[vast] hoe los?

willem169

MF veteraan
22 mrt 2002
4.018
254
Bleiswijk
Man man man, eindelijk m'n demper gehaald, ik vol enthousiasme m'n huidige demonteren. Maar, wat blijkt; 't Ding zit zo vreselijk vast, ik schaam me gewoon dat ik hiervoor een topic moet openen maar ik ben echt radeloos.

Oké, waar gaat het om? De demper zit met een drie-bouten systeem aan de pijp vast, en een bout aan het stepje; achter. Ons vast niet geheel onbekend. :)
De bout aan het stepje gaat zonder problemen los, alsmede 1 van de drie bouten aan de pijp.

Maar de andere twee blijven muurvast zitten. Wat doe je dan.. je pakt je inbus setje en past de goeie op de bout. Deze eenmaal gevonden, neem je een hamer en probeert 'em los te tikken door middel van slaan op de inbussleutel. Dit alles haalde niets uit. Toen maar wat WD40 erop gespoten, even laten inwerken en nog eens proberen.

Helaas.
Nu ben ik niet van het zachte soort, dus neem maar van me aan dat ik hard heb geslagen om te proberen wat beweging te krijgen in de bout. Echt zonder resultaat ;(

Heb er in de tijd van een uur ongeveer een hele bus WD40 op gespoten maar het mocht nul komma niks baten. Echt, dit is zo triest.. maar ik zou niet weten hoe ik die twee boutjes er nou uit kan draaien en kan gaan genieten van m'n nieuwe demper :9~

Wie heeft er hier een truck of oplossing voor?
Je zou me erg blij maken :}
 
WH9DM.jpg


Slagschroevendraaier :P (volgens Google althans..sorry mensen :P )
 
Laatst bewerkt:
Een slagschroevendraaier werkt alleen met een goede ondergrond, als ik kijk hoe mijn uitlaat gemonteerd zit kan ik daar niet echt lekker bij. Het lijkt me als je er met een slagschroevendraaier bij kan, je de boutje net zo goed kan wegzagen. Boutjes koop je zo weer even nieuw, en met een slagschroevendraaier loop je het risico dat je iets verbuigt aan de uitlaatbochten door te hard slaan of iets dergelijks.
 
hmm 135nm weet je dat heel zeker.....
iik heb welgeteld 1 bout die zo vast zit op mijn motor... enuh die is heel wat groter dan dat boutje op de uitlaat.... ga je het boutje weer vastdraaien zeker niet vaster dan 10nm(ik even geen alg. tabel vinden dus je zult hier nog redelijk onder moeten gaan zitten)

Slagschroevedraaier lijkt me een goede oplossing.. en je uitlaat goed heet stoken door te rijden (dus niet met die regen van nu) zal ook kunnen helpen
 
Een slagschroevendraaier werkt alleen met een goede ondergrond, als ik kijk hoe mijn uitlaat gemonteerd zit kan ik daar niet echt lekker bij. Het lijkt me als je er met een slagschroevendraaier bij kan, je de boutje net zo goed kan wegzagen. Boutjes koop je zo weer even nieuw, en met een slagschroevendraaier loop je het risico dat je iets verbuigt aan de uitlaatbochten door te hard slaan of iets dergelijks.

Je hoeft niet zo geweldig hard te slaan om het ding zijn werk te laten doen.
En als je er niet bij kan en het aangedragene werkt niet heb je altijd probleem, dan zul je moeten boren.
 
Kop erafboren met een boor die 0,5 mm groter is als de diameter van de draad .

daarna nieuwe demper monteren , en de 2 resterende tapeinden in de imal zetten , nacht goed in laten trekken , en lekker met een griptangetje eruitdraaien zodat je je orginele uitlaat ook nog kan gebruiken :-)
 
Heb een soortgelijk "probleem" en mag vast wel in je topic Willem 169? Ik heb net m'n ketting opgespannen, maar hoe hard moet ik nou m'n achteras weer terug aandraaien. Gewoon totdat je hem met je hand niet meer verder krijgt, of er dan ook met je voet nog eens gewicht opzetten?

[me]Smet die in z'n brommertijd wel eens de oogjes van z'n carburateurs kapot draaide en nu dus angst heeft wat betreft moeren aandraaien[/me]

Succes met je demper!
 
Waarom slijp/zaag je niet gewoon de koppen van die 2 overgebleven bouten eraf?

Daarna ligt je demper op de werkbank, en heb je alle plek (en tijd) om de overgebleven draadeinden eruity te halen.

Voor je nieuwe demper neem je drie mooie roestvaste (rvs) imbusboutjes, waarop je nog netjes voor het indraaien een likje kopenvet smeert.
Let wel op: gooi niet meer het voorgeschreven moment op de imbusboutjes.
Allereest zijn de van rvs, die zijn minder sterk dan gewone stalen bouten, maar dit maakt niets uit.

En het kopervet maakt op het moment ook heel erg veel uit.

Succes MIKE
 
Terug
Bovenaan Onderaan