[vast] hoe los?

willem169

MF veteraan
22 mrt 2002
4.017
254
Bleiswijk
Man man man, eindelijk m'n demper gehaald, ik vol enthousiasme m'n huidige demonteren. Maar, wat blijkt; 't Ding zit zo vreselijk vast, ik schaam me gewoon dat ik hiervoor een topic moet openen maar ik ben echt radeloos.

Oké, waar gaat het om? De demper zit met een drie-bouten systeem aan de pijp vast, en een bout aan het stepje; achter. Ons vast niet geheel onbekend. :)
De bout aan het stepje gaat zonder problemen los, alsmede 1 van de drie bouten aan de pijp.

Maar de andere twee blijven muurvast zitten. Wat doe je dan.. je pakt je inbus setje en past de goeie op de bout. Deze eenmaal gevonden, neem je een hamer en probeert 'em los te tikken door middel van slaan op de inbussleutel. Dit alles haalde niets uit. Toen maar wat WD40 erop gespoten, even laten inwerken en nog eens proberen.

Helaas.
Nu ben ik niet van het zachte soort, dus neem maar van me aan dat ik hard heb geslagen om te proberen wat beweging te krijgen in de bout. Echt zonder resultaat ;(

Heb er in de tijd van een uur ongeveer een hele bus WD40 op gespoten maar het mocht nul komma niks baten. Echt, dit is zo triest.. maar ik zou niet weten hoe ik die twee boutjes er nou uit kan draaien en kan gaan genieten van m'n nieuwe demper :9~

Wie heeft er hier een truck of oplossing voor?
Je zou me erg blij maken :}
 
Heb een soortgelijk "probleem" en mag vast wel in je topic Willem 169? Ik heb net m'n ketting opgespannen, maar hoe hard moet ik nou m'n achteras weer terug aandraaien. Gewoon totdat je hem met je hand niet meer verder krijgt, of er dan ook met je voet nog eens gewicht opzetten?

Alloude regel vast is vast.

Normaal zou die moer op +/- 100Nm (10kg/m) vast gezet moeten worden.
Lijkt erg veel maar is het niet.

Als jij hem zo vast zet dat je hem niet meer vaster krijgt zit hij denk ik vast genoeg.

Ligt ook een beetje aan het postuur van de vastdraaier uiteraard.
 
't Moet allemaal "op straat" '(

Daar moet ik het helaas ook nog doen.

Nog een tip voor degene die geen ijzerzaag heeft.
Neem een kouwbeitel (een beitel waarmee je in de muur kan slaan).

Zorg dat die goed scherp is, en zorg dat iemand de demper/uitlaatpijp ondersteunt.
Zet de beitel achter de kop van de bout, en geef met een vuistje (1 kilo hamer) een flinke klap op de beitel, zorg wel dat je handschoenen aanhebt voor het geval dat je mis slaat/uitschiet.

P.S. Ik zie dat je uit Rotterdam komt, eventueel kan je wel naar mij toekomen en dan help ik je er wel mee.
 
Ah, je ICQ'de me al.... ehm denk dat vanavond niet meer lukt;
Zaterdag heb ik pas weer tijd, dan laat ik het wel even weten.

Thnks voor het aanbod!
Cool dat er mensen zijn die dat geen probleem vinden, iemand anders helpen _o_
 
full

Pak de inbus zo vast met een waterpomptang en je hebt die rot boutjes zo los.
 
Sorry Willem dat ik zóóó sterk ben... })

Maar met een goed passende inbussleutel en een buisje wat je er overheen schuift om de "arm" wat te verlengen zou het toch moeten lukken... Een beetje kruipolie tussen de boutkop en de flens kan ook nog wel eens helpen... Maar je hebt in elk geval dus een demper gescoord! wat voor een is het geworden??

greetz! en succes met de boutjes!

Barros
 
Op donderdag 09 oktober 2003 21:46 schreef Baksteen het volgende:Leuke google.....maar da's niet wat ik onder slagschroevendraaier versta..... |( |(
Dit is het andere item dat google onder "slagschroevedraaier" vind :+ :

WF4DY(BFK).jpg


(Slaat wel, schroeft niet, itt de accuboor, schroeft wel, slaat niet, samen schroeft en slaat het wel en klopt het dus. Overigens slaat noch schroeft deze post ergens op :9 :P :+ )

[me]Kofferrek heeft een schroefje los zitten[/me]
 
[Offtopic]
Op donderdag 09 oktober 2003 21:46 schreef Baksteen het volgende:holle buis

Holle buis?...massieve buis heet staaf...
[/Offtopic]

Kijk of je een luchtratel kan lenen, of ga even naar een garage.
Goedpassende inbuskop erop en dan dat ding laten tollen, zo'n ding heeft A Veeeeeeeeeeeeel kracht en B door het trillen door de slipkoppeling tril je de boel los... neem je tijd ervoor als ie echt vastzit duurt het wel een minuut of 5-10...
(Dit heb ik ze laatst bij de bandenboer zien doen bij een vrachtwagen velg....de bout zat zo vast dat zelfs met een dommekracht ze m niet loskregen en ze wilden de kop ook weer niet afdraaien...komt zo'n figuur met een lucht ratel aan en zet dat ding erop prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrt pfffffffffffffffffffffffffffffffffrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrttttttt ttttttppppppppppppppppppppppfffffffffffffffffrrrrrrrrrrrrrrrrttttttttt
pfrt pfrt los...

Oww...heetstoken van de boel wil helpen
Dus kruipolie, heetstoken, luchtratel...

Succes...
 
Laatst bewerkt:
(Afbeelding)

Slagschroevendraaier :P (volgens Google althans..sorry mensen :P )

Hiermee draai je gemakkelijk een boutje van M8 over.
Dit is geen boormachine, maar een elektrische slagmoersleutel (de meesten zullen alleen het type kennen dat met perslucht werkt.)
Op het werk gebruiken wij die (van Makita) dagelijks, en die zijn veel sterker dan een boormachine :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan