Van Supersport naar tour/allroad? Advies!

Sinds vier maanden heb ik een GSX-R 750 SRAD uit 1999 (met full akra :-))
...
Hebben jullie wellicht nog andere opties? Ik wil (zoals verwacht) niet te veel bijbetalen bij inruil van mijn Gixxer. Het hoeft ook geen nieuwe motor te zijn, mag best een jaar of tien oud zijn.
Van 14 jaar naar een jaar of 10 en niet teveel bijbetalen? Waarbij over het algemeen sportmotoren (techniek is belangrijk en die verbetert jaar op jaar) sneller afschrijven dan toer & allroad motoren? Dat zal even zoeken worden.

Zou eerst (of doe je dat al) een keer of wat met de Suzuki gaan. Belangrijkste nadeel als je veel rijdt is dat je 'm niet over de ton krijgt :P
 
Je eerste ingeving is de beste. Uiteindelijk wil je een BMW GS.
Zo'n 1150 geeft een goede bescherming en is ook nog vrij makkelijk in onderhoud. Iedere 10k nieuwe olie + filter en kleppen stellen. Als je het eens gedaan hebt ben je er in een uurtje wel mee klaar. Om de 20k een grote beurt. Dan komt er extra bij: Nieuwe multi riem, versnellingsbak olie en cardan olie. Dan ben je een uurtje langer bezig.

Heb zelf de overstap gemaakt van een Thunderace naar een 1200GS. Een 4 cilinder lijn motor vind ik heerlijk, maar voor de rest wil ik echt niet meer terug. Als de GS eenmaal rolt stuurt ie veder licht.
 
Met die eis erbij is mijn lijstje nu als volgt:

V-Strom 650 of 1000
Varadero
Bandit 1200S ??

Pan European en FJR vind ik wel heel erg groot.
Vergis je niet in de Varadero. Mijn vader heeft een Pan European 1300 en ik een Varadero en qua formaat scheelt het echt niet veel. Door de volle kuip lijkt de Pan groter, maar zet ze naast elkaar en de hoogte en breedte zijn redelijk vergelijkbaar.

Ik kom van een Fireblade af en de overstap naar de Varadero is mij extreem goed bevallen. Ik heb overigens niet echt naar andere motoren in het segment gekeken voor de aanschaf van de Varadero. Ik mis de Fireblade nog wel regelmatig.
 
Laatst bewerkt:
Zou eerst (of doe je dat al) een keer of wat met de Suzuki gaan. Belangrijkste nadeel als je veel rijdt is dat je 'm niet over de ton krijgt :P

Dat doe ik nu inderdaad al. 't bolkontje staat nu op 38.000 km dus valt mee. Ik zou ongeveer €1000,- willen bijbetalen bij inruil OF ik verkoop mijn SRAD particulier. Bij particuliere verkoop wil ik toch wel minimaal €2000,- hebben aangezien hij in erg goede staat is. Dan heb ik €3000,- a €3500,- te besteden. Daar moet ik toch wel een oude Varadero, V-Strom, GS, etc voor kunnen vinden?

Ik heb echter geen haast want dit gaat zo wel, echter is het niet de ideale motor. Daarnaast wil ik ook wel eens wat anders proberen na 7 jaar sport/supersport gereden te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Reuze bedankt voor alle reacties. Ik vind de TDM te weinig windbescherming hebben. Inmiddels is mijn vriendin er ook achter gekomen dat ik wat anders zoek. Zij ziet het vanaf heden al helemaal zitten eindelijk achterop te kunnen (want dat weigerde ik altijd op een supersport).

Dus dat is wel een extra vereiste. Met die eis erbij is mijn lijstje nu als volgt:

V-Strom 650 of 1000
Varadero
Bandit 1200S ??

VFR 800 vind ik niet mooi en niet comfortabel voor passagier. Pan European en FJR vind ik wel heel erg groot. Ben zelf net 80 kilo en ben 1.80, dus die lijken me wat te heftig.

Vanmorgen zag ik een Bandit 1200S rijden, dat lijkt me ook niet verkeerd.

VFR niet comfortabel voor passagier? hoe kom je daarbij? me vriendin zit er prima achterop :Y
 
Wat mis je dan precies?
Laat ik het zo zeggen, de Fireblade is de reden dat ik ooit mijn motorrijbewijs ben gaan halen. Mijn broer kocht zijn eerste Fireblade en op een of andere manier gewoon verliefd geworden op dat ding.

Toen, jaren later, zelf een aangeschaft en geen moment spijt gehad. Het was alleen niet de meest praktische fiets voor mij. Ik kreeg er rugklachten van en ging ieder jaar harder rijden.

Ik vergelijk het maar met een oude VW T1 bus. Die koop je ook niet voor het rijcomfort, maar toch wil je er hebben. Daarom mis ik haar soms als ik er een voorbij zie rijden :+

De varadero is een beetje het tegenovergestelde voor mij persoonlijk. Het rijdt en stuurt heerlijk. Ik kan er iemand mee helpen verhuizen als het moet. Maar... het ziet er niet uit _O-
 
Maar... het ziet er niet uit _O-

Ik vind het wel meevallen hoor. Vind het best een stoer 'No nonsense' -ding. Ik wil gewoon heel graag die zitpositie en type motor eens proberen kom ik nu stiekem achter :)

Ik heb jaren met veel plezier m'n knieën aan de grond gereden, op één wiel gereden, gek gedaan etc. Ik ben nu 28 en ben nu door de eerder geschetste situatie genoodzaakt wat anders te proberen. Maar zoals ik hier aangeef vind ik dat eigenlijk ook niet zo erg....
 
Ik overdrijf ook een beetje, maar de Varadero zou qua looks nooit mijn eerste keuze zijn, maar nogmaals hij bevalt echt heel goed. Hij komt erg rap van zijn plek en je kan er heel sportief mee rijden.

Maar het valt me wel op dat ze nog vrij duur zijn, ook met veel kilometers. Ik zou er zeker een keer op gaan proefrijden. Voor de rest zijn de alternatieven die hier aangedragen zijn ook geen verkeerde keuzes.

Die van mij staat overigens zonder al teveel problemen op 108.000 km.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb jaren met veel plezier m'n knieën aan de grond gereden, op één wiel gereden, gek gedaan etc. Ik ben nu 28 en ben nu door de eerder geschetste situatie genoodzaakt wat anders te proberen. Maar zoals ik hier aangeef vind ik dat eigenlijk ook niet zo erg....

Even een waarschuwing, ik ben wel aggressiever en sneller gaan rijden eigenlijk op de V-strom, gewoon omdat het zo lekker smijt.
Ik had toen ook een beetje de keus tussen de vstrom en de varadero. Uiteindelijk de vstrom vanwege 2cil vs 4 cil en het verbruik (zover ik heb gehoord verbruikt de varadero aardig wat benzine en olie)
 
Mijn eerste motor was een R 11 RT, mijn huidige een Blackbird, maar mijn volgende wordt wel een allroad/sport-tour. Die houding is toch net iets prettiger voor woon-werk, reizen met vriendin of normaal alledaags gebruik.
Nadeel is inderdaad dat ik de Bird één van de mooiste fietsen vind, maar het gemak/speelsheid van een allroad graag wil. Volgend jaar maar eens kijken naar een K13GT of een VAradero oid.

Liefst wel een 4 cilinder, want 2 cilinders vind ik niet tof.
 
Ik zat ook te twijfelen tussen V-strom en Varadero. Varadero geworden vanwege de betere afwerking en mijn eigen motorzaak had er toevallig eentje staan.
 
Volgend jaar maar eens kijken naar een K13GT of een VAradero oid.

Liefst wel een 4 cilinder, want 2 cilinders vind ik niet tof.
K1300 is geen allroad en de Varadero geen viercilinder.

Wat jij wilt is een Kawasaki Versys 1000 of Honda Crosstourer 1200 *D

Of een Triumph Tiger, verkrijgbaar in de smaken 800, 885, 955 en 1200. Drie cilinders is echt zo gek nog niet ;)


[me="Dutch"]kachtelt met veel plezier op een 3pits allroad rond *D[/me]
 
Laatst bewerkt:
Mijn vriendin vond de vfr800 beter zitten achterop dan de tdm900.
Verder is de Buell Ulysses ook een beer van een motor. Lekker veel koppel. Je kunt er lekker de beest op uit hangen, en af en toe rustig rijden natuurlijk....
 
V-Strom lijkt me perfect voldoen aan je eisen.
En het is ook nog eens een prachtige motor.

VFR heeft wel dat koppel wat je zoekt maar qua zithouding volstaat het niet echt. Je zit toch meer gebogen dan recht op.
 
K1300 is geen allroad en de Varadero geen viercilinder.

Wat jij wilt is een Kawasaki Versys 1000 of Honda Crosstourer 1200 *D

Of een Triumph Tiger, verkrijgbaar in de smaken 800, 885, 955 en 1200. Drie cilinders is echt zo gek nog niet ;)


[me="Dutch"]kachtelt met veel plezier op een 3pits allroad rond *D[/me]

Ik weet allicht dat een K13 geen allroad is.
Mbt die Varadero zal ik volgende keer eerst mijn huiswerk doen, alvorens hier wat te roepen.. :)
 
Reuze bedankt voor alle reacties. Ik vind de TDM te weinig windbescherming hebben. Inmiddels is mijn vriendin er ook achter gekomen dat ik wat anders zoek. Zij ziet het vanaf heden al helemaal zitten eindelijk achterop te kunnen (want dat weigerde ik altijd op een supersport).

Dus dat is wel een extra vereiste. Met die eis erbij is mijn lijstje nu als volgt:

V-Strom 650 of 1000
Varadero
Bandit 1200S ??

VFR 800 vind ik niet mooi en niet comfortabel voor passagier. Pan European en FJR vind ik wel heel erg groot. Ben zelf net 80 kilo en ben 1.80, dus die lijken me wat te heftig.

Vanmorgen zag ik een Bandit 1200S rijden, dat lijkt me ook niet verkeerd.

FJR voelt beslist niet groot aan (ben zelf ook 1.80 en iets boven de 80 kg)

Een vriend van me heeft een supermooie bandit te koop staan, helaas om medische redenen. Interesse? doe ff pm.

Suzuki Bandit 1200S oftewel GSF 1200S
Kenteken afgegeven in 2003
KM stand ruim 30500 km.

Valbeugels en een groot formaat Givi Topkoffer.
Uitlaat Bos, evt originele uitlaat die nieuw aanwezig is.
Banden, Ketting en Kettingwielen in goede staat. Michelin Roadmax.

Voorzien van Handvat verwarming waarnaast nog 2 regelaars en aansluitingen
voor verwarmbare kleding als sokken binnenjas/broek en handschoenen.
Bijgeleverd: gloednieuwe verwarmbare sokken, handschoenen en binnenjas zo aan te sluiten.

Motor is in zeer fraaie staat, heeft altijd binnen gestaan onder stofhoes.
Laatste jaren weinig gereden ivm polsproblemen.
Altijd afgetankt met Supreme benzine (daar standaardbenzine veel te snel
verouderd)
Veel gebruikt voor vakantieritten , Eifel, Ardennen, Zwarte woud,
Dolomieten, Alpen. Dus meest grote ritten.

1000355_586888924708423_1082233369_n.jpg
 
Ik heb sinds december een 1150gs.
Als je die kan betalen zou ik 100% voor de BMW gaan!
Er is een reden dat mensen die fiets kiezen voor een ritje rond de wereld!..
Stevig, betrouwbaar, rap, eenmaal op tempo lichtvoetig genoeg om er héle rare dingen mee uit te halen, groot genoeg om respect af te dwingen en wat bescherming betreft: bij een langere regenrit worden mijn schouders nat en dat is het wel zo'n beetje.
Enige nadeel van dat boxerblok is als de file érg smal is. Dan kok je er niet langs, verder kan ik geen nadelen verzinnen eigenlijk...
 
maar aangezien je stuur breder is als de rest van de motor en dat bij elke motor zo is en de stuurbreedte per motor niet heel veel scheelt (uitzonderingen daar gelaten) kan je eigenlijk met elke motor net zo goed door de file. de rest zit tussen je oren.
 
Valt nog ruim buiten het budget van TS, maar voor zwarte koffie lijkt het me idd een perfecte optie (mits het natuurlijk in zijn budget en overige wensen past).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan