Van Veen

toen ik jong was, was het echt een uber motor. Zoals een Münch dat ook was. Dr vormgeving was toen modern, en ook nu vindt ik hem niet verouderd, je ziet wel dat ie uit die tijd is, maar de lijnen zijn mooi.

geloof het of niet, maar er wordt beweerd dat de styling van de Z1 door de Jappen bij van Veen is afgekeken...;)
 
Dus jij denk dat een groot deel van Nederland weet dat je op een motor van 85.000,- zit?
De mensen die er verstand van hebben zullen het wel weten maar of dat meer is dan 25% van de bevolking vraag ik me af.

Maar voor de liefhebber zal het niet uitmaken, als die het zelf maar weet te waarderen.

gok dan liever op 98% die het niet weet ;)
 
Héle bijzondere fiets en wel degelijk met een voor die tijd opmerkelijke vormgeving. Nog steeds een fraaie fiets om te zien, al kun je dat ook weer niet los zien van de huidige waarde.

Wat ik trouwens nooit heb geweten is dat het blok geen "eigen" ontwikkeling was, maar een Citroën wankelblok, uiteraard is e.e.a. wel aangepast door Van Veen.

Ik liep als jochie van 15 de krant en in mijn wijk was een dealerschap van Mönch, die toen de Mammut had. Dan kwamen elke zaterdag de klanten bij elkaar, praten over hun fietsen. Mooi vond ik 'm niet, wél indrukwekkend. Zoiets leek totaal niet op de motoren die ik kende. Dat geluid van die dingen......
 
Ja, volgens mij wel, een 1200 als ik me niet vergis. Voor die tijd een ongelooflijk groot en zwaar blok voor een motor. Een veel gemaakte grap was dat je niet mocht tanken met draaiende motor, anders kwam de tank nooit vol......
 
Héle bijzondere fiets en wel degelijk met een voor die tijd opmerkelijke vormgeving. Nog steeds een fraaie fiets om te zien, al kun je dat ook weer niet los zien van de huidige waarde.

Wat ik trouwens nooit heb geweten is dat het blok geen "eigen" ontwikkeling was, maar een Citroën wankelblok, uiteraard is e.e.a. wel aangepast door Van Veen.

Ik liep als jochie van 15 de krant en in mijn wijk was een dealerschap van Mönch, die toen de Mammut had. Dan kwamen elke zaterdag de klanten bij elkaar, praten over hun fietsen. Mooi vond ik 'm niet, wél indrukwekkend. Zoiets leek totaal niet op de motoren die ik kende. Dat geluid van die dingen......


:}
 
Die motor is zo verschrikkelijk gewild bij verzamelaars. Motoplus had een tijdje terug een advertentie geplaatst op MP met een fake OCR, zelfde type als in dit topic. Het was sit back and relax, de ene telefoontje/bieding/mail kwam direct na de andere. Mensen hebben veel geld over voor deze fiets.
 
Had die Mönch Mamut niet een NSU blok?
Klopt, er zit een 1200cc NSU blok onder. En het is een Münch, niet Mönch.
Begin van deze maand had je er een kunnen spotten tussen Zeist en Oud-Alblas (A27/15), op weg naar c.q. terug van de NSU Tweewielerdag. Een aantal foto's kun je vinden in het fotoalbum van de NSU Club Nederland

Maar terug On Topic: ik vind de Van Veen OCR een bijzondere fiets, passend in de sfeer van de tijd waarin deze gebouwd werd. Over smaak valt niet te twisten, maar de waarde zit 'em waarschijnlijk vooral in de zelfzaamheid en het feit dat je een in principe handgemaakte motorfiets koopt.

Marc
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand een geluidsfragment van zo'n fiets?
Over de kwaliteit/prijs/smaak verhouding kunnen we uren blijven discussiëren maar als je nagaat dat een gemiddelde 'occ-sjoppert' ook zo duur is dan kost handwerk idd wel wat.
 
Wankelmotoren zijn wel heel milieubewust :)

recycle_logo.gif
 
1 keer in een ouwe zx gereden die had dan wel 2 wielen meer, en 2 motoren meer dan die ocr, maar het reed wel gaaf.
 
bij de weg;
het frame is geleend uit italie, mondello Mandello om presies te zijn.
meen de rest van het rij gedeelte ook .
achterbrug ben ik niet zeker van, wel de wielen en remmen
 
Laatst bewerkt:
zover reikt mijn kennis inderdaad niet.
maar ben er eens een tegen gekomen in de klantensleutelruimte van Ed Pols.
de eigenaar, van de van Veen, antwoorde op mn verbaasde vraag.
waarom hier onderhoud?
dat het rijwiel gedeelte en frame een guz is en het onderhoud en de onderdelen daarvan
beter hier te doen was dan bij van Veen zelf.
of dit een prot behelsde weet ik niet.
de motor was op kenteken en niet van Veen zelf of een medewerker.
maar de eigenaar had hem aangekocht.


en voor de rest, alles uit het blote hoofd. :+


o ja inderdaad:Mandello. laat 22.30 :Z 8-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan