van TomTom naar Garmin

........maar ik ken er ook die van ellende hun nieuwe Garmin hebben ingeruild op een Rider 400 reeks.
Gewoon omdat zij een simpel toestel wilden, plug and play zonder meer... ;)

Maar dat laatste is ook niet meer het geval. Qua bediening is het ding al veel lastiger dan z'n voorgangers en je moet nu ook goed weten wat je er in stopt want dat kan een ITN route zijn, een GPX route of een GPX track. En die doen allemaal wat anders. Leuke bij de GPX route en track is dat ze hetzelfde symbooltje hebben gekregen. Echt niet handig!

Enne, kijk eens op het engelstalige TomTom forum, lopen ze nu ook huilend weg...

Het gras is bij de buren nog steeds groener, zo blijkt maar weer.
 
Je kán met een Garmin echt wel goed rijden. Helaas heb je daar (te) veel kennis voor nodig.
En omdat velen er geen zin in hebben om zich voldoende te verdiepen, of het mss nooit zullen gaan snappen komen er allemaal indianenverhalen dat je met de Garmin alle kanten op gaat.


Ik heb mijn post iets aangepast naar, met de nieuwste TomTom is het makkelijker gworden om goed te rijden.
Het kan nog steeds dat de Rider op sommige gedeeltes een alternatieve route berekent, ondanks de track. Waarbij dit eigenlijk in theorie niet zou mogen gebeuren.
Dit is het geval bij wegen die permanent zijn afgesloten of waar een weerstand inzit tegen gemotoriseerd verkeer. Naar wat ik lees staat deze wegen ook aangegeven met een stippellijn op de tomtomkaart.
(De Garmin heeft schijnbaar geen weerstand, tenminste bij mijn weten)

Ik heb altijd begrepen dat je ten tijde van de Urban Riders zelf geen route kon maken op de computer.
De maker van Tyre vond dit raar, vandaar dat Tyre ontstaan is. Hiermee kon je zelf routes maken.
En zelfs GDB-routes van Garmin omzetten naar ITN-routes van Tomtom. (dit werkt eigenlijk voor geen meter omdat een GDB meestal veel te weinig routepunten bevat na omzetting, dus de het grootste deel van de route berekende de Tomtom dan nog steeds zelf).
Daarom is de GPX-track wel een enorme verbetering om tussen Tomtom en Garmin routes uit te wisselen.
Tomtom heeft nu zelfs eigen software (of ondersteunt het), de My Route App. Al met al toch wel een inhaalslag wat Tomtom gemaakt heeft sinds de Rider400-40.

Maar perfect word het nooit zoals je ook vandaag weer kunt lezen: Smuiger in "TOMTOM RIDER 40, 400, 410 (DEEL 4)"
 
Laatst bewerkt:
Het gras is bij de buren nog steeds groener, zo blijkt maar weer.

Ik heb nooit gezegd dat een TomTom beter is he.. en het hoeft hier echt geen welles/nietes te worden tussen beide merken.

Ik merk gewoon op dat een TomTom wat minder uitgebreid is dan een Garmin, en voor degene die niet de aanleg/goesting/tijd hebben om zich te verdiepen kan een TomTom een makkelijker alternatief zijn dan Garmin.

Je verwijst zelf naar mrGPS, ik denk dat je daar die zaken ook kan lezen. ;)
 
Je kán met een Garmin echt wel goed rijden. Helaas heb je daar (te) veel kennis voor nodig.
En omdat velen er geen zin in hebben om zich voldoende te verdiepen, of het mss nooit zullen gaan snappen komen er allemaal indianenverhalen dat je met de Garmin alle kanten op gaat.

Ik gebruik al jaren een Zumo 550 naar grote tevredenheid. Na al die jaren kun je er mee lezen en schrijven. Ooit zal ik over moeten naar een nieuwere Garmin.

Het enige wat mij van de nieuwe generatie tegenstaat is dat het op een willekeurig punt oppakken van de route zo omslachtig is en niet zo makkelijk als het op een 550 bijvoorbeeld is. Al een paar keer de uitleg van mrgps daarover gelezen, en dan denk je, waarom zo moeilijk?

Hoe ervaar jij dat?
 
Laatst bewerkt:
Route laden (softe punten) met "niet herberekenen" en willekeurig ergens op de route starten. Dat doe ik ook altijd met routes die ik van mijn motorclub krijg opgestuurd.
Soms zijn er ritten dat ik niet kan. De GPX bewaar ik en dan rijd ik de route voor mezelf op een ander tijdstip. Nee, dan rijd ik niet naar het clubhuis om daar te starten, maar pak de route op na ca 5km. Gaat altijd goed!

Van de route afgaan moet je gewoon een beetje praktisch aanpakken. Er is zelfs een youtube filmpje van hoe je dat het best kan aanpakken. Dat zal best een goede manier zijn, maar slimmer lijkt mij om even voor 5 min. je gezonde verstand te gebruiken en gewoon zelf naar de route toe te rijden. Anders ben je flink op allerlei toetsen aan het drukken en loopt je de kans dat 't dan alsnog misgaat. In de zelfde tijd zit ik al weer op het oorspronkelijke traject.

Net zo goed gaat het als je ergens een dorpje in rijdt om te tanken of eten of omdat je daar een veel mooiere weg weet. Vooraf even kijken op kaartje hoe route ongeveer verder gaat. Verderop rijd je weer naar de route toe en pak je 'm gewoon weer op. Zo gauw je weer op de route zit krijg je vanzelf weer aanwijzingen.
 
Een 550 is wat gebruiksvriendelijker dan nieuwere zumo's.
Maar een route halverwege oppakken gaat met de nieuwe zumo's ook prima.
Als je maar zorgt voor zachte via punten.
Je moet dan wel zorgen dat je op de route bent.
Anders gaat de navi na opstarten van de route aan het herberekenen.
Dat ervaar ik als grootste nadeel van mijn 350 lm.
 
Een 550 is wat gebruiksvriendelijker dan nieuwere zumo's.
Maar een route halverwege oppakken gaat met de nieuwe zumo's ook prima.
Als je maar zorgt voor zachte via punten.
Je moet dan wel zorgen dat je op de route bent.
Anders gaat de navi na opstarten van de route aan het herberekenen.
Dat ervaar ik als grootste nadeel van mijn 350 lm.
Fout....Herberekenen moet op "UIT" staan!!
Enne.....je hoeft bij laden route echt niet op de route te staan. (Zumo350)

Zoals ik hierboven beschrijf begin ik met de rit te rijden 5km vanaf clubhuis, maar zet de route thuis al gewoon aan. Nee, het eerste stuk moet je dan rijden op je richtingsgevoel. Op het kaartje kan je zien hoe route loopt en daar rijd je dan zelf naar toe. Dan staat er op dat moment wel: Afstand tot eindpunt met hele rare afstand. Ook tijdstip van aankomst is soms na middernacht. Niks van aantrekken. Vanaf moment dat je weer op route komt, klopt afstand en tijd weer en volgen ook gelijk de aanwijzingen.

In Basecamp kan je een route met allerlei knutselwerk echt wel 100% goed maken. Je kan het ook allemaal wat praktischer benaderen en soms onderweg zelf nadenken. Als er een waypoint in het weiland staat ga je ook niet door de sloot. Of een waypoint is net 20m na een kruising geplaatst, dan zie je zelf ook wel dat je vooraf al moet afslaan.
 
Laatst bewerkt:
Dat gezonde verstand moet je ook met de 550 hebben. Gewoon zelf de omleiding volgen en een beetje uit zoomen om en met gezond verstand weer op de route zien te komen. Zelf ff naar de route rijden is inderdaad vaak vlotter dan een hoop knoppen indrukken om je naar de route te laten leiden.

Dat is het probleem niet. Mijn ervaring met een 350 van een maatje was destijds, wat het halverwege activeren en oppikken van een route betreft, niet onverdeeld positief. Terwijl we op de route staan, op veel manieren geprobeerd om dat te doen maar kregen wel de route te zien maar hij kreeg uiteindelijk geen aanwijzingen. Inmiddels heeft hij een TomTom. ;)

Nu te lang geleden om de exacte omstandigheden nog te weten, wel of geen harde punten in de route e.d. maar het blijft jammer dat Garmin niet de eenvoudige manier zoals op de 550/660 er als optie in heeft geprogrammeerd.
 
Laatst bewerkt:
Het begint bij Garmin er al mee dat je geen gebruiksbeschrijving krijgt meegeleverd.
Een kennis heeft onlangs een 340 gekocht, met nul-komma-nul toelichting. Ik heb 'm een goede start aangereikt met instellingen zoals ik ze ook heb staan. Later kan ie de instellingen wijzigen naar eigen behoefte. Voorlopig kan ie iig nu aan de gang met zijn Zumo.
 
Dat gezonde verstand moet je ook met de 550 hebben. Gewoon zelf de omleiding volgen en een beetje uit zoomen om en met gezond verstand weer op de route zien te komen.......
Wat je zegt dat geldt wel voor een toertocht die je rijdt.

Je kan in de Zumo ook meerder profielen instellen zoals Off-road, Auto of Motor.
Je kan voor Auto een andere instellingen toekennen als voor Motor.

In auto is meestal van A naar B. Daar heb ik oa herberekenen wel op 'AAN' staan.
Als ik daar onderweg anders rijd dan aangegeven (her)berekent de 350 toch het goede eindpunt voor me.
Bij de motor staat ie op 'UIT' want dan wil ik op de route blijven.

Toch meestal in de auto rijd ik 'uit het hoofd' naar betreffende stad of dorp. Pas in laatste km's in de kleine straatjes zet ik de Zumo aan. Trouwens de laatste tijd steeds vaker gebruik ik hiervoor een app op mijn telefoon.
 
Fout....Herberekenen moet op "UIT" staan!!
Enne.....je hoeft bij laden route echt niet op de route te staan. (Zumo350)

Zoals ik hierboven beschrijf begin ik met de rit te rijden 5km vanaf clubhuis, maar zet de route thuis al gewoon aan. Nee, het eerste stuk moet je dan rijden op je richtingsgevoel. Op het kaartje kan je zien hoe route loopt en daar rijd je dan zelf naar toe. Dan staat er op dat moment wel: Afstand tot eiþndpunt met hele rare afstand. Ook tijdstip van aankomst is soms na middernacht. Niks van aantrekken. Vanaf moment dat je weer op route komt, klopt afstand en tijd weer en volgen ook gelijk de aanwijzingen.

In Basecamp kan je een route met allerlei knutselwerk echt wel 100% goed maken. Je kan het ook allemaal wat praktischer benaderen en soms onderweg zelf nadenken. Als er een waypoint in het weiland staat ga je ook niet door de sloot. Of een waypoint is net 20m na een kruising geplaatst, dan zie je zelf ook wel dat je vooraf al moet afslaan.

Hmmmm...vreemd.
Herberekenen staat uit.
En ik ben een aantal km van het startpunt. Dan gaat de350 direct rekenen na het starten van de route.
En leidt mij naar het dichtstbijzijnde softe viapunt.

Wil ik dit voorkomen dan moet ik binnen een paar honderd meter van het startpunt de route opstarten.

Maar on topic:
Wat is voor Ts de beste keuze?
Garmin of Tomtom.
 
Het heeft even geduurd maar hierbij mijn keuze: TomTom Rider 400.

Gekocht via CoolBlue en dik tevreden. Niet meer functies dan strikt noodzakelijk, simpel, doeltreffend. Vandaag een serieuze software update met flinke verbeteringen qua rijstrookaanwijzingen en nog meer.

De android-app, Tyre, MyDrive Connect en mydrive.tomtom.com staan allemaal met elkaar in verbinding dus ik kan overal alles regelen en plannen. Telefoon werkt, headsets werken dus morgen (zondag) gaan we een deel van de 11-stedenroute doen. De route staat als track in de TT en als ik het goed begrijp stuurt hij me morgen naar de dichtstbijzijnde plek waar ik kan aanhaken, dat zou Spannenburg zijn.

Het enige minpuntje is dat het pakket voorzien was van een korte RAM-mount wasknijper en dat heeft voor mij wat weinig ruimte tussen de TT en het stuur. De korte is dus mee verkocht met de Rider v2 Urban en de lange die daarbij hoorde heb ik maar gehouden. De U_vormige stuurklem gaat op de Kawa EL250 van mevrouw Snijworst, dan kan die ook af en toe voorop rijden.

Kortom, iedereen bedankt voor t meedenken en wellicht tot ziens...

Ps,
de kaart voor de 11-steden 2017 is binnen... *thumbs*
 
Het heeft even geduurd maar hierbij mijn keuze: TomTom Rider 400.
Gekocht via CoolBlue en dik tevreden..............

Dat ga ik dus niet meer doen, een GPS kopen bij een dozenschuiver.
Heb ik al ervaren en dus gelijk van geleerd. Als probleem dan weten zij het ook niet.(altijd)
Daarom heb ik later een outdoor-GPS gekocht bij een gerenommeerde GPS-leverancier.

Ik kan me inmiddels aardig redden met een GPS.
Toch als ik een probleem heb, verwacht ik van mijn dealer dat die net een stap verder kan kijken!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een TT rider v2 met daarop de software van de TT urban. Ik heb nu oa kronkelwegen en dat is mooi maar toch blijft TT me te beperkt qua mogelijkheden, bijv omdat er maar 48 routepunten mogelijk zijn.

Dus overweeg ik een Garmin.

Wie kan me een gangbaar model aanbevelen , gebruikt via Marktplaats, waar ik onze draadloze intercom aan kan hangen en mijn smartphone aan kan koppelen en eentje die middels RAM-mount aan t dashboard kan.

Waarom vergelijk je de software van Urban met Garmin?

Kijk eens naar de Rider 400 of 420, die ruim voldoet en is nu fors concurrerend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan