vario??

lanosd

MF'er
5 aug 2011
37
0
Dag allemaal,

Ik heb een Hyosung MS 250cc deze is van 2009 en heeft maar 2800km op teller,

wat mij opvalt tijdens het rijden en dit als hij warm gedraaid is dat mijn vario (of komt toch daar uit)
een piepend geluid maakt bij het optrekken, ik rij sinds kort dagelijks ermee naar mijn werk omdat ik de files beu ben, als ik bv file heb (dagelijks) en van stilstand moet vertrekken piept hij enorm, zou dit kunnen dat mijn varioriem aan vervanging is? ik wil er nog eens aan toe voegen dat het enkel bij warm gedraaide motor is en dat ik dit dus niet heb bij een koude motor

Alvast bedankt voor jullie raad
 
heeft hij zijn beurten wel gehad?
als de riem al aan vervanging toe was volgend beurten kun je wel bedenken wat er aan de hand kan zijn..

zoniet heb ik ook geen idee, de boel al een open gehad?
 
Dag allemaal,

Ik heb een Hyosung MS 250cc deze is van 2009 en heeft maar 2800km op teller,

wat mij opvalt tijdens het rijden en dit als hij warm gedraaid is dat mijn vario (of komt toch daar uit)
een piepend geluid maakt bij het optrekken, ik rij sinds kort dagelijks ermee naar mijn werk omdat ik de files beu ben, als ik bv file heb (dagelijks) en van stilstand moet vertrekken piept hij enorm, zou dit kunnen dat mijn varioriem aan vervanging is? ik wil er nog eens aan toe voegen dat het enkel bij warm gedraaide motor is en dat ik dit dus niet heb bij een koude motor

Alvast bedankt voor jullie raad
Heeft iets weg van een koppelingsissue. Komt het geluid vanuit het achterste gedeelte van de transmissie huis (ter hoogte van de achterwiel)?

Mss de deksel eraf en de koppeling ontdoen van (slijtage)stof en indien nodig op frissen/schuren.
 
Lijkt me sterk dat het de vario is en een riem gaat normaal wel meer dan 3 duizend km mee.

Check als het geluid meegaat op de toeren van de motor of als het afhankelijk is van de gereden snelheid.
 
Dag allemaal,

Ik heb een Hyosung MS 250cc deze is van 2009 en heeft maar 2800km op teller,

wat mij opvalt tijdens het rijden en dit als hij warm gedraaid is dat mijn vario (of komt toch daar uit)
een piepend geluid maakt bij het optrekken, ik rij sinds kort dagelijks ermee naar mijn werk omdat ik de files beu ben, als ik bv file heb (dagelijks) en van stilstand moet vertrekken piept hij enorm, zou dit kunnen dat mijn varioriem aan vervanging is? ik wil er nog eens aan toe voegen dat het enkel bij warm gedraaide motor is en dat ik dit dus niet heb bij een koude motor

Alvast bedankt voor jullie raad

Ik heb wel raad voor je. Het klinkt misschien bot, maar vlug verkopen die Koreaan!
 
Laatst bewerkt:
vast de geleide rol Tussen de Vario en Koppeling zit meestal een Plasticwielje die het slaan van de riem tegen gaat en daar zit een lagertje van plastic in sommige zijn al bij 3000km kapot
 
Kan ook zijn dat er een rubberringetje op de achterste poelie zit te piepen. Daar heb ik met m'n SH in het begin last van gehad. Nadat ik er zuurvrij vet op heb gedaan, nergens meer last van gehad.

Dat je varioriem nu al versleten is, lijkt me bijna onmogelijk. Deze dingen gaan echt wel veel langer mee.
 
....Heeft iets weg van een koppelingsissue.....

..... de deksel eraf en de koppeling ontdoen van (slijtage)stof en indien nodig op frissen/schuren....
Eens, de koppeling is in mijn ogen ook verdachte nummer 1.

Ik verwacht dat schoonmaken en het frictiemateriaal opschuren afdoende zal zijn.
 
Leuk ding hoor, en erg vlot :] :]
De kans is groot dat de riem versleten is en vuil heeft achtergelaten bij de achterste koppeling. Deze gaat dan moeilijker op en dicht, waardoor er spanning komt op de riem en deze erg warm wordt.
Dus losmaken, riem vervangen, en zowel de koppeling voor als achter goed schoonmaken.
Riem kost ongeveer 25 euro :)

Niet verkopen hoor............................ 8-)

Hyosung dat is het
 
Laatst bewerkt:
hallo allemaal,

Even de boel open gehaald en alles proper uitgekuist, zat idd vuil in
even een test ritje gemaakt een paar keer goed opgetrokken van stilstand en lijkt inorde te zijn

ik ben heel tevreden van mij Hyosung, ik zou hem eigenlijk niet kunnen missen
nogmaals allemaal bedankt voor de tips
 
Even de boel open gehaald en alles proper uitgekuist, zat idd vuil in
even een test ritje gemaakt een paar keer goed opgetrokken van stilstand en lijkt inorde te zijn
full

Lanosd, als het goed is zou jouw binnenkap er zo uit moeten zien.

Dat is dezelfde constructie als bij een SH 300. Hier deden zich deze problemen ook bij lage kilometerstanden voor. Mocht je nu weer heel snel last krijgen van piepen, zou ik dat eens in de gaten gaan houden. Je kunt dan hier "onze" problemen lezen:

Vox in "Nieuwe Honda SH300i"

Bij de SH 300, zijn die schurende(en piepende) geluiden er dan ook in "koude" toestand.
dus waarschijnlijk, is jou probleem anders van aard en heb je het nu al zelf verholpen.
 
hallo allemaal,

Even de boel open gehaald en alles proper uitgekuist, zat idd vuil in
even een test ritje gemaakt een paar keer goed opgetrokken van stilstand en lijkt inorde te zijn

ik ben heel tevreden van mij Hyosung, ik zou hem eigenlijk niet kunnen missen
nogmaals allemaal bedankt voor de tips

Ik ook...........al heel lang ;)

 
hallo allemaal,

Even de boel open gehaald en alles proper uitgekuist, zat idd vuil in
even een test ritje gemaakt een paar keer goed opgetrokken van stilstand en lijkt inorde te zijn

ik ben heel tevreden van mij Hyosung, ik zou hem eigenlijk niet kunnen missen
nogmaals allemaal bedankt voor de tips
Mooi dat je dit zelf hebt opgelost.

Mocht het zo zijn dat je nog geen wphb van je machine hebt, hier een draadje naar de wphb MS3 250/125
 
vandaag toch nog klein piepje gehoord bij het optrekken (koude motor), ik denk dat ik volgende week een nieuw riempje gaan halen,
 
Jonge jonge, en da tal bij zo'n drieduizend km, wel heeeel erg vlug hoor!
Koop als je dan toch een nieuwe er op wil leggen, een van goede (Kevlar)kwaliteit.
 
Joh, maak je niet druk.
Zoals je ziet is het een kleine moeite.
Die oude riem heeft gewoon vast gezeten in de achterste koppeling, niet meer.
Dan slipt hij te veel of komt heel erg knel te zitten, waardoor de riem gaat "verbranden"
Heeft dus niks met merk, kwaliteit of land van herkomst te maken.
En de riem kost niet veel................
 
Terug
Bovenaan Onderaan