van watergekoeld, luchtgekoeld maken

B07

MF veteraan
17 jul 2017
2.037
511
Spijkenisse
Ik zit al een tijdje met het gekken idee om mijn Honda VT500 luchtgekoeld te maken.
Er zitten al koelvinnen op de cilinder, nu was het idee om gaten/sleuven te maken in de waterkoelkanalen , waar de pijlen staan, en wat ik met de schroevendraaier aanwijs, zodat de rijwind erin kan blazen.
uswvb2iq7b.jpg

yq037anwvo.jpg

y25mmjpucys.jpg

Alle slangen en de radiateur worden dan eraf gehaald, de ventilator zet ik achter de achterste cilinder voor extra koeling, aangezien die minder wind vangt.
Ik denk niet dat iemand dit al eens geprobeerd heeft maar wat denken jullie, zou die overhit raken en warm/vastlopen, of is er een kans dat die het blijft doen?
 
Voornamelijk aan de kop zal je flinke koelvinnen moeten maken en over het algemeen wordt het dan haast zo breed als dat je blok is. Het gaat op die manier veel tijd kosten om ook nog alles netjes te krijgen. Wat als het dan na enkele kilometers oververhit raakt?
In mijn ogen is het best een leuk experiment, maar ik denk dat het in dat geval makkelijker is om een bestaande, luchtgekoelde set cilinders op het blok te passen, dan deze set te verbouwen.
 
Jullie antwoorden zijn allemaal verkeerd.
:Y
Ik denk dat het prima kan geen probleem wil je hiervan een video verslag maken hoe je het gedaan hebt en gelijk met de eerste testrit.
Bedoel ik heb ook wel eens zin in een half uur lekker kijken met leed vermaak.
Dat half uur is inclusief het maken van een koffie, zijn tanden poetsen en aankleden?
Ik geef het nog geen 10 minuten, eerder 5.
 
Dan zal die het warmste worden, maar een luchtgekoelde cilinder kan ook gewoon stil staan, en een vloeistof gekoelde cilinder waarvan het water zoon 100 graden word kan ook stil staan, en anders zet ik gewoon uit *D

Ik ben verder geen techneut ofzo maar.....

Als jij gaten wil boren in die buitenwand dan moet je rijden om een soort koeling (stromende lucht) te forceren. Sta je stil dan "ontploft" hij denk ik van de hitte.

Met vloeistofkoeling en radiateur wordt de koeling ("rijwind") bij stilstand als het ware gesimuleerd door de koelfan. (of schrijf je "koelvan?"? "Coolfan"...??)

Sowieso gaten in de zijkanten doen denk ik niet veel, zou ze dan eerder aan de kant van de rijrichting willen hebben.


Maar nogmaals ik ben geen techneut. Ik zou overigens best eens willen zien wat de fiets gaat doen als je jouw plan door zet... Vooral foto's maken zou ik zeggen.
 
Radiateur...

Een radiator heeft de functie om te verwarmen, een radiateur heeft de functie om de vloeistof die erin zit te koelen..

En ja, het is mierenneukerij :+


Ik denk trouwens ook niet dat het gaat werken, met name de achterste cilinder zal te weinig koeling krijgen, en als je even stil staat met warme motor is het snel afgelopen..

Maar, mocht je het gaan proberen ben ik toch wel heel erg benieuwd!
Nu we toch aan het mierenneuken zijn ,het kan allebei als een motoronderdeel word bedoeld,in het Engels vertaald is een radiateur ook een radiator en voor koeling.
 
ik ben te meertalig om me hier druk om te maken. Zolang ik maar weet wat iemand bedoeld. Dat ding waar water in zit om de motor te koelen wordt wat complexer.

ketting en tandwielen snap ik ook.

Met velg, wiel, band vind ik dat moeilijker.

Modbreak

ontopic
 
Alhoewel ik weet dat een maat van me met een oude Willy Jeep meer dan 60 kilometer had gereden zonder schade (vergeten water bij te vullen) Weet niet hoe het daarna met de oldtimer is gegaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan