Van welke rijtechnische capriolen krijg jij een big smile?

Charliefox

Die hard MF'er
21 okt 2014
737
6
Amsterdam
Motorrijden is ook van het landschap genieten, zegt men. Ik merk echter dat ik meer (rij-) technisch ben ingesteld. Kan ook zijn dat het wisselt met de jaren en ik nu in een beginnersfase zit. Hoe dan ook, ik ben altijd bezig met allerlei stuurtechnische zaken waar ik een glimlach van oor tot oor van krijg. Ik noem:

  1. Bij de verkeerslichten naar voren kruipen (indien ruimte en niet hinderend) en dan als een komeet optrekken en schakelen. Dat ik dan bij het volgende verkeerslicht weer vol in de ankers moet, deert me niet. Remmen is juist leuk! Voorheen, als automobilist, begreep ik dat nooit, van die 'domme' motorrijders die zo nodig weg moeten stuiven. Nu weet ik dat het gewoon leuk is!
  2. Nog leuker is het als er 2 motoren naast of achter je staan, zoals vanmiddag in het Westelijk havengebied. Geweldige kick om met z'n drieën vol gas weg te stuiven!
  3. Rotondes nemen en dan tig rondjes er achteraan om te oefenen
  4. Bij naderen rode verkeerslichten motor in z'n vrij zetten (mijn normale procedure is terugschakelen, maar soms is vrijstand leuk) en dan hands-off met heupen en benen de motor besturen en uit laten glijden (voel de motorfiets).
  5. Op de snelweg altijd de voorste zijn en volledig overzicht bewaren en alles en iedereen zien
  6. Hoort niet, doe het eigenlijk nooit, maar heel zelden wel eens: Stiekem op de snelweg, als er ruimte is, van baan wisselen links/rechts inhalen. Fout, maar het voelt wel heel fijn!
  7. Zo lang mogelijk met de voeten van de grond blijven bij rood verkeerslicht en proberen in balans te blijven.
  8. Die heerlijke bochten op de snelweg. Tegenhangen, sturen met vrnl heupen en benen (sturen met je reet) en vol gestrekte arm aan de kant waar de bocht heen gaat, motor wegduwen, gezichtsveld horizontaal, voelen en op het juiste moment gas erop om 'm eruit te trekken. Love it! Overigens is 120 km/u momenteel mijn persoonlijke envelope. Moet nog groeien en vind dat al hard zat. Word soms wel eens door andere motorrijders ingehaald in snelwegbochten, maar dat vind ik prima.
  9. Toch ook wel van het in etalageruiten kijken als je langs rijdt
  10. Stiekem toch wel wat harder rijden dan toegestaan op de snelweg (ik knijp 'm altijd voor mobiele flitsers) en dan lekker door de wind boren, zoals vandaag. Heerlijk! Lekker naked bike, knietje uit in de kant waar de wind vandaan komt, lijf slapjes en meedeinen. Op 180 zit je maar zo, maar knijp 'm intussen wel om een envelope in de bus te krijgen. Hoop dat ik er dan van geleerd heb. Inhouden is moeilijk, maar wel nodig en van levensbelang.
  11. Rotondes rechtdoor nemen. Ideaal is vlak langs de apex onder het mom "Motorrijden is zo min mogelijk sturen" dus zo veel mogelijk rechte lijnen pakken. Maar ik vind die rechts-links-rechts beweging zo lekker!
  12. Als ik op de snelweg een motorrijder zie, er vol gas heen gaan en dan schuin erachter gaan hangen. Soms wordt het begrepen en wisselen we af. Je ervaart de snelheid dan beter en het 2-dimensionale vlak.
  13. Smalle geasfalteerde bochtige binnenwegen nemen die door landschappen gaan, maar wel met gescheiden fietspaden. Man, wat kun je daar lekker op blazen. Lekker die bochten in en de technieken 'uitproberen' (uiteraard binnen de persoonlijke marges) die volop op het www beschreven staan en in filmpjes. Big smile krijg ik daar van. Vooral met droog weer. Met nat weer ben ik niet zo'n held.
  14. Inhalen op een provinciale 2-baans weg. Afstand houden, iets naar links, kijken, knipper en vol gas erop! Desnoods 'pak' je er twee, drie of meerdere.
  15. Op- en afritten van snelwegen vind ik ook zo lekker. Ik neem ze soms wel eens bewust een paar keer zonder dat het nodig is. Gewoon puur omdat het leuk is. Heb echter wel, zoals vele beginners, een probleem met "hoe schuin kan je". Je hebt maar één kans om daar achter te komen, dus ben daar liever wat behouden in. Vind ik prima!
  16. En dan dat moment dat je de snelweg op kan, dat gas open trekt en 'in een trappetje' naar de buitenbaan stuift ver voor iedereen uit (overzicht)
  17. En dan komt ook weer het moment dat je er weer af moet en dan vrij laat (maar niet te laat) naar rechts schuift ook weer ver voor iedereen uit (overzicht)
  18. Gewoon simpelweg het schakelen, op- of terug. Maar vooral terug vind ik lekker klinken. En niet te bang zijn voor wat rpm's. Gewoon af en toe richting rood, daar houden die blokken van! Op de snelweg bij snelheid verlagen van 140 naar 120 terug van de 5e naar de 4e versnelling. Hoor dat geluid en voel dat verhoogde koppel! En daarna, als de automobilist naar rechts schuift, gas erop en weer opschakelen naar 5. Wham!
Al met al: Voor mij geen tijd voor landschappen. Ben veel te druk bezig met bovenstaande dingen. Ik voel op termijn een bochtentraining aankomen ... :)
 
Laatst bewerkt:
Ik eet altijd eerst de room van die goedkope chocolade toetjes.
AHI_434d50313839323535_1_200x200_JPG.JPG
 
Wat is er mis met spiegels eraf trappen en oude mensen en blinden de stuipen op het lijf jagen?
 
Met andere motoren een stoplichtsprintje trekken. Vandaag nog met een ZX6R bij het stoplicht bij afslag A10 :)

Tunnel in zn 2 doen en gassen en dan lekker quick shiften. Jammer van mn kat. Met mn R6 had ik een Mivv GP waar de vlammen uit kwamen. Vond het ook geweldig om even met het gas te spelen zodat er vlammen kwamen :P
 
@Kapiteinkoek: Hahaha. Ik juist niet. Ik ken ze en meng het juist door de chocolade. Anders zo bitter en puur.
 
Laatst bewerkt:
die 7 doe ik ook elke dag.
Aan de verkeerslichten aankomen, twordt groen, AAAARGH de auto voor mij twijfelt.
Dan je stuur maar links en rechts rukken om toch maar niet je voeten op de grond te moeten zetten.
 
Op de snelweg rijden is saai, dus om het "leuk" te maken houd ik me wel eens vast aan een vrachtwagen en zet de motor uit.....Scheelt ook benzine :P
 
Het moment dat het stoplicht op groen springt meteen hard en lang toeteren zodat de motorrijder die voor me staat van schrik z'n motor af laat slaan.
 
Volgens mij vind je motorrijden gewoon erg leuk, maar ben bang dat je hier dan weinig medestanders zal vinden :P

Wat ik ergens toch altijd wel erg mooi vind, is rijden in echt ernstig herfstweer. Storm, duisternis, regen, een lange lege polderweg voor je.
 
Wat ook leuk is, is helemaal voorkruipen, en dan de motor expres af laten slaan. En pas weer starten en wegrijden als het weer een paar seconden geel is. Ik denk dat we daar stiekem allemaal wel eens over fantaseren.
 
Met een hoop herrie aankomen stormen op een overstekend oud vrouwtje zodat ze van ellende terug waggelt naar de stoep.
 
Terug
Bovenaan Onderaan