Van Veen Kreidler

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.603
10.693
Andere kant van de evenaar
Ik woon in Tasmanie, en ik was vandaag even in het automuseum in de stad.
Daar stond deze oude racer.

Daar was ik toch wel enigsinds over verbaasd.

Weet iemand hoeveel van die motoren gebouwd zijn?
Hebben daar ook mensen buiten Nederland op geraced?

Van%20Veen%20Kreidler_zps3y2kzsrt.jpg


Van%20Veen_zps14b6cwow.jpg




Deze HR2 stond er ook.
.
HR2_zpsj6rxo8qn.jpg
 
Laatst bewerkt:
Van veen was de importeur in Nederland van kreidler van midden jaren 60 totaan begin 80 toen kreidler falliet ging. Ze hebben zich echter vanaf het begin ook toegelegd op het maken van snelle racertjes voor de toen nog bestaande (en belangrijke) 50cc wegrace in Nederland en eindelijk heel Europa.
Het team wat in 71 en 73 wereldkampioen is geworden werd ook geleid vanuit van veen en niet vanuit de kreidler fabriek. Buitenlanders konden ook racertjes kopen bij van veen, en er waren ook ombouwkitjee om je standaard kreidlertje 9, 12 of nog iets meer pk te geven.

De tekeningen van de frames van deze racertjes zijn er nog en later zijn er dus nog ren hoop bijgebouwd die niet origineel uit de fabriek zijn komen rollen.

Deze ziet er wel uit als een originele. Een hele hoop geld waard in ieder geval (+10k) en mooi spul!
 
De "originele" Jan van Veen Kreidler is een maand geleden verkocht via BVA auctions.

Kijk maar even op Kreidler - Kreidler van Veen racemotor te Boxmeer - BVA Auctions - online veilingen
Denk dat je Jan de Vries en Henk van Veen door elkaar haalt. De motor die werd geveild was geen wegracer, maar een sprintmachine, gereden door Aalt Toersen. Mocht je ooit nog eens een Van Veen wegracer tegenkomen, die ooit is bestuurd door Jan de Vries en waarmee ie wereldkampioen is geworden, dan heb je de hoofdprijs!
 
Bedankt voor de info.
Ik had zelf wel wat info gevonden op het www, maar had geen idee hoeveel van die dingen er gebouwd zijn in die tijd, ze zijn dus iets minder exclusief dan ik dacht.

Ik heb altijd in de buurt van het TT circuit gewoont, en vroeger nam mijn vader ons mee naar de trainingen van de TT, dit was in de vroege jaren 80.
De 80cc kan ik me nog wel vaag herinneren, maar ik weet niet of er toen nog 50cc races waren.
Weet iemand tot wanneer de 50cc races waren op de TT baan?
De zijspan kan ik me oon nog goed herinneren, dat was eigenlijk mn favoriet, in die tijd met Streuer en Schnieders en Rolf en Biland?
 
Laatst bewerkt:
Wereldkampioenschap 50 cc is tot en met 1983 verreden en dus ook bij de TT. de 50 cc klasse is toen opgevolgd door de 80 cc. dat heeft geduurd tot en met 1989, daarna is ook deze klasse opgedoekt.
 
Ik woonde in de buurt, waren boefjes, over het hek klimmen, in de kraag gevat, bij het doorzoeken van de containers naar mislukte cilinders, na wat boze gesprekken al snel een "rondleiding" gehad waar je je vingers bij aflikt, de concurrentie zou gek geworden zijn, met gebruik van tandarts boormachientjes en frees en boortjes, hele partijen poortjes in de cilinderwand gemaakt...

snel erna reden er in de buurt kreidlers rond die die op een "standaard" cilinder,
zo maar de honderd haalden
 
In 1971 had ik met veel moeite geld gespaard voor een nieuwe Kreidler. Tjonge wat was ik trots!! En jazeker, op de tank zat een sticker met wereld-record 210km/h

Ook op Assen werd toen nog met die dingen gereden. Snerpend geluid!!
Verder deden de Kreidlers het ook goed in de moto-cross!

Leuke tijd mee gehad, maar er ging altijd wel veel stuk..................(meer dan acceptabel?)
 
Laatst bewerkt:
In 1971 had ik met veel moeite geld gespaard voor een nieuwe Kreidler. Tjonge wat was ik trots!! En jazeker, op de tank zat een sticker met wereld-record 210km/h

Ook op Assen werd toen nog met die dingen gereden. Snerpend geluid!!
Verder deden de Kreidlers het ook goed in de moto-cross!

Leuke tijd mee gehad, maar er ging altijd wel veel stuk..................(meer dan acceptabel?)

enige dat echt vaak stuk ging was het buiten het blok deel van de Versnellingsbak en er brak wel eens zo maar een tapend af, of kwam dat omdat we alles op gevoel aan draaiden?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info.
Ik had zelf wel wat info gevonden op het www, maar had geen idee hoeveel van die dingen er gebouwd zijn in die tijd, ze zijn dus iets minder exclusief dan ik dacht.

Ik heb altijd in de buurt van het TT circuit gewoont, en vroeger nam mijn vader ons mee naar de trainingen van de TT, dit was in de vroege jaren 80.
De 80cc kan ik me nog wel vaag herinneren, maar ik weet niet of er toen nog 50cc races waren.
Weet iemand tot wanneer de 50cc races waren op de TT baan?
De zijspan kan ik me oon nog goed herinneren, dat was eigenlijk mn favoriet, in die tijd met Streuer en Schnieders en Rolf en Biland?


Nee, dat was Rolf Biland, en zijn passagier was Kurt Waltisperg. Waren de grootste concurrenten van Streuer/Schnieders. Zijn volgens mij 5 of 6 keer wereldkampioen geweest. Ach, dat waren nog eens tijden.....
 
Nee, dat was Rolf Biland, en zijn passagier was Kurt Waltisperg. Waren de grootste concurrenten van Streuer/Schnieders. Zijn volgens mij 5 of 6 keer wereldkampioen geweest. Ach, dat waren nog eens tijden.....

Klopt!
Ik kon even niet meer op de juiste naam komen.
Mooie races waren dat altijd.

De trainingen waren net zo leuk als de eigenlijke race.
 
Jan de Vries heeft de wereld kampioens Kreidler zelf in bezit.
Het ding schijnt jaren in dozen bij hem op zolder gelegen te hebben, maar is nu al weer een tijdje in rijdbare staat.
 
Ze rijden/racen nog steeds wel. Deze 50CC'tjes. Ik ga vaak kijken bij het ONK op Oss. Daar doen ze ook mee in een classic klasse. Rijd ook een Van Veen Kreidler in mee.

Ben er zelf te jong voor maar vind het wel super gaaf door alle verhalen van mn vader. (Kreidler gek)
 
Laatst bewerkt:
Jan de Vries heeft de wereld kampioens Kreidler zelf in bezit.
Het ding schijnt jaren in dozen bij hem op zolder gelegen te hebben, maar is nu al weer een tijdje in rijdbare staat.
Vergeet ook Henk van Kessel niet. Henk werd in '74 wereldkampioen met een van Veen Kreidler en heeft zijn brommertje ook nog.


Angel Nieto is daarna in '75 ook op een van Veen Kreidler wereldkampioen geworden. Al met al is er een behoorlijk aantal van deze fietsjes bij van Veen gemaakt.
 
Nee, dat was Rolf Biland, en zijn passagier was Kurt Waltisperg. Waren de grootste concurrenten van Streuer/Schnieders. Zijn volgens mij 5 of 6 keer wereldkampioen geweest. Ach, dat waren nog eens tijden.....

Gisteren op MotorsTV nog een zijspanrace op Man met Streuer gezien, wat een spektakel. Mooier dan de supersports!
 
Terug
Bovenaan Onderaan