Van Tierra del Fuego naar Alaska

Sphyrnidus

MF veteraan
29 jun 2004
6.839
992
Zuid Holland
Chili
Het schip met onze motoren in de container kreeg van de maatschappij opdracht om naar Ecuador te varen, waarna een kleiner schip de container weer naar San Antonio zou brengen. Dat is vier dagen varen en het moest eerst uit San Antonio komen. Zo werd het bijna twee weken later dat de motoren aan ons overhandigd konden worden. We brachten onze tijd door in Valparaiso met het bekijken van alle leuke dingen daar. We liepen gemiddeld 8 km per dag. Op 10 november was het zo ver. Ronny Tesch de vertegenwoordiger van intime forwarding regelde alles en bracht ons naar de haven. Daar begon het ritueel van de mannetjes, alle papieren werden gecontroleerd op serienummer en kenteken, 11 stuks en bij sommige motoren zit dat serienummer op een onmogelijke plaats (vooral bij de Honda en KTM). Bij de Suzuki’s zit het gewoon op het frame onder het zadel. De accu’s moesten worden aangesloten en de banden op spanning gebracht. De hele ochtend moesten we ook nog zo’n geel hesje aan en een veiligheidshelm op. Dat laatste leek mij zinloos want het enige dat er op je hoofd kan vallen is een container. Dan ben je toch gereduceerd tot een pannenkoek. Ook moesten we veiligheidsschoenen aan, lees de motorlaarzen. Met de Alpinestars Tec 7 Enduro Drystar loop je niet zo lekker. Uiteindelijk konden we om 14:30 vertekken. We reden naar Pichilemu en na uitgeput in bed te zijn gevallen, besloten we de kustweg te volgen richting Concepcion. De geplande route lag meer landinwaarts waar donkere wolken hingen. De Ruta Del Mar was prachtig. Uiteindelijk kregen we natuurlijk ook een flinke bui te verwerken. Zodanig dat het een uitdaging werd. Je kent het wel, het vizier gaat beslaan en je zet het op een kier. Dan waait de regen er onderdoor en is je vizier ook van binnen nat. Ik heb er geen pinlock in gedaan want met off-road rijden in India bleek dat eerder hinderlijk dan een voordeel. Het fijnstof was zo fijn dat het er toch tussen ging zitten en ik keek dan door een bruine waas. Nu moest dus het vizier open en dicht om de beurt om de weg te zien. En natuurlijk de gaten vermijden. De meeste wegen zijn hier zeer goed, maar af en toe is er een gat, soms wel een meter bij een meter en wisselend van diepte. Echt wel iets om goed op te letten dus. De ervaringen met B&B’s is wat wisselend. Soms blijkt de host afwezig en helemaal niet te kunnen komen, soms duurt het drie uur voor hij of zij ter plaatse is. Dat geldt zowel voor AirB&B als Booking. Het helpt wel om ze een bericht te sturen met een vraag en daarna pas te boeken. Ik heb bij een leuke plek best wel veel werk moeten verzetten om mijn geld weer terug te krijgen met de helpdesk. We reden naar Pucón om naar de Villarrica vulkaan te kijken. De meest actieve vulkaan van Chili. Je kan er ook een trektocht naar toe maken voor €125. Chili is overigens niet goedkoop, de prijzen liggen op Europees niveau. Het is zelfs duurder dan in Spanje. Vervolgens reden we van Pucón naar Futrono in het meren gebied, Interlago. Alles is hier zeer groen en veel staat in bloei. Het is een gebied met veel veeteelt. We gaan morgen de grens over naar Argentinië en dan naar Bariloche.
Op Facebook kun je ons dagelijks volgen
 

Bijlagen

  • IMG_9473.jpeg
    IMG_9473.jpeg
    204,8 KB · Weergaven: 56
  • IMG_9532.jpeg
    IMG_9532.jpeg
    390,8 KB · Weergaven: 55
  • IMG_9530.jpeg
    IMG_9530.jpeg
    135,7 KB · Weergaven: 50
  • IMG_9523.jpeg
    IMG_9523.jpeg
    518,6 KB · Weergaven: 52
  • IMG_9518.jpeg
    IMG_9518.jpeg
    229,8 KB · Weergaven: 58
  • IMG_9492.jpeg
    IMG_9492.jpeg
    354,3 KB · Weergaven: 57
  • IMG_9483.jpeg
    IMG_9483.jpeg
    343,1 KB · Weergaven: 57
  • IMG_9481.jpeg
    IMG_9481.jpeg
    325,3 KB · Weergaven: 53
  • DSC02333.JPG
    DSC02333.JPG
    333,6 KB · Weergaven: 56
  • DSC02330.JPG
    DSC02330.JPG
    432,2 KB · Weergaven: 57
Inmiddels zijn we dan ruim 80 dagen onderweg en we reden 20k km. We zijn nu in het noorden van Colombia, in de provincie Santander, We reden door Chili, Argentinië, Bolivia, Peru, Ecuador en nu zijn we dus in Colombia, De Vstroms houden zich goed en hebben nog geen mankementen vertoond. In Bolivia kregen ze een beurt en volgende week in Bogota de tweede. Daarna gaan ze per vliegtuig naar Panama. Tussen Colombia en Panama ligt de Darien Gap en daar zijn geen wegen (wel drugshandelaren en agressieve locals). Ik kom er niet aan toe om hier steeds wat te melden want we rijden bijna elke dag. Het makkelijkst is de reis te volgen op Polarsteps, Maar op FB natuurlijk ook, zie beneden
Er staan ook een paar kleine filmpjes op Youtube: Mijn kanaal, sphyrnidus
DSC02478.JPG
IMG_4050.jpeg

We namen het pontje aan de Boliviaanse kant van het Titicameer. De volgende dag bleek de grens met Peru gesloten en moesten we weer terug :)
DSC02502.JPG

Op ruim 4000 meter hoogte
IMG_0325.jpeg

In de bergen van Peru, in het noorden
IMG_0408.jpeg
IMG_0395.jpeg
 
We zijn er nog niet he, we gaan nog 27k km verder.... Maandag vliegen wij en de motoren vanuit Bogota naar Panama en dan gaan we weer verder..
Waarom vliegen ????
Ff opgezocht, maar er ligt geen weg zie ik van uit zuid Amerika naar Panama. :+ Met de boot had ook gekund. Maar jullie gaan dus vliegend. Vanavond nog eens kijken op Polarsteps naar de foto's en verhalen van jullie.
 
@superrobke Boot kan ook, maar meestal ben je een paar weken kwijt daarmee. Ook zijn de kosten in de haven hoger en als je drie weken zit te wachten in een hotel ben je ook een hoop geld kwijt (dat komt regelmatig voor). Toen onze motoren vanuit Hamburg per boot kwamen voor het schip opeens naar Guayagil in Ecuador ipv naar San Antonio in Chile. Nu hadden we al rekening gehouden met vertraging, maar toch: Het schip zou half oktober aankomen in Chili, wij vlogen 2 november. Door de omweg van Hapag Lloyd, kwamen ze uiteindelijk op 10 november aan in San Antonio. Dus ruim drie weken later. Chili is duur (prijzen op Europees niveau) dan is een dag of tien extra in een hotel best wel een kostenpost...
 
Zo net weer bij gelezen. Veel plezier in Mexico, wel slim dat jullie bij de kust weg blijven ivm de hooge temperatuur daar. :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan