Van VFR naar allroad, krijg ik spijt??

Ben vorig jaar overgestapt naar een KTM Adventure 990. Na een paar proefritjes heb ik de BMW 1200GS niet gekozen, ik viel steeds in slaap.. wat een enorm gebrek aan beleving.. De Adventure kan ik je aanraden! Lijkt in eerste instantie groot en log, maar zodra je vaart maakt is het een heerlijke hooligan! Grootste probleem is het kwijtraken van die enorme bigsmile die continu op je gezicht staat.
 
Hmja, die 1200GS is véél sneller dan je denkt, stuurt beter dan je denkt, is niet zo log als je denkt.
Maar inderdaad: je mist "gevoel" op die fiets. Alsof je met twee paar winterhandschoenen over elkaar rijdt.
 
ALs je het kan betalen... de KTM 990 SMT. Supermotard met kuipje.
Je kan ook eens een proefrit maken op de Kawasaki Versys. Het nieuwe 2010 model vind ik wel een stuk mooier dan de oudere.
En de BMW F650GS? heeft een 800cc motor.
Als Triumph nou 's ff opschiet met een Tiger 675, dan wordt het kiezen een stuk makkelijker :+
 
Laatst bewerkt:
Vstrom vind ik lelijk :)
Beetje te lompe voorkant.

Transalp 650 vind ik stukken mooier en de F650gs ook.

De Transalp is qua prestaties een stukje minder dan de V-Strom...
Verder blinkt de trans uit in goedkoop plastic op diverse plaatsen, ziet er niet uit...
De Strom rijdt iig een stuk beter...

Je zou ook aan een Kawasaki Versys kunnen denken, die heeft de leukste eigenschappen. Is sneller dan de Trans, de Strom e.d. en vooral veel handelbaarder. Echt gooien en smijten en je kunt lekker hard door de bocht met dat ding... :]

Alles valt of staat echter met wat jij mooi vindt en prettig...
Ik heb een V-Strom gehad.. zit goed, veel mogelijkheden en je kan er leuk mee sturen. Heb nu een Versys, dat zit sportiever en rijdt sportiever... de Trans vond ik echt tegenvallen... slecht bedacht in mijn ogen, maar ieder zijn ding... ;)
 
Hmmm ik ben van een VFR naar Allroad gegaan.... maar heb de VFR er voorlopig toch nog maar bij!

Enige nadeel van (mijn grote) allroad is dat hij zo verschrikkelijk zwaar is (waar je normaal gesproken rijdend niks van merkt). In de sneeuw en het ijs is hij gewoon niet te houden, daar kan je beter een hele lichte allroad voor nemen.

Verder heb je op een allroad (vind ik) meer lol tijdens het rijden, je hebt echt het gevoel dat je op een complete motor zit, waar je oneindig mee kan doorrijden zonder last van een rottige lichaamshouding. Op een racer (VFR valt daar toch ook wel een beetje onder) zit je eigenlijk gewoon op een motorblok met wielen en draait het hoofdzakelijk om de prestaties.

Maarreh verder kan je met een VFR ook wel aardig allroad rijden:

foto%20%285%29.jpg
 
ALs je het kan betalen... de KTM 990 SMT. Supermotard met kuipje.
Je kan ook eens een proefrit maken op de Kawasaki Versys. Het nieuwe 2010 model vind ik wel een stuk mooier dan de oudere.
En de BMW F650GS? heeft een 800cc motor.
Als Triumph nou 's ff opschiet met een Tiger 675, dan wordt het kiezen een stuk makkelijker :+

Tja, die SMT.. Stond hoog op mijn verlanglijstje, maar uiteindelijk voor de Adventure gegaan. De SMT is geweldig, rijdt en stuurt als de beste, maar geen ABS en weinig ruimte voor bagage. De verys heb ik ook gereden, leuke motor, maar voor mij net iets te weinig power.

Maar om op de originele vraag terug te komen, NEE, je krijgt geen spijt!
 
meschien een vreemd idee maar kan je niet z'n motor een weekje huren kijken hoe het rijd en vervolgens een keuze maken? :) dat blijft tog de beste manier vind ik ;)
 
Ik ben niet bekend met allroad motoren maar is misschien een BMW F800 GS geen optie?
p.s heb geen aandelen in BMW :P
 
Ik ben niet bekend met allroad motoren maar is misschien een BMW F800 GS geen optie?
p.s heb geen aandelen in BMW :P
Het is een uitstekende fiets en als je geen last hebt van het kleine-lulletjes-syndroom (een 1200 is voor echte mannen) dan is het een prima keuze.

Bottomline, gewoon proefrijden en zelf besluiten, sommige mensen zweren bij een boxer voor 't terrein, anderen hebben liever een naaimachine voor de autobahn. Waar je thuishoort moet je uiteindelijk zelf bepalen ;)
 
Anders luidt je volgende topic: "Van allroad terug naar VFR, ik kreeg spijt".

Gewoon proberen, je kunt altijd terug.
 
Het is dan wel geen VFR maar ik ben van een GSR600A naar een DL650A gegaan. En vind het helemaal geweldig! Oke ik had voor de GSR ook al een DL650 die ik jammer genoeg heb neergelegd. Maar ik heb daarna heel wat km gemaakt met de gsr en beviel super. Tot ik weer 1 x ging rijden op een DL.... Paar dagen later had ik de gsr ingeruild en reed ik op een v-strom :Y

Topsnelheid is een stuk lager, maar ik vind juist met bochten uitkomen dat de dl zo heerlijk vooruit gaat :Y Op zoon moment verlang ik echt niet naar de pk`s _O-
 
Volledig onderschatte allroad maar ook betrekkelijk zeldzaam: Cagiva Navigator. Uiteraard met TL1000 motorblok. Ziet eruit als een allroad maar stuurt en rijdt als een supermotard.
Lekkere rechtopzit én ook nog eens een boel power.

full
 
Laatst bewerkt:
TS is met vakantie denk ik... of heeft thuis geen i-net... :P
Of hij kan het topic niet meer vinden...
Of hij is proefrijden... :?
 
XT660Z.... maar die staat niet op je lijstje ;)

Tja... ik ben 1,5 jaar geleden van één 120PK sterke BMW R1200S tweecilinder 'teruggestapt' naar...

... uh... twee 45PK sterke Yamaha eencilinders...

... te weten een XT660Z Tenere (voor mijn dagelijks woonwerk verkeer + raggen over zandwegen hier in de buurt http://www.dailymotion.com/video/xad44f_arm-deel-1-van-4_auto).

... en een Yamaha MT-03 (voor het stoeien op de zondag middag + op het circuit http://www.youtube.com/watch?v=vjtTStp9ve4).

Ik mis die extra 75PK van de BMW niet. In de dagelijkse praktijk op de openbare weg krijg je toch nauwelijks meer dan 100PK a.d. grond, en in normaal verkeer gebruik je hooguit de helft. De BMW, en iedere sportmotor, gaat pas echt goed rijden boven de 120kpu: dan komt ie in zijn element. Eigenlijk is alleen het circuit een plek waar je zo'n motor echt kunt rijden zoals ie bedoeld is.

De 1 cilinders die ik nu rijd bieden dikke fun tot dik 120; daarboven wordt het werken. Maar ik kan je verzekeren dat wanneer je met 60-80kpu over een zandweg ragt veeeeel meer lol hebt dan met 180-200 over de snelweg.

De MT-03 is de best sturende motor die ik ooit gereden hebt en wanneer het weggetje maar smal genoeg is en je kunt sturen, dan rijdt je iedereen naar huis; ook al hebben ze 3x zo veel vermogen.

Staar je ook niet blind op de PK's. Acceleratie komt uit koppel en vermogen, maar vooral ook uit de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak en eindoverbrenging (kettingtandwielen). 2x zo veel vermogen van een sportfiets is leuk, maar als ie ook twee keer zo hoog is uitgelegd qua topsnelheid resulteert dat niet in een 2x zo snelle acceleratie.

Uiteindelijk gaat het mij om het rijplezier en dat heb ik nu veel meer dan met de BMW. Ik merkte dat ik op een zondags ritje alleen nog maar op zoek was naar die ene goede mooie bocht zonder verkeer waar ik 'm eens flink door heen kon knallen.... daar is Nederland gewoon te klein en te druk voor geworden. Nu zoek ik een stil, kronkelig boerenweggetje en hoek de MT daar zo snel mogelijk doorheen .... met een vaartje van 100 of zo. Of ik pak de Tenere en werk me in het zweet op een paar zandwegen: driften met de achterkant leer je vanzelf :)

Dus een lichte all-road? Voor mij de Tenere. Het is een van de weinige echte all-roads: dwz dat ie in het zand ook prima doet + crash bestendig is.

Spijt? Geen moment!

HJ

ps

hier het MF Tenere topic: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/240999/Het-Yamaha-XT660Z-Tenere-topic-Deel-2-1.html

hier het MF MT03 topic (pas op: deze lui sporen niet): http://www.motor-forum.nl/forum/lis...Topic-deel-Vieah-insert-zwarte-zijn-snel.html


Eindelijk iemand die het snapt.

Mannetjes met R1's die ook direct denken dat ze met 145pk de snelste en sterkste motor allround hebben... Heb genoeg sprintjes gedaan met SV650 en dat de SV gewoon regelmatig sneller was als een R1, puur vanwege het elastiek vermogenopbouw van een 4 cilinder en het agressieve bijterige van een twin.

Koppel is het mooiste wat je kunt hebben, pk's zijn slecht voor je rijbewijs. (en gezondheid).
 
De Transalp is qua prestaties een stukje minder dan de V-Strom...
Verder blinkt de trans uit in goedkoop plastic op diverse plaatsen, ziet er niet uit...
De Strom rijdt iig een stuk beter...

Je zou ook aan een Kawasaki Versys kunnen denken, die heeft de leukste eigenschappen. Is sneller dan de Trans, de Strom e.d. en vooral veel handelbaarder. Echt gooien en smijten en je kunt lekker hard door de bocht met dat ding... :]

Alles valt of staat echter met wat jij mooi vindt en prettig...
Ik heb een V-Strom gehad.. zit goed, veel mogelijkheden en je kan er leuk mee sturen. Heb nu een Versys, dat zit sportiever en rijdt sportiever... de Trans vond ik echt tegenvallen... slecht bedacht in mijn ogen, maar ieder zijn ding... ;)

V strom rules, heb zelf een SV650s gehad uit 2003, die heeft dus hetzelfde blok als een v strom 650. Geweldige motorblokken, heerlijk rustige loop, koppel zat op de juiste plekken en je kan m heel ver doortrekken min de toeren en dan lijkt het niet eens een twin meer...Heerlijk blok.

V strom 1000 is gewoon een volwassen dikke motor, zeker niet onder voor een R1150GS of iets dergelijks.

Transalp is een hele andere motor, heeft maar 50pk ofzo. Doet het prima maar blinkt eigenlijk nergens echt in uit, gewoon een fijne relaxte woon-werk/vakantie motor.

Als je van beetje sportief sturen en een beetje doortrekken houdt zou ik geen transalp nemen, eerder een TDM/V strom etc.
 
Eindelijk iemand die het snapt.

Mannetjes met R1's die ook direct denken dat ze met 145pk de snelste en sterkste motor allround hebben... Heb genoeg sprintjes gedaan met SV650 en dat de SV gewoon regelmatig sneller was als een R1, puur vanwege het elastiek vermogenopbouw van een 4 cilinder en het agressieve bijterige van een twin.

Koppel is het mooiste wat je kunt hebben, pk's zijn slecht voor je rijbewijs. (en gezondheid).
Da's niet waar. Jij vind dat en ik ben dat met je eens, maar een hoop mensen denken er anders over. Hoe TS daarover denkt moet hij zelf beslissen en dat gaat alleen maar met een proefrit, maar gezien de verkoopcijfers zijn er een hoop mensen die heel anders over vermogen en sportmotoren denken :)
 
Je hebt gelijk, mijn mening is dat koppel het mooiste is wat je kunt hebben.

Denk dat de verkoopcijfers mbt. supersport motoren meer te maken hebben met uiterlijk vertoon of populairiteit in de media.... Rossi op zn Yamaha, Stoner op zn sportieve Ducati enzovoort..

Best jammer eigenlijk, aangezien veel supersports lang niet zo "lekker" rijden (weer een eigen mening) als een TDM of een Hornet ofzo, puur vanwege de circuit bedoelingen van een sportmotor... Keihard geveerd, zwaar sturen, onprettige zithouding etc.

Ik heb zelf ook supersports altijd als enigste mooie/echte motoren gezien maar na een ritje op een naked/street was ik echt verkocht gewoon, en zag ik supersports als lompe motoren waar je toch nooit het uiterste uit kunt halen..

Een lekkere naked/street motor daarintegen met een lekker blok kun je helemaal uitpersen tot de laatste newtonmeter en paardenkracht zonder dat je direct 290 rijdt of 14.500 rpm aantikt... 8-)
 
Ik denk niet dat je het vermogen enorm zal missen, tenzij jij echt van hoge snelheden (ver boven de 120) gek bent. Een allroad is meestal een één of twee cilinder, wat betekent dat je in vergelijking met een viercilinder veel koppel hebt. Ik vind zelf koppel belangrijker dan vermogen, het houdt de funfactor van je motor veel hoger.

Nu zal het pats-boem effect van je koppel niet enorm zijn met een transalp, maar stukken meer dan de VFR (per kilo)
Ik rij overigens liever 1pitter enduro :) Vroeger keek ik alleen maar naar racers, maar ik ben begonnen met 1pitter rijden omdat het veel goedkoper is en toch wel enorm leuk!
 
Offtopic wel, maar het schijnt dat de nieuwe R1 met "Bigbang" ontsteking toch wel lekkere stappen voorwaarts maakt onderin/middengebied. Nu nog een FZ1 met zoiets...
 
Offtopic wel, maar het schijnt dat de nieuwe R1 met "Bigbang" ontsteking toch wel lekkere stappen voorwaarts maakt onderin/middengebied. Nu nog een FZ1 met zoiets...
Ach, zolang ik dat soort fietsen met twee vingers in m'n neus, vriending en bagage achterop en op m'n gemakje nog bijhoudt maak ik me nog weinig zorgen over mijn 80 pk O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan