Van supersport naar SM....!!

Velox

MF veteraan
3 apr 2005
1.404
0
Ik loop al tijden met de gedachte om van supersport over te gaan naar supermotard! Dat juichen jullie waarschijnlijk wel toe maaaaaaar...!

Nou zou ik hier graag de reacties willen zien van mensen die deze stap ook genomen hebben! En graag eerlijke reacties, voor en nadelen!

De reden dat ik het wil is omdat mijn rijbewijs me erg lief is en je in Nederland het vermogen van een supersport op de openbare weg niet kwijt kan EN ik ben vreselijk verliefd geworden op de looks en de sounds van een SM!! :Y :9~ En ook op het fun-gehalte van zon ding!!

Ik rijd ook op de motor naar mijn werk, een afstand van +/- 30 kilometer met een stuk snelweg van 20 kilometer denk. Is snelwegrijden ook goed te doen?? Hoe zit het met comfort van een SM?

O ja, ik rijd op dit moment een R6 uit 2002!

Mochten er nog meer tips, voor- en nadelen enz zijn hoor ik graag je reactie!

:W
 
Er zijn al meerdere topics over precies hetzelfde onderwerp, dus als je even de zoekfunctie gebruikt kom je heel veel tips en opmerkingen tegen :)

- voor je rijbewijs hoef je het niet te doen, dit wordt alleen maar riskanter op een SM
- ga je voor een die hard SM dan is snelweg absoluut geen aanrader, maar er is vast wel een binnendoorweg
- Overstap is goed bevallen, alleen vind het jammer dat je geen toertochtjes of afstanden meer kunt rijden
 
Er zijn al meerdere topics over precies hetzelfde onderwerp, dus als je even de zoekfunctie gebruikt kom je heel veel tips en opmerkingen tegen :)

- voor je rijbewijs hoef je het niet te doen, dit wordt alleen maar riskanter op een SM
- ga je voor een die hard SM dan is snelweg absoluut geen aanrader, maar er is vast wel een binnendoorweg
- Overstap is goed bevallen, alleen vind het jammer dat je geen toertochtjes of afstanden meer kunt rijden
Kon het in de zoekfunctie niet echt vinden! Niet wat ik zocht iig...

En dat mijn rijbewijs me lief is, daarmee doel ik op de snelheden die je behaalt met een R6. Ik begrijp dat door al het ge-wheely en ge-stoppie (mooie woorden :X ) je rijbewijs ook goed in gevaar komt!

En dat laatste, ja daar heb je wel gelijk in denk... Pas nog naar de Ardennen geweest maar dat zit er dan idd niet meer in nee! :N
 
Ach die afstanden waar jij het over hebt zijn helemaal geen probleem voor een Sm.

ook niet op de snelweg. Je moet natuurlijk geen 160 gaan rijden.

Ik ben al 2 maal naar de eiffel geweest op mijn Husk smr450. Niet echt comfortabel maar te doen. (Ritjes van 1500 km)

Zo heb ik laatst gezeten op een Ktm 660 (zat beter als de mijne hahha) denk dat een Ktm 950 helemaal super is voor jou doeleinde.

Enne die supersport vergeet je gauw zat.

;)
 
En dat mijn rijbewijs me lief is, daarmee doel ik op de snelheden die je behaalt met een R6. Ik begrijp dat door al het ge-wheely en ge-stoppie (mooie woorden :X ) je rijbewijs ook goed in gevaar komt!
Binnendoor een keer aan je gas draaien op een SM en je vliegt met honderd langs een flitser :) aan die respons kan jouw fluitketel niet tippen.
 
Ach die afstanden waar jij het over hebt zijn helemaal geen probleem voor een Sm.

ook niet op de snelweg. Je moet natuurlijk geen 160 gaan rijden.

Ik ben al 2 maal naar de eiffel geweest op mijn Husk smr450. Niet echt comfortabel maar te doen. (Ritjes van 1500 km)

Zo heb ik laatst gezeten op een Ktm 660 (zat beter als de mijne hahha) denk dat een Ktm 950 helemaal super is voor jou doeleinde.

Enne die supersport vergeet je gauw zat.

;)
Denk dat het voor de veiligheid voor wat betreft RBW voor TS-er geen enkele moer uitmaakt ,als je hem adviseert om een KTM 950 te nemen voor z,n R6 _O- _O- _O-
 
R6=100x comfortabeler dan de meeste(lichte) SM,FUN-gehalte is idd over vooral kortere afstanden groter met SM,grotere afstanden zouden,(zeer persoonlijk overigens)minder kunnen gaan voldoen,ik heb het ook overwogen maar ben blij dat ik toch de SS heb gehouden.
En wat al eerder is gememoreerd hierboven;doordat je met een SM rijdt is de uitdaging ook groter,dus betwijfel of dat wel zo gezond is voor je RBW :+ :]
Suc6 met je weloverwogen keuze ;)





Repsol-RR wou stiekum als 3e motor wel een SM voor erbij :9~
 
zeker nog nooit op een fluitketel(supersport) gereden :Z

Ik heb naast mijn SM nog een 1100 supersport.
En voor mijn SM had ik een 600 supersport.

Een SM is onder de 100 per uur veel geweldadiger dan een supersport.
Stap voor de grap maar eens op een 500cc 2takt SM. Dat is 100kg puur geweld, niets dat daar aan kan tippen als het om agressie gaat.
 
- Overstap is goed bevallen, alleen vind het jammer dat je geen toertochtjes of afstanden meer kunt rijden

Je kan nog zat toertochten rijden met zo'n ding. Mijn vorige motor was een KTM 620 lc4.... nou ik heb daar paar keer een toertocht meegereden en dat is geen problemen.

Met die 525 die ik nu heb rij ik geen enorme toertochten meer (150 km of verder). Ik zet dat ding nou op de aanhanger en ga zo wel naar een meeting toe.
 
ik ben van sm naar ss gegaan omdat een sm niet goed is voor je rijbewijs.
Een sm is 10x meer fun en binnendoor veel sneller dan een ss.
Met een sm kwam ik niet ver van huis, het was altijd rondje om de kerk.
Met de ss wil ik nog wel eens wat verder weg gaan.
Dat stukje woon/werk +snelweg dat jij moet rijden is naar mijn idee prima te doen met een sm.
Zelf ging ik ook 2á3 x per week naar nijmegen op de sm wat dik 30km snelweg is.
 
Er zijn al meerdere topics over precies hetzelfde onderwerp, dus als je even de zoekfunctie gebruikt kom je heel veel tips en opmerkingen tegen :)

- voor je rijbewijs hoef je het niet te doen, dit wordt alleen maar riskanter op een SM
- ga je voor een die hard SM dan is snelweg absoluut geen aanrader, maar er is vast wel een binnendoorweg
- Overstap is goed bevallen, alleen vind het jammer dat je geen toertochtjes of afstanden meer kunt rijden
Jaja je hebt op alle punten helemaal gelijk

Behoudt voor je rijbewijs :N ik moet me inhouden om niet bij elk stoplicht een wheely te maken.

Overstap van SS Naar SM, ik heb een SM erbij gekocht., en de SS stond altijd stil, want SM rijden is :} :}
Zeker doen :Y maar je hebt na een uurtje rijden wel achterwerk massage nodig (niet dat dat zo erg is) :+
 
Zeker doen :Y maar je hebt na een uurtje rijden wel achterwerk massage nodig (niet dat dat zo erg is) :+

Stand-up wheelies doen }) :]

toeren met een sm? :X

Jah.. nou beviel dat niet echt..eigenlijk ik heb maar één keer een echte toertocht gereden :] Ben een paar keer nog van Hattem naar Arnhem gereden voor een meeting (2x) waarbij ik ook een totaal maakte van dik 150 km op een dag. Je bent een die-hard of niet })
 
Stand-up wheelies doen }) :]Jah.. nou beviel dat niet echt..eigenlijk ik heb maar één keer een echte toertocht gereden :] Ben een paar keer nog van Hattem naar Arnhem gereden voor een meeting (2x) waarbij ik ook een totaal maakte van dik 150 km op een dag. Je bent een die-hard of niet })

ik ben met de SM op vakantie geweest, 500+ km per dag, weekje lang
:)
 
Stand-up wheelies doen }) :]Jah.. nou beviel dat niet echt..eigenlijk ik heb maar één keer een echte toertocht gereden :] Ben een paar keer nog van Hattem naar Arnhem gereden voor een meeting (2x) waarbij ik ook een totaal maakte van dik 150 km op een dag. Je bent een die-hard of niet })

Heb ook een VRO1 cursus gedaan met mijn Husk. Was mijn eerste echte rit en meteen iets van 250km gereden :) Daarvoor maar 3 keer op dat ding gereden, totaal iets van 150km. Maar VRO1 was goed te doen, naderhand alleen last van mijn vingers ivm de zware koppeling, verder niets.

Alles is natuurlijk mogelijk met een SM, maar daar koop je hem niet voor ;)


Mijn mening is dat een SM ideaal is om lekker mee te knallen in de buurt, funfactor is erg hoog!! Maar zou er graag een motor erbij willen voor iets langere afstanden, een Bandit 1200 ofzo :9
 
Alles is natuurlijk mogelijk met een SM, maar daar koop je hem niet voor ;)


Mijn mening is dat een SM ideaal is om lekker mee te knallen in de buurt, funfactor is erg hoog!! Maar zou er graag een motor erbij willen voor iets langere afstanden, een Bandit 1200 ofzo :9

Kijk, nou zeg je wat verstandigs :} :P
 
Yeps geen probleem, is goed te doen, teminste als je geen softe reet hebt.
toeren is imho suf rijden, bloemtjes kijken en naar de koetjes zwaaien
dat is niet te doen op een sm, door de passieve houding krijg je na 30km een houten reet....

ik heb de kicxtoer gereden op een duke-2, 2500km in 6 dagen, is beter vol te houden dan een kantklosralley
 
Hahaha ok dan, Blijkbaar versta jij iets anders onder touren als ik.

Zoals ik al zei, touren is een route uit zoeken met mega veel bochten waar je een uutrje of 4-5 (inclusief terras) mee bezig bent (sm style).

Tijdens de Brabant meeting heb ik echt geen tijd gehad om van de bloemen te genieten hoor!

Volgende keer doen en dan beoordelen?
})
 
Ik heb eerder ook altijd ss gereden.
Houd er wel rekening mee dat routes die met je ss wel spannend waren met een SM al snel saai worden.

Een beetje klooien met wheely's stoppies en hoeken op een industrie terrein is ook wel leuk maar dat gaat na een uurtje ook wel vervelen.
Om de maximale fun uit een sm te halen moet je echt nieuwe routes ontdekken, met mooie haakse bochten, hoogte verschillen, drempels, offroad stukken, echt van die smalle landweggetjes.
En oja, om SM echt leuk te maken dien je natuurlijk te rijden als een compleet losgeslagen halve zool. })

Dat is ook een voordeel van een SM dat je flink aan het gas kan hengelen zonder dat je gelijk 200km/h rijd waar je 80 mag.
Maar houd er wel rekening mee dat je binnen de bebouwde kom wel snel boven de 100km/h zit als je even niet oplet.
Ik heb in 1 jaar Sm'en al meer boetes gehad als in 8 jaar met mijn ss. :o

"toeren" met je ss maatjes is alleen leuk wanneer jij voorop rijd en de route bepaalt, maar houd er dan wel rekening mee dat je maatjes die off-road gedeeltjes niet echt zullen waarderen. :P
Een route gaan doen met de plaatselijke toerclub kan wel maar leuk???
Nu is toeren zowiezo niet leuk maar met een sm al helemaal niet. :N
Een SM heeft een verrot klein tankje dus je staat geregeld bij de pomp, en zo'n crosszadel is ook niet bedoelt voor een rit van 200km.

Maargoed ik heb nog steeds geen spijt dat ik geswitched ben van ss naar SM. Maar toch zie ik veel ex ss rijders die van SM weer terug gaan naar ss. Men houd er niet goed rekening mee dat een SM veel minder all-round in zetbaar is als een ss. Even naar je tante aan de andere kant van het land is er niet bij. En als je dezelfde routes blijft rijden als op je ss, ja dan ben je er geloof ik gauw op uitgekeken.

Je zult voor jezelf moeten vaststellen of een sm bij je past of niet.
Ik was op m'n ss helemaal uitgekeken en alleen het circuit rijden kon mij nog boeien, maar dat werdt veels te duur. (zeker als je er wel eens afvalt. :X ) Met m'n SM heb ik de lol in het rijden op de openbareweg weer terug gekregen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan