Van temperatuurmeter benzinemeter maken?

Braak

MF'er
18 feb 2009
111
0
Is het mogelijk het werkende gedeelte van een temperatuurmeter de functie van benzinemeter te geven? Ik heb een tellerset gekocht waar een temp meter in zit, die moet er uit en een benzinemeter er voor in de plaats. Het is een tellerset van een Yamaha FZR 1000. De ohmse weerstand van mijn tank peiler is tussen de 2 en de 102,5 ohm. Zo'n temperatuurmeter werkt toch ook met een weerstandswaarde, kun je bijvoorbeeld ander weerstanden plaatsen om hem iets tussen deze waardes te laten aanwijzen? Of iets geheel anders, is er een benzinemeter van een ander model beschikbaar dat hier direct inpast? Waar kan ik een losse benzinemeter scoren? Wat foto's van de situatie:

3094CF5272E275620CDBDAF0FD70E6AE.jpg


34629651D5B47E42215961D71151307A.jpg


0B4F95DBA942BC02EC1B76878D8FFD40.jpg
 
Ik weet wel dat de Japanse uitvoering van de RD500,
een gecombineerde meter heeft,dus ik denk dat het
wel mogenlijk zou moeten zijn,ik weet alleen niet of
het in combinatie met jou tank weerstand werkt.
RZV_500_R_clocks.jpg
 
Laatst bewerkt:
De meeste (moderne) motoren hebben geen vlotterelement in de tank zitten maar een brandstofpomp met 2 niveau's qua aanvoer. Op het moment dat de hoogsgelegen aanvoer zónder brandstof komt te staan gaat het "reserve" lampje branden.

Motoren zónder lampje moet je op dat moment omschakelen naar "pri" zodat (alleen) de laagst gelegen aanvoer gebruikt gaat worden.

Het is dus niet alleen een kwestie van "even" een metertje erin zetten :N
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk is je vraag: kan het met deze spullen?
Om die vraag te beantwoorden moet je de elektricsche schema's hebben.
Een temp meter werkt meestal met een temp-afhankelijke weerstand (NTC of PTC) en vervolgens kan daar nog wat elektronica achter zitten, of niet. Wat met name een rol speelt is de gevoeligheid van de meter. >> hoeveel mA voor volle uitslag. Dat kun je opzoeken in de specs of nameten.
De kans dat je 1op1 kunt overzetten is gering maar met een paar weerstanden en misschien een klein beetje elektronica moet het m.i. kunnen.
 
Dan nog .... je wil twee volledig verschillende zaken meten: Niveau vs. Temp.
Temperatuur is vrij simpel om te meten én om te zetten in een analoog signaal voor een metertje maar het brandstofniveau bij een motor wil in bochten nog wel eens wisselen zodat je aan een weerstandsmeting niets hebt tenzij je een vlotter hebt die in het midden van de tank geplaatst is.
 
Bedankt, ik ga het een en ander doormeten en testen, ik heb inderdaad nu een sensor/peilvoeler in de tank zitten met een benzinemeter in m'n oude teller en die werkt prima, geeft echt niet iets anders aan in bochten hoor...maar die oude meter past niet in de nieuwe teller. Maar als ik de temperatuurmeter werkend krijg als benzinemeter moet ik alleen nog een nieuwe wijzerplaat met benzine indicatie maken, da's ook weer een uitdaging...misschien zaag ik die gewoon uit de oude benzinemeter....nou ja bedankt in ieder geval!
 
ik heb inderdaad nu een sensor/peilvoeler in de tank zitten met een benzinemeter in m'n oude teller en die werkt prima, geeft echt niet iets anders aan in bochten hoor...
De benzinemeters die ik gezien heb werken met een bimetaaltje. De stroom door de potentiometer die aan de vlotter vastzit laat een bimetaaltje opwarmen dat dan krom buigt en via een armen-benenbeweging de wijzer uit laat slaan. Dat opwarmen geeft de vertraging om bij bochten of scheef rijden een foute aanwijzing te tonen.

Een temperatuurmeter wordt aangestuurd door een warmtegevoelige weerstand of halfgeleider waar de stroom de meter gelijk aanstuurt. Hier zit dus geen vertraging ingebouwd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan