motor_mopey
MF'er
Beste medemotorrijders,
Ik ben op het moment bezig met het vervangen van mijn carterdeksel, gezien daar een scheurtje inzit waardoor tijdens het rijden constant olie op mijn laars, band en rest van de motor lekt. Niet zo fijn.
Nu is het verwijderen van de deksel zelf het probleem niet, maar aan de binnenkant zit een klein zwart apparaatje gemonteerd. Het apparaatje is via een draad verbonden met de motor, dus het zal iets elektronisch zijn. Ik heb echter geen idee waar dat voor dient maar de twee boutjes waar het mee vast zit, zitten muur en muurvast. Hieronder wat foto's.
We kijken naar de rechterkant van een Honda cb600f Hornet, bouwjaar 2000. Hij staat geparkeerd op de standaard aan de linkerzijde.
Even een overzichtsfoto, voor zover herkenbaar:
Nu dus opengewerkt, met linksonder het deksel met het zwarte apparaatje:
(ik al blij dat de pakking niet vastgeplakt bleef op het motorblok... )
En twee close-ups:
De boutjes aan weerszijden van dat zwarte dingetje krijg ik dus met geen mogelijkheid los. Dit komt wellicht mede omdat het nog aan de motor vastzit, en ik dus een beetje moet oppassen voor uitschieten en beschadigingen e.d. Ik kan het onderdeel dus ook niet in een bankschroef parkeren.
Nu dus drie vragen:
1. waar kijk ik naar (en is het duur om te vervangen);
2. hoe krijg ik het los;
3. is terugmonteren op het nieuwe deksel ook zo moeilijk?
Het is niet zo erg als het oude carterdeksel beschadigt (is toch al niet te redden), maar ik zaag liever niet het complete ding aan gort, en ik hou liever de boutjes e.d. heel.
Zoals misschien een beetje te zien is heb ik met m'n steeksleutels (merk onbekend )de bout een ietsie pietsie afgerond (vooral rechts op de foto), maar ik hoop dat dat geen probleem zal zijn.
Is het mogelijk om dit verder los te weken met een kruipolie o.i.d. Heb 't niet geprobeerd omdat er tijdens het rijden toch contstant warme, smerende olie langsgaat, dus lijkt me weinig zinvol. 'K heb verder wel gezocht naar het losdraaien van vastzittende bouten, maar kwam niet echts iets nuttigs tegen. Is warmstoken van het omhulsel hier en optie?
Alvast bedankt voor de tips
Ik ben op het moment bezig met het vervangen van mijn carterdeksel, gezien daar een scheurtje inzit waardoor tijdens het rijden constant olie op mijn laars, band en rest van de motor lekt. Niet zo fijn.
Nu is het verwijderen van de deksel zelf het probleem niet, maar aan de binnenkant zit een klein zwart apparaatje gemonteerd. Het apparaatje is via een draad verbonden met de motor, dus het zal iets elektronisch zijn. Ik heb echter geen idee waar dat voor dient maar de twee boutjes waar het mee vast zit, zitten muur en muurvast. Hieronder wat foto's.
We kijken naar de rechterkant van een Honda cb600f Hornet, bouwjaar 2000. Hij staat geparkeerd op de standaard aan de linkerzijde.
Even een overzichtsfoto, voor zover herkenbaar:
Nu dus opengewerkt, met linksonder het deksel met het zwarte apparaatje:
(ik al blij dat de pakking niet vastgeplakt bleef op het motorblok... )
En twee close-ups:
De boutjes aan weerszijden van dat zwarte dingetje krijg ik dus met geen mogelijkheid los. Dit komt wellicht mede omdat het nog aan de motor vastzit, en ik dus een beetje moet oppassen voor uitschieten en beschadigingen e.d. Ik kan het onderdeel dus ook niet in een bankschroef parkeren.
Nu dus drie vragen:
1. waar kijk ik naar (en is het duur om te vervangen);
2. hoe krijg ik het los;
3. is terugmonteren op het nieuwe deksel ook zo moeilijk?
Het is niet zo erg als het oude carterdeksel beschadigt (is toch al niet te redden), maar ik zaag liever niet het complete ding aan gort, en ik hou liever de boutjes e.d. heel.
Zoals misschien een beetje te zien is heb ik met m'n steeksleutels (merk onbekend )de bout een ietsie pietsie afgerond (vooral rechts op de foto), maar ik hoop dat dat geen probleem zal zijn.
Is het mogelijk om dit verder los te weken met een kruipolie o.i.d. Heb 't niet geprobeerd omdat er tijdens het rijden toch contstant warme, smerende olie langsgaat, dus lijkt me weinig zinvol. 'K heb verder wel gezocht naar het losdraaien van vastzittende bouten, maar kwam niet echts iets nuttigs tegen. Is warmstoken van het omhulsel hier en optie?
Alvast bedankt voor de tips