van watergekoeld, luchtgekoeld maken

B07

MF veteraan
17 jul 2017
2.037
511
Spijkenisse
Ik zit al een tijdje met het gekken idee om mijn Honda VT500 luchtgekoeld te maken.
Er zitten al koelvinnen op de cilinder, nu was het idee om gaten/sleuven te maken in de waterkoelkanalen , waar de pijlen staan, en wat ik met de schroevendraaier aanwijs, zodat de rijwind erin kan blazen.
uswvb2iq7b.jpg

yq037anwvo.jpg

y25mmjpucys.jpg

Alle slangen en de radiateur worden dan eraf gehaald, de ventilator zet ik achter de achterste cilinder voor extra koeling, aangezien die minder wind vangt.
Ik denk niet dat iemand dit al eens geprobeerd heeft maar wat denken jullie, zou die overhit raken en warm/vastlopen, of is er een kans dat die het blijft doen?
 
De olie koelt niet, maar zorgt er voor dat de warmte van de cilinder bussen afgegeven kan worden aan de buitenwand; daar waar je de koeling van de rijwind hebt. Als je koelvloeistof zou gebruiken wat niet afgekoeld word gaat het koken. Als je het leeg laat creëer je isolatie (denk aan een spouw). Olie kan in dit geval als warmte geleider dienen en heeft een veel hoger kookpunt dan water of koelvloeistof.
Dat is best een interessant idee, en ik begin zelfs een beetje te twijfelen om het zo te gaan doen, maar ik denk dat olie ook langer zijn warmte vast houd dan als stromende lucht.
Het duurt langer voordat het geheel heet word, maar het duurt denk ik ook langer voordat het geheel weer is afgekoeld.

Wat zou dan beter zijn motorolie of de wat dunnere ATF :?

Weet er iemand wat de max temperatuur mag worden voordat er wat vastloopt, ik kan natuurlijk heel makkelijk een temperatuur sensor in de olie zetten, die dan rondom de cilinder zit.
Olie heeft een kookpunt van zoon 180 graden.
Ik vermoed dat het goed blijft gaan zolang het daar onder blijft?
 
Dat is best een interessant idee, en ik begin zelfs een beetje te twijfelen om het zo te gaan doen, maar ik denk dat olie ook langer zijn warmte vast houd dan als stromende lucht.
Het duurt langer voordat het geheel heet word, maar het duurt denk ik ook langer voordat het geheel weer is afgekoeld.

Wat zou dan beter zijn motorolie of de wat dunnere ATF :?

Weet er iemand wat de max temperatuur mag worden voordat er wat vastloopt, ik kan natuurlijk heel makkelijk een temperatuur sensor in de olie zetten, die dan rondom de cilinder zit.
Olie heeft een kookpunt van zoon 180 graden.
Ik vermoed dat het goed blijft gaan zolang het daar onder blijft?
Je volharding moet in ieder geval even geprezen worden! :}

Met deze positieve instelling ben ik ervan overtuigd dat dit een succesvol project gaat worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: B07
Radiateur, en thermostaat heb ik er al af gehaald.
3nylefooc.jpg

bkqmxgqf.jpg


Koelslang van de voorste cilinder .
6ox28fh30au.jpg

koelslang achterste cilinder.
frkcr7dbc.jpg

hier zou ik de olie in kunnen gieten, dit is het hoogste punt boven de cilinderkop die laat ik dan open met een filter erop.

onderste radiateur slang van pomp naar radiateur, die moet ik afdoppen, anders loopt er weer uit.
zlr7sx346rza.jpg

Dit zijn de slangen van cilinder naar de waterpomp, ik weet nog niet of ik deze afsluit of gewoon aangesloten laat zodat de olie een beetje kan circuleren langs de cilinders zonder dat het ergens uitspuit:)
cl2g93dqkv.jpg


Ga er volgende week mee verder
 
😳 Je gaat het ook gewoon écht doen?! Ik vind het een leuk experiment hoor, maar ik verwacht wel dat het een destructief experimentje wordt. Daar ben je je toch wel van bewust hé ... dit betekent met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid 'einde VT500C' ...
 
😳 Je gaat het ook gewoon écht doen?! Ik vind het een leuk experiment hoor, maar ik verwacht wel dat het een destructief experimentje wordt. Daar ben je je toch wel van bewust hé ... dit betekent met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid 'einde VT500C' ...
Ja zeker daar ben ik mij van bewust.

Ik heb deze motor toen voor 150 euro gekocht zonder blok, heb nog eens 500 euro geïnvesteerd om er een bobber van te maken, en blok erbij tekopen.
Te koop zetten krijg ik er niks voor, ding is gewoon geen drol waard, een verkoop prijs van 1000 euro misschien.
Het is een klus project motor, een nieuw blok kan ik ook wel weer vinden voor zoon 200 euro denk ik, anders gaat die in onderdelen weg als die kapot gaat.
heb nog een motor staan waar ik op kan rijden:)
 
Ik ben verder geen techneut ofzo maar.....

Als jij gaten wil boren in die buitenwand dan moet je rijden om een soort koeling (stromende lucht) te forceren. Sta je stil dan "ontploft" hij denk ik van de hitte.

Met vloeistofkoeling en radiateur wordt de koeling ("rijwind") bij stilstand als het ware gesimuleerd door de koelfan. (of schrijf je "koelvan?"? "Coolfan"...??)

Sowieso gaten in de zijkanten doen denk ik niet veel, zou ze dan eerder aan de kant van de rijrichting willen hebben.


Maar nogmaals ik ben geen techneut. Ik zou overigens best eens willen zien wat de fiets gaat doen als je jouw plan door zet... Vooral foto's maken zou ik zeggen.

Dit is toch niet anders dan een fabrieksmotor met luchtkoeling? Als je daarmee te lang stil staat moet je hem ook uit zetten. Anders loopt hij vast.
Bij auto’s met luchtkoeling hebben ze wel een koelfan gemaakt.
 
Silverstone 2007, in de eerste ronde van de superbike wedstrijden valt James Toseland van zn ten Kate Honda en als hij de motor oppakt en weer start zie dat er een duimdikke straal koelwater uit de radiator spuit.
Je ziet m denken dat word buigen of barsten .
Hij heeft de hele race uitgereden.....weliswaain de regen maar toch.
 
Als je straks in het brandwondencentrum ligt omdat de zaak met kokende olie uit elkaar geklapt is moet je niet zeggen dat wij het experiment goed gekeurd hebben,:(:(:(:(:(:(:(
 
Dit is toch niet anders dan een fabrieksmotor met luchtkoeling? Als je daarmee te lang stil staat moet je hem ook uit zetten. Anders loopt hij vast.
Bij auto’s met luchtkoeling hebben ze wel een koelfan gemaakt.

Het is wel degelijk iets anders, heb je die foto gezien in de openingspost? De cilinders zijn geïsoleerd door een luchtlaag,dit kan bijna niet goed gaan. Bovendien zijn de koelribben voornamelijk cosmetisch en is het blok gecoat met een laag waardoor het niet optimaal gebruik kan maken van rijwind om zijn temperatuur af te voeren.

En toch vind ik het nog steeds interessant om te zien wat er gaat gebeuren. De keren dat ik er bij ben geweest dat er een blok zonder olie of kvs vol in de toeren werd gejaagd met de intentie om hem op te blazen zijn niet meer op één hand te tellen. De keren dat het blok daadwerkelijk klapte wel.
 
Ik denk ook dat het niet gaat werken. Olie gebruiken is een aardig idee, maar het circuleerd niet. Dus krijg je een gelaagde warmte opbouw zoals in een boiler. De bovenkant gaat verdomd heet worden, en omdat de olie niet circuleerd wordt het eigenlijk een isolatie laag. Zal geen bom worden, maar je blaast de olie stoom er overal uit

Het GP 2007 verhaal is ook aardig, maar daar zit ook meer achter. Water spuit eruit tot de overdruk weg is. Daarna zit er nog echt wel water in, maar de radiator zit voor de waterpomp die een onderdruk creert . Op een GP fiets krijg je een gigantische luchtstroom op de radiator die zaken afkoelt. Het beetje water dat er nog in zit moet dan verdampt worden.

Wikipedia (of natuurkunde van school) :De verdampingswarmte van water bedraagt 2256 kJ/kg bij standaardomstandigheden. Vergeleken met het verwarmen van water kost het verdampen veel energie, meer dan 500 maal zoveel als om het één K te verwarmen (soortelijke warmte is 4,19 kJ/kg.K), dus meer dan vijfmaal zoveel als om het van smelt- tot kooktemperatuur te verwarmen.
 
Het is wel degelijk iets anders, heb je die foto gezien in de openingspost? De cilinders zijn geïsoleerd door een luchtlaag,dit kan bijna niet goed gaan. Bovendien zijn de koelribben voornamelijk cosmetisch en is het blok gecoat met een laag waardoor het niet optimaal gebruik kan maken van rijwind om zijn temperatuur af te voeren.

En toch vind ik het nog steeds interessant om te zien wat er gaat gebeuren. De keren dat ik er bij ben geweest dat er een blok zonder olie of kvs vol in de toeren werd gejaagd met de intentie om hem op te blazen zijn niet meer op één hand te tellen. De keren dat het blok daadwerkelijk klapte wel.

Ik doelde specifiek over het gedeelte dat de koeling onvoldoende is als de motor stil staat. Dát is hetzelfde bij een andere luchtgekoelde motor.
Met alle verschillen die je noemt ben ik het eens
 
Terug
Bovenaan Onderaan