vaste bouten aan binnenkant van carterdeksel..

motor_mopey

MF'er
30 nov 2009
106
0
Amstelveen
Beste medemotorrijders,

Ik ben op het moment bezig met het vervangen van mijn carterdeksel, gezien daar een scheurtje inzit waardoor tijdens het rijden constant olie op mijn laars, band en rest van de motor lekt. Niet zo fijn.

Nu is het verwijderen van de deksel zelf het probleem niet, maar aan de binnenkant zit een klein zwart apparaatje gemonteerd. Het apparaatje is via een draad verbonden met de motor, dus het zal iets elektronisch zijn. Ik heb echter geen idee waar dat voor dient maar de twee boutjes waar het mee vast zit, zitten muur en muurvast. Hieronder wat foto's.

We kijken naar de rechterkant van een Honda cb600f Hornet, bouwjaar 2000. Hij staat geparkeerd op de standaard aan de linkerzijde.

Even een overzichtsfoto, voor zover herkenbaar:
full


Nu dus opengewerkt, met linksonder het deksel met het zwarte apparaatje:
full

(ik al blij dat de pakking niet vastgeplakt bleef op het motorblok... B|)

En twee close-ups:
full


full


De boutjes aan weerszijden van dat zwarte dingetje krijg ik dus met geen mogelijkheid los. Dit komt wellicht mede omdat het nog aan de motor vastzit, en ik dus een beetje moet oppassen voor uitschieten en beschadigingen e.d. Ik kan het onderdeel dus ook niet in een bankschroef parkeren.

Nu dus drie vragen:

1. waar kijk ik naar (en is het duur om te vervangen);
2. hoe krijg ik het los;
3. is terugmonteren op het nieuwe deksel ook zo moeilijk?

Het is niet zo erg als het oude carterdeksel beschadigt (is toch al niet te redden), maar ik zaag liever niet het complete ding aan gort, en ik hou liever de boutjes e.d. heel.

Zoals misschien een beetje te zien is heb ik met m'n steeksleutels (merk onbekend :))de bout een ietsie pietsie afgerond (vooral rechts op de foto), maar ik hoop dat dat geen probleem zal zijn.

Is het mogelijk om dit verder los te weken met een kruipolie o.i.d. Heb 't niet geprobeerd omdat er tijdens het rijden toch contstant warme, smerende olie langsgaat, dus lijkt me weinig zinvol. 'K heb verder wel gezocht naar het losdraaien van vastzittende bouten, maar kwam niet echts iets nuttigs tegen. Is warmstoken van het omhulsel hier en optie?

Alvast bedankt voor de tips
 
je moet wat meer kracht zetten.
de boutjes zitten niet vastgerot, maar gewoon erg vast.
dat deel staat constant in contact met motorolie dus kruipolie heeft geen nut.
en gebruik hiervoor geen steeksleutel maar een dop met ratel.
 
Zo te zien is dat de pulsgever voor je ontsteking.

Als dat deksel toch vervangen moet worden kan je best wat geweld gebruiken om die boutjes los te krijgen. Zoek een blok hout of iets anders dat zo hoog is dat je die deksel plat neer kan leggen zonder dat er trek op die zwarte kabel uitgeoefend wordt.

Dan met een hamer(tje) een forse tikken op de boutkop geven. Vaak schrikt de schroefdraad hierdoor waardoor hij met een goed passende sleutel los te krijgen is.
 
Eensch met bananeman. Het onderdeel wat we zien op de foto's is een inductiesensor die een magnetisch veld meet. Op het tandwiel/rondsel wat erlangs draait, op het motorblok (zo te zien op de krukas) zit een uitsteeksel of een tandwiel met een of twee missende tanden. De sensor "ziet" wanneer dit passeert en op die manier weet de ontstekingsunit of motormanagementcomputer waar de krukas zich bevindt. Dit wordt onder andere gebruikt voor het bepalen van het motortoerental en/of het onstekingstijdstip.

Ander woord voor dit apparaatje is een pick-up sensor. :)
 
wow, ik wist dat er af en toe snel werd gereageerd, maar dit is bijna onmenselijk...

Maar in ieder geval, bedankt voor de tips! 'k zal 't eens proberen zodra ik een dopsleutel en hamer heb gevonden....

En weer wat geleerd.
 
Er al aan gedacht om even het stekkertje los te halen, en het ding op je gemak in de schuur te demonteren.....?

Heb ik wel aan gedacht, maar ik kon er niet zo makkelijk achter komen waar het draadje naar toe loopt, en met elektronica klooi ik liever niet zoveel. Als de tips hierboven niet helpen, is dat altijd nog een optie. Ik heb alleen niet zoveel gereedschap bij de hand, dus daar moet ik eerst wat voor zien te regelen.

Die moerensplijters zijn een beetje aan de dure kant voor mij, daar ga ik nog maar niet aan beginnen.

Bedankt allemaal. Zodra het is opgelost post ik het wel!
 
Ik weet niet wat voor tools je gebruikt, maar dit is een klassiek geval waar een echt goede dop met een goed wring-ijzertje ervoor gezorgd hadden dat het probleem er überhaupt niet was geweest (getuige de schade aan de rechter boutkop).
 
Heb ik wel aan gedacht, maar ik kon er niet zo makkelijk achter komen waar het draadje naar toe loopt, en met elektronica klooi ik liever niet zoveel. Als de tips hierboven niet helpen, is dat altijd nog een optie. Ik heb alleen niet zoveel gereedschap bij de hand, dus daar moet ik eerst wat voor zien te regelen.
Thuis durf je ook geen stekkers uit het stopcontact te halen.... :')
 
Thuis durf je ook geen stekkers uit het stopcontact te halen.... :')

Ben je gek ofzo :o , straks ontploft die waterkoker nog... :+

Ik weet niet wat voor tools je gebruikt, maar dit is een klassiek geval waar een echt goede dop met een goed wring-ijzertje ervoor gezorgd hadden dat het probleem er überhaupt niet was geweest (getuige de schade aan de rechter boutkop).

Ik weet niet goed hoe je dit bedoeld, maar ik heb gewoon een steek-/ringsleutel gebruikt. Dat leek mij een vrij normaal gebruik bij het losmaken van moeren en bouten...
Wat een wring-ijzer is weet ik eerlijk gezegd niet.
 
de antwoorden op je vragen:

1. pickup-sensor(hall-sensor)
2. grof geweld, en goed gereedschap. een steeksleutel is per definitie niet meer dan een compromis. ringsleutel is beter, een dop het beste. dan met slagmoersleutel of wringijzer, als ze echt vastzitten kun je nl je ratel verneuken. en een goeie dop, die hebben nl ook grip op afgeronde moeren en bouten.
ironside-dop-1-4-tp_7549832248190849697.jpg

deze bijvoorbeeld. die afgeronde tandjes zijn de key.

overigens is er ook de mogelijkheid van haakse sliep/frees/dremel/boor/ bijna al het andere spul op de afdeling powertools, als het deksel toch niet heel hoeft te blijven.

3. neuh. waarschijnlijk is er locktite-achtige zooi gebruikt, waardoor hij zo vast zit. dus bij monteren ook gewoon weer gebruiken.

maar het deksel valt echt niet te lassen? of is een nieuw deksel goedkoper?


succes,
5thFallenAngel vanaf brouns' account
 
Ok dan. Heb een goed passende dopsleutel en een hamer geregeld, en in de buurt wat hout gevonden waar ik het deksel op kon laten rusten. Eerst een flinke tik gegeven, daarna kon ie redelijk makkelijk worden losgedraaid. Misschien was het de hamer, misschien de grotere arm van de ratel (bedacht me net dat ik die beter niet had kunnen gebruiken) of misschien kon ik gewoon beter krachtzetten door het hout maar de boutjes kwamen los! *D
Er zat trouwens geen borgingsmiddel tussen dat ik kon zien, gewoon twee blanke boutjes.

De rest was een eitje, dus nu draait ie weer goed zonder te lekken. *O*

Allen bedankt voor de tips!

motor_mopey
:] :] :] :] :]
 
Laatst bewerkt:
Er al aan gedacht om even het stekkertje los te halen, en het ding op je gemak in de schuur te demonteren.....?

Je zou versteld staan hoeveel ik er hier al gehad heb, die er in geslaagd zijn om hun stekkerverbinding te verkl*ten, door deze niet of verkeerd te ontgrendelen omdat ze moeilijk bereikbaar zijn,geen verstand van zaken,loswringen met schroevendraaier, aan de kabels trekken...
Je houdt het soms niet voor mogelijk hoor |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan