Het viel me op dat de kettingspanning op m'n CB-1 niet helemaal jofel is..
Onlangs heb ik nieuwe tandwielen gemonteerd, 15/41 en een nieuwe DID ketting, met een visje. Nu viel het me op dat de kettingspanning niet gelijkmatig is, en op lage snelheid kreeg ik zelfs last van 'deining'.
** op dit punt stopte ik met het gebruik van dry lube ** (zie ook ander topic)
Als eerste gekeken of het probleem aan de ketting zelf ligt, dus op zoek gegaan naar een 'patroon' in de verschillende kettingspanningen. Hierbij viel me op, dat de ketting lekker strak staat als het visje op een van de 2 tandwielen ligt, maar de ketting zeker 2cm meer speling heeft zodra het visje 'vrij' hangt. Het visje is overigens correct bevestigd, met een tussenschakel en de opening naar achteren.
Nadat ik zondag de spanning had aangepast met als basis het strakste uitgangspunt, ben ik een 150km stevig gaan rijden. Weer thuis aangekomen, viel me op dat de ketting SUPERSTRAK staat (???) Net een snaar..
Dit is dus heel vreemd.. Ik gebruik tegenwoordig olie om m'n ketting te smeren, want volgens mij heeft'ie heel wat te lijden gehad die paar weken dry lube..
Het fietsje heeft 50pk, dus zo'n DID 525 RK ketting zou voldoende moeten zijn, toch?
Maar ik blijf het vreemd vinden dat de ketting opeens zo strak staat, m'n achterwiellagers zijn nog prima, althans ik ondervind geen speling. Voor de zekerheid zet ik er deze week toch 2 nieuwe lagers in en komt er waarschijnlijk een nieuwe ketting op.
Iemand nog suggesties waar het aan zou kunnen liggen? De tandwielen zijn nieuw, dus hier verwacht ik geen problemen mee, temeer omdat ik de eerste paar honderd kilometer geen last had van 'deining'.
Onlangs heb ik nieuwe tandwielen gemonteerd, 15/41 en een nieuwe DID ketting, met een visje. Nu viel het me op dat de kettingspanning niet gelijkmatig is, en op lage snelheid kreeg ik zelfs last van 'deining'.
** op dit punt stopte ik met het gebruik van dry lube ** (zie ook ander topic)
Als eerste gekeken of het probleem aan de ketting zelf ligt, dus op zoek gegaan naar een 'patroon' in de verschillende kettingspanningen. Hierbij viel me op, dat de ketting lekker strak staat als het visje op een van de 2 tandwielen ligt, maar de ketting zeker 2cm meer speling heeft zodra het visje 'vrij' hangt. Het visje is overigens correct bevestigd, met een tussenschakel en de opening naar achteren.
Nadat ik zondag de spanning had aangepast met als basis het strakste uitgangspunt, ben ik een 150km stevig gaan rijden. Weer thuis aangekomen, viel me op dat de ketting SUPERSTRAK staat (???) Net een snaar..
Dit is dus heel vreemd.. Ik gebruik tegenwoordig olie om m'n ketting te smeren, want volgens mij heeft'ie heel wat te lijden gehad die paar weken dry lube..
Het fietsje heeft 50pk, dus zo'n DID 525 RK ketting zou voldoende moeten zijn, toch?
Maar ik blijf het vreemd vinden dat de ketting opeens zo strak staat, m'n achterwiellagers zijn nog prima, althans ik ondervind geen speling. Voor de zekerheid zet ik er deze week toch 2 nieuwe lagers in en komt er waarschijnlijk een nieuwe ketting op.
Iemand nog suggesties waar het aan zou kunnen liggen? De tandwielen zijn nieuw, dus hier verwacht ik geen problemen mee, temeer omdat ik de eerste paar honderd kilometer geen last had van 'deining'.