Van supersport naar SM....!!

Ik heb naast mijn SM nog een 1100 supersport.
En voor mijn SM had ik een 600 supersport.

Een SM is onder de 100 per uur veel geweldadiger dan een supersport.
Stap voor de grap maar eens op een 500cc 2takt SM. Dat is 100kg puur geweld, niets dat daar aan kan tippen als het om agressie gaat.


Wat een heerlijke laatste zin!!!

:Y })
 
Ik heb eerder ook altijd ss gereden.
Houd er wel rekening mee dat routes die met je ss wel spannend waren met een SM al snel saai worden.

Een beetje klooien met wheely's stoppies en hoeken op een industrie terrein is ook wel leuk maar dat gaat na een uurtje ook wel vervelen.
Om de maximale fun uit een sm te halen moet je echt nieuwe routes ontdekken, met mooie haakse bochten, hoogte verschillen, drempels, offroad stukken, echt van die smalle landweggetjes.
En oja, om SM echt leuk te maken dien je natuurlijk te rijden als een compleet losgeslagen halve zool. })

Dat is ook een voordeel van een SM dat je flink aan het gas kan hengelen zonder dat je gelijk 200km/h rijd waar je 80 mag.
Maar houd er wel rekening mee dat je binnen de bebouwde kom wel snel boven de 100km/h zit als je even niet oplet.
Ik heb in 1 jaar Sm'en al meer boetes gehad als in 8 jaar met mijn ss. :o

"toeren" met je ss maatjes is alleen leuk wanneer jij voorop rijd en de route bepaalt, maar houd er dan wel rekening mee dat je maatjes die off-road gedeeltjes niet echt zullen waarderen. :P
Een route gaan doen met de plaatselijke toerclub kan wel maar leuk???
Nu is toeren zowiezo niet leuk maar met een sm al helemaal niet. :N
Een SM heeft een verrot klein tankje dus je staat geregeld bij de pomp, en zo'n crosszadel is ook niet bedoelt voor een rit van 200km.

Maargoed ik heb nog steeds geen spijt dat ik geswitched ben van ss naar SM. Maar toch zie ik veel ex ss rijders die van SM weer terug gaan naar ss. Men houd er niet goed rekening mee dat een SM veel minder all-round in zetbaar is als een ss. Even naar je tante aan de andere kant van het land is er niet bij. En als je dezelfde routes blijft rijden als op je ss, ja dan ben je er geloof ik gauw op uitgekeken.

Je zult voor jezelf moeten vaststellen of een sm bij je past of niet.
Ik was op m'n ss helemaal uitgekeken en alleen het circuit rijden kon mij nog boeien, maar dat werdt veels te duur. (zeker als je er wel eens afvalt. :X ) Met m'n SM heb ik de lol in het rijden op de openbareweg weer terug gekregen.
En juist die hoge fun-factor staat me zo aan!! Met mijn SS heb ik het ook super naar m'n zin maar elke keer zit je weer van: ooooooooooooooooohw, ik hoop dat daar geen flitspaal stond!!! -O-

Ik woon overigens in een dorp met landweggetjes met alles erop en eraan in de buurt, ook wel een bijkomend voordeel!! Misschien heeft mijn voorliefde voor SM's ook te maken met mijn brommerverleden, heb vroeg een leuk opgeschroefde MT-5 gehad en daar was ik ook niet vanaf te slaan enneh 'normaal' rijden ermee -----> :N *O*
 
SM ... je grijpt hem in z'n lurven en geeft hem er vies van langs, hard en gemeen! Anders paktie jou.....

SM rijden heeft niets met "toeren" te maken, hard en compromiloos, na een half uur zeiknat van het zweet in je pak, je hebt ruzie met alle andere weggebruikers, kinderen zitten verschrikt bij moeders achterop de fiets, hun oortjes nog nasuizend van de harde klappen uit de 1 cylinder die zojuist op het achterwiel voorbijstoof....

SM is bad to the bone! of je krijgt tumbs up van je rijdende chicanes, of zoals vaak gebeurd, een boer probeerd je er af te meppen als je net lekker een bochtje door komt knallen......


leuk voor derbij, maar ik zou m'n SS niet willen missen.... met de zx10 op de nurburgring en assen is toch leuker dan met de husky....
 
SM ... je grijpt hem in z'n lurven en geeft hem er vies van langs, hard en gemeen! Anders paktie jou.....

SM rijden heeft niets met "toeren" te maken, hard en compromiloos, na een half uur zeiknat van het zweet in je pak, je hebt ruzie met alle andere weggebruikers, kinderen zitten verschrikt bij moeders achterop de fiets, hun oortjes nog nasuizend van de harde klappen uit de 1 cylinder die zojuist op het achterwiel voorbijstoof....

SM is bad to the bone! of je krijgt tumbs up van je rijdende chicanes, of zoals vaak gebeurd, een boer probeerd je er af te meppen als je net lekker een bochtje door komt knallen......


leuk voor derbij, maar ik zou m'n SS niet willen missen.... met de zx10 op de nurburgring en assen is toch leuker dan met de husky....
Geweldige beschrijving van het effect van rijden met een SM! _O- :}

Maar daar zit m ook de spreekwoordelijk kneep zeg maar... Het liefst zou ik er een SM bij nemen maar jah, de kosten he!!

Ik ga iig binnenkort een x aantal testritjes maken om te kijken hoe of wat en dan zien we wel verder! Of nog ff sparen en er eentje bij kopen of de SS de deur uit!

En het is nou eenmaal zo, iedere motor heeft zn charmes en voor- en nadelen!
 
Ik vind het rijden op een SM heerlijk puur. Je hebt het gevoel als of je het voorwiel aan de as vasthoudt zo direct vind ik het. Het wendbare van de SM vind ik fatastisch, je hoeft je wenkbrouwen maar te fronsen of hij gaat die kant al op. :) :) :) Ik vind dit puur motorrijden, niet al dat gecivilceerde soepele lopen van viercilinders, maar dat lekkere rauwe stampen van een eencilinder. Alles voel je. Het is veel intenser dan op een SS, vind ik dan. En dan dat geluid....
:} :} :} Aiaiaiaiai, het gebulder van (in mijn geval dan) twee brullende Akra's onder je reet, kindertjes die schrikken, fietsers met een vinger naar hun voorhoofd, automobilisten die haastig hun raampjes dichtdraaien als je ze inhaalt in een tunnel! _O- _O- _O-

BTW, heb destijds mijn 2001 R1 ingeruild voor een 2005 KTM 660 SMC *O* *O* *O*
Een al eerder gemeld nadeel is dat je niet even naar de andere kant van het land rijdt, en dus een aanhangertje dient te hebben, of een andere motor er bij.
 
Ik vind het rijden op een SM heerlijk puur. Je hebt het gevoel als of je het voorwiel aan de as vasthoudt zo direct vind ik het. Het wendbare van de SM vind ik fatastisch, je hoeft je wenkbrouwen maar te fronsen of hij gaat die kant al op. :) :) :) Ik vind dit puur motorrijden, niet al dat gecivilceerde soepele lopen van viercilinders, maar dat lekkere rauwe stampen van een eencilinder. Alles voel je. Het is veel intenser dan op een SS, vind ik dan. En dan dat geluid....
:} :} :} Aiaiaiaiai, het gebulder van (in mijn geval dan) twee brullende Akra's onder je reet, kindertjes die schrikken, fietsers met een vinger naar hun voorhoofd, automobilisten die haastig hun raampjes dichtdraaien als je ze inhaalt in een tunnel! _O- _O- _O-

BTW, heb destijds mijn 2001 R1 ingeruild voor een 2005 KTM 660 SMC *O* *O* *O*
Een al eerder gemeld nadeel is dat je niet even naar de andere kant van het land rijdt, en dus een aanhangertje dient te hebben, of een andere motor er bij.
Ja dat rauwe gebrul en die reacties van andere weggebruikers, daar doe je het voor het! :Y Ik zit nu ook met een bigsmile op mn gezicht als ik door een tunnel heen knal met mn open Laser Hotcam, heerlijk om de trillingen zelfs te vóélen! :Y *O*
 
Hoe zit het trouwens onderhoudstechnisch met SM's?? Je kan ongetwijfeld een hoop zelf doen aan zo'n openliggend apparaat maar mbt beurten en slijtage van onderdelen?
 
Hoe zit het trouwens onderhoudstechnisch met SM's?? Je kan ongetwijfeld een hoop zelf doen aan zo'n openliggend apparaat maar mbt beurten en slijtage van onderdelen?
Hangt er vanaf wat je zoekt. De meeste SM's vergen zoiezo (fors) meer onderhoud dan een SS. En heb je een echte competitieve fiets als een 520 of 525, kun je heel wat af sleutelen.
 
Onderhoud is afhankelijk van het merk / type wat je wilt.

Over het rijden op een SM in vergelijking met een SS kan ik kort zijn: totaal anders ;)
Alles is al zo'n beetje gezegd hierover. Ga testrijden en ervaar t zelf :+
 
De onderhouds intervallen zijn veel frequenter dan bij een moderne vierpitter. Een stampende eenpitter heeft sowieso meer aandacht nodig.
Misschien een beetje lullige en niet terecht vergelijking maareh met het sleutelen aan brommers (denk aan MT, MB, Puch, scooter) kwam ik heel eind, compleet uit elkaar, onderhoud plegen en weer in elkaar. Maar ik zal eerlijk bekennen dat ik geen motortechneut ben! Is het dan te doen of is er wat meer kennis voor nodig?
 
Misschien een beetje lullige en niet terecht vergelijking maareh met het sleutelen aan brommers (denk aan MT, MB, Puch, scooter) kwam ik heel eind, compleet uit elkaar, onderhoud plegen en weer in elkaar. Maar ik zal eerlijk bekennen dat ik geen motortechneut ben! Is het dan te doen of is er wat meer kennis voor nodig?
Meer kennis. O-)
Want je hebt ook kennis van viertakten nodig.
Die zie ik niet in je voorbeelden voorbij komen.
Tenzij je eerste SM een CR 500 oid is... _O- _O- _O-
 
Dat is bij mij het geval. Kan geen 4 takt betalen. Komt over een tijdje wel, ik vindt nu rijbewijs belangrijker, auto en meteen motor er achter aan.

*O*
 
Ik vind het rijden op een SM heerlijk puur. Je hebt het gevoel als of je het voorwiel aan de as vasthoudt zo direct vind ik het. Het wendbare van de SM vind ik fatastisch, je hoeft je wenkbrouwen maar te fronsen of hij gaat die kant al op. :) :) :) Ik vind dit puur motorrijden, niet al dat gecivilceerde soepele lopen van viercilinders, maar dat lekkere rauwe stampen van een eencilinder. Alles voel je. Het is veel intenser dan op een SS, vind ik dan. En dan dat geluid....
:} :} :} Aiaiaiaiai, het gebulder van (in mijn geval dan) twee brullende Akra's onder je reet, kindertjes die schrikken, fietsers met een vinger naar hun voorhoofd, automobilisten die haastig hun raampjes dichtdraaien als je ze inhaalt in een tunnel! _O- _O- _O-

BTW, heb destijds mijn 2001 R1 ingeruild voor een 2005 KTM 660 SMC *O* *O* *O*
Een al eerder gemeld nadeel is dat je niet even naar de andere kant van het land rijdt, en dus een aanhangertje dient te hebben, of een andere motor er bij.
Ik ben zoiezo van plan binnekort een proefritje te gaan maken cq. een SM te huren! Maaaaaaaaar iemand een idee of een tip waar ik een SM kan huren??
 
toeren met een sm? :X

Hmm, ik heb nog vage herinneringen aan een toertochtje over kleine bochtige hobbelige weggetjes (jeweetwel, waar een SM het toch heel erg goed zou moeten doen t.o.v. een supersport) waarbij een niet nader te noemen KTM het niet kon bijbenen achter een R1... 8-) Dus ehh, een SM is te traag om te toeren? :Z
 
Hmm, ik heb nog vage herinneringen aan een toertochtje over kleine bochtige hobbelige weggetjes (jeweetwel, waar een SM het toch heel erg goed zou moeten doen t.o.v. een supersport) waarbij een niet nader te noemen KTM het niet kon bijbenen achter een R1... 8-) Dus ehh, een SM is te traag om te toeren? :Z
Heb en keerje een rit gereden met wat SS'en en daar zat ook een R1 bij.Kon mij amper bijbenen op bochtige wegen...
Gewoon die kraan opendraaien en gas erop!! *D
 
:^


ik heb laatst ook een ritje met allemaal SS op de husk gedaan. met de husk heb je gewoon veel meer controle op de landweggetjes, de ss kneedown schrapend over die boerenweggetjes, 1 grindspoortje en ze gaan plat, met de husk lekker doorsliden :P

een snelle supersport, met goede stuurman rij je niet snel zoek, maar hoe korter de bochtjes des te makkelijker pak jij ze tov een ss....
 
Hmm, ik heb nog vage herinneringen aan een toertochtje over kleine bochtige hobbelige weggetjes (jeweetwel, waar een SM het toch heel erg goed zou moeten doen t.o.v. een supersport) waarbij een niet nader te noemen KTM het niet kon bijbenen achter een R1... 8-) Dus ehh, een SM is te traag om te toeren? :Z
als ik alle motoren moet gaan beoordelen op de kneuzen die ze besturen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan