van TomTom naar Garmin

Snijworst

MF'er
12 aug 2015
69
3
Ik heb een TT rider v2 met daarop de software van de TT urban. Ik heb nu oa kronkelwegen en dat is mooi maar toch blijft TT me te beperkt qua mogelijkheden, bijv omdat er maar 48 routepunten mogelijk zijn.

Dus overweeg ik een Garmin.

Wie kan me een gangbaar model aanbevelen , gebruikt via Marktplaats, waar ik onze draadloze intercom aan kan hangen en mijn smartphone aan kan koppelen en eentje die middels RAM-mount aan t dashboard kan.
 
Ik heb een BMW Navigator 5, maar dat is gewoon een Garmin Zumo 59xLM met een BMW sticker erop. Ben er erg tevreden over.

Ik heb zijn voorganger, de Zumo 660 gehad, en dat is een vette afrader naar mijn bescheiden mening. Volgens mij hebben ze de CPU in die dingen los gesoldeerd van Commodore64 spelcomputers uit 1986. Het ding komt gigantisch processorkracht te kort.
 
Laatst bewerkt:
Dus overweeg ik een Garmin.

Wie kan me een gangbaar model aanbevelen , gebruikt via Marktplaats, waar ik onze draadloze intercom aan kan hangen en mijn smartphone aan kan koppelen en eentje die middels RAM-mount aan t dashboard kan.

Dat kan praktisch elke Zumo, zelfs een oude 550. Dus alles wat nieuwer is, voldoet aan deze eisen.
 
Laatst bewerkt:
@Zwengel

Ik ben geen grootverbruiker maar afgelopen zomer merkte ik in en rond Cochem toch dat de TT manco's vertoonde. Onder andere het probleem met de 48 routepunten. Ook tijdens de 11-steden bleek dit een dingetje.

Ik heb de indruk dat Garmin net ff wat flexibeler omgaat met wat ik wil...
 
Waarom kijk je niet naar de nieuwe Tomtom Rider 400 bijvoorbeeld?

:^
Werkt prettiger en is mooier dan een Garmin.
De 48 routepunten limiet is er niet meer en er zijn tal van nieuwe functies om routes te plannen.
 
Laatst bewerkt:
@Zwengel

Ik ben geen grootverbruiker maar afgelopen zomer merkte ik in en rond Cochem toch dat de TT manco's vertoonde. Onder andere het probleem met de 48 routepunten. Ook tijdens de 11-steden bleek dit een dingetje.

Ik heb de indruk dat Garmin net ff wat flexibeler omgaat met wat ik wil...

Een tomtom 400 heeft geen beperking met 48 viapunten.
Sterker nog: hij houdt niet zo van itn viapunten, maar werkt met gpx net als garmin.
 
Tomtom werkt met oa tyre.
Maar met de website kurviger.de kan je mooi en snel
Routes maken en deze exporteren als oa gpx bestand.
 
Ik heb een TT rider v2 met daarop de software van de TT urban. Ik heb nu oa kronkelwegen en dat is mooi maar toch blijft TT me te beperkt qua mogelijkheden, bijv omdat er maar 48 routepunten mogelijk zijn.

Dus overweeg ik een Garmin.

Wie kan me een gangbaar model aanbevelen , gebruikt via Marktplaats, waar ik onze draadloze intercom aan kan hangen en mijn smartphone aan kan koppelen en eentje die middels RAM-mount aan t dashboard kan.

Ik heb het afgelopen half jaar een aantal keren Garmin en TT met elkaar vergeleken door beide, weliswaar in de auto, te monteren, en dezelfde bestemming in te geven. Voor mij wint de TT 400 op vrijwel alle punten. Met vooraan toch wel het verschil in verkeersinformatie/filewaarschuwing. Bij TT tot op meter nauwkeurig, Garmin huppelt hopeloos achter de feiten aan. Wanneer Garmin een file aangeeft kun je rustig doorrijden, want die is al lang weg :(
 
Afgelopen weekend een toertje gemaakt met een TT5, TT400 en een Garmin 590.
Werkte allemaal perfect samen. Mits je de routes goed voorbereid.
Elk merk heeft zijn sterke punten.
Groot voordeel voor de motorrijder is de Kronkelroute optie van de TT400.

En als software is My Route App de way to go. Wel de Gold versie overigens.
 
Redline, kan je wat meer vertellen over het programmeren van ritten?

Garmin heeft Basecamp, wat heeft Tomtom?


Je kan basecamp ook gebruiken voor je tomtom - moet je alleen even osm-kaarten ophalen en zorgen dat je het als gpx opslaat. Vind je dat te ingewikkeld dan zijn er veel alternatieven
- mydrive (van tomtom)
- tyre
- myrouteapp
- itn converter

Ik zweer zelf bij itn converter (klink inderdaad niet al een routeplan programma maar is het wel) omdat deze heel erg no-nonsens is en gratis en heeft mogelijkheid om diverse routeproviders te kiezen (wie berekent de route) waaronder googlemap, tomtom en viamichelin. Verder kan je met itn converter zo'n beetje alle gangbare kaarten kiezen w.o. googlemaps, tomtom, michelin (ja, waarop je ook de groene pritoresque routes ziet) etc. etc. Tevens kan je ook satelliet + weg kiezen. Kan je tenminste zien door wat voor terrein/bos je route gaat.

Neemt niet weg dat die andere het ook doen hoor. Voordeel tomtom's mydrive en van die andere (myrouteapp) is dat ze geloof ik rechtstreeks de route in de tomtom kunnen duwen. Bij itn converter moet je eerst even de route op het interne sd kaartje van de tomtom zetten en dan in het toestel zeggen "importeer". Ik heb dat zelf nooit als lastig ervaren.

Bij Garmin gebruik je gewoon het oudere (niet verouderde ;) mapsource of basecamp


Afgelopen weekend een toertje gemaakt met een TT5, TT400 en een Garmin 590.
Werkte allemaal perfect samen. Mits je de routes goed voorbereid.
Elk merk heeft zijn sterke punten.
Groot voordeel voor de motorrijder is de Kronkelroute optie van de TT400.

En als software is My Route App de way to go. Wel de Gold versie overigens.


De laatste garmin heeft ook een soort van kronkelroutes zag ik :)
 
Laatst bewerkt:
Waarom kijk je niet naar de nieuwe Tomtom Rider 400 bijvoorbeeld?

+1

Ligt er natuurlijk aan wat je er precies mee wil doen, maar een TomTom 400/410 is gebruiksvriendelijker dan de nieuwe Garmin toestellen.

Spannende route werkt, van horen zeggen, ook veel beter dan die van Garmin.

Routes maken kan in Basecamp, maar ook in Myrouteapp en in Mydrive..

Kijk maar eens naar MrGps z'n site. Daar worden steeds meer TomTom toestellen verkocht.
 
@ Beekberger,

Je kan niet zomaar die oudere garmins aan je intecom koppelen. De oudere modellen hebben door (als ik het goed heb) oude bluetooth versie geen goed geluid op de intercom.

En verder, doe mij maar de garmin. Ik vind tomtom niet fijn werken en wat omslachtig soms. Ik zie het als de apple onder de navigatie systemen.
 
En verder, doe mij maar de garmin. Ik vind tomtom niet fijn werken en wat omslachtig soms. Ik zie het als de apple onder de navigatie systemen.

Welke TomTom heb je?
Zoals ik het overal lees is het tegenwoordig net de Garmin die wat omslachtiger werkt...
 
Kijk maar eens naar MrGps z'n site. Daar worden steeds meer TomTom toestellen verkocht.

Kom misschien ook een beetje omdat de garmins 2x de prijs zijn van een rider zeg hallo...

Maar het klopt wel dat de leercurve van de tomtoms een stuk lager ligt al moet ik wel zeggen: welk merk je ook kiest. Ik vind het een ramp om een route direct op het toestel te maken.
 
:^
Werkt prettiger en is mooier dan een Garmin.
De 48 routepunten limiet is er niet meer en er zijn tal van nieuwe functies om routes te plannen.


Max 48 punten is toch al wat verouderde data. Rond 2013 kwam de Rider5 uit en die kon overweg met max 98 routepunten.
In 2015 kwam Tomtom met de Rider400/40 met het GPXformaat maar hij kan ook nog steeds overweg met het oude ITNformaat.

@Snijworst. Ik weet niet of het echt verstandig is om over te stappen van een Rider naar een Garmin. Iets met leercurve en de tijd die erin gaat zitten hoor ik wel vaak.
 
Kom misschien ook een beetje omdat de garmins 2x de prijs zijn van een rider zeg hallo...

Garmin is idd duurder, maar nu ook niet overdrijven he.. :)

TOP 3 Motornavigatie 2016 — MrGPS


Als je niet offroad wenst te gaan, en muziek geen must is... dan heb je bij de TomTom enkel maar voordelen.
Goedkoper, makkelijker in gebruik en de functie "spannende route" zit een pak beter in mekaar dan die van Garmin.


Garmin is zeker niet slecht, ik ga hier gewoon voor de combinatie van de twee. Een Garmin voor mij en een TomTom voor m'n vrouw. Maar ik wil dan ook offroad kunnen gaan.
Ze lusten toch alletwee .GPX dus het lijkt mij de ideale combinatie.

Moest ik niet offroad willen gaan dan ging ik met zekerheid voor de TomTom.
 
Laatst bewerkt:
Welke TomTom heb je?
Zoals ik het overal lees is het tegenwoordig net de Garmin die wat omslachtiger werkt...


Ik heb een garmin en mijn vader tomtom rider 410. Ik ook een tijdje met de rider gereden maar dat vond ik niet veel makkelijker en wat minder duidelijk qua wegbewijzering/instructies.

De rider ziet er wel mooier uit en het beeld is ook wat mooier, en de draai/kantel functie is handig.

Ook lees ik hier dat hij goedkoper is?
De rider is rond de 400 en de garmin 345lm is 350.
 
Laatst bewerkt:
Ook lees ik hier dat hij goedkoper is?
De rider is rond de 400 en de garmin 345lm is 350.


De 345LM vergelijk je best met de Rider 40 denk ik... en die kost nog geen 300€ ;)

De Rider 400, voor zover 'm nog te krijgen is zit rond de 330€, de 410 zit rond de 370€
Een Garmin 395LM gaat een stukje boven de 400€

Het klopt dus wel dat Garmin duurder is dan een TomTom. Mits je de juiste modellen gaat vergelijken.

Maar het dubbel zoals hierboven werd vermeld zeker niet!





Het grootste nadeel van de Garmin vind ik het juist opstellen van de routes om geen problemen onderweg te krijgen als je eens met een omleiding te maken krijgt.

Een TomTom gaat daar allemaal wat vlotter mee om.. minder omslachtig en dus ook gebruiksvriendelijker voor de meeste motorrijders.
Neem daarbij dat de kronkelroutes van TomTom een pak beter werken en je zal zien dat die TomTom eigenlijk voor de grootste groep de interessantste GPS zal zijn.

De Garmin is als een spiegelreflexcamera, heel veel mogelijkheden, heel ingewikkeld om alles op de juiste manier te gebruiken.

De TomTom is als een compactcamera, minder uitgebreid, maar veel makkelijker in het gebruik.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk kun je iemand niet echt advies geven in welk merk navigatie iemand moet nemen.
Elk merk heeft zijn voor en nadelen. Dus je zult zelf moeten kiezen wat het beste bij jouw wensen en budget past.


Tot voor een paar jaar terug namen de meeste motorrijders ook maar een Garmin omdat bijna iedereen in de groep zo n superieure Garmin had.
Je wilde toch niet gezien worden met een TomTom? Nu ligt het allemaal dichter bij elkaar.
 
@Zwengel

Ik ben geen grootverbruiker maar afgelopen zomer merkte ik in en rond Cochem toch dat de TT manco's vertoonde. Onder andere het probleem met de 48 routepunten. Ook tijdens de 11-steden bleek dit een dingetje.

Ik heb de indruk dat Garmin net ff wat flexibeler omgaat met wat ik wil...

Op zich vind ik dit wel een beetje een rare gedachtengang. Die antieke TomTom Urban heeft langzamerhand zoveel manco's, denk dat ik nu maar eens een Garmin probeer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan