hansvaessen
MF veteraan
Eigenlijk kun je iemand niet echt advies geven in welk merk navigatie iemand moet nemen.
Toch wel. Er zijn best wat aspecten te benoemen waardoor je danwel op de een danwel opd e ander uitkomt:
- ook offroad danwel mp3-muziek belangrijk => Zumo
- makkelijk op het toestel een mooie route maken, gebruiksgemak in algemene zin, verkeersinfo van belang => TomTom
In het verleden was het 'van A naar B' => TomTom, Routes rijden => Garmin. Maar dat is al lang niet meer zo.
Voor de volledigheid overigens: ook de Rider4xx kan met ITN overweg en kan daarbij 256 via's aan; in de praktijk zul je echter veelal met tracks werken (en dat kunnen vele duizenden punten zijn).
Erg belangrijk bij het juiste advies is het 'type' gebruiker. Bij de Garmin kun je namelijk veel meer 'verkeerd' doen en je moet er een beetje lol in hebben dat uit te vogelen. Heb je daar volstrekt geen trek in dan is de TT al snel een betere keuze.
Als ik kijk naar de wat kort door de bocht conclusie van TS is mijn indruk dat hij eerder bij de tweede dan bij de eerste categorie behoort en zou ik adviseren naar TT te kijken.
Tot slot:
Je koopt een toestel waar je, als het goed is, jaren mee gaat doen. ook al zijn er prijsverschillen: dat is niet het eerste waar je naar moet kijken.
Kijk ook naar de pakketsamenstelling. Zo heeft bijv de rider40 maar 3 maanden flitspaalsignalering en kost dat vervolgens iets van twee tientjes per jaar. Dat maakt de 400/410 al snel aantrekkelijker.
Zet je de Zumo 345 en 395 naast elkaar; heb dan in de gaten dat het niet alleen verschil in kaartdekking is, maar ook dat er bij de 395 een autosteun zit, bij de 345 niet..
Mijn advies aan TS is de video's te bekijken op TomTom Rider 400/410/450/550: uitgebreide video-review — MrGPS - en je ziet dat de wereld sinds de Urban Rider behoorlijk veranderd is.