelf al aan "stapje terug"

minder dus enzo... 8-)

Ik denk dat je spijt gaat krijgen, rijstijl zit in je hoofd niet in je fiets...
 
Als ik het zo lees ben iemand die niet kijkt naar de bloemetjes en de mooie molens langs de weg, maar concentreer je je op die mooie bochten die eraan komen.... Ik denk dat de snelheid en de sensatie zo'n groot gedeelte van je hobby uitmaken dat een stap terug de boel wel eens kan bederven. Wel eens aan circuitrijden gedacht? Kan je je helemaal laten gaan op een relatief veilige manier. Werkt bij mij ook ;)
 
Jij wilt blijkbaar de grens opzoeken. Als je straks een minder snelle motor hebt, krijg je die kick die je zoekt niet...

Als je je rechterhand niet in bedwang kunt houden, verandert er niets.
 
Hmm grenzen kan je ook goed opzoeken met sport tour fietsen...
Ga eens een keer een rondje rijen op een fazer ofzow... rijdt super fijn imo
En toch ff een stap terug...
Maar toch nog genoeg vermogen om wat rare dingen te doen...
Maar grens licht net iets hoger
 
Even het andere uiterste:
Je zou eens op die harley van mij moeten rijden. Het is voor jou net zo gevaarlijk, alleen maar omdat de grens ergens anders ligt.

Een bocht die jij op je R6 met 120 nam, kun je dan nog maar met 60 nemen, en de motor voelt dan nog onstabieler aan ook. Maar jij wilt hem toch harder nemen, en dan lig je weer onderuit.

Conclusie = zoals al eerder genoemd: Het heeft imho geen nut om een rustigere motor te kopen, want het is afhankelijk van je eigen rijstijl, en met een minder sportieve motor is de grens eerder bereikt, maar net zo gevaarlijk.
 
Denk inderdaad dat het tussen de oren zit zoals dat zo mooi heet, en dat je op een sport/tour fiets toch weer gaat proberen hoever je met zo'n ding kan gaan. Alleen zal je er qua wegligging op achteruit gaan (zeker als je een r6 gewend bent)en is de kans aanwezig dat je lol in het motorrijden op die manier wat verliest. Maar als het voor je eigen gezondheid beter is en het thuisfront dan minder in de stress zit zou het een overweging kunnen zijn. Zo genoeg filosofisch gelul en succes met je beslissing.
 
Ik denk dat je op een sport-tour ook de grens op gaat zoeken alleen kom je die misschien iets eerder tegen. Als je er serieus over denkt om een andere motor te kopen zou ik er eerst een dagje eentje huren om te zien hoe je je daar op vermaakt. En misschien valt het je wel mee want voor het bochtenwerk heb je al die pk's niet echt nodig...
 
Rustig fietsje nemen voor dagelijkse werk. En daarnaast een leuke stuurfiets voor ff ontspannen. Wordt je vanzelf mak en ga je bij veel lagere snelheden je vreselijk vermaken. Omdat je op een rustig fietsje veel meer moet werken merk je de weelde van een stuurfiets.(moet wel een italiaan zijn natuurlijk) :9
 
Voordat je gaat rijden moet je mijns inziens goed ontspannen zijn en niet opgefokt.

Nu is het zo dat de meeste mensen ontspannen op de motor (is volgens mij niet de manier, omdat je je dan eerst moet afreageren en dan pas ontspant), maar bijvoorbeeld sporten helpt heel goed om je hoofd leeg te maken, als je daarna op de motor stapt, zul je merken dat je alweer heel anders rijdt.

Voor mij is het af en toe ook moeilijk rustig te blijven als ik op de motor zit. Vooral na een gestresste dag op het werk. Als ik dan op de motor zit, denk ik wel aan mezelf en laat ik me niet opfokken (af en toe wel hoor, maar is sporadisch volgens mij)

En misschien moet je eens wat vaker naar Blik op de Weg of Gevaar op de Weg kijken, daar zie je af en toe anderen dingen doen, die je zelf ook aan het denken zetten. Okay, af en toe wel moraalridderig, maar er zitten wel leerzame momenten in.

In ieder geval zit het in je hoofd, en dat is heel menselijk! Lekker houden die R6 dus! Ik hoop dat je er vanaf komt. Je bent er in ieder geval mee bezig, da's een hele goeie zaak!

Suc6,
Vinz
 
De grenzen ga je te toch wel weer opzoeken

Voor een betere duofiets kun je bij honda goed terecht

VFR of Blackbird

Eventueel een Yamaha Thunderace

Dit zijn motoren met meer koppel en een aangenamere zithouding voor de duo :)

Zit er zelf ook tussen te twijfelen en ik kom ook van een SS :)
 
Als ik wat posts van je doorlees. Niet doen!
Probeer je rijstijl aan te passen. Is al vaker gezegd hierboven.
Als je met een R6 in een bocht moet bij corrigeren lukt dat vrij aardig.

Ik rij een sportieve toerfiets, een FJ1200 (Niet zeuren toenie uitkwam was hij best sportief) Maar in een bocht corrigeren is drie keer moeilijker.

Mijn punt is deze, als je je grenzen opzoekt op zo'n fiets heb je juist nog meer beheersing nodig dan op een R6 want een foutje is veel moeilijker weer goed te maken. Ik denk dus dat je het probleem wat je nu hebt alleen nog maar erger maakt.
 
Waarom zou ik een stapje terug willen doen?
Hier volgen een aantal mogelijke!!! redenen:

-Ik zit vaak op/over de grens wat je met een SS op de openbare weg beetje veilig kan doen.
-Ik rij nu vaak met mijn vriendin achterop (hopenlijk durft ze dat na de laatste crash weer ;) )
-R6 nodigt altijd uit om tot/over het randje te gaan.
-Ik zie de risico,s wat meer (behalve wanneer ik op die R6 zat ;) )
-Heb meer verantwoordelijkheden gekregen naar anderen(vriendin) toe.
-Kan in elke rit wel 20 keer mijn rijbewijs kwijtraken.
-Wil niet dood ;)

Maar ja, dan heb ik straks een sport/tour machine.

-Ga ik dan niet weer tot/over het randje als ik er op zit?
-Ga ik me niet enorm irriteren omdat dat ding niet de kwaliteiten heeft die de R6 wel heeft?
-Is er wel een sport/tour motor die evenzomooi is als een R6?
-Vind ik motorrijden dan nog wel leuk? Of kom ik erachter dat op een rustiger tempo het genieten evenzogroot of groter is?

Tja ben benieuwd naar jullie reacties en vooral naar jullie ervaringen.

Heel simpel:
Je kan kiezen voor een andere motor om de vriendin een fatsoenlijke zit te geven. Maar het rijden is toch afhankelijk van je hersenen en dus je rechterhand.
Zolang je die verantwoordelijkheid niet aankan, zal je dezelfde problemen houden.
Grow up zou ik zeggen.
 
Ik kan je verzekeren dat het niet uitmaakt op wat voor soort fiets je rijdt. Ik reed aanvankelijk zelf op SS motoren en heb tijdelijk een uitstapje gemaakt naar naked bike motoren. Ik dacht dat rijden zonder kuip mijveel meer het gevoel van snelhoud zou geven. Gek genoeg ben ik op alletwee de naked motoren plat gegaan. Met Suzuki Bandit 600 kan je namelijk heel erg hard rijden op slingerwegen. Vaak nog sneller dan rijden op snelheidskanonnen.

Het ligt ECHT aan je instelling op de fiets. Geef mij een SM en ik zal ook op zo'n ding de limiet proberen op te zoeken. Neem van mij aan dat als je loopt met ideeeen om niet dood te willen, je van de fiets zult moeten afblijven.

Zodra je deel neemt aan het verkeer begeef je je als motorrijder op gevaarlijk terrein. Maakt niet uit wat je rijdt. Het maakt echter wel degelijk uit HOE je rijdt.

Als je minder risico's wilt lopen en toch een keer aan het gas wil, koop een ex-racer (zonder kenteken). Je kan dan NIET de straat op, maar je wel uitleven op het circuit. Je zal echter zien dat later het toch weer gaat kriebelen en je weer op de openbare weg rijden wil........het cirkeltje is dan weer rond. ;)
 
Sterker nog... hoe sneller mijn motoren hoe langzamer ik ging rijden...
(Rechte stukken alleen dan... hoop ik ;) ) :P

Waarom zou ik me moeten bewijzen bij een stoplicht met een TDI?
Waarom een Passat achterna op de linkerbaan als je al 140 rijdt?
 
Even het andere uiterste:
Je zou eens op die harley van mij moeten rijden. Het is voor jou net zo gevaarlijk, alleen maar omdat de grens ergens anders ligt.

Een bocht die jij op je R6 met 120 nam, kun je dan nog maar met 60 nemen, en de motor voelt dan nog onstabieler aan ook. Maar jij wilt hem toch harder nemen, en dan lig je weer onderuit.

Conclusie = zoals al eerder genoemd: Het heeft imho geen nut om een rustigere motor te kopen, want het is afhankelijk van je eigen rijstijl, en met een minder sportieve motor is de grens eerder bereikt, maar net zo gevaarlijk.
Tuurlijk zit het in je hoofd, die grens zoek je toch wel op. Maar dit is ook niet helemaal waar wat jij schrijft. Ik moet namelijk gelijk denken aan die mooie borden die in Nieuw Zeeland langs de weg staan: "The faster you go, the bigger the mess." Dus als je die grens overgaat (die je toch opzoekt, op wat voor motor dan ook) zijn de gevolgen in ieder geval minder.
Maar als je het mij zou vragen: Gewoon ss blijven rijden. Anders ga je het missen, en binnen no time koop je er toch weer één.
 
Waarom???

Voor de lol..... :? Ik vind het altijd wel geini. Vooral met van die GSI / GTI'tjes. Komen zer wijs voorbij zetten. en kijken je dan zo aan met zo'n blik: Pfff, kan je niet harder? Dan geef ik altijd ff gas tot de 180/190. Moet je dan eens zien kijken...... :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan