Van welk materiaal zijn deze ringen?

Bol d'or Albert

MF veteraan
14 mei 2005
4.349
222
Lunteren
Ik ben bezig om een 10-tal tanks van de XJ900 weer in orde te maken, en daar horen uiteraard benzinekranen bij. Nu ben ik op zoek naar de ringen die om de bevestigingsschroeven zitten waarmee de kraan op de tank zit geschroefd. Die ringen zorgen ervoor dat er geen benzine langs de schroeven kan lekken. Die originele ringen zijn soms nog bruikbaar, meestal niet. Die ringen lijken wel van een 1 of andere kurkvariant te zijn gemaakt, maar het is niet goed te zien want als je ze aanraakt vallen ze uit elkaar.

Wie weet van welk materiaal deze ringen gemaakt zijn, en evt waar ze voor een normale prijs te bestellen zijn? Of kan ik hiervoor ook koperen of aluminium ringen voor gebruiken?
 
Ik ben bezig om een 10-tal tanks van de XJ900 weer in orde te maken, en daar horen uiteraard benzinekranen bij. Nu ben ik op zoek naar de ringen die om de bevestigingsschroeven zitten waarmee de kraan op de tank zit geschroefd. Die ringen zorgen ervoor dat er geen benzine langs de schroeven kan lekken. Die originele ringen zijn soms nog bruikbaar, meestal niet. Die ringen lijken wel van een 1 of andere kurkvariant te zijn gemaakt, maar het is niet goed te zien want als je ze aanraakt vallen ze uit elkaar.

Wie weet van welk materiaal deze ringen gemaakt zijn, en evt waar ze voor een normale prijs te bestellen zijn? Of kan ik hiervoor ook koperen of aluminium ringen voor gebruiken?
Zou ze bij de Yamaha dealer kunnen bestellen,bij CMSNL betaal je in verhouding te veel verzendkosten.
 
Ooit bij de bouwmarkt een zakje nylon M5 ringen gehaald voor een paar centen. Even een rattenstaart (vijl) erdoor en ze passen strak om de benzinekraan boutjes.
Nog nooit lekkage gehad hiermee. Maar alleen niet origineel.

(was overigens een tip van Heiden tuning ;) )
 
Het zijn een soort fiber-ringen toch? Zou CNAF kunnen zijn. Dat is een verzamelnaam voor asbest-vrije ringen die hoge chemische bestendigheid hebben. Kan op basis van aramide / teflon achtige basis zijn, maar zal ook vast per producent en toepassing verschillen.
 
Hangt ook weer van de samenstelling van het nylon af. Polyamide-mixen gaan geloof ik prima met benzine.
Voor de zekerheid zou je een heel klein beetje vloeibare pakking op de ring kunnen aanbrengen waar het met de brandstof in aanraking kan komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan