Van Supersport naar tour/allroad? Advies!

Ga eens proefrijden op een GSX1100F, toermotor met vermogen (136 pk). Grondspeling houdt hier overigens ook niet over. Eerst de middenbok. (je kan zonder). dan de stepjes. Niet duur in aanschaf.

grtz,

Cees
 
Nou, ik heb dit weekend proef gereden op een Varadero en een V-Strom 650. Mijn besluit staan dan ook vast: ik blijf voorlopig een sportmotor rijden. Ik was redelijk teleurgesteld.

Wat mij als eerste opviel was de zachte vering, met een wat sneller genomen bocht voelde beide modellen als een dweil aan op de weg (bij de V-Strom raake iets zelfs de grond, ik weet niet wat). Grondspeling is dus niet ideaal.

Dan het vermogen/gearing. Ik was (helemaal bij de V-Strom) tijdens het accelereren aan het wachten tot 'het' ging gebeuren, toen hij plots de toerenbegrenzer in sloeg. Het feest was naar mijn idee nog niet eens begonnen voordat het al aflopen was. Bij de Varadero zat er wat meer in het vat, maar minder dan ik had verwacht (helemaal van een 1000).

Om op dit alles in te leveren puur voor de zitpositie: Dat is mij het (nog) niet waard. Ik ga nu rustig op zoek naar een 1000cc Superbike, ook omdat ik het koppel bij lage toeren mis wat ik bij m'n Fireblade had. Iedereen reuze bedankt voor jullie bijdrage!

Dat zeg ik: FJR
 
Ga eens proefrijden op een GSX1100F, toermotor met vermogen (136 pk). Grondspeling houdt hier overigens ook niet over. Eerst de middenbok. (je kan zonder). dan de stepjes. Niet duur in aanschaf.

grtz,

Cees

Dan zou ik eerder voor een Honda CBR 1000 f gaan.
(En dat is niet omdat ik die toevallig zelf gehad heb want ik heb ze beide gehad)
 
Ik rijd sinds kort een Multistrada, prachtige motor, maar regenbescherming valt erg tegen, dus ik vraag me af of een allroad wel het meest geschikt is voor woonwerk. Staar je niet blind op die 1000cc, met minder kom je er ook.
 
K1300R, K1200R, R1150R, R1200R of F800R te log? Dat zijn stuk voor stuk mooie en brute motoren als je 't mij vraagt. Stevig koppel en prima tourmotoren die sportief genoeg zijn voor een leuke rit. De zithouding van de R 1150 en 1200 R was iig aangenaam, voor korte tijd, lange rit gaan we merken ;)
Ik zou bovengenoemde motoren nog even nakijken als ik jou was, mooi spul hoor!

Klopt allemaal, maar de TS schreef : Voor mij belangrijk zijn goede windbescherming, rechte zithouding, redelijk zuinig en veel koppel (min 1000cc) want ik ben een sportieve rijder.

En daar gaat het fout met de windbescherming. Het zijn naked bikes. Het :] heerlijk. Maar windbescherming? :N

De GS serie is wat dat betreft de combinatie die je zoekt. Al het bovenstaande, maar met wind- en regenbescherming (was toch woon- werkverkeer). Lees reviews er maar op na. De R serie stuurt nog strakker dan de GS, maar de windbescherming is naadje niks op een R.
Ik heb er een met Hyperpro's en Akrapovic, wat een feest.
 
Laatst bewerkt:
De reis naar mijn vorige baan deed ik ook op de motor. Voor mezelf had ik ongeveer dezelfde eisen gesteld aan de motor en kwam daardoor uit op FJR1300. Echt sportief en veel koppel + vermogen maar wel comfortabel en ook cardan, wat toch lekker is wanneer je veel en ver gaat rijden.
Maar het had net zo goed een K 1200 RS kunnen zijn als er daar een van op mijn pad was gekomen. Helaas nooit op gereden maar misschien zijn die zelfs nog wel fijner.
Voor wat betreft all road, pas de nieuwere all roads zijn echt sportief en daardoor nog duur. Een begin 2000 FJR 1300 of K 1200 RS hoeven echt niet veel te kosten.

Maar laat je niks wijs maken over dat minder CC`s je er ook wel brengen. Ja dat is zeker zo maar als je onderweg bent wil je soepel rijden en koppel.
 
Ik snap, na al die jaren en motorfietsen nog altijd deze lemmingachtige voorliefde van de gemiddelde motorrijder voor 'Bring mich Werkstatt" niet. Ze zijn niet beter dan andere machines, gaan ook niet langer mee, kosten wel een pak duurder. Of zou iedereen dan toch nog geloven in "Deutsche Qualität"

Geef mij maar een driepitter van Triumph. Rijden minstens zo fijn, en "Triumph staat voor mij gelijk aan nozems, iets met middelvingers, en overig prettig recalcitrant gedrag"
 
Terug
Bovenaan Onderaan