Vangrails op klaverbladen

Vangrails en klaverbladen.

  • Motorrijder moet zelf uit zijn doppen kijken.

    Stemmen: 22 15,5%
  • Klaverbladen moet anders ingericht worden.

    Stemmen: 3 2,1%
  • De overheid zou tenminste de vangrails aan moeten passen.

    Stemmen: 116 81,7%
  • Who gives a fuck.

    Stemmen: 1 0,7%

  • Totaal aantal stemmers
    142
Goed, we gaan weer rustig verder, net of we allemaal beschaafde mensen zijn i.p.v. asociale motorrijders zoals een boel overige weggebruikers denken O-) :X

Triest dat de aanleiding voor deze discussie weer een ernstig ongeval moet zijn, maar dat neemt niet weg dat het nooit te laat is om te trachten die speciale veiliger vangrails toegepast te krijgen.
Waar ik nou benieuwd naar ben is hoe we dat op een nette manier voor elkaar krijgen (Den Haag en Binnenhof bezetten is denk ik niet de manier).
Wie kan er iets meer over zeggen over de juridische mogelijkheden om dit af te dwingen? PanRider, Baksteen, MAG? Overleg met de politieke partijen en door wie?
 
Dit is gelukkig een topic met motorvriendelijke vangrails.

JA er wordt soms te hard gereden op klaverbladen. NEE dit is geen argument om geen motorvriendelijke vangrails te plaatsen.
 
Het goede nieuws in deze is dat in de provincie Utrecht inmiddels de eerste motorveilige geleiderail is geplaatst en er wordt op dit een analyse gemaakt van de verkeersgevaarlijke situaties waar deze rail nog meer moet worden toegepast.
Er zit dus schot in de zaak en laten we maar hopen dat goed voorbeeld doet volgen.

Met dank aan de MAG die zich hier trouwens al jaren sterk voor maken. :}
 
Op maandag 13 oktober 2003 12:02 schreef Imhotep het volgende:dus omdat er een handje vbol motorrijders zijn die er wel op racen moeten de (bijv) de toer-motorrijders maar dodelijk verongelukken omdat ze beter uit moesten kijken |(

snap niet eens waarom mensen bij een veiligheids onderwerp zoals deze het aspect racen erbij halen??
ik race ook niet op klaverbalden en zou er ook niet gaan racen zodra er motorvriendelijke vangrails komen te staan. maar als ik er een keertje langs moet zou ik me wel veiliger voelen dan nu.

pcies en waarom mag dit geen 90euro per meter klaverbladbocht mogen kosten?
ik denk niet dat er veel klaverbladbochten zijn waar je de vangrails geoorloofd weg kan halen. Maar daar waar dat kan waarom niet. Weg onnodige vangrail bij klaverbladen.
 
Goed, we gaan weer rustig verder, net of we allemaal beschaafde mensen zijn i.p.v. asociale motorrijders zoals een boel overige weggebruikers denken O-) :X

Triest dat de aanleiding voor deze discussie weer een ernstig ongeval moet zijn, maar dat neemt niet weg dat het nooit te laat is om te trachten die speciale veiliger vangrails toegepast te krijgen.
Waar ik nou benieuwd naar ben is hoe we dat op een nette manier voor elkaar krijgen (Den Haag en Binnenhof bezetten is denk ik niet de manier).
Wie kan er iets meer over zeggen over de juridische mogelijkheden om dit af te dwingen? PanRider, Baksteen, MAG? Overleg met de politieke partijen en door wie?

Geld inzamelen voor de eerste 100 m op PPP?
 
Wie kan er iets meer over zeggen over de juridische mogelijkheden om dit af te dwingen? PanRider, Baksteen, MAG? Overleg met de politieke partijen en door wie?

Er zijn geen juridische mogelijkheden om zoiets af te dwingen. Je bent afhankelijk van de wil van de landelijke/regionale/provinciale politiek. Daar moet je zijn met je bezwaren, handtekeningen etc.

Overleg met de politiek is al jaren gaande (o.a. door de MAG), afgelopen jaar eindelijk de eerste successen behaald op dit gebied. :} :}
 
Op maandag 13 oktober 2003 12:02 schreef Imhotep het volgende:Ze hebben een vangrails ontworpen voor auto's en vrachtauto's die om een of andere reden in de problemen is gekomen en van de weg dreigt te raken.
daarvoor heb je dan een vangrail zodat je niet op de andere weghelft komt of meters omlaag valt.

inderdaad, helaas staan er inmiddels ook een hoop vangrails op plekken waar die helemaal niet nodig zouden zijn (bijv. voor een weiland). Ook weer een indicatie dat wegbeheerders soms totaal niet nadenken ("He, een bocht. Laten we daar eens een vangrail neerzetten").

snap niet eens waarom mensen bij een veiligheids onderwerp zoals deze het aspect racen erbij halen??
ik race ook niet op klaverbalden en zou er ook niet gaan racen zodra er motorvriendelijke vangrails komen te staan. maar als ik er een keertje langs moet zou ik me wel veiliger voelen dan nu.

Ik heb voor mijn studie net een paper geschreven over een haalbaarheidsonderzoek naar grootschalige invoering van de motorvriendelijke vangrail dat ik wil gaan uitvoeren. Een van de reacties van een docent: "Ik zie niets terug over het feit dat motorrijders toch vaak zelf schuld hebben aan het ongeluk."

Natuurlijk moet racen op de openbare weg niet bevorderd worden. Maar een ongeluk zit altijd in een klein hoekje en hoeft niets met "racen" te maken te hebben. Opmerkingen als "je moet je rijgedrag maar aanpassen, je kan altijd verwachten dat er olie kan liggen" e.d. kunnen natuurlijk net zo goed gelden voor automobilisten, dus waarom niet gewoon die hele vangrail weghalen?
 
pcies en waarom mag dit geen 90euro per meter klaverbladbocht mogen kosten?
ik denk niet dat er veel klaverbladbochten zijn waar je de vangrails geoorloofd weg kan halen. Maar daar waar dat kan waarom niet. Weg onnodige vangrail bij klaverbladen.

De aanpassingen kosten zelfs maar €30,- per meter en zou volgens de MAG en provincie Utrecht bij grootschalige aanleg zelfs kunnen dalen tot €12,- per meter
 
De aanpassingen kosten zelfs maar €30,- per meter en zou volgens de MAG en provincie Utrecht bij grootschalige aanleg zelfs kunnen dalen tot €12,- per meter

Tel daarbij op dat je in heel Nederland ongeveer 60 km vangrail hebt die echt levensgevaarlijk zijn, als ze die nou eens eerst aanpakken...
 
En dus liggen de kosten om het direct te doen bij de aanleg nog veel lager, maar zoals je kunt zien bij de A5 doen ze dat ook niet |(
 
Mag ik iedereen die het ermee eens is dat er motorvriendelijke vangrails moet komen vragen om lid te worden van de MAG voor zover zij het nog niet zijn. De MAG ijvert al jaren voor o.a. motorvriendelijke vangrails en ik denk dat je in dit soort zaken sterker staat als de krachten gebundeld worden.

@ modjes, Ja, dit is spam, maar voor een motor-gerelateerde non-profit organistatie, mag hij blijven staan?
 
Dit is gelukkig een topic met motorvriendelijke vangrails.

JA er wordt soms te hard gereden op klaverbladen. NEE dit is geen argument om geen motorvriendelijke vangrails te plaatsen.
Inderdaad. Maar dat ze er dus niet staan is dus ook geen argument om naar Den Haag te wijzen als er iets vreselijks gebeurt, terwijl de motorrijder in kwestie zijn eigen verantwoordlijkheid niet neemt en extra rekening houdt met het feit dat die dingen voor hem gevaarlijk zijn. Laten we wel wezen, als je met 140 over een klaverblad jaagt, maakt het niet veel uit of je een vangrail, boom of een stoeprand tegenkomt. En uit ervaring kan ik zeggen dat zelfs met 90km een stoeprand al vreselijk zeer kan doen en veel kan beschadigen. Als je op een dijk rijdt waar aan beide zijden om de 3m een dikke boom staat, ga je daar toch ook niet met 140 overheen jagen? (ik iig niet) Dan denk je ook van doe het maar even een beetje rustig aan, want als er wat gebeurt met die bomen aan de kant is het gelijk over. Waarom vergeten zovelen dat dan wel als er een al dan niet onveilige vangrail staat? Is zo'n weg met bomen gelijk een gevaarlijke weg? Nee. Is een weg met een vangrail per definitie gevaarlijk? Ook nee. Maar je moet je wel aanpassen aan de situatie, en als dat inhoudt dat je voor je eigen veiligheid langzamer moet rijden dan een weg onder normale omstandigheden zou toestaan, dan doe je dat toch gewoon? Zo niet, dan getuigt dat alleen maar van gebrek aan inzicht, of stupiditeit, of beiden.

EDIT: daarnaast is het uiteraard goed om te proberen de wegen ten alle tijden zo veilig mogelijk te maken, dus met bv veiligere vangrails.

Maar het zou een hoop mensen goed staan om eerst eens te kijken wat ze ZELF kunnen doen voor hun EIGEN veiligheid, voor ze naar anderen gaan wijzen. De regering hoeft je handje niet vast te houden.
 
Laatst bewerkt:
Op maandag 13 oktober 2003 13:11 schreef afterburn het volgende:Inderdaad. Maar dat ze er dus niet staan is dus ook geen argument om naar Den Haag te wijzen als er iets vreselijks gebeurt.....heel verhaal........

Maar het zou een hoop mensen goed staan om eerst eens te kijken wat ze ZELF kunnen doen voor hun EIGEN veiligheid, voor ze naar anderen gaan wijzen. De regering hoeft je handje niet vast te houden.
:^ Op zich helemaal mee eens, iedereen wordt geacht op een verantwoorde manier aan het verkeer deel te nemen.
Maar in het onzalige geval dat je toch op je klep gaat, hetzij door verkeerde inschatting, hetzij door de fout van een ander, hetzij door een frivole bui (heb zelfs ik wel eens, zij het dan gematigd O-) :X ), of door welke oorzaak dan ook, dan is het toch minstens prettig te noemen dat je dan niet door een vangrail in mootjes wordt gehakt, daar zijn die dingen niet voor bedoeld. En als een afdoende oplossing dan zo goedkoop is, dan kan ik geen steekhoudend argument bedenken om dit niet te doen.
Blijft overeind dat een ieder zijn of haar verantwoordelijkheid als weggebruiker in het algemeen en als motorrijder in het bijzonder dient te nemen om op een fatsoenlijke wijze aan het verkeer deel te nemen. Of we het nu hebben over klaverbladen, bebouwde kom, ect etc, dat maakt niet uit. Op een enkele uitzondering na weten we dat ook allemaal bliksems goed.
 
gedeeltelijk off-topic: Bij wie kun je trouwens melden dat er weer eens bende op de weg ligt (in dit geval oprit A9)?
Op de snelweg kun je de praatpaal van de ANWB gebruiken, of anders meteen 0900-8844 bellen. (da's dus de niet-spoed-wel-belangrijk politie)

Zelf ben ik 1x over een als-een-drol gedraaide ketting gereden op de A67. Heb toen bij een praatpaal melding gemaakt van die ketting en de ANWB heeft in vervolg hierop de politie gealarmeerd.
 
Punten waar auto's nogal eens de neiging hebben om een bocht niet te halen en zo de sloot ergens in te rijden worden wel binnen no-time beschermd met een barrier of vangrail.

Bekende gevaarlijke punten voor motorrijders worden niet aangepast.
Wie ziet er een scheve verhouding? En dat het veelal aan iemand zelf te wijten is geloof ik wel maar datzelfde geld voor automobilisten en daar worden dus schijnbaar wel maatregelen voor getroffen.
 
Tjonge zeg! Is er weer een ongeluk gebeurd en gelijk zie je daar meerdere topics van verschijnen.....
Het ligt voor een deel aan jezelf. Mij zie je geen klaverbladje rijden.
Ik rij veel liever op een circuit. Daar kan je "veiliger" rijden. Geen last van je mede-weggebruikers (lees automobilisten).
 
Waarom er nog geen motorvriendelijke vangrails is op gevaarlijke punten:

- Er is nog niet voldoende onderzoek naar gedaan
- Het is een dure ingreep en er is te weinig geld
- eh?
 
Als die aanpassingen toch zo goedkoop zijn, hoeveel meter is er nodig? Als nou idereen die er regelmatig rijdt een meter of een halve meter koopt. Moeten we toch een aardig eind kunnen komen. Als het niet van bovenaf komt, dan maar van onderaf, de motorrijders kopen een stukie en de overheid ook, zijn we iig van DAT probleem af.
 
Als die aanpassingen toch zo goedkoop zijn, hoeveel meter is er nodig? Als nou idereen die er regelmatig rijdt een meter of een halve meter koopt. Moeten we toch een aardig eind kunnen komen. Als het niet van bovenaf komt, dan maar van onderaf, de motorrijders kopen een stukie en de overheid ook, zijn we iig van DAT probleem af.

In Spanje zijn verschillende grote motorclubs ook zelf begonnen met het treffen van maatregelen. Schijnen gewoon hele stapels oude autobanden te hebben verzameld en deze vervolgens te hebben bevestigd om de paaltjes van vangrails in gevaarlijke bochten. Op een autoband knallen is tenminste al een heel stuk beter dan tegen een onbeschermd paaltje.
 
Als die aanpassingen toch zo goedkoop zijn, hoeveel meter is er nodig? Als nou idereen die er regelmatig rijdt een meter of een halve meter koopt. Moeten we toch een aardig eind kunnen komen. Als het niet van bovenaf komt, dan maar van onderaf, de motorrijders kopen een stukie en de overheid ook, zijn we iig van DAT probleem af.

Dat idee opperde ik net ook al, gewoon allemaal een meter vangrail adopteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan