Vanaf 2005: niet meer stoppen bij regen

Ocampa

MF veteraan
29 jul 2002
4.235
656
Breda
edit: stoopen in de titel moet natuurlijk stoPPen zijn.

Vanaf volgend jaar wordt er als het gaat regenen tijdens een MotoGP-race niet meer gestopt.

"In the MotoGP class only, in case of rain, the race will not be interrupted," states the new rule.

This means that, from 2005, should rain fall during a race there will be no red flags and so no race restart. Instead, it appears that the riders will pull into the pits and change tyres (and brakes?) - or swap to a spare bike - as and when they see fit.

It is a controversial ruling in that, due to the relative short length of a MotoGP race, many riders will surely try and avoid the considerable time loss that will occur by coming into the pits, by staying on slick tyres in the rain.

The counterbalance to this argument is that MotoGP riders are supposed to be the best in the world, and so should know the limits of themselves and their machine, while flag-to-flag racing is seen as preferable for TV time schedules and watching race fans.
crash.net

Ik vind deze regel erg goed. Geen gezwaai meer met handjes als er even een druppie regen valt (waar met name Rossi nogal een "handje" van had. De rijder bepaalt nu zelf of het wel of niet te hard regent en kan als ie dat wil zelf van fiets wisselen.
 
Maakt de race wel leuker en er zullen er vast een aantal liggen, doordat ze inderdaad niet naar binnen willen ivm het tijdsverlies...ben benieuwd!
 
Eindelijk van het gezeik af :}

Bandenwissel is super. Alleen ik zie het niet zitten dat er van motor gewisseld mag worden. Wanneer regent het hard genoeg om van motor te wisselen? Lijkt me dat hier misbruik van gemaakt wordt.
 
Vanaf volgend jaar wordt er als het gaat regenen tijdens een MotoGP-race niet meer gestopt.(..)De rijder bepaalt nu zelf of het wel of niet te hard regent en kan als ie dat wil zelf van fiets wisselen.

Lijkt me inderdaad een prima regel. Het is er een beetje ingeslopen, dat de voorste rijder mag bepalen dat de race wordt gestopt. Volgens mij was het ergens eind jaren 80, begin jaren 90 dat ze hiermee begonnen. Ik herinner me nog een TT waarin de dure jongens (ik meen Schwantz, Lawson en co) na een paar spatjes ermee stopten, terwijl de toenmalige privérijders (o.a. Bruno Kneubuhler) gewoon doorreden, onder luid gejuich van het publiek. Het was helaas wel zo dat de wedstrijdleiding toen al direct slaafs de Grote Jongens volgde en direct de rode vlag greep. Het reglement was dat de voorlaatste ronde telde, en toen reden de privérijders nog niet vooraan.

Als er écht gevaarlijke situaties ontstaan, bijvoorbeeld door een acute hoosbui, dan moeten ze de wedstrijd wel staken. Maar zoals het de laatste tijd, gaat, dat Rossi bij drie druppeltjes de wedstrijd staakt, dat is flauwekul. Want die toprijders zijn heus heel berekenend, die weten echt wanneer ze stoppen (is van tevoren natuurlijk al lang overleg over geweest in het team, en waarschijnlijk krijgen ze ook signalen uit de pits), namelijk als ze er voordeel bij hebben. En de rest durft dan niet anders dan maar te volgen, uit angst om uit de groep te worden gestoten.

Wat dat betreft vond ik het wel goed dat Porto laatst gewoon stoïcijns doorknalde toen Pedrosa, die in de regen echt een watje is, wilde stoppen. Wel gek dat die nieuwe regel dan alleen voor de MotoGP geldt. De argumentatie vind ik een beetje vreemd, alsof er in de 125 en 250 alleen maar onervaren beginners rijden, die tegen zichzelf bechermd moeten worden, terwijl het in de MotoGP alleen heel 'volwassen' rijders zouden zijn. Dat slaat natuurlijk nergens op.

Laat ze die regel gewoon in alle klassen doorvoeren. En dan bij regen alleen een bandenwissel, natuurlijk niet een reservefiets pakken. Je eindigt de race op dezelfde fiets waarmee je begonnen bent, dat lijkt me logisch.
 
Lijkt me inderdaad een prima regel. Het is er een beetje ingeslopen, dat de voorste rijder mag bepalen dat de race wordt gestopt. Volgens mij was het ergens eind jaren 80, begin jaren 90 dat ze hiermee begonnen. Ik herinner me nog een TT waarin de dure jongens (ik meen Schwantz, Lawson en co) na een paar spatjes ermee stopten, terwijl de toenmalige privérijders (o.a. Bruno Kneubuhler) gewoon doorreden, onder luid gejuich van het publiek. Het was helaas wel zo dat de wedstrijdleiding toen al direct slaafs de Grote Jongens volgde en direct de rode vlag greep. Het reglement was dat de voorlaatste ronde telde, en toen reden de privérijders nog niet vooraan.

In 1987 was dat, een gedenkwaardige dag.

De race ging van start maar in de eerste ronde begon het al te regenen waarop de wedstrijdleiding de rode vlag liet zien. Race gestopt, en wordt helemaal overnieuw gereden.

Na veel gedoe en meerdere malen uitstellen ging de race toen toch van start.
Het ging idd regenen en de coureurs hielden er gewoon mee op (wat tot dan nog helemaal niet zo gewoon was). De priverijders reden gewoon door, onder aanvoering van Simon Buckmaster en Bruno Kneubühler. Dat feets was echter van korte duur want de wedstrijdleiding greep al snel naar de rode vlag.

Wat er toen gebeurde weet ik nog heel goed. Er ontstond een soort van Poolse landdag. Keer op keer gaf de wedstrijdleiding het teken dat de race over 5 minuten zou beginnen maar de fabriekscoureurs kwamen gewoon hun pit niet uit, zowel regenbanden als slicks beleven opgeborgen en men bleef lekker zitten. Dat duurde echt enorm lang allemaal en de sfeer op de tribune's werd echt een beetje anti-coureurs. De middelvingers richting Gardner, Mamola, Lawson en consorten waren toen niet van de lucht. Het publiek zat al die tijd immers in de zeikende te wachten.

Toen het droog werd vonden de heren het tijd om dan toch maar te gaan. Toen men na de opwarmronde weer bij start aankwam om op te stellen voor de start bleven ze bij het begin van de pitstraat staan om nog eens te overleggen wat te doen. Misschien toch maar weer de pits in? Geheel droog was het immers niet. Omdat Raymond Roche toen gewoon door reed is men toen toch maar richting start gegaan en is de race verder verreden.
 
Als het dan 3 ronden voor het eind begint te stortregenen gaat natuurlijk niemand de pits in want dat maak je nooit meer goed. Iedereen rijdt dan als een watje door en sommigen zullen zich willen bewijzen met alle gevolgen van dien. In dat soort situaties komt het de veiligheid van de rijders niet ten goede vrees ik.

Maar ja, dat handje omhoog vind ik ook maar niks. Deze oplossing is in ieder geval het proberen waard. Hoe wissel je met één team en twee rijders tegelijkertijd de banden :? Krijg je dan een F1 situatie waar Barichello maar gewoon moet wachten totdat Schummi is geholpen en zijn race dus naar de klote is :?

We'll see.
 
Bandenwissel is super. Alleen ik zie het niet zitten dat er van motor gewisseld mag worden. Wanneer regent het hard genoeg om van motor te wisselen? Lijkt me dat hier misbruik van gemaakt wordt.

Hoezo Joris? Als een coureur als het niet regent van motor wisselt is ie toch bij voorbaat al kansloos voor een goeie klassering?
 
Hoezo Joris? Als een coureur als het niet regent van motor wisselt is ie toch bij voorbaat al kansloos voor een goeie klassering?
Ik bedoel eigenlijk dat rijders een paar druppels aan kunnen grijpen, om van fiets te wisselen op het moment dat ze een technisch mankement hebben.

Zoals eerder gezegd is het een motorische sport en je finished gewoon op de motor waar je op begonnen bent. Zoals IMHO het hoort :)
 
Ik bedoel eigenlijk dat rijders een paar druppels aan kunnen grijpen, om van fiets te wisselen op het moment dat ze een technisch mankement hebben.

Zoals eerder gezegd is het een motorische sport en je finished gewoon op de motor waar je op begonnen bent. Zoals IMHO het hoort :)

Theoretisch zou dat kunnen, maar dan moet het wel zodanig hard regenen dat andere coureurs dus ook de pits ingaan om te wisselen, anders heeft het nog geen zin. Ik zie niet gebeuren dat er coureurs vordeel mee kunnen behalen in een situatie zoals jij die schetst.
 
Eindelijk van het gezeik af :}

Bandenwissel is super. Alleen ik zie het niet zitten dat er van motor gewisseld mag worden. Wanneer regent het hard genoeg om van motor te wisselen? Lijkt me dat hier misbruik van gemaakt wordt.
Waar gaat het nu om?
banden wissel of motorwissel....
lijkt me nogal een verschil :P

zal wel banden/wielen wissel moeten zijn... :?
 
Hoezo Joris? Als een coureur als het niet regent van motor wisselt is ie toch bij voorbaat al kansloos voor een goeie klassering?

volgens mij gaat het dan of de F1 lijken....!!!!!!
Lijkt me perfect en ideaal voor publiek.
Hoezo niet snel??????
Kijk maar eens naar F1 van afgelopen weekend.....
Knap van Schumi en Barichello........(al ben ik geen F1 fan, maar deze race constructie zou ideaal zijn).
Inderdaad in alle race klasses invoeren..... *D
 
Eindelijk van het gezeik af :}

Bandenwissel is super. Alleen ik zie het niet zitten dat er van motor gewisseld mag worden.
:^

[me]edraket hoopt trouwens niet dat er teveel F1 taferelen gaan komen, want daar worden alleen nog maar wedstrijden in de pits uitgevochten en niet, zoals het hoort, op de baan.[/me]
 
Laatst bewerkt:
volgens mij gaat het dan of de F1 lijken....!!!!!!
Lijkt me perfect en ideaal voor publiek.
Hoezo niet snel??????
Kijk maar eens naar F1 van afgelopen weekend.....
Knap van Schumi en Barichello........(al ben ik geen F1 fan, maar deze race constructie zou ideaal zijn).
Inderdaad in alle race klasses invoeren..... *D
:?

F1 perfect en ideaal voor het publiek? :? Als er één raceklasse is die ontzettend saai is geworden voor het publiek is het wel de F1. Een race moet gewonnen worden door degene die het beste rijdt en zo als eerste over de streep komt. Niet door degene die de beste pitstopstrategie kan verzinnen. :X

Als er één klasse is waar ze niet op moeten willen lijken, is het wel de F1, imho.
 
Als het dan 3 ronden voor het eind begint te stortregenen gaat natuurlijk niemand de pits in want dat maak je nooit meer goed...

Kun je je de 250cc race in Donington van een paar jaar geleden nog herinneren? Daar begon het een aantal ronden voor het einde te spetteren en was het Waldman die bijna op een ronde achterstand lag die de leider (weet ff niet wie) bij het uitkomen van de laatste bocht nog ff inhaalde en de race won. Er valt dus wel degelijk het een en ander goed te maken als het begint te regenen!

Edit: Waldman reed toen op intermediates...
 
Laatst bewerkt:
De situatie om met slicks op een natte baan te racen is in feite niet nieuw. Als een race voor de start al "wet race" verklaard wordt, dan geeft dat aan dat er niet meer gestopt wordt voor regen. Ook dan nog kunnen ze met slicks of intermediates (of een combinatie daarvan) aan de start verschijnen.

Ook nu mogen ze binnenkomen om banden te wisselen (als ze maar niet met de motor de pitbox in gaan?) ... enige verschil zou zijn dat een race dan eigenlijk altijd een "wet race" is.
 
Ook nu mogen ze binnenkomen om banden te wisselen (als ze maar niet met de motor de pitbox in gaan?) ... enige verschil zou zijn dat een race dan eigenlijk altijd een "wet race" is.

Ja, eigenlijk is dat wel een goede constatering!
 
En vanaf 2005 ook nog maar 1 kwalificatietraining in de motogp, en hiernaast 3 vrije trainingen.
 
:?

F1 perfect en ideaal voor het publiek? :? Als er één raceklasse is die ontzettend saai is geworden voor het publiek is het wel de F1. Een race moet gewonnen worden door degene die het beste rijdt en zo als eerste over de streep komt. Niet door degene die de beste pitstopstrategie kan verzinnen. :X

Als er één klasse is waar ze niet op moeten willen lijken, is het wel de F1, imho.

Ja oke. Zo stel je het wel heel extreem. Zo had ik het nog niet bekeken.
Wat dat betreft vindt ik de F1 ook geen zak aan.kijk eigenlijk nooit dus weet er eigenlijk weinig tot nix van.....
Maar doorrijden tijdens de regen is goed vindt ik. Ze zullen toch niet ZO strategisch te werk gaan als bij F1???
Het is mogelijk dat ze die kant op gaan, maar bij ferarri worden geloof ik races gewonnen op strategisch punt he... Hoe vaak ze de pits ingaan enzo...dat zou klote zijn ja!!!
Hoop dat het niet zo ver komt....
 
Meer informatie ter zake van crash.net:

The recent announcement that, from next year, there will be no stopping for rain in premier-class racing has resulted in considerable debate throughout the MotoGP world - not least among the participants of the Crash.net MotoGP forum - with a great deal of uncertainty raised by the following brief statement released by the FIM:

"In the MotoGP class only, in case of rain, the race will not be interrupted."

It remains to be seen exactly how the riders will be able to continue racing regardless of the weather, but it appears most likely that they will be offered the chance to make some sort of pit stop which will end – one way or another – in the rider rejoining the circuit on a bike better suited to the new conditions.


When to pit?

How this set-up change (from dry to wet) will be achieved is a matter for the rule makers, and still to be announced, but regardless of the method (ranging from a tyre change to a whole bike swap) the key to the rule's success is likely to involve making the 'changeover time' - the total time lost entering the pits on a dry set-up bike and getting back up to full speed with a wet set-up - as small as possible.

The biggest criticism the new rule faces is that 50-minute MotoGP races are too short, proportion wise, to encourage riders to make a pit stop – which even in its shortest form would be equivalent to a ride through penalty (the pit lane speed limit is 85km/h) – unless the rain is very heavy, or falls early in the race.

As an illustration, consider the following simple formula, the type of which could be used to determine if and when a rider should pit in the case of rain:


Pit for rain set-up when:

(Time lost per lap with dry set-up x number of laps remaining) > (changeover time lost)

In other words, pull into the pits only when the time lost by staying out on a dry set-up exceeds the time lost in changeover, by the end of the race.


Clearly, this is a simplistic view – factors such as race position and time advantage/disadvantage, the rider's wet weather ability, an assessment of risk, how much time will be lost overtaking slower riders after a pit stop and not least the likelihood of the weather changing – would also be taken into account.

Meanwhile, estimating the time lost per lap by staying on slicks is also more difficult than its sounds; the tyre suppliers are likely to provide an estimate, but an accurate indication will only be found when a rival - or ideally a team-mate - makes the change from dry to wet set-up.

Nevertheless, the laps remaining and changeover time are easily found - in the latter case, once the rules are finalised - and the fact remains that to help prevent riders taking risks on slicks (by encouraging them to pit as soon as possible) the rule makers will have to come up with a system that makes the time lost during changeover as short as possible.


Unless...

The changeover time becomes irrelevant if all riders chose to make a pit stop - or if they are forced to do so, perhaps by some 'pit stop flags', instead of red flags, waved by race control... but that raises more questions than answers.


Some thoughts on bike swapping...

The quickest way to reduce the changeover time (outside of altering the pit lane speed limit, unlikely for safety reasons) would be for a rider to jump off a dry bike and straight onto a waiting wet bike.

In order to check that the wet bike was working correctly, it would need to complete an installation lap (one lap then back into the pits) – just as the normal race bike does before taking its position on the grid.

But bike swapping also raises the issue of how fuel limits will be checked - the consumption of each bike would need to be combined - but the main problem with post race fuel checks is that the machines don't stop as soon as they cross the finish line.

A more time consuming solution would be to swap the fuel tank onto the wet bike during the changeover - or to pump the remaining fuel from the dry bike into the wet one - but both will raise safety concerns and extend the changeover time.

Indeed, it may be easier to scrap the fuel limit in the case of rain – with power delivery softened and riders using less throttle in slick conditions, the wet bike fuel usage should be significantly lower anyway.

Plenty for the grand prix commission to think about...
 
Terug
Bovenaan Onderaan