van watergekoeld, luchtgekoeld maken

B07

MF veteraan
17 jul 2017
2.037
511
Spijkenisse
Ik zit al een tijdje met het gekken idee om mijn Honda VT500 luchtgekoeld te maken.
Er zitten al koelvinnen op de cilinder, nu was het idee om gaten/sleuven te maken in de waterkoelkanalen , waar de pijlen staan, en wat ik met de schroevendraaier aanwijs, zodat de rijwind erin kan blazen.
uswvb2iq7b.jpg

yq037anwvo.jpg

y25mmjpucys.jpg

Alle slangen en de radiateur worden dan eraf gehaald, de ventilator zet ik achter de achterste cilinder voor extra koeling, aangezien die minder wind vangt.
Ik denk niet dat iemand dit al eens geprobeerd heeft maar wat denken jullie, zou die overhit raken en warm/vastlopen, of is er een kans dat die het blijft doen?
 
Ik zit al een tijdje met het gekken idee om mijn Honda VT500 luchtgekoeld te maken.
Er zitten al koelvinnen op de cilinder, nu was het idee om gaten/sleuven te maken in de waterkoelkanalen , waar de pijlen staan, en wat ik met de schroevendraaier aanwijs, zodat de rijwind erin kan blazen.
uswvb2iq7b.jpg

yq037anwvo.jpg

y25mmjpucys.jpg

Alle slangen en de radiateur worden dan eraf gehaald, de ventilator zet ik achter de achterste cilinder voor extra koeling, aangezien die minder wind vangt.
Ik denk niet dat iemand dit al eens geprobeerd heeft maar wat denken jullie, zou die overhit raken en warm/vastlopen, of is er een kans dat die het blijft doen?
Is het al vrijdag?

Doe maar, laat je niet tegenhouden door eerst het verschil te leren tussen lucht en watergekoeld.
Gewoon doen waar je zin in hebt...

(Mijn persoonlijke mening is dat het niet lang zal werken voor de motor oververhit is.)
 
Ik zie dat die cilinderbussen op de foto heel erg weinig contact maken met de buitenkant, waar de voornamelijk cosmetische, koelvinnen zitten. Wanneer daar voelkloeistof doorheen stroomt is dit natuurlijk een tamelijk optimale configuratie voor de koeling, maar als er alleen lucht doorheen stroomt ben ik bang dat de warmte-afvoer zelfs met echte koelvinnen nog tekort zou schieten.

Ik heb er geen ‘echt’ verstand van, dat wil zeggen dat ik er geen berekening op los kan laten, net als 99% van de gebruikers hier, dus ik zeg het puur op basis van gevoel en boerenverstand. Maar ik ben wel nieuwsgierig … daarom lees ik gewoon effe lekker mee.
 
"Cooling fins on a watercooled engine are like nipples on a guy."
Volgens mij was het Willie G. Davidson die dat zei.
In feite is het blok al luchtgekoeld, het koelwater transporteert de hitte naar de luchtgekoelde radiateur.
Daarin is het koeloppervlak veel groter en is de warmteoverdracht aan de lucht dus ook veel makkeliijker.
Als je dit zou proberen (ik zou het niet doen) moet je het koeloppervlak vergroten en dus koelvinnen direct aan de cilinder, en de kop maken.
Één van de dingen die mogelijk werden door vloeistofkoeling was een kleinere hoek tussen de kleppen, wat weer resulteerde in hogere vermogens.
Wel een leerzame denkoefening dit, maar denk niet dat je erg ver komt en dat de koppakking als eerste gaat.
1583420206603.png
 
Ik zou de ruimte waar normaal de koelvloeistof zit opvullen met metaal en dan nieuwe koelvinnen erin frezen. En vooral alle vorderingen hier met veel foto's posten.


Ik ben bang dat het blok heel snel in de soep loopt, maar angst is een slechte reedgever; dus als je het wil, zou ik het gewoon doen!


Reetkever? _O- Maar het idee van 'gewoon doen' staat mij ook wel aan, zeker gecombineerd met verslaggeving hiero.
Zolang @B07 zich er maar van bewust is, en er mee kan leven, dat het ook snel einde verhaal kan zijn tenminste. Want anders is het zonde ...

BTW, mijn eerste motor was een VT500. Ik heb er nog steeds gemengde gevoelens over ... 😂
 
Ik zit al een tijdje met het gekken idee om mijn Honda VT500 luchtgekoeld te maken.
Er zitten al koelvinnen op de cilinder, nu was het idee om gaten/sleuven te maken in de waterkoelkanalen , waar de pijlen staan, en wat ik met de schroevendraaier aanwijs, zodat de rijwind erin kan blazen.
uswvb2iq7b.jpg

yq037anwvo.jpg

y25mmjpucys.jpg

Alle slangen en de radiateur worden dan eraf gehaald, de ventilator zet ik achter de achterste cilinder voor extra koeling, aangezien die minder wind vangt.
Ik denk niet dat iemand dit al eens geprobeerd heeft maar wat denken jullie, zou die overhit raken en warm/vastlopen, of is er een kans dat die het blijft doen?
Het gaat er niet om dat er koele lucht bijkomt.
Het gaat erom dat de cilinders de warmte kwijt kunnen.
 
Ik zit al een tijdje met het gekken idee om mijn Honda VT500 luchtgekoeld te maken.
Er zitten al koelvinnen op de cilinder, nu was het idee om gaten/sleuven te maken in de waterkoelkanalen , waar de pijlen staan, en wat ik met de schroevendraaier aanwijs, zodat de rijwind erin kan blazen.
uswvb2iq7b.jpg

yq037anwvo.jpg

y25mmjpucys.jpg

Alle slangen en de radiateur worden dan eraf gehaald, de ventilator zet ik achter de achterste cilinder voor extra koeling, aangezien die minder wind vangt.
Ik denk niet dat iemand dit al eens geprobeerd heeft maar wat denken jullie, zou die overhit raken en warm/vastlopen, of is er een kans dat die het blijft doen?

En als je stil staat...?
 
Eeh, dat ding vooraaan waar je koelvloeistof door gaat om af te koelen..
Hoe heet dat dan ?

Radiateur...

Een radiator heeft de functie om te verwarmen, een radiateur heeft de functie om de vloeistof die erin zit te koelen..

En ja, het is mierenneukerij :+


Ik denk trouwens ook niet dat het gaat werken, met name de achterste cilinder zal te weinig koeling krijgen, en als je even stil staat met warme motor is het snel afgelopen..

Maar, mocht je het gaan proberen ben ik toch wel heel erg benieuwd!
 
Waarom?

Als je het graag wilt (reden mij tot dusver onbekend), zorg dat je de ruimte tussen cilinderbus en buitenwand opvult, aangezien lucht isoleert. Wellicht is het mogelijk om op te vullen met olie, denk wel aan uitzetting en dus beluchting.

En nogmaals...

Waarom?
Waarom? omdat ik het een leuk idee vindt, het mooier vind staan zonder radiator/slangen.

Zou het kunnen vullen met olie, maar die olie word dan toch ook veels te warm om nog goed te koelen?
 
Laatst bewerkt:
Waarom? omdat ik het een leuk idee vindt, het mooier vind staan zonder radiator/slangen.

Zou het kunnen vullen met olie, maar die olie word dan toch ook veels te warm om nog goed te koelen?
De olie koelt niet, maar zorgt er voor dat de warmte van de cilinder bussen afgegeven kan worden aan de buitenwand; daar waar je de koeling van de rijwind hebt. Als je koelvloeistof zou gebruiken wat niet afgekoeld word gaat het koken. Als je het leeg laat creëer je isolatie (denk aan een spouw). Olie kan in dit geval als warmte geleider dienen en heeft een veel hoger kookpunt dan water of koelvloeistof.
 
Jullie antwoorden zijn allemaal verkeerd.
:Y
Ik denk dat het prima kan geen probleem wil je hiervan een video verslag maken hoe je het gedaan hebt en gelijk met de eerste testrit.
Bedoel ik heb ook wel eens zin in een half uur lekker kijken met leed vermaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan