van TomTom naar Garmin

Eigenlijk kun je iemand niet echt advies geven in welk merk navigatie iemand moet nemen.

Toch wel. Er zijn best wat aspecten te benoemen waardoor je danwel op de een danwel opd e ander uitkomt:
- ook offroad danwel mp3-muziek belangrijk => Zumo
- makkelijk op het toestel een mooie route maken, gebruiksgemak in algemene zin, verkeersinfo van belang => TomTom

In het verleden was het 'van A naar B' => TomTom, Routes rijden => Garmin. Maar dat is al lang niet meer zo.

Voor de volledigheid overigens: ook de Rider4xx kan met ITN overweg en kan daarbij 256 via's aan; in de praktijk zul je echter veelal met tracks werken (en dat kunnen vele duizenden punten zijn).

Erg belangrijk bij het juiste advies is het 'type' gebruiker. Bij de Garmin kun je namelijk veel meer 'verkeerd' doen en je moet er een beetje lol in hebben dat uit te vogelen. Heb je daar volstrekt geen trek in dan is de TT al snel een betere keuze.

Als ik kijk naar de wat kort door de bocht conclusie van TS is mijn indruk dat hij eerder bij de tweede dan bij de eerste categorie behoort en zou ik adviseren naar TT te kijken.

Tot slot:
Je koopt een toestel waar je, als het goed is, jaren mee gaat doen. ook al zijn er prijsverschillen: dat is niet het eerste waar je naar moet kijken.

Kijk ook naar de pakketsamenstelling. Zo heeft bijv de rider40 maar 3 maanden flitspaalsignalering en kost dat vervolgens iets van twee tientjes per jaar. Dat maakt de 400/410 al snel aantrekkelijker.
Zet je de Zumo 345 en 395 naast elkaar; heb dan in de gaten dat het niet alleen verschil in kaartdekking is, maar ook dat er bij de 395 een autosteun zit, bij de 345 niet..

Mijn advies aan TS is de video's te bekijken op TomTom Rider 400/410/450/550: uitgebreide video-review — MrGPS - en je ziet dat de wereld sinds de Urban Rider behoorlijk veranderd is.
 
Het lijkt de IOS/Android-discussie wel; voldoende reacties en best wel twee kampen met hun eigen mening en voorkeur.Top!

Ik heb inmiddels het nodige leeswerk erop zitten, ik dit topic en elders, en ben er dus wel achter dat mijn Rider niet meer van toepassing is. Ook het 48 routepuntenverhaal is tamelijk achterhaald.

Toen wij vorig jaar hier in ons mooie Fryslan de 11-steden wilden rijden bleek dat dat alleen fatsoenlijk mogelijk was als ik de route in 120 pasklare stukjes van 20 km zou knippen om te voorkomen dat iedereen linksaf waar ik rechtsaf gestuurd zou worden. Vandaar mijn argument voor de Garmin.

Ook in de buurt van Cochem liep ik tegen verschillende issues aan, al dan niet het gevolg van mijn beperkte kennis en ervaring. Eén van de dingen was dat wanneer mevrouw Snijworst en ik druk aan het kletsen waren middels ons draadloze intercom, de TT rider een moment nodig had om in te breken voor een routemelding. Daarmee veranderde "Na 200 meter linksaf" soms in "Schat zie je daar die......eter linksaf"

Welnu; ik heb zo hier en daar de reviews gelezen, vergelijkingen gedaan en prioriteiten gesteld. Zo is een koppeling met onze intercom belangrijk, koppeling met de telefoon belangrijk, bedieningsgemak belangrijk maar dat is allemaal standaard tegenwoordig. Prioriteit-1 is de omgang met .gpx en ook dat is inmiddels getackeld door TT begrijp ik. Minder belangrijk is de prijs, al is het budget niet oneindig. Lifetime updates zijn uiteraard een pré, leesbaarheid in zonlicht en al dan niet heel Europa op kaart. Het kantelbare scherm van de TT400 is een fraaie toevoeging en zou evt de doorslag kunnen geven.

Inmiddels neig in toch enigszins naar de TT400, mede omdat jullie een aantal malen aangeven dat het makkelijker leert wanneer je al een TT gewent bent.

Tot slot; iedereen bedankt voor de input, ik ga shoppen...

Mvg
Snijworst
 
Heb toevallig twee weken geleden voor de keuze gestaan. Heb 10 jaar naar volle tevredenheid met de Zumo 550 gereden. Die heeft ook in de auto van mijn vrouw meer dan 150.000 km braaf de weg gewezen. (werkte als artsenbezoeker in Belgie vandaar)

Ik heb ook de vergelijkingen en filmpjes op de site van Hans bekeken en was eigenlijk overtuigd van de TT410.

Verkeersinfo van TT heb ik in de auto ook, is super betrouwbaar, iets goedkoper dan de Garmin en makkelijk in gebruik. Ik had vroegah, in 2006 tijdens een motorreis in de VS al eens TT op mijn PDA (google maar eens wat dat voor een contraptie is kijkbuiskinderen) en dat werkte toen al mooi en duidelijk.

Ik heb toch voor de Garmin 395 gekozen, om de volgende redenen;

-TT heeft een aanraakgevoelig scherm waardoor het ook op regendruppels schijnt te reageren.
-Door die aanraakgevoeligheid lastiger met handschoenen goed te bedienen, Gramin heeft een drukgevoelig scherm, dat ging met de 550 altijd al perfect en vind ik wel een duidelijk voordeel. Ja, ik wil tijdens het rijden wel eens wat doen op de GPS en nee, ik heb geen zin om steeds mijn handschoen uit te moeten doen bij het bedienen.
-De schittering in het scherm van de TT vind ik niet zo fijn. Kon mezelf erin zien, dat wil ik een ander al niet aandoen, laat staan mezelf. Daar is wel wat aan te doen door er een folie op te plakken blijkbaar.
-De mount voor op de motor van TT leek mij niet zo degelijk als die van Garmin. Nu is die van van de Zumo 3XX ook niet meer van de kwaliteit van die van de 550 maar wel stukken goedkoper te vervangen omdat het allemaal plastic is.
-Ik doe het niet vaak, maar een muziekje op de GPS is soms wel fijn.
-Heb ook nog een enduro, fijn om de optie off-road erbij te hebben voor het geval ik de Zumo eens mee het onverhard mee wil nemen.

Afgelopen zaterdag voor het eerste getest,tevreden mee.

Het is een persoonlijke voorkeur, ik denk dat je met geen van beiden een slechte keuze maakt. Ga je wat vaker de navigatie in de auto gebruiken voor niet alleen plezier ritjes zou de verkeersinfo wel eens de doorslag voor de TT kunnen zijn. Ik heb me bedacht dat ik dat ook altijd op mijn telefoon kan binnen krijgen.

Succes met je keuze, altijd goed!
 
Eigenlijk kun je iemand niet echt advies geven in welk merk navigatie iemand moet nemen.
Elk merk heeft zijn voor en nadelen. Dus je zult zelf moeten kiezen wat het beste bij jouw wensen en budget past.


Tot voor een paar jaar terug namen de meeste motorrijders ook maar een Garmin omdat bijna iedereen in de groep zo n superieure Garmin had.
Je wilde toch niet gezien worden met een TomTom? Nu ligt het allemaal dichter bij elkaar.
Veel motorrijders hebben idd een Garmin. Dat zie je wel bij toertochten als de routes geladen moeten worden. Meermaals al meegemaakt dat wanneer een route in een Tomtom moet worden geschoten dat er allerlei problemen zijn.

Of dat dan ligt aan het toestel of aan de mensen van de club kan ik niet beoordelen.
Het enige wat ik wel weet is dat een route in mijn Zumo laden altijd een fluitje van een cent is. (ten minste als de org het goede kabeltje heeft)
 
TomTom kan geen, op het toestel gemaakte, spannende routes delen want daar zit alleen een begin en eindpunt in. De huidige TTR kan alleen tracks delen. Dus wat doe je dan?
Je spreekt met vrienden af, gaat eerst alleen de route rijden en geeft ze daarna een track zodat je samen op pad kan. Werkt goed.

De spannende routes van TT zijn overigens ook niet best. Gaat dwars door stedelijk gebied en zo heb ik al Hilversum uitgebreid bestudeerd en ook Utrecht. Was er gauw klaar mee want je kunt de bebouwde kom niet als "vermijden" instellen.
 
Laatst bewerkt:
Veel motorrijders hebben idd een Garmin. Dat zie je wel bij toertochten als de routes geladen moeten worden. Meermaals al meegemaakt dat wanneer een route in een Tomtom moet worden geschoten dat er allerlei problemen zijn.

Of dat dan ligt aan het toestel of aan de mensen van de club kan ik niet beoordelen.
Het enige wat ik wel weet is dat een route in mijn Zumo laden altijd een fluitje van een cent is. (ten minste als de org het goede kabeltje heeft)


Ik heb weer geen ervaring met toertochten bij clubs. Onze plaatselijke club is opgeheven voordat ik mijn Tomtom Rider5 kocht.
Heb wel weer ervaring met vakanties naar Zwitserland, Italie, Oostenrijk en Duitsland. We gaan altijd met ons vieren, en tot nu toe heeft altijd 1 en dezelfde persoon de routes in elkaar gedraaid.
De oudste heeft geen navigatie, de tweede heeft een Garmin 660 net als de routemaker en ik heb dus een rider5.

Ik krijg van te voren de routes als GPX-bestand per email. Ik open de routes in Tyre en sla ze op als ITN tomtombestand.
Dagroutes zijn meestal zo'n 250 á 350km. Het probleem is altijd wel dat een route max 6 of 7 routepunten heeft.
Ik heb al vaker aangegeven dat ik meer routepunten nodig heb, anders kan ik niet met goed fatsoen voorop rijden. Want dan begint het gezeur weer dat ik verkeerd rij.
Schijnbaar is dat toch moeilijk om in Basecamp meer punten of harde punten te creëren want het is al jaren hetzelfde liedje.
De andere rijder met de Garmin660 rijd trouwens ook geregeld verkeerd. Oa ook omdat een 660 schijnbaar aardig verouderd en traag is. Iets met afslagen vlak achter elkaar en te trage beeldopbouw.

In theorie zal er met het uitwisselen van routes in GPXformaat tussen Garmin en de nieuwe Tomtoms geen of weinig verschil moeten zijn.
 
~
TomTom kan geen, op het toestel gemaakte, spannende routes delen want daar zit alleen een begin en eindpunt in. De huidige TTR kan alleen tracks delen. Dus wat doe je dan?
Je spreekt met vrienden af, gaat eerst alleen de route rijden en geeft ze daarna een track zodat je samen op pad kan. Werkt goed.

De spannende routes van TT zijn overigens ook niet best. Gaat dwars door stedelijk gebied en zo heb ik al Hilversum uitgebreid bestudeerd en ook Utrecht. Was er gauw klaar mee want je kunt de bebouwde kom niet als "vermijden" instellen.[/quote]


Er zijn "kenners" die zeggen dat de spannende route betere of mooiere routes geeft dan zijn voorganger, de kronkelroute.
Volgens anderen is het weer vergelijkbaar, alleen er is een extra, de hoogte-instelling.

In het begin vond ik de kronkelroute op mijn Rider5 leuk en handig. Na een tijdje kom je erachter dat bij hetzelfde vertrekpunt en hetzelfde eindpunt (of daar in de buurt), de kronkelroute altijd exact hetzelfde is. Elke keer weer.
Daarna leer je om creatief te worden zodat de rider een andere kronkelroute kiest.

Mijn ervaring is dat de kronkelroute alleen spannend is in een gebied met mooie bochten/wegen.
Bebouwde kom is inderdaad ruk. Maar dat kun je bij de Rider400 schijnbaar wel vermijden door een spannende route op de computer te maken en de route met extra routepunten om bebouwde kommen te leiden, ipv er doorheen.
 
Het probleem is altijd wel dat een route max 6 of 7 routepunten heeft.
Ik heb al vaker aangegeven dat ik meer routepunten nodig heb, anders kan ik niet met goed fatsoen voorop rijden. Want dan begint het gezeur weer dat ik verkeerd rij.
Schijnbaar is dat toch moeilijk om in Basecamp meer punten of harde punten te creëren want het is al jaren hetzelfde liedje.

Deze vat ik even niet. De nieuwe generatie Zumo's kan, in 1 bestand, maximaal 29 verschillende bestemmingen aan en tussen twee bestemmingen nog eens 125 viapunten. Zou je toch genoeg aan moeten hebben tenzij de routemaker er niets van bakt.
 
Deze vat ik even niet. De nieuwe generatie Zumo's kan, in 1 bestand, maximaal 29 verschillende bestemmingen aan en tussen twee bestemmingen nog eens 125 viapunten. Zou je toch genoeg aan moeten hebben tenzij de routemaker er niets van bakt.


Ik heb voor de rest weinig ervaring met Basecamp en Garmin. Ik denk dat het inderdaad aan de routemaker ligt, het zou ook kunnen dat het mijn itn routepunten misschien wel harde punten zijn in basecamp dat dan weer lastig kan zijn.
Ik weet het niet, maakt me ook niet zo veel uit.
 
Als de routemaker in BaseCamp aan 7 routepunten genoeg heeft om de gewenste route te creëren dan doet hij niets fout. Inladen in de Garmin, zorgen dat er niet herberekend wordt, en gaan.

Jou TomTom krijgt alleen de routepunten binnen met de ITN file, en rekent tussen die punten zelf de route uit. Het daarbij gebruikte algoritme komt niet overeen met hoe Bacecamp dat doet en ook het kaartmateriaal zal afwijken. Daarom is de kans dat de berekende route overeen komt met de originele Basecamp route heel klein bij zo weinig routepunten.

Als je in de Garmin zumo de route zou laten herberekenen heb je hetzelfde probleem.

Dus voor eigen gebruik doet de routemaker niets verkeerd. Hij zou voor jou wel best wat routepunten kunnen toevoegen, dat wel. Stelt ook niets voor.
 
Laatst bewerkt:
Beetje stoeien en routes vergelijken in MRA is dan toch wel erg makkelijk als er met verschillende navi systemen gereden wordt.

Ook voor degene die de route uitzet is het wel eens fijn als een ander voorop kan rijden, dus ook in zijn belang dat de routes op verschillende navi's overeenkomen denk ik dan.
 
Laatst bewerkt:
Als Garmin en Tomtom400 serie alletwee met dezelfde GPX-track rijden, mag er tegenwoordig eigenlijk geen probleem meer zijn.
Ze zullen nagenoeg dezelfde route rijden.

Het enigste probleempje is de TomTom beter op de hoogte is van de situatie terplekke. Bij een afgesloten weg voor gemotoriseerd verkeer, (behalve aanwonend verkeer), weigert de TomTom hierin te gaan, ondanks de track, en zal alsnog een alternatieve route zoeken. (TomTom heeft dit trouwens ook aangegeven op de kaart dmv stippellijntjes).
Garmin volgt gewoon de opdracht en rijd de verboden weg wel in. Ook offroad maakt Garmin niet uit.
 
Laatst bewerkt:
Als Garmin en Tomtom400 serie alletwee met dezelfde GPX-track rijden, mag er tegenwoordig eigenlijk geen probleem meer zijn.
Ze zullen nagenoeg dezelfde route rijden.

Het enigste probleempje is de TomTom beter op de hoogte is van de situatie terplekke. Bij een afgesloten weg voor gemotoriseerd verkeer, (behalve aanwonend verkeer), weigert de TomTom hierin te gaan, ondanks de track, en zal alsnog een alternatieve route zoeken. (TomTom heeft dit trouwens ook aangegeven op de kaart dmv stippellijntjes).
Garmin volgt gewoon de opdracht en rijd de verboden weg wel in. Ook offroad maakt Garmin niet uit.

En het ligt er een beetje aan waar die wegwerkzaamheden zijn.
In Duitsland is het voor 80% vaak wel mogelijk om door te rijden in de dropjes, niet op werkdagen maar wel in de weekend en avonduren. Meestal kunnen de bewoners in een straat namelijk ook gebruik maken van de opengebroken weg.
Wij rijden standaard altijd door in de dorpjes, soms moeten we omdraaien.
Met beide navisystemen kom je uiteindelijk weer eenvoudig op de goede weg uit.
 
Beetje stoeien en routes vergelijken in MRA is dan toch wel erg makkelijk als er met verschillende navi systemen gereden wordt.

Ook voor degene die de route uitzet is het wel eens fijn als een ander voorop kan rijden, dus ook in zijn belang dat de routes op verschillende navi's overeenkomen denk ik dan.

Probleem is alleen dat je nooit weet hoe de route er origineel heeft uitgezien want als je nl. een route van een ander importeert in MRA, dan begint al direct het herberekenen op basis van de onderliggende kaart, primair dus Google Maps.
Alleen als je 'm zelf maakt, dan weet je het zeker. Je vrienden moeten het met MRA maar gissen.... Opties zijn dan een track (maar niet alle GPS-systemen kunnen die verwerken) of de route volplempen met viapunten.

Ik bewaar alleen tracks in MRA en zodra je daar een route van maakt, dan kun je het originele track er weer bijhalen om de route naar het track toe te corrigeren. Beetje omslachtig want het originele track mag je van de makers nl. niet downloaden.
 
Ok, maar als je met een nieuwe Garmin op een wegomleiding terecht komt heb je miserie... of je moet met harde en zachte viapunten werken en best ook nog eens een track naast de route inladen om je rit verder te kunnen zetten met niet al te veel problemen.

De TomTom zou met zo'n dingen makkelijker omgaan, een beetje zoals de Garmin's van toen, de 550-660 en 220....

Wat is hier het probleem? Meestal kun je bij zo'n opbreking er best wel langs rijden, zeker in het weekend. En als de weg echt helemaal is afgesloten, dan krijg ik daar op m'n Garmin (via de app) al kilometers van tevoren een melding van. Het is dat ik dan herberekenen op "uit" heb staan, anders ging-ie er wel omheen. Nu zie ik op het kaartje gewoon de alternatieven. Simpel.
 
Wat is hier het probleem? Meestal kun je bij zo'n opbreking er best wel langs rijden, zeker in het weekend. En als de weg echt helemaal is afgesloten, dan krijg ik daar op m'n Garmin (via de app) al kilometers van tevoren een melding van. Het is dat ik dan herberekenen op "uit" heb staan, anders ging-ie er wel omheen. Nu zie ik op het kaartje gewoon de alternatieven. Simpel.


Als je een met een nieuwe Garmin een (hard) viapunt op een onbereikbare plaats hebt staan wil 'm dat puntje niet overslaan. Maak je je viapunten zacht, en laat je 'm herberekenen stuurt ie je naar het eerstvolgende harde viapunt. Meestal net het eindpunt van de route. :/

De oude modellen konden hier beter mee om, de TomTom ook.

Met de Garmin is het net iets omslachtiger geworden nu.


Los daarvan, ik kies ook voor een nieuwe Garmin hoor.. maar ben er me wel van bewust dat deze iets ingewikkelder in gebruik is dan de TomTom. Toch iets om rekening mee te houden.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik nu Garmin Zumo 350 een paar jaar. Inmiddels kan ik er heel aardig mee omgaan.
Maar ik blijf vinden dat het allemaal niet echt gebruikers-vriendelijk is. Het is natuurlijk belachelijk dat je hulp-programma's van Javawa moet gebruiken om de inhoud van je toestel een beetje bruikbaar te beheren. Dank trouwens voor de goedwillende liefhebbers om deze tools te ontwikkelen!

Onlangs heeft een kennis ook een Zumo gekocht en dan zie je weer eens hoeveel dingen je moet doen om er een beetje mee te kunnen werken. Het begint al dat er eigenlijk geen goede beschrijving bij het toestel is. Dan weet hij nog van Mapsource, dus veel is 'm nog wel redelijk bekend. Dan nog ben ik flink met 'm bezig geweest om alles een beetje uit te leggen en instellingen goed te zetten. Bijv. instellen op een vreemde plek van zo iets onzinnigs als 'Mass storage'. Hoe moet je ooit dit zelf kunnen uitvinden? Super gebruiks-onvriendelijk!

Ik weet van verschillende mensen dat die zijn afgehaakt op Garmin en Basecamp. Niet eens dat ze er niet slim genoeg voor zijn, maar vooral dat ze de tijd en energie er niet in willen steken. Iemand die vanaf zero gaat beginnen moet er bijna een studie van maken om een route fatsoenlijk op zijn Zumo te krijgen.

Ik heb een Zumo, maar ben er tot op zekere hoogte nog steeds niet helemaal blij mee!
 
Ik kan me nog wel herinneren dat een grote motorzaak bij mij in de buurt speciale cursussen gaf voor Garmingebruikers...
 
Grootste probleem is dat velen in de wintermaanden niets doet met BaseCamp of met de Zumo waardoor de kennis weer verwatert. Alleen dus al als naslagwerk zou je de cursus van Hans (MrGPS) moeten kopen.

Als je een met een nieuwe Garmin een (hard) viapunt op een onbereikbare plaats hebt staan wil 'm dat puntje niet overslaan. Maak je je viapunten zacht, en laat je 'm herberekenen stuurt ie je naar het eerstvolgende harde viapunt. Meestal net het eindpunt van de route. :/

a)
Er zit een knopje waarmee je harde viapunten over kan slaan (net als ook TT had op bijv. de Urban Rider) en
b)
De zachte viapunten worden met herberekenen niet overgeslagen. Probleem is alleen, voor zover je van een probleem kan spreken, dat er nu wordt herberekend conform de toestel instellingen. Bij TomTom wordt de route altijd op het toestel berekent, waar die toute ook vandaan komt en daar zit dus een wezenlijk verschil met de Garmin.
 
Helemaal eens! Als je de cursus-cd van MrGps hebt bekeken, ben je ook aardig op de hoogte!

Die kennis van mij heb ik als eerste uitgelegd dat alles wat hij van internet binnenhaalt in principe "puin" is en vol met fouten en problemen. Reactie was 'Verbazing'. Voorheen werkte hij vooral met tracks voor wandelen. Dan zijn er nauwelijks problemen.

Na download is er meestal nog flink werk om route goed in je toestel te krijgen!
Zelfs bij ons op de motorclub (meestal wél met laatste versie kaart gemaakt) zijn er altijd weer leden die het toch redden om fout te rijden. Ieder jaar wordt er weer bij ons op de club een GPS-avond (eigenlijk Garmin-avond) georganiseerd en tóch blijven onderweg verkeerde afslagen genomen worden!
 
Laatst bewerkt:
Dat was altijd het mooie van TomTom. Je had zelf niet eens in de gaten dat je verkeerde wegen reed.
Totdat iemand met een Garmin in je oor stond te blèren dat je linksaf moest ipv van rechtsaf. Of andersom.

Zo te horen hier schijnt het makkelijker te zijn om met een Garmin fout te rijden, met de nieuwste TomTom is het makkelijker geworden om goed te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Grootste probleem is dat velen in de wintermaanden niets doet met BaseCamp of met de Zumo waardoor de kennis weer verwatert. Alleen dus al als naslagwerk zou je de cursus van Hans (MrGPS) moeten kopen.


Helemaal eens! Als je de cursus-cd van MrGps hebt bekeken, ben je ook aardig op de hoogte!


Na download is er meestal nog flink werk om route goed in je toestel te krijgen!
Zelfs bij ons op de motorclub (meestal wél met laatste versie kaart gemaakt) zijn er altijd weer leden die het toch redden om fout te rijden. Ieder jaar wordt er weer bij ons op de club een GPS-avond (eigenlijk Garmin-avond) georganiseerd en tóch blijven onderweg verkeerde afslagen genomen worden!


En zo komen we bij het begin....

Een TomTom is makkelijker in gebruik. Een Garmin kan alles, en wellicht veel dingen beter, maar je moet er je tijd in steken.


Mijn vader had een Zumo 220 en als computerleek slaagde hij erin om zelf routes te maken en te rijden. Tijdens een omleiding moest hij zich geen zorgen maken, gewoon da ding laten herberekenen en van 't moment dat hij terug op de route zat was er niets meer aan de hand.

TomTom doet dat nu nog... de nieuwe Garmins niet meer.

Ik ben van mening dat iemand die niet goed is met PC's beter af is met een TomTom.

Ik ben overtuigd van hoe goed Garmin is, en hier komt ook een nieuwe Garmin, maar ik ken er ook die van ellende hun nieuwe Garmin hebben ingeruild op een Rider 400 reeks.
Gewoon omdat zij een simpel toestel wilden, plug and play zonder meer... ;)
 
Dat was altijd het mooie van TomTom. Je had zelf niet eens in de gaten dat je verkeerde wegen reed.
Totdat iemand met een Garmin in je oor stond te blèren dat je linksaf moest ipv van rechtsaf. Of andersom.

Zo te horen hier schijnt het makkelijker te zijn om met een Garmin fout te rijden, met de nieuwste TomTom is het makkelijk om goed te rijden.
Je kán met een Garmin echt wel goed rijden. Helaas heb je daar (te) veel kennis voor nodig.
En omdat velen er geen zin in hebben om zich voldoende te verdiepen, of het mss nooit zullen gaan snappen komen er allemaal indianenverhalen dat je met de Garmin alle kanten op gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan