Van VFR naar allroad, krijg ik spijt??

Peter23

Die hard MF'er
12 apr 2004
501
0
Purmerend
Hallo allemaal..

Mijn VFR heb ik nu 4 jaar met veel plezier.
Nu zou ik best weer eens een andere motor willen en aangezien ik in de auto graag wat hoger zit denk ik aan een allroad motor.

Nu wil ik geen zware maar een 650/700 cc.
Echter zijn de meeste motoren in die klasse rond de 60pk terwijl ik er nu 100 heb.
Wie kan mij vertellen in hoeverre ik dat vermogen ga "missen".

Ik weet nog niet welk type motor mij het meeste interesseerd maar op mijn lijstje staan de XT660r/x, Transalp en F650GS. Welke van deze motoren vinden jullie de beste keuze? uiteraard ga ik proefrijden....

Wie geeft mij advies?
 
Laatst bewerkt:
beetje raar dat je bewust minder çc's neemt en dan gaat vragen of je het mindere vermogen gaat missen ....
(Had verwacht dat je dat eerst voor jezelf nagaat voor je bewust voor minder cc's gaat )

zwaardere allroads dan, als triumph tiger, ducati multistrada of de bmw GS ? te duur en/of te zwaar ? of wat anders?
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal..

Mijn VFR heb ik nu 4 jaar met veel plezier.
Nu zou ik best weer eens een andere motor willen en aangezien ik in de auto graag wat hoger zit denk ik aan een allroad motor.

Nu wil ik geen zware maar een 650/700 cc.
Echter zijn de meeste motoren in die klasse rond de 60pk terwijl ik er nu 100 heb.
Wie kan mij vertellen in hoeverre ik dat vermogen ga "missen".

Ik weet nog niet welk type motor mij het meeste interesseerd maar op mijn lijstje staan de XT660r/x, Transalp en F650GS. Welke van deze motoren vinden jullie de beste keuze?

Wie geeft mij advies?
ik heb 1 maal op een Tenere 750 gereden, dat reed werkelijk geweldig, ding was stilstaand erg zwaar maar als je eenmaal reed merkte je dat niet en die hoge zit was erg gemakkelijk manoeuvreren...overigens als je de pk's een probleem vind waarom dan geen bmw Gs?

verder geen ervaring met allroads, maar volgens mij is zon Xt een best lichte fiets waar je leuk mee kunt smijten. denk niet dat je er spijt van zal krijgen iig. *D succes
 
Ik rijd niet vreselijk veel dus ben niet op zoek naar een dure dure fiets als een 1150gs of varadero ofzo. Ook heb ik liever een wat wendbare fiets dan zo'n bakbeest..

Van het voorjaar ga ik maar eens proefrijden maar orienteren is ook al zo leuk haha.. Vandaar mijn vraag.
 
Ik rijd niet vreselijk veel dus ben niet op zoek naar een dure dure fiets als een 1150gs of varadero ofzo. Ook heb ik liever een wat wendbare fiets dan zo'n bakbeest..

Van het voorjaar ga ik maar eens proefrijden maar orienteren is ook al zo leuk haha.. Vandaar mijn vraag.
En een V-Strom?
 
Vstrom vind ik lelijk :)
Beetje te lompe voorkant.

Transalp 650 vind ik stukken mooier en de F650gs ook.
 
GS een lompe fiets?? Qua uiterlijk wel, qua rijden niet ;)

Ik kom van 4-cilinder rijstraketten af en daarna de Tuono .. tot ik in 2006 de overstap heb gemaakt naar de GS.

Vermogen ging van 140 (Rijstraket) naar 127 (Tuono) tot 100 van de 1200GS.
Aangezien het koppel aardig steeg bij elke stap heb ik het vermogen niet vaak gemist.

Tijdens een rag-actie van de Alp d'huez miste ik wel het vermogen, je merkt dan dat je 'maar' 100 paardjes hebt, en op dat moment lijken het wel ezels.
Op andere bergen heb ik het niet gehad, maar de Huez is erg makkelijk om te gassen, hairpin uit, 1, 2, 3 door de versnellingen en weer remmen.. Op zo'n berg heb je geen tamme ezels nodig, maar stoere spaanse hensten.

Ik heb de peekaa's bijna niet gemist, de lol in het rijden is zelfs beter geworden, al ben ik wel toe om er een circuitfiets bij te kopen, ik mis de scherpte en de snelheid van de racebaan..
Met een Rijstraket (of Tuono) kun je nog eens het circuit op, met een GS doe je dat toch wat minder.

Een proefrit kan je duidelijkheid brengen. ;)
 
Al eens aan een TDM gedacht? Iemand van de tdm-club had de zijne ingeruild voor een VFR. Hij rijdt nu weer TDM. Need I say more?
 
Nope, je krijgt er geen spijt van. Je rijdt met die VFR toch niet continu op maximum vermogen, je zou eerder moet kijken naar het koppel. Ik heb mijn GSXR1100 (155pk) ingeruild voor een TDM850 (77pk). Het resultaat is nu dat ik op de snelweg niet meer echt kan knallen maar op bochtige weggetjes rij ik makkelijk met supersport motoren mee. Heb ik spijt van de overstap? Echt niet! :)
 
Ja :Y TDM of Supertenere 750. TDM als je wat meer vermogen wilt, ST als je wat ruigere motor wilt waarmee je ook nog es offroad kan.

Zoals iemand hierboven al zei: een Supertenere 750 rijdt te gek, en wil goed vooruit, daar kan je wel een paar straatmotoren mee laten schrikken hoor :9 en voelt stilstaand nogal zwaar maar is inderdaad eenmaal in beweging een fijne gooifiets. :]
 
waarom gaat tegenwoordig bijna iedereen aan de all-road?
een maat van me ook al , rijd nu een Varadero.
zo,n beetje alle motorrijders die ik ken rijden een of andere allroad.
:')
 
Laatst bewerkt:
@ onze Zeeuw

De wegen/snelheden. Een supersport met 50 of 80 pk (jaren 60/70) is leuk bij normale snelheden, maar met 150 of 200 pk is zelfs de snelweg eigenlijk te langzaam. Een pk of 80 is meer dan genoeg om overal fors te scheuren en meer is gewoon overbodig. Daar komen steeds meer mensen achter.

Ook heb ik liever een wat wendbare fiets dan zo'n bakbeest..
Zo'n ding is een stuk wendbaarder als welke andere fiets dan ook, zowel qua perceptie als in 't echt. Een breed stuur en laag zpt helpt een stuk, sterker nog, met vriending, mijzelf en bagage heb je het over dik over de 400 kg. Da's prima door hairpinnen of lichte offroad te sturen, ondanks mijn 60 kg ;)

Qua advies, ik zou meer op 't blok letten. Veel mensen vinden een koppelrijke 1- of 2 pitter heerlijk, andere hebben liever een schreeuwende en vloeiende 4-cilinder. Proefrijden is uiteindelijk de beste raadgever :)
 
Beste Peter,

Ik heb één jaar geleden mijn rijbewijs gehaald en mijzelf een http://www.honda-allroad.nl/wiki/index.php?title=AfricaTwin (Africa Twin) aangeschaft om "drempels in Amsterdam mee te lijf te gaan".

Klopt geen fucking hout van: Het ding maakt je corrupt; ze dwingen je bijna om ze van de gebaande paden af te gaan en de adrenaline op te zoeken: tegen het einde van het seizoen (eerste jaar rbw!!) heb ik vanaf de A10 (<-- snelweg) twee plekken waar ik in volle vaart bermvluchten maak om de afrit + twee bochten af te snijden. Één lid van de Transalp Club Nederland heeft in 2004 zijn rbw gehaald en is een maand geleden teruggekomen uit Marokko met een handvol gebroken ribben en een voltooide Heroes Legend voor in zijn dagboek.

Nog een voorbeeld: Voor mij op de rotonde rijdt een idioot in een Twingo die loopt te bumperkleven op de auto voor hem. Na de kruising gaat hij volgas de linkerbaan op om de auto in te halen, ik reageer hier op door de asociale Twingo plus zijn slachtoffer in te halen via de middenberm.

Het wel of niet te pakken krijgen van dit virus hangt erg dicht samen met het feit of je een echte offroad (90/90-21 voorwiel) aanschaft of gewoon een imitatie motor met lange veerwegen en 17 inch wielen rondom. jouw keus...
 
Ik heb trans alp gereden en ben daar vandaan overgestapt naar VFR.
Bijde zijn mij erg goed bevallen en je gaat wel wat vermogen missen maar dit word door een ander rijgedrag wel weer goed gemaakt.
Ik ben ondertussen van vfr af en heb nu een gs.
Dit is een lomp grote motor maar als je rijdt heb je echt nergens last van en rijdt het als elke andere motor. Een 1150 lag boven mijn budget maar de 1100 is nu goed te betalen.
 
Vstrom vind ik lelijk :)
Beetje te lompe voorkant.

Transalp 650 vind ik stukken mooier en de F650gs ook.

Ik ben vorig jaar overgeschakeld van een Diversion900 naar een Vstrom1000,
en hoe lomp ie er zogezegd moge uitzien -in realiteit ziet ie er helemaal niet lomp uit- hij rijdt uitmuntend en trekt de stenen uit de grond. De 100pk ga je niet veel gebruiken, de 100Nm koppel daarentegen :9~
Geen seconde spijt van. Maar das dan ook ivm een div900 en das nog iet anders dan een vfr...

Waarom nie es kijken naar de F800GS ?
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal..

Mijn VFR heb ik nu 4 jaar met veel plezier.
Nu zou ik best weer eens een andere motor willen en aangezien ik in de auto graag wat hoger zit denk ik aan een allroad motor.

Nu wil ik geen zware maar een 650/700 cc.
Echter zijn de meeste motoren in die klasse rond de 60pk terwijl ik er nu 100 heb.
Wie kan mij vertellen in hoeverre ik dat vermogen ga "missen".

Ik weet nog niet welk type motor mij het meeste interesseerd maar op mijn lijstje staan de XT660r/x, Transalp en F650GS. Welke van deze motoren vinden jullie de beste keuze?

Wie geeft mij advies?

XT660Z.... maar die staat niet op je lijstje ;)

Tja... ik ben 1,5 jaar geleden van één 120PK sterke BMW R1200S tweecilinder 'teruggestapt' naar...

... uh... twee 45PK sterke Yamaha eencilinders...

... te weten een XT660Z Tenere (voor mijn dagelijks woonwerk verkeer + raggen over zandwegen hier in de buurt http://www.dailymotion.com/video/xad44f_arm-deel-1-van-4_auto).

... en een Yamaha MT-03 (voor het stoeien op de zondag middag + op het circuit http://www.youtube.com/watch?v=vjtTStp9ve4).

Ik mis die extra 75PK van de BMW niet. In de dagelijkse praktijk op de openbare weg krijg je toch nauwelijks meer dan 100PK a.d. grond, en in normaal verkeer gebruik je hooguit de helft. De BMW, en iedere sportmotor, gaat pas echt goed rijden boven de 120kpu: dan komt ie in zijn element. Eigenlijk is alleen het circuit een plek waar je zo'n motor echt kunt rijden zoals ie bedoeld is.

De 1 cilinders die ik nu rijd bieden dikke fun tot dik 120; daarboven wordt het werken. Maar ik kan je verzekeren dat wanneer je met 60-80kpu over een zandweg ragt veeeeel meer lol hebt dan met 180-200 over de snelweg.

De MT-03 is de best sturende motor die ik ooit gereden hebt en wanneer het weggetje maar smal genoeg is en je kunt sturen, dan rijdt je iedereen naar huis; ook al hebben ze 3x zo veel vermogen.

Staar je ook niet blind op de PK's. Acceleratie komt uit koppel en vermogen, maar vooral ook uit de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak en eindoverbrenging (kettingtandwielen). 2x zo veel vermogen van een sportfiets is leuk, maar als ie ook twee keer zo hoog is uitgelegd qua topsnelheid resulteert dat niet in een 2x zo snelle acceleratie.

Uiteindelijk gaat het mij om het rijplezier en dat heb ik nu veel meer dan met de BMW. Ik merkte dat ik op een zondags ritje alleen nog maar op zoek was naar die ene goede mooie bocht zonder verkeer waar ik 'm eens flink door heen kon knallen.... daar is Nederland gewoon te klein en te druk voor geworden. Nu zoek ik een stil, kronkelig boerenweggetje en hoek de MT daar zo snel mogelijk doorheen .... met een vaartje van 100 of zo. Of ik pak de Tenere en werk me in het zweet op een paar zandwegen: driften met de achterkant leer je vanzelf :)

Dus een lichte all-road? Voor mij de Tenere. Het is een van de weinige echte all-roads: dwz dat ie in het zand ook prima doet + crash bestendig is.

Spijt? Geen moment!

HJ

ps

hier het MF Tenere topic: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/240999/Het-Yamaha-XT660Z-Tenere-topic-Deel-2-1.html

hier het MF MT03 topic (pas op: deze lui sporen niet): http://www.motor-forum.nl/forum/lis...Topic-deel-Vieah-insert-zwarte-zijn-snel.html
 
Laatst bewerkt:
Mijn rij instructeur reed op een Africa Twin maar zoals hij er op reed leek het wel een supermotard.
En ondanks dat de twin maar 60pk heeft heeft hij zo'n mooie powerband dat je het niet merkt.
 
Vstrom vind ik lelijk :)
Beetje te lompe voorkant.

Transalp 650 vind ik stukken mooier en de F650gs ook.
V-Strom 650 is inderdaad oerlelijk, maar rijdt wel fantastisch. Heb er een paar dagen mee in de Pyreneeën gereden. Blok trekt heerlijk en geeft veel vertrouwen met sturen.
 
bmw gs1200 geen optie?

oh... ben je niet naar op zoek.

Ik heb zelf ook een VFR en die wordt over een jaartje ook ingeruild voor een iets wat jij op het oog hebt. Mijn voorkeur gaat uit naar een f650 gs of een r1200gs.

Maar het blijft toch een kwestie van proefrijden en zelf kiezen...
 
Laatst bewerkt:
Wat hrj1100s zegt, de 1-pitter allroads zijn leuk tot 120-130, daarboven wordt het inderdaad werken en niet fijn rijden. Ik weet niet hoe je met de VFR rijd, als dat heel vaak boven 130 is en je wilt vlot blijven rijden, koop dan minimaal een 2-cilinder, want die zijn ook bij hogere snelheden in hun element. Ik blijf het heerlijk rijden vinden, zo'n 1-pitter. Doe mij maar redelijk wat koppel bij het wegrijden en gewoon niet veelste hard rijden, dan als een gek blazen over de weg. Laat mij maar harder optrekken. :)
 
precies Monomuis

ik hou ook wel meer van extra koppel dan topsnelheid dus probeer eens een xr650r

:Y
 
bmw gs1200 geen optie?

oh... ben je niet naar op zoek.

Ik heb zelf ook een VFR en die wordt over een jaartje ook ingeruild voor een iets wat jij op het oog hebt. Mijn voorkeur gaat uit naar een f650 gs of een r1200gs.

Maar het blijft toch een kwestie van proefrijden en zelf kiezen...

Huh? wat maak je me nou dan??? VFR weg doen?? B|

Krijg je spijt van... ( De best gemaakte motor allertijden, met uiteraard tandwielaangedreven nokkenassen types alleen 8-) )


:]
 
tdm 850 4tx, goed wat koppel in lage toeren, en toch moeiteloos 170 rijden.

is dus iets minder dan je huidige maar een stukkie meer dan een 1 pitter. is maar net waar je van houd.

ik heb nog wel een tdm voor je ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan